Præsentation/anmeldelser
PÅ DIT ORD
Lutherske
prædikener
til kirkeåret
Første tekstrække
Redigeret
af Merete Bøye, Nana Hauge og Katrine Winkel Holm
2024
Forlaget Eksistensen.
Bogen kan bestilles her
(Præsentationer af bøger her på
Theol-p er ofte en slags løbende anmeldelse - i
forhold til hvornår en given bog er bliver refereret
til på Teksten denne uge)
Prædikensamlingen
”På
dit ord” har fået en del menneskeord med på vejen –
inden den var udkommet. Det borger selvfølgelig for
relevansen for Teksten denne uges brugere, at nogen
vil kritisere noget så ellers ofte upåagtet som
udgivelsen af en prædikensamling.
Nogle
af fordommene går på at den ikke halser efter den
nyeste. Den forventede konservatisme er man især gået
i kødet på. Udgiverredaktionen er næppe utilfredse med
at blive forstået som konservative.
Titlen
”På dit ord” skal signalere at de ønsker at følge Jesu
befaling til Peter om at kaste garnene ud. Står der i
indledningen. Så lad Gud om at der går fisk i dem. Men
dertil skal der uden tvivl tænkes ”På DIT ord…” Og Guds ord
bliver det hvis det læses og høres med luthersk
bevidsthed. Her fægtes med åben pande. Jeg kalder i
hvert fald selve udgiverkredsen Ny Tidehverv,
mennesker der ofte samles ved Tidehvervs sommermøde,
læser – en enkelt redigerer – ”Tidehverv” – om alle
bidragyderne anser sig som en del af
tidehvervbevægelsen véd jeg ikke. Jeg selv er lidt
”Tidehverv gået ud på dato – men ofte god etter” som
der står på mælkekartonerne her i Norge. Det sidste
kan jeg i det mindste håbe på.
Der
40 bidragydere – fra biskop, over næsten kendisser i
kulturlandskabet (betyder ”skriver også i
Information!), til præster både i by og på landet. En
pudsig ting er at deres fødselsår er anført på
forfatterlisten. Vi ser at det ikke er en gammel
garde. Et tilfælde? Eller findes tidehvervspræster af
min årgang – fra før ungdomsoprøret ikke længere?
Jeg
vil anmelde/præsentere prædikensamlingen på samme
måde, som jeg har gjort med forgængeren, «I tide og
utide». Jeg vil løbende at tage prædikener op til en
kommende søndag på ”Teksten denne uge” op. Det bliver
uden personsanseelse – så ingen bør føle sig forbigået
– for det afhænger af min kapacitet i forhold til den
ugentlig opdatering.
Prædikener
skal
anmeldes kollegialt-solidarisk – man kan selvfølgelig
være direkte uenig i en given tolkning, og kan pege på
det – men jeg prøver også at aflæse intentionen og
gøre rede for den. Det vigtigste for mig i en prædiken
er hvordan fremstår Gud og så mennesket i forhold til
Gud – og dernæst mennesket i dets omverden – i den
sammenhæng: hvordan tænkes menighed.
Så kan der gå drillepind i mig, hvis jeg ser
unødvendig staffage – men forhåbentlig med den
sømmelige selverkendelse at unødvendig staffage griber
vi næsten alle til – enten for at profilere os selv,
betrygge menigheden – eller hvilke motiver, der kan
være.
Direkte
citat
vil stå i kursiv.
Kristen
Skriver
Frandsen
1.
s. i advent. Torben Bramming
2.
s. i advent. Morten Brøgger
[Til top – den generelle præsentation]
[TdU]
Jeg
bliver altid lidt bekymret, når vi tager andre
religioner frem til sammenligning med vores egen tro.
Det er svært at være saglig. Når muslimske imamer
sammenligner med kristendommen, tænker jeg næsten
altid, jamen, du forstår ikke helheden. Men Morten
Brøgger gør det på en klog og sympatisk måde – først
og fremmest ved at begynde i vores egen kultur, med
Sokrates, med hans forhold til sjæl og legeme – og
forløsning og dens betingelse. Og hans ser ligheden i
hhv buddhisme og hinduisme. Men da vi undervejs næsten
har identificeret os med Sokrates og måske mærket,
hvor meget også vi moderne mennesker i grunden tænker
”løn som forskyldt”, og undertiden også en modsætning
mellem sjæl/ånd og krop, så uddyber sammenligningen
perspektivet. Buddhismelignende tænkning er jo ikke
bare et fjernøstligt fænomen, og den efterhånden
internaliserede buddhisme trænger faktisk til at blive
mindet om en mulig gammel grobund i vores kultur.
