7. s. i treenighetstiden
[Søndagen på
Teksten denne Uken]
Tekstbetraktning til Lukas
19,1-10
Av Arne Sand
Denne søndagen er vi i kirken opptatt
av frelse og fortapelse, men kanskje ikke helt slik vi
vanligvis tenker på det.
Vi er alltid mindre enn vår lengsel
Overtolleren Sakkeus hørte til blant de
fortapte: Lukas 19.1-10.
I oversettelsen av 1978 står
det:"Menneskesønnen er kommet for å oppsøke det som
var fortapt og frelse det".
Mens det i 2011 Bibelen står: "Menneskesønnen er
kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem."
Sakkeus var kommet bort (fra sine egne),
men ble berget inn igjen.
Ordene frelse og fortapelse har i kristelige
sammenhenger lett for å dreie seg om vår skjebne i
etterlivet. Men her dreier det seg om vårt
hverdagsliv. At Sakkeus ble berget fra fortapelse
betyr ikke at han kommer til himmelen når han dør, men
at han som var kommet bort (fra fellesskapet i sitt
folk) nå kunne være en del av det igjen. For mennesket
er skapt til fellesskap. Men hans grådighet hadde
skilt han fra hans eget folk «for også han er en
Abrahams sønn», som Jesus sier til de som ikke ville
han noe med Sakkeus å gjøre. Sakkeus ble sett av Jesus
som den han egentlig var.
Den som lever slik Sakkeus gjorde var tapt, var en
taper i livets gode strid. Ytre sett hadde han ikke
tapt, han hadde vunnet. Å bli rik er jo mange
menneskers mål.
Likevel forsto han at det han hadde tapt
var større enn det han hadde vunnet. («Han tar inn hos
en syndig mann»).
Så ble Sakkeus reddet fra fortapelsen
ved å møte Gud i Jesus og bli tatt i mot av ham som en
bortkommen som egentlig hørte til. Møtet førte til
oppgjør med tidligere griskhet. Nå ville han være som
et Abrahams barn som var solidarisk med sine egne.
Sakkeus var en liten mann som
gjenoppdaget sin storhet ved å bli sett av Gud.
- menneskets storhet er at det alltid er mindre enn
sin lengsel. Ukjent dikter.
Lengselen er vår adel som menneske. Jesus så lengselen
i Sakkeus’ klatring opp i treet for å se. Der ble han
selv sett med sin lengsel etter et annet liv.
Den lengselen gikk i forsvarsposisjon når han ble
angrepet. Men ikke da han ble sett av Jesus som
behandlet ham som en Abrahams sønn.
Sakkeus var en liten mann som omsider ble stor på den
nye måten.
Denne storhet er så stor at vi aldri
blir ferdige med å realisere den fullt ut.
Vi er alltid mindre enn vår lengsel.
Det er vår storhet.
Den er av Gud.
Slik blir vi «frelst».
Prekenmeditasjonen er oprinnelig
brakt på Facebookgruppen Det norske Prekeskap. Arne
Sand har gitt tillatelse til at jeg gjør den
tilgjengelig også her på Theol-P. - redaktøren.
|