- Forside Theol-p - temagrupper - titel - tema - type - bibel - info
Januar (44)

Nytr - Helligtrekonger. Helligtrekongertiden er epifanitid - derfor er der ogs elementer under Jesus Kristus. Gud - menneske, som kan passe ind her.
| < Forrige gruppe | Nste gruppe > |

Vue over helligtrekongertiden Kirkeret A (Type: tekst)
Helligtrekonger (Type: oplevelse, flles)
De hellige tre konger / De vise mnd (Type: Facts)
Den fjerde Vismand (Type: fortlling)
Redaktionelt - Januar 2012 (Type: Orientering)
Redaktionelt - Januar 2013 (Type: Orientering)
Redaktionelt - Januar 2014 (Type: Orientering)
Redaktionelt - Januar 2011 (Type: Orientering)


.

.


Vue over helligtrekongertiden Kirkeret A - [top]

44/1001 tekst epifani

Indhold: Oversigt over sndagenes evanglietekster (genfortalt) med ideer til undervisningen.

P www: ; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: ; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:j
Ikke opdateret 2010-2011.
...
KLIK HER.


Baggrundsstof:


Helligtrekonger - [top]

44/ 873 oplevelse, flles epifani

Indhold: Samtale om epifanifest, epifanitiden i kirkeret. Eventuelt med udgangspunkt i "facts" og myte om De hellige tre konger.

P www: Albrecht Dhrer: Adoration of the Magi; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:
Skriv efter nytr: 20-C-M-B-12 [det aktuelle rstal] p tavlen. Mystificerende udgangspunkt. Ngle: Middelalderlig husvelsignelse skrevet p drstolpen. Latinforkortelse: Christus mansionem benedicat - Kristus velsigne huset - Dette blev folkelig tolket som Caspar - Melchior - Balthasar. Fx. samtale om epifaniens ndvendighed i ens "hus" - i ens nye r.
Efter lyst og behov kan samtalen udvides med mere om De hellige trekonger/de vise mnd (Se nedenfor).
Grundtvigs Dejlig er den himmel bl synges. Stjernehimmelens uendelighed..) kan udtrykkes kontrasterfaring til "stjernetpper lysebl..".
Grundtvig omkring 1810 mm kan inddrages.
Albrecht Drers maleri af tilbedelsen er anderledes end mange - kan ses med tolkning via link.

Krydshenvisninger: De hellige tre konger / De vise mnd; ; Stjernehimmelen. Uendelighedens rdsel; Grundtvig omkring 1810; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:


Baggrundsstof:


De hellige tre konger / De vise mnd - [top]

44/ 872 Facts epifani

Indhold: Om de hellige tre konger - facts p nettet - De hellige tre konger i billedkunsten.

P www: Norsk katolske kirke, leksikon; Kristeligt Dagblad - billedserie ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: ; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | Mt. 2, 1-12 Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:


Baggrundsstof:


Den fjerde Vismand - [top]

44/ 875 fortlling nstekrlighed

Indhold: Tekst til fortlling. (Genfortalt ved Thala Juul Holm/Kristen Skriver Frandsen)

P www: ; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: ; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:j
De frste der besgte Jesus, Maria og Josef i stalden, var hyrdene. Mon ikke de havde fundet n lille ting eller to fra deres fattige gemmer frem, og givet som gave? De nste var sre, fornemme folk, tre vise mnd, de kom med guld, rgelse og myrra. Legenden fortller at de hed Baltazar, Melchior og Kaspar. De kom fra sterland, fra det fjerne Babylon. Men se, der var en fjerde vismand, som hed Artaban. Han nede ikke frem og gjorde det s alligevel. Nu skal I hre hvordan.

Artaban boede i det fjerne Persien. Ti dagsrejser lngere vk end Babylon. Han havde forstand p stjerner og var god ven med tre andre stjernetydere i Babylon. Sammen havde de fundet ud af at nr en ny stjerne stod funklende klar i vest, s ville i det fjerne land Juda med hovedstaden Jerusalem en konge skulle fdes, som var strre end alle andre konger. Ti dage ville vennerne i Babylon vente p ham, s de sammen kunne drage den lange vej gennem rkenen til Jerusalem for at tilbede den nye konge. Artaban havde solgt alt hvad han ejede og kbt tre delstene, en rubin, en safir og en diamant. Dem ville han give den nyfdte konge.