Brøgger nævner
jo da også at vi (det moderne menneske) kan hævde at
sjælen ikke findes, men bare er en kropslig funktion).
Med dette som bagtæppe åbnes bevidstheden for at
forstå det, Jesus taler om, og som er radikalt
anderledes end vores umiddelbare forståelse.
Så
griber Brøgger ordet forløsning. Og minder om at vi på
dansk også bruger det om fødsler:
Når
Jesus bruger udtrykket forløsning, klinger dette
altså med: vi bringes ud af det foreløbige, ud af
ubehag og smerter, vi kommer frem til målet. Vi går
fra ængstelse til glæde. Vi går fra den jordiske
verden til Guds rige.
I
det hele taget er forløsning et fantastisk
ord: forløsende ord, forløste følelser, forløsende
situationer, men jo her i prædikenen en pointe i at
tage det så stærkt fysiske som en fødsel frem.
Indholdsmæssigt rimeligt - jfr Jesu billede på sin
genkomst til disciplene, det er som når en kvinde
føder - når barnet er kommet til - glemmer hun smerten
Joh. 16,21 f . (Men selve det græske ord apolutråsis
synes ikke at være brugt om fødsel se Tdu Eksegese).
Og
så det vigtige: At i den kristne tro er det ikke
modsætning sjæl/legeme der er afgørende, verden er i
sin fysiske legemlighed skabt god
Det
gælder
derfor ikke i Jesu tankegang om at blive forløst fra
den legemlige, materielle verden. Problemet med
verden er, at den er behersket af djævelen, af
synden, af det onde. Han taler flere steder om denne
verdens fyrste, og dermed mener han altså djævelen.
Og han selv er kommet til jorden for at overvinde
djævelen og fratage djævelen hans ret til noget som
helst i denne verden.
Brøgger
giver
os mulighed for at afmytologisere Djævelen – synden,
det onde, verdens fyrste – men har måske nok en pointe
med at lade det samle sig i den mytologiske iklædning.
Det
er ikke verden der er ond, ”men uretfærdighed,
ondskab og løgn huserer i verden, fordi menneskene
har givet efter for det, og Jesus kommer for at
holde dom, så alt det onde, det uretfærdige og alle
løgne kan blive
afsløret og gjort kraftesløse. Dommen er … god.”
Det
materielle,
det legemlige, er altså ikke forkert eller ondt
…Derfor taler vi også om kødets opstandelse i
trosbekendelsen. Det er ikke kun sjælen, der skal
leve videre, både sjæl og krop skal dø, men de skal
også begge opstå i opstandelsen.
Nadveren
er
pant på den nåderige dom –
vi skal ikke frygte død og dom ... Men vi skal
heller ikke haste frem mod døden og mod jordens
undergang, som om døden og
undergangen i sig selv er en forløsning, og som om der er noget galt med denne verden i sig
selv. Men vi sættes med dette budskab til at leve
vort liv i denne verden og her på vores sted at
kæmpe mod løgn, uret og ondskab. Vi skal søge
sandheden, retten og det gode, ikke uden for denne
verden, men i denne verden i Jesu forkyndelse til
os.
Gud
er den gode skaber, vi har givet efter for det onde,
som ses som en selvstændig magt, men i løftet om
forløsning fra det onde, sættes vi allerede , til en
begyndelse, inden
den endelige forløsning, i kampen mod løgnen og det
onde.
Prædikenen
er
åben – den drejer sig om mig, tilhøreren, som
menneske, ikke om nogle andre. Jeg kan forstå min kamp
mod løgn, uret og ondskab – sådan som jeg tror det
vender. Der er en rimelig chance for at jeg tolker
verdens fyrste anderledes end prædikanten, men sådan
skal det være.
Med
de valgte salmer, et par velvalgte overraskelser,
ville jeg gå opbygget fra denne gudstjeneste.
I
øvrigt værd at bemærke: en styrke ved
prædikensamlingen er det efterstillede, begrundede
salmevalg ved alle prædikener.
3.
s. i advent Ole Burchardt Olesen: Gud går med os
som den levende Gud
4.
s. i advent Morten Brøgger: Vi skal glæde os i
Herrem
Juleaften
Jesper Bacher; Da julemanden gav en
lussing
Juledag
Morten Thaysen: Julens glæde er trøstet sorg
2.
juledag Andreas Riis Damgaard: Rosen i en
verden af torne
Listen
fortsættes...
