|
|
|
Jon
Aalborg
Bots-
og bededag, 31. oktober 2010.
<<
Tekstbetraktning til Lukas
13,22-30
Denne
teksten oppleves som støtende.
Den rokker meg i min trygge overbevisning om at jeg
har min sak i orden med Gud. Gjennom hele mitt liv som
kristen har jeg lært, igjen og igjen, at jeg skal
ingen ting gjøre, for Han har gjort alt. Så kommer
denne teksten og sier “Kjemp for å komme inn!” – Vi
hører om den trange døren, og Jesus sier i klare ord
at mange som vil inn gjennom den, ikke skal klare det.
Denne
teksten lar oss ikke forbli rolige i
den tanken vi så gjerne vil ha om at alle skal bli
frelst, at alle skal være med inn til det himmelske
gjestebudet. Her står det tydelig at så ikke er
tilfelle. Jesus sier rett ut at det er noen, ja, til
og med mange, som ikke skal komme inn. Likevel: Jesus avviser faktisk
spørsmålet om det er få som blir frelst. Det svaret
han gir, kan effektivt oppsummeres med “Fei for egen
dør, ikke vær så opptatt av alle andre.” Men betyr det
at det er en annen Jesus vi møter her enn ellers; en
strengere Gud? Hvor er det blitt av Nådens Gud, vår
gode Far, han som vi har lært om og blitt fortalt at
vi kan stole på?
Denne
teksten gir oss ingen rettigheter.
Vi er vant til å tenke at vi har rett til ting, ganske
enkelt fordi vi er mennesker. Menneskerettigheter,
lovfestede rettigheter, rett til sosialstønad,
permisjon, rabatter og garantier. Vi har avskaffet det
å stå med lua i handa – vel, i alle fall sier vi nå
det, så lenge det ikke dreier seg om ulovlige
innvandrere, rusmisbrukere og folk som av ulike
grunner faller utenfor systemene vi har laget. I
teksten sier Jesus svært tydelig til sine jødiske
tilhørere at det handler ikke om rett
i det hele tatt. De
var åndelige arvinger av Abraham, Isak og Jakob – slik
vi kanskje
tenker at vi
er barn av Paulus, Augustin og Luther. Og, står det,
“[Da] skal dere gråte og skjære tenner, når dere ser
Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds
rike, mens dere selv blir kastet utenfor.” Her
er det grunn til uro!
Denne
teksten rimer ikke. Den “klør ikke i øret”, som det heter –
den er ikke behagelig. Det skurrer og skriker i
dissonans og protest. Her er ingen vellyd, ingen vakre
harmonier. Det er en tekst vi egentlig ikke vil høre,
som vi ikke vil ta inn over oss. Den er rett og slett
for ubehagelig, for forstyrrende og for krevende.
I
dag er det Bots- og Bededag. Den er til for å hjelpe oss til
ettertanke, og for å be til Herren om nåde for det som
denne ettertanken avdekker. Hele den siste tiden i
kirkeåret har retning fram mot den siste søndagen, den
som kalles Domssøndagen. I år kommer den på 21.
november Gjennom høsten tar vi fram og ser på de
ubehagelige, urovekkende sidene ved det å være
menneske, helt fram til vi blir minnet på de ytterste
konsekvensene av ansvaret vi har for livene våre på
Domssøndagen om tre uker.
Akkurat denne
dagen skal hjelpe oss å se tre ting:
Det vi inviteres til, er fellesskap.
Husbonden i lignelsen Jesus forteller, holder måltid
der inne i huset sitt. Det er måltidsfellesskapet
som er selve ur-bildet på Guds rike, framfor noe
annet. Vår endelige mening og vårt mål er å leve i
fellesskap; ekte, gode, ærlige fellesskap, med
hverandre og med den Gud som skapte oss, han som selv
er fellesskap av Fader, Sønn og Ånd. Denne dagen
hjelper oss å ha målet for øye, og å se spor av det og
strebe etter det i hverdagen.
-
Alle
ekte fellesskap er gudvillet
og gode, men de krever også noe, nemlig en vilje til å delta med
hele seg, åpent og ærlig, og til å la andre få rom til
det samme. Alt som kan sperre for ekte kommunikasjon
og fellesskap, det er Synd. Det gir seg uttrykk i alt vi har med oss av staffasje, av
status, av utseende, rikdom, og høy egenvurdering.