S s han en aften stjernen. Han begav sig afsted. Midt p den tiende dag var der stadig et godt stykke vej. Det kunne stadig nes, men mrket kom hurtigt, nr det kom. Da hrte han en stnnen i vejkanten. En gammel mand l forslet og nsten uden klder. Artaban blev irriteret: sdan en tilfldig gammel mand skulle ikke hindre ham i at n frem. Men hans medlidenhed sejrede, han vendte hesten, sprang af og trak den gamle ind i ly for den brndende sol, gav ham klder, noget at drikke. Den gamle var meget svag, men efterhnden hjalp Artabans pleje, s han kunne klare sig selv. Men da var mrket faldet p og Artaban mtte vente til nste morgen med at ride videre. S snart solens strler farvede bjertoppen kastede han sig p hesten, og red i et vild ridt mod Babylon. Men for sent: vennernes karavane var draget ud i den de rken tidligt om morgenen.

Artaban tog da sin rubin, solgte den, og udrustede en karavane, s han endda kunne komme afsted. Rejsen mod vest gennem rkenen var lang, uden uheld var den ikke, men en dag nede Artaban frem til en lille by Betlehem uden for Jerusalem. Han havde fet at vide at var en fremmed karavane med fornemme folk draget hen. Men her var ingen venner. Ingen spor af deres rigt udrustede karavane. Ingen mennesker var p byen gader. Det var som om en uhyggelig fare gemte sig et sted. Artaban bankede p en tilfldig dr; da ingen svarede gik han en. En mor sad og knugede sit lille barn til sig. "De kommer" skreg hun. "De kommer, romerne, de slr ihjel". I det samme hrte de trampen i gaderne, larmende rustninger, og s frygtelige skrig. Moren prvede at gemme sig og sit barn. Dren blev revet op, en romersk soldat stod i dren. Artaban stillede sig op foran ham. "Jeg er alene her, og jeg stod netop og ventede p en soldat, som jeg kunne forre denne safir til, hvis du vil lade mig vre i fred". Soldaten tog safiren, drejede om p hlen, slog dren i bag sig. Moren grd af lykke og sagde: "Gud velsigne dig for hvad du har gjort!" Men Artaban bad i sit indre Gud tilgive ham at han nu havde slet den nste af sine gaver bort.

Moren kunne fortlle at der for nylig var fdt et barn i byen af nogle tilrejsende fra Nazareth, og at sre sterlndinge - ja, undskyld, sagde hun, for Artaban var jo selv sdan en - havde besgt det, men at barnet og dets forldre var rejst ud af byen lige fr romerne omringede den. Vist nok til gypten.

Artaban drog nu afsted med sin sidste delsten gemt allerindest inde p kroppen. Frst til gypten, men han fandt ikke barnet, s rundt i mange egne og lande. Hans gode hjerte lb af med ham mange gange, s tilsidst var han en fattig mand, kameler, folk, karavaneudstyr, alt var vk. Men diamanten havde han stadig.

30 r var get og han nrmede sig Jerusalem. Det var ved psketid. I byen var der en sr stemning. Soldater alle vegne. Folk fik ikke lov til at st og tale sammen bare et jeblik. Artaban fik spurgt en, hvad der var p frde: "Tre oprrere bliver korsfstet i dag. Nogle kalder den ene, Jesus fra Nazareth, Guds sn og jdernes konge," nede han at sige inden en soldat skilte dem ad. Nu blev Artaban bange. Var han kommet for sent? Var det ham?