Liste
over prædikanterne
Bach,
Henrik (f. 1961) sognepræst ved Fårevejle Kirke
Bacher,
Jesper
(f. 1971) sognepræst i Tirsted, Vejleby, Hillested og
Skørringe Pastorat
Bech,
Thomas (f. 1963) sognepræst og hærprovst ved
Kastelskirken
Bramming,
Bente
(f. 1965) sognepræst ved Bryndum og V. Nebel Kirker.
Præst ved Hospice Sydvestjylland
Bramming,
Torben
(f. 1964) sognepræst ved Ribe Domkirke og Seem Kirke
Brøgger,
Morten
(f. 1968) sognepræst ved Hejninge og Stillinge kirker
Bærentzen,
Jens
(f. 1963) sognepræst ved Ordrup Kirke
Bøye,
Merete (f. 1971) kst. sognepræst ved Viborg Domkirke,
Tjele og Nørre Vinge Kirker
Christensen-Dalsgaard,
Niels
Bjørn (f. 1986) sognepræst ved Maugstrup, Jegerup og
Vojens kirker
Damgaard,
Andreas
Riis (f. 1991) sognepræst ved Mariendal Kirke
Gotfredsen,
Sørine
(f. 1967) sognepræst ved Jesuskirken i Valby
Harding,
Mathias
(f. 1988) sognepræst ved Rungsted Kirke, ungdomspræst
i Hørsholm Kommune
Hauge,
Nana (f. 1972) sognepræst ved Hårslev og Padesø kirker
Holm,
Katrine
Winkel (f. 1970) sognepræst ved Sankt Mikkels Kirke,
Slagelse
Højlund,
Henrik
(f. 1960) valgmenighedspræst ved Århus Bykirke
Jakobsen,
Mads
Jakob Thorlund (f. 1988) sognepræst ved Sct. Marie
Kirke, Sønderborg
Jensen,
Elisabeth
K. (f. 1967) sognepræst ved Augustenborg Kirke
Jessen,
Laura
Cæcilie (f. 1988) sognepræst ved Vestermarie og Nylars
kirker
Kingo,
Anders
(f. 1955) valgmenighedspræst for Balle valgmenighed
Møller,
Maria
Louise Odgaard (f. 1976) frimenighedspræst for
Ryslinge frimenighed
Nielsen,
Claus
Thomas (f. 1962) sognepræst ved Stauning og Skjern
kirker
Nyegaard,
Nina
Dyrhoff (f. 1977) sognepræst ved Tårnborg Kirke
Olesen,
Ole Buchardt (f. 1960) sognepræst ved Gilleleje Kirke
Petersen,
Kåre
Egholm (f. 1971) sognepræst ved Viborg Domkirke,
flyverprovst
Rasmussen,
Anders
Lundbeck (f. 1969) valgmenighedspræst for Kerteminde
valgmenighed
Ravn,
Kristine
K. (f. 1985) sognepræst ved Blovstrød Kirke
Ravn,
Martin (f. 1984) sognepræst ved Kokkedal Kirke
Reinholdt Rasmussen, Thomas (f. 1972)
biskop over Aalborg Stift
Riis, Eva Holm (f. 1966) sognepræst i
Holsted Kirke
Rydal, Morten (f. 1965) sognepræst ved
Hem, Hindborg og Dølby kirker
Raahauge, Agnete (f. 1963) sognepræst
ved Hørup Kirke
Raahauge,
Anders
(f. 1956) sognepræst ved Sct. Marie Kirke, Sønderborg
Raahauge,
Mikkel
Tode (f. 1993) sognepræst ved Skovshoved Kirke
Stender,
Poul
Joachim (f. 1956) sognepræst ved Kirke Saaby og
Kisserup kirker
Thaysen,
Morten
(f. 1970) sognepræst og domprovst ved Ribe Domkirke
Thingstrup,
Edith
(f. 1968) sognepræst ved Ledøje-Smørum kirker
Wagner,
Marianne
(f. 1970) sognepræst ved Nr. Alslev og Nr. Kirkeby
kirker
Ørgaard,
Marie
(f. 1973) sognepræst ved Holmens Kirke
Østerby-Jørgensen,
Peter
(f. 1958) sognepræst ved Galtrup, Øster Jølby, Erslev
og Solbjerg kirker
Østergaard
Aallmann,
Thomas (f. 1971) sognepræst ved Thurø Kirke
Kristen Skriver Frandsen,
Redaktør.
|