Synd er ikke først og fremst det vi gjør, men det at
vi setter oss selv i sentrum. Derfor sa man i gammel
tid at selve ursynden var hovmodet
– for hva er det,
om ikke nettopp det at vi setter oss selv i Guds og
nestens sted. Denne dagen hjelper oss til å erkjenne
ursynden i oss, både for oss selv, for nesten og for
Gud.
-
Den
trange porten er den porten som ikke lar oss komme
gjennom med vår egen bagasje.
Vi må skrelle av oss og legge igjen utenfor nettopp
det som vi tenkte skulle sikre oss på reisen. Det du
forsøker å ta med deg, vil til slutt hindre deg i å
komme inn. Vi kommer ikke gjennom porten med
det, bare uten
det. Denne dagen hjelper oss til å legge igjen
bagasjen utenfor.
-
Gud
inviterer altså til fellesskap. La oss se på hva som skal til for å
skape et trygt, ekte og godt fellesskap. Jeg tror det
aller viktigste er at de som deltar, tør å vise fram
hvem de egentlig er, og at alle rundt er villige til å
ta imot dem, slik de er. Gjensidig åpenhet og velvilje
– det høres lett ut, men det er svært krevende. Og
liksom-fellesskap basert på status, rikdom, hudfarge,
religion, kjendisfaktor eller alle andre ytre
faktorer, skaper mer ensomhet enn fellesskap. Vi
trenger altså noe som kan hjelpe oss til å legge av
alle disse tingene, slik at vi kan møtes med hverandre
og med vår Gud på en måte som gjør oss til ekte
mennesker og lar oss få være de vi egentlig er. Bare
slik kan vi være det vi er skapt til å være: mennesker
i Guds bilde.
For å komme fram til det gode
fellesskapet kreves det at vi legger igjen det som kan sperre, for samtalen og tilliten oss
imellom. Nå etter prekenen skal vi sammen be de lange,
innholdsmettede bededagsbønnene og synge Litaniet.
Disse gamle bønnene lar oss sette fokus på en og en av
alle de tingene som sperrer. I dem bekjenner vi for
hverandre og for Gud at selv om vi har fått alt, også
nåden, så synder vi, og frukten av vår omvendelse er
ofte sørgelig lite synlig i våre liv. Vi har elsket
mørket mer enn lyset, vi har misbrukt Guds skaperverk
og vi har søkt vårt eget beste framfor vår nestes vel.
Stridslyst og egenkjærlighet har fått plass i det
kristne fellesskapet, og mange mister troen på grunn
av måten vi lever på. Til slutt kommer vi ned til
selve ur-synden, det at vi setter oss selv først,
foran både Gud og neste. Og det vi ser da, er at når
vi gjør det, mister
vi også oss selv. For alt dette ber vi Herren om
tilgivelse.
Under skriftemålet, etter bønnene og
Litaniet, når vi har erkjent, gjort bot og bedt om
tilgivelse for alt det som tynger oss, kan vi komme
fram og få høre og kjenne
Guds tilgivelse og nåde forkynt direkte til oss, til hver enkelt,
ved håndspåleggelse. Da kan vi få kjenne at vi blir
hele igjen, at Gud gir oss vårt eget selv tilbake,
renset for alt det vi trodde vi måtte ha, og med ny
kraft til å leve rett med ham og hverandre.
Vi
vet selv hva som tynger oss, det skal vi ikke si ved alteret. Gud og vi
selv vet hva det er. Når vi kneler på alterringen, kan
vi kjenne på kroppen at Gud er god, og at han enda en
gang gir oss av sin nåde og tilkjenner oss syndenes
forlatelse. Jeg oppfordrer alle til å delta, selv om
det er uvant. Det er en sterk opplevelse å få nåden
forkynt direkte til seg på denne måten, og få hjelp
til å legge igjen alt det som tynger utenfor
døren til fellesskapet.
Helt til slutt i dag feirer vi nattverd,
som jo nettopp er måltidsfellesskapet med Gud og med hverandre. Der skal vi få en
liten forsmak på den festen som Gud inviterer oss til
i sitt rike. Kom og vær med i fellesskapet, sammen med
alle de hellige i himmelen og på jorden, når vi mottar
Kristus sammen.
Ta bots- og bededagens alvor og uro med
dere ut i hverdagen. Det er god grunn til at Jesus
pirker borti vår selvtilfredshet og vår selvproduserte
sikkerhet. Men vær samtidig trygg på at vi har en
nådig Gud, en Gud som tar imot alle som kommer og
søker fellesskap med ham, helt uten krav om egen
bagasje.
|
|
|