Hvor foregik henrettelsen? Han mtte afsted. Men mske var det meningen med de mange rs forsinkelse: Han skulle med sin diamant lskbe kongen. Han havde allerede hnden inde ved diamanten.
I det samme kom tre soldater slbende med en ung pige. Hun skulle slges som slave. Lige da de kom forbi rev hun sig ls, kastede sig ned og hagede sig fast i Artabans klder: "Frels mig!". Det rev og sled i Artabans indre. To gange var hans gave get til mennesker - og nu? Han kunne ikke lade vre: Han trykkede diamanten ind i hendes hnd: "Her er din lsesum".
I det samme blev alt buldermrkt. Byen blev rystet af et voldsomt jordsklv. En sten ramte Artabans tinding og han faldt om. Pigen bjede sig over ham. Han s hendes ansigt, men bag hendes s han et andet. Kongens ansigt. Han var sikker.

"Tak, Artaban, for dine gaver", sagde en stemme. "Du kldte mig da jeg var ngen, trstede mig da jeg srgede, beskyttede mig nr jeg var svag, kbte mig fri, da jeg var bundet". "Hvornr har jeg givet dig gaver? Jeg nede det jo aldrig." "Du kldte mig, da du kldte den gamle, overfaldne mand i rkenen. Du bekyttede mig, da du bekyttede en kvindes barn i Betlehem. Du kbte mig fri, da du kbte en kvinde fri fra slaveri. Alt hvad du har givet mennesker, har du givet mig". Et lysskr gik over den gamle Artabans ansigt. Hans rejse var forbi. Han havde fundet kongen og givet ham hans gave.


Baggrundsstof:


Redaktionelt - Januar 2012 - [top]

44/1279 Orientering Dette nyhedsbrev

Indhold: Januar er i kirkerets sammenhng epifanitid. Helligtrekongerssndagene er fra gammel tid viet benbaringen af Guds vsen i den Jesus, der trdte frem p jorden. De to tekstrkker, hvoraf jo rkke B er srlig "dansk", er forskellige i anlgget. Epifaniens guddommelige side er knap s synlig i anden som i frste tekstrkke. Men der kan laves en trd om benbaringen i det sm eller fra neden (som "baggrundsstrling" i hele undervisningen eller udmntet i en rkke sndagsintro'er eller andagter). Guds Rige viser sig i de/det sm: De sm brn, kvinden (Photine), de ydmyge tjenere og det hele samles i lignelsen om hvedekornet - her med mulighed for lidt hndgribeligt tilbehr. Forklarelsen p bjerget hrer da vist med til undervisningskanon - derfor inspiration til at arbejde med ikonen. Jesus som 12-rig i templet hrer til i frste tekstrkke - men ogs i kanon og der er god indentifikationsmulighed for aldersgruppen. Du satte dig selv i de nederstes sted er oplagt i sammenhngen.

Mange er i vrigt net til Jesus-stoffet generelt. Det findes overvejende i flgende temagrupper: 12: Jesus - normbryderen 13: Jesus som lrer - (14 er om nadveren) - 15: Guds Rige - efterflgelse - 16: Jesus Kristus - Gud/menneske.
Jesus-prismet bner mulighed for interaktiv afsgende tolkning af forklarelsesikonen.
Nederst i Nyhedsbrevet er der link til nye eller opdaterede elementer - bl. a. med gode ideer fra Folkekirkens Konfirmandcenter

P www: Kristendomsundervisning.dk Nyhedsbrevet; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: ; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:


Baggrundsstof:


Redaktionelt - Januar 2013 - [top]

