Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - - Den norske utgaven

Allehelgensdag
- Siste - Neste

Evangelium/evt annen preketekst: Mt. 5. 13-16 - Jordens salt og verdens lys

Bibelen online: | Norsk 2015 Åpner direkte på perikopen

| Danske oversettelsen 1992 - | Svenske oversettelsen 2000 -

| Biblegateway - Lutherbibel 1545 (Et utal av andre oversettelser kan velges på oppslaget) -

- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om]

Redaksjonelt: En del inspirasjonsstoff fra litteraturen! Åste Dokka, Johannes Steenbuch, John Petty - Petty med direkte link videre. Under religionspedagogiske notater redaktørens opplegg til undervisning ikke bare i teksten men i hele spørsmålet om kirken som tradisjonbåret gjennom vitner - dens troende, menneskene, Jesu "små", som lys og salt.
Undertegnede redaktører av "Teksten denne uken" har forfattet en brukssalme på Vaughans Williams melodi til "For alle helgen" - det er en praktmelodi, som det er synd ikke å bruke. Den norske oversettelse av W.W.How er som kanskje også originalen Kristusorientert, om ham som borg for helgene, så også for oss, og vinkelen er den kristne som forfulgt. Det siste har fått fornyet relevans globalt sett, men er likevel vanskelig å gå inn i en direkte identifikatsjon. Vår utgave har et enklere uttrykk. Et forsøk på at trekke på poesien og innholdet av saligprisningene - applisert på de faktiske vitner gjennom historien - kanskje med et litt humoristisk glimt, i konkresjonen "Therese, Frans, Synnøve, Paul og Per.." Med målet å si takk til vittnerne gjennom tiden - Til fri avbenyttelse: Se her
.[I Norge er det teksten til Samefolkets søndag i tr. og Allehelgen andre rekken]

Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)

Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende).

The Text this Week Anbefales sterkt!.
t5b.htm

Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten, kommentarer.

BibleHub - kommentarer Åbner på første verset i teksten

Kommentar/er på Working Preacher.

Lectionary Greek

Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)

Prekenhjelp - aktuelle søndag

Til eksegesen:

Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 5 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering

Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet":

Jesus does not, you'll notice, state this in future tense. It's not that the followers of Jesus will some day become the "salt of the land." They are already that right now. As such, their words and deeds have import. They matter. Like salt, the followers of Jesus do not necessarily draw attention to themselves so much as they spice up everything around them.
"You are the light of the world." Matthew had previously cited the prophet Isaiah to say that "the people who sat in darkness have seen a great light" (4:16). This clearly referred to Jesus himself. ..Now Jesus says that his listeners are the "light of the world." His mission is now their mission. John Petty

Fra katolsk side om Allehelgen: En av de mest virkningsfulle konsekvensene av reformasjonen var det radikale bruddet mellom levende og døde. Middelalderens religiøsitet hadde på mange vis vært strukturert ut fra forholdet til de døde, som en slags solidaritet mellom levende og døde i form av gjensidig forbønn. Man ba for de dødes sjeler og feiret messer for dem, og man hadde tillit til at de sjelene som hadde funnet veien til himmelen også ba for de levende...Men reformasjonens hovedbudskap var Jesus som eneste mellommann mellom mennesket og Gud. Dermed hadde helgener og gjensidig forbønn ingen effekt. De levende ble irrelevante for de døde, mens de døde ble redusert til eksempler for de levende. [Ragnhild H. Aadland Høen] sin blogg "Halloween og Allehelgensdag | En vaksine mot hovmod". Se her -

Vi kan ikke selv indføre gudsriget på jorden, men vi kan vidne om det ved at kritisere den uretfærdighed vi ser omkring os. Det er kirkens opgave at vidne om Guds rige ved at forkynde evangeliet ind i den verden, den er en del af. Kirken skal være tilstede i verden som "lys", "salt" og "gær"... Det handler ikke nødvendigvis om, hvorvidt kirken skal vægte sin identitet mod "kulturen", men om at finde ud af hvad det vil sige at vidne om gudsriget - midt imens man lever på verdens vilkår. Johannes Aakjær Steenbuch: Guds Rige er anarki. s. 142

Jesus sier til disiplene, underforstått kirka, meg inkludert: "Dere er jordens salt" Det hadde jeg ikke kommet på, her jeg stort sett gjør andre ting enn å konservere verden og sette smak på den. Kristendommen sier om pappkjeks og avalkoholisert vi at det er Jesu kropp og blod .. når .. man kan telle oss på benkene på en hånd, så er Kristus i blandt oss.. [motsier den umiddelbare tanke, men..] Åste Dokka: Leve vanskeligere, s. 70

[875/alhlg-h ]

Religionspedagogiske notater (Ofte på dansk): Genfortælling kan naturligvis ikke her måle sig med teksten. Den må læses. Det er tanken om vidnerækken tilbage til de første tilhørere, der begrunder brugen af netop denne perikope til Allehelgens søndag - dette tema er der jo også tradition for på søndagen (jfr. kollekterne). Helgener er i særlig grad vidner - og i den lutherske kirke har vi kun én helgen, Luther - eller hvordan er det nu det er? - derfor mindes man i nogle kirke meget programmatisk reformationen denne søndag. Man kan måske have den reformatoriske bevidsthed med sig uden at gøre Luther eller det lutherske tankesæt til genstand for en ny slags omvendt helgenkåring.
Jeg ser ved bjergprædikenen - især ved de to tekstudsnit, vi møder Allehelgens søndag - altid for mig, hvordan bjergskråningen vider sig ud ned gennem tiden - helt til os - og hvordan menneskene står der, de kristne, vidnerne, en kæmpeflok ned gennem historien til nu. Som fra begyndelsen ikke mange vise, altså dem, som har svarene og dogmatikken parat, men dem, som søger og længes, de fattige, de sørgende, dem, som længes efter retfærdighed, dem, som længes efter at se Gud - (saligprisningerner i første tekstrække). De er de egentlige helgener (og mon ikke en og anden af de officielt beatificerede med i den flok?). Jeg prøver med ord at visualisere dette syn - i undervisning, men ganske ofte også prædikenen. Om det er for privat til at bruges af andre ved jeg ikke - det er nok for forkyndende til at bruges i skoleundervisning. I hvert fald, den konsekvente pointe i kirkens undervisningslokale er efter visualiseringen at sige til konfirmanderne/eleverne "I er jordens salt/ verdens lys - hvordan vil I tage opgaven op?". Siden dette skrevne er det ikke blevet ved visualiseringen - se [Jordens salt - Verdens lys, interaktivt]
Man kan også understrege sammenhængen mellem mennesker, vi er ikke kun individer, hverken i historisk perspektiv eller i vores nutid. Der kan en eventuelt særlig klokkeringning ved eftermiddagsandagter på kirkegårdene kapeller være afsæt for at bruge John Donnes meditation, Hvem ringer klokkerne for? - dén hvor også sætningen "Intet menneske er en ø" forekommer. [Se teksten her] - - - - -

Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Prekenhjelp: Se her

Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Norsk salmebok" Se her
Salmeverktøy med kirkeårsoverveielser,kommenteret salmevalg mm. Se her
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her


Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.