Kristen
Skriver Frandsen:
All makten - Trinitatis 2023
Trinitatis II - Treenighets søndag I
Refleksjon over et tema i teksten
Mange kjenner nokk igjen dette sitatet av
Desmond Tutu: “When
the missionaries came to Africa they had the Bible and
we had the land. They said 'Let us pray.' We closed
our eyes. When we opened them we had the Bible and
they had the land.” Vi kjenner igjen det, og vi kan overveie
om det skal foretas en «avkolonialisering» av den
kirkelige/teologiske bevissthet. Tutu mener tydelig
nokk, det ikke var en rimelig måte å handle på.
Bibelen kunne de da nokk ha fått uten at vi skulle ta
landet og makten. Men uavhengig av måten, fikk denne
bibeltransfer som konsekvens at det etter hvert kom
nye måter å lese bibelen på. Måter som også kan lære
oss noe. Vi som kom med bibelen. Det seneste nummer av
Kirke og Kultur behandler denne prinsipielle saken;
med utgangspunkt i den norske sandhets- og
forsoningskommisjons kommende rapport diskuteres på
ulik måte hvordan kirken skal bidra til en
avkolonialisering – av teologi og tankegang, og
eventuelt kritisere fortsatte kolonialistiske
handlingsmønstre.
Det er nærliggende å gjøre seg tanker om
det i forbindelse med Jesu makterklæring. «Meg er
gitt.. (1930, 78/85), «Jeg har fått» (2011).
Om det skal være selve temaet for preken
er vel ikke sikkert. Men det er relevant bare som
bakgrunn å overveie hva slags makt det er Jesu har
blitt gitt. Jeg er ikke sikker på at det mere aktive
«Jeg har fått» er den beste oversettelse. her på
avsettsteinen fra jorden har Jesus fått forlenet sin
nå himmelske makt – men stadig med virkning på jorden.
Det sir den passive formen kanskje best. Jeg tror det
er viktig at fastholde i bevisstheten er det er den
himmelfarne som har fått makten. Det er ikke som den
første gang han fikk tilbudt makten over alle rikene –
av Satan. Den sataniske makten utøves oppe fra og ned,
ikke fra himmelen, men fra en jordisk maktfull
representant. Slik mange ventet det av Messias.
Men nå: Jesus – som Guds lysende ansikt på jord – sett
gjennom korset –
har del i den himmelske makten over alt og alle. Det
betyr at vi ikke skal bare nærme oss å ta guddommelig
makt over noen. Vi skal ikke heller som kultur eller
religion mene at vi har sannheten – og dermed retten
(til makten). Jesus Kristus er sandheten – det er en
annen sak – den er ikke noe vi har. Som den himmelske
makten møter vi Jesus Kristus i et hvert menneske, tro
og kultur og vesen uansett. Det er det at mennesket er
skapt av Gud, bærer Guds bilde, i sin historie og
sammenheng. «Lær meg å skue med ditt blikk hvert folk
som liv og grenser fikk» (K. L . Reichelt i «Din
rikssak Jesus være skal»). Regin Prenter sir det slik:
«Kristus er verdenshistoriens og religionshistoriens
Herre». (Se sitat under/ved siden av).
Disiplene (og vi) sendes ut nede fra –
på bakken. For å døpe. For i en tegnhandling å vise
hvor mye nedenfra makten er. (Rom. 6). Og vi sendes ut
for å lære – ikke diktere – alt hva Jesus har lært
oss. Lære og vise. Der blir ikke plass for kulturell
besserwissen – eller i annen kontekst, hvor mye bedre
en står i forhold til frelsen, fordi en mener å være
på rette side av skjellet. Man forteller, hva man selv
har hørt og forstått, fordi man ikke kan la det være
(Acta 4.20) og er nysgjerrig i møtet med den annen.
Man lar den rett gjelde, som Jesus lar gjelde rundt
seg, og også av og til formulerer i forhold til «denne
verdens herskere».
Da blir alle kanskje mer engasjert i hva
bibelen sir, med Jesus som poeng, end i å gjøre
landnåm – på den ene eller andre måten.
|