44/1321 Orientering Dette nyhedsbrev

Indhold: Januar er epifanitid - et af de teologiske (fremmedords)begreber, som konfirmanderne br(!) kende - jfr. Fire teologiske grundbegreber.. Helligtrekongerssndagene er fra gammel tid viet benbaringen af Guds vsen i Jesus Kristus - en god opflgning af julen! I Vue over kirkerets tekster kan der hentes inspiration til de enkelte tekster. (Vue-konceptet er gammelt og jeg fortstter det ikke p den mde, men hvor der er vue'er, kan man have glde af dem). Forklarelsen p bjerget hrer vist med til undervisningskanon - ikonen er en god vej ind til forstelse. Jesus som 12-rig i templet hrer til netop i frste tekstrkke - men er ogs i "min" kanon og der er god indentifikationsmulighed for aldersgruppen. Jesus helbreder er en klassiker - engang det mest hentede arbejdsark her p siderne. Jesusbilleder er (ogs) et old-school arbejdsarkelement, men det fungerer. - Jesus-prismet bner mulighed for interaktiv afsgende tolkning af forklarelsesikonen.
Den hemmelige Vej er ikke forldet. Prv den af - inden den snart kommer i 3D! (Nrmere i senere nyhedsbrev).
I vrigt, Jesus-stoffet generelt findes overvejende i flgende temagrupper: 12: Jesus - normbryderen 13: Jesus som lrer - (14 er om nadveren) - 15: Guds Rige - efterflgelse - 16: Jesus Kristus - Gud/menneske.
Ret privat: Pt. er jeg fuldtids i Brrup, Hovborg og Lindknud sogne - med tre hold konfirmander.
-ksf.

P www: ; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: Fire grundlggende teologiske fagord; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:


Baggrundsstof:


Redaktionelt - Januar 2014 - [top]

44/1417 Orientering Dette nyhedsbrev

Indhold: Januar er epifanitid - et af de teologiske (fremmedords)begreber, som konfirmanderne br(!) kende - jfr. Fire teologiske grundbegreber.. [Der er blevet suppleret med lidt forhbentlig klargrende uddybninger af teisme og deisme - som baggrundstof for underviseren, udsprunget af en aktuel debat i Kristeligt Dagblad]
Helligtrekongerssndagene er fra gammel tid viet benbaringen af Guds vsen i Jesus Kristus - en god opflgning af julen! Tilbage har vi vandringen p sen og lignelsen om hvedekornet. Forklarelsen p bjerget hrer vist med til undervisningskanon - ogs i r, hvor den ikke er tekst - ikonen er en god vej ind til forstelse. Jesus-stoffet generelt findes overvejende i flgende temagrupper: 12: Jesus - normbryderen 13: Jesus som lrer - (14 er om nadveren) - 15: Guds Rige - efterflgelse - 16: Jesus Kristus - Gud/menneske.
Mnedens billede - ja, der var jeg allerede inde i fastetanker. Fristelsen i rkenen er ikke i tekstrkken i r, men ogs den fortlling hrer med i min kanon.
Kaj Munk kom p som mnedens person, fordi det er 70 r siden han blev drbt en januarnat.
Et arbejdsark til de betroede talenter i anledning af septuagesima sndags tekst er ogs trukket frem her.

P www: ; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: ; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:


Baggrundsstof:


Redaktionelt - Januar 2011 - [top]

44/1223 Orientering Dette nyhedsbrev

Indhold: Nyhedsbrevet dumper ind i epifanitiden og dkker lidt ind i fasten. Indtil sidste sndag i Helligtrekonger er kirkerstemaet benbaringen af Guds vsen i den Jesus, der trdte frem p jorden. Fastetiden drejer sig i hvert fald et vist stykke om kampen mellem det gode og det onde og det ondes anslag mod benbaringen, som Jesus fremprovokerede. Det falder ofte nsten af sig selv godt i trd med at mange er kommet til Jesusstoffet netop nu. Nedenfor er et par elementer trukket frem, men ellers er Jesus-stoffet generelt relevant. Det findes overvejende i flgende temagrupper: 12: Jesus - normbryderen 13: Jesus som lrer - (14 er om nadveren) - 15: Guds Rige - efterflgelse - 16: Jesus Kristus - Gud/menneske.

Til et grundigere arbejde med salmebogens tekstdel og med Jesu fremtrden findes der et let og et svrere arbejdsark til fastetiden.
Nederst i Nyhedsbrevet er der link til nye eller opdaterede elementer - bl. a. med gode ideer fra Folkekirkens Konfirmandcenter

P www: ; ; ; ; ;

Mål:

Hvordan:

Krydshenvisninger: ; ; ; ; ; ;

Referencer:(s: i :- - - (0000)

Bibel | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - | , - Gl.v. | Ny v. | Norsk -


Tekst:


Baggrundsstof:


Final footer