- forside - temagrupper - titel - tema - type - bibel - info - skolesystem
Februar (marts) (45)

Faste - Fastelavn. | < Forrige gruppe | Næste gruppe > |

Vue over fastetiden A (Type: tekst)
Faste og syndebuk (Type: samtale, arbejdsark)
Fastesøndage (1. tekstrække) (Type: arbejdsark - redigeret)


.

.


Vue over fastetiden A - [top]

45.01/1008 tekst lidelse

Indhold: Oversigt over søndagenes evanglietekster (genfortalt) med ideer til undervisningen.

Tekst:
(Ikke opdateret 2010-11)
..
KLIK HER.


Faste og syndebuk - [top]

45.10/1138 samtale, arbejdsark faste

Indhold: Indgår på læse- og opgaveark med samtaleoplæg. Herud

På www: Udfoldet fastevejledning - lutherske kirke i GB; Fastevejledning på Tro-i-tiden Kirken Underviser: Joakim Stender om afkald; ; ; ;

Hvordan:
Faste-arket kan danne grundlag for en diskussion om faste er en "legitim" religiøs ytring - og om den nogle gange ikke er det.
Er der sekulære paralleller? Delvis faste før den store sportspræstation? Identitetsskabende faste - fra mere eller mindre sundhedsflippede fasteprojekter til anorexi. Er der tale om en renselse? Det moderne fænomen, ortorexi, at man danner sine helt egne - vilkårlige - spiseforbud.

To forskellige ark: Et lettere med helligdage angivet på arket - og et sværere uden helligdagenes navne.
En del moderne spiritualitet arbejder med faste - også kristen spiritualitet. Ud fra en synsvinkel er det oplagt at pege på konkret fastepraksis og tale om den med konfirmanderne. Der er virkelig noget man kan gøre og ikke bare teoretisere over. MEN - det skal i hvert fald være gennemtænkt. Jeg har drøftet sagen med nogle konfirmandhold. Et forslag husker jeg altid: "Jeg vil undlade at stjæle slik i supermarkederne i fastemåneden". Det må ikke blive småmoraliserende og klistret - eller selvcentreret. Snak om forslag til hvordan mennesker kan få ryddet tavlen for det større, Gud, det egentlige . midt i hverdagen. Skriv eventuelt en liste på tavlen. Og diskutér indholdet udfra den synsvinkel. Tænd et lys og tænk - ja, men på hvad? - Gud - i Jesu Kristi optik. Hvordan? Måske skal man lave 40 små sedler med centrale Jesu ord, som konfirmanderne kan få med hjem, og trække dag for dag. Kirkens hjemmeside/en facebookside kan poppe op med dagens fasteord. En sådan meditativ praksis skal foreslås som et helt åbent tilbud.
Ændret spisepraksis kan være godt, men er i denne sammenhæng farligt, dels er det ude af mainstream, og derfor umuligt at praktisere hjemme, dels bliver det ofte moraliserende.
-
Syndebuksproblematikken er en lidt anden - og egentlig er de kun bragt sammen fordi at faste hører med til syndebuk-ritualet. Forskellen mellem GT's forståelse af syndebukken og så moderne brug af syndebuksbegrebet er at det i GT netop er et ritual, hvor synden sendes væk - ingen andre end Gud må bære synden (- sagen kan ikke ses fra bukkens side i GT!), mens i moderne sammenhæng nogle mennesker/grupper i samfundet udråbes til at være årsag til alt det onde - og det er de ramte, der påberåber sig at det er sket (her ses det altså fra bukkens side).
Jesu død for menneskenes synders skyld er en syndebukke-funktion. Og den er vel forudsætningen for overhovedet at se mekanikken i et samfundet og se den fra syndebukkens side.

Krydshenvisninger: Fastesøndage (1. tekstrække); ; ; ; ; ;

| 3 Mos. 16, 16-7ff Teksten | Es. 58, 4-9 Teksten | Luk. 18, 9-14 Teksten | Apg. 13, 2- Teksten


Tekst:
Arbejdsark om faste og syndebuk.


Fastesøndage (1. tekstrække) - [top]

45.10/1101 arbejdsark - redigeret faste

Indhold: Opgave, hvor tekster til fastens søndage ved hjælp af salmebogens tekstdel skal bestemmes i forhold til billeder. To forskellige ark: Etlettere med helligdage angivet på arket - og et sværere uden helligdagenes navne. Se nedenfor.

Mål:

Hvordan:
Jesu faste Mt. 4,1-11.
Faste-arket gør det muligt at diskutere om faste er en "legitim" religiøs ytring - og hvornår den ikke er det.
Er der sekulære paralleller? Delvis faste før den store sportspræstation? Identitetsskabende faste - fra mere eller mindre sundhedsflippede fasteprojekter til anorexi. Er der tale om en renselse? Det moderne fænomen, ortorexi, at man danner sine helt egne - vilkårlige - spiseforbud.
Syndebuksproblematikken er en lidt anden - og egentlig er de kun bragt sammen fordi at faste hører med til syndebuk-ritualet. Forskellen mellem GT's forståelse af syndebukken og så moderne brug af syndebuksbegrebet er at det i GT netop er et ritual, hvor synden sendes væk - ingen andre end Gud må bære synden (- sagen kan ikke ses fra bukkens side i GT!), mens i moderne sammenhæng nogle mennesker/grupper i samfundet udråbes til at være årsag til alt det onde - og det er de ramte, der påberåber sig at dcet er sket (her ses det altså fra bukkens side).

To forskellige ark: Et lettere med helligdage angivet på arket - og et sværere uden helligdagenes navne.

| Luk. 18, 9-14 Teksten | Mk. 2, 18-22 Teksten | Apg. 13, 2- Teksten


Final footer