Enhed i forskellighed
– én jord, flere verdener
Redaktøren
Månedens kommentator fik uventet forfald. I stedet
bringer redaktøren sine egne hurtigt nedskrevne
refleksioner over spørgsmålet enhed og forskellighed
Refleksionerne udsprang af at en præst i et forum
i denne uge spurgte efter et undervisningsforløb til
konfirmander, som kunne matche et temaforløb på
skolen, som hed «Én jord – flere verdener». Det var
sammenfaldende med at i den norske kirke er
prædikenteksten på søndag Jesu ypperstepræstelige
bøn, som redaktøren skal prædike over!
Her er mit indspil:
Dette er desværre ikke et færdigt
undervisningsforløb, men tanker til afsæt!
Én Gud - flere religioner
Den teologiske ækvivalent til skolens tema, en jord -
flere verdener, er vel: én Gud - flere
verdener eller skærpet: én Gud – flere religioner.
Jeg ville have Desmond Tutus bog «Gud er ikke
kristen» i baghovedet
På søndag skal jeg prædike over Jesu
ypperstepræstelige bøn, at vi må være ét, lige som han
og Faderen er ét.
Kirken spejler jo på en måde «en jord – flere
verdener». En kirke – flere trosretninger. Det
økumeniske perspektiv er at prøve at arbejde fpå at
forstå os - de forskellige kristne - som «at være ét»
- i en eller anden forstand. Den nye generalsekretær
for CEC, Jørgen Skov Sørensen, bruger som et slags
valgsprog: «Unity in diversity» - ikke så ringe endda!
Men én ting er kirken. Hvorfor
er menneskene ikke ét?
Babelstårnet - udgangspunkt for ødelæggende
diversitet
Babelstårnet er ikke et ringe udgangspunkt som et bud
på at belyse det. Det er en myte om hvordan
diversiteten blev til i verden: Pral, ønske om at være
Gud lig, eller hvordan man vil vinkle det.
Måske ét fællessprog overlevede Babelstårnet, nemlig
pengenes og grådighedens sprog. Der findes et sjovt
billede af Onkel Joakim med en sæk penge, hvor han
siger «Med penge bliver man altid forstået», da han
bliver spurgt hvordan han vil gøre sig forståelig i et
eller andet eksotisk land - selvfølgelig for at skaffe
sig endnu flere af dem.
Et modbillede til den babelske diversitet
Helt traditionelt og med god ret, synes jeg,
sammenstiller vi pinseunderet med babelstårnet. Her
tales med forståelighed til enhver med hans eller
hendes sprog.. Men i næste række er spærgsmålet:med
hvilket sprog? – Det er kærlighedens. Det er den
dialekt man taler i Guds Rige. Forsoningens,
tilgivelsens, ligeværdets, omsorgens, fredens,
ydmyghedens sprog.
Måske knap det sprog, som tales i verdens magtcentre.
Rækker Helligåndens enhed ud over kirken?
Den meget klassisk teologisk tænkende (danske)
Regin Prenter skriver et sted i sin dogmatik:
…ved Kristus består alle ting. Men det betyder
også, at Kristus er historiens herre.
Verdenshistoriens (og religionshistoriens) forløb er
ingen tilfældighed, selvom vi ikke med tanken kan
udfinde nogen plan for dens forløb. Troen
fastholder, at Kristus ved Faderens højre hånd, som
den himmeIfarne Kristus og i sin præeksistens, er
historiens herre, at den skjulte og uudforskelige
vilje, som vi møder i historiens begivenheder, er
den samme åbenbarede vilje, som taler til os i
evangeliets frelsesbudskab, at den vil os det samme.
Regin Prenter. «Skabelse og Genløsning» s. 205
Citeret
fra Bibelen og mødet med anden tro.
Prenters Religionsteologi,
Kirsten Münsters har en artikel om Regin
Prentes religionsteologi. Pt ikke online.
Den er interessant fordi den både placerer Prenter
med en på en gang eksklusivistisk og inklusivistisk
forståelse. Nogle citater er bragt her i spalten ved
siden af.
Paulus på Areopagos
Det er oplagt undervejs at huske Paulus tale på
Areopagos
«Og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet
dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat
bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for
at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og
finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste
af os. Apg 17»
Karl Ludvig Reichelt ikke at forglemme:
DDS 361 v 2
Giv, Jesus, mig dit frelsersind
for slægtens sorg og harm!
Luk mig i dine smerter ind,
og gør mig stærk og varm!
Hjælp mig at skue med dit blik
hvert folk, som liv og grænser fik,
og bære verdens nød og skam
med blikket vendt mod dig, Guds Lam,
til døden tro,
tålmodig, stærk og fro!
Min foreløbige konklusion – færdig med
spørgsmålet bliver jeg næppe:
Gudbilledligheden er enheden i menneskenes verden
- den eneste egentlige – Kristus er brændpunktet
hvorigennem vi ser det. Og jeg mener egentlig
brændpunkt - som lyskraften på forklarelsens bjerg.
Lyset oplyser og gennemgløder det (Guds billedet,
menneskets inderste) til kærlighed – derfor med
stærkt sans for enheden mellem mennesker. Guds rige
er den ved Helligåndens kraft sig stadig udfoldende
virkeliggørelse af enheden - men til tidernes ende
undervejs, derfor til stadighed diversiteten. En
virkelighed hvor forsoningen, tilgivelsen, ligeværd,
omsorg, fred, og ydmyghed hersker, og hvor det, som
står imod, bekæmpes eller i det mindste undsiges.
Forsages.
Enheden i menneskenes verdener ligger altså ikke i
at vi er én jord, men vi er skabt i Guds billede.
I et foredragsudbud har jeg en gang rejst
spørgsmålet:
«Kristus – religionernes centrum? Der er grænser –
men hvor er de? Om mødet med
religiøsitet inden i og uden for kirken – og lokalt
og globalt. Inspirationer fra Johannesevangeliet.
Hvor holistisk kan kristendommen være?»
På siden, hvor jeg udbyder foredraget [ her
], ser vi Kristus billedligt fremstillet som centrum
for egerne i et hjul. Det udsprang af at én engang
sagde: vi skal ikke være ens i kirken, mene det samme,
gøre det samme. Men vi skal have vores
forankringspunkt i Kristus. Tænk hvis alle egerne i
hjul ville bøje i samme retning, så vil det ekse. –
Unity in diversity.
Men kan det med nogen rimelighed udstrækkes til at
gælde menneskene som sådan?
Måske kan det lutherske "solus Christus" tænkes endnu
mere omfattende. Kristus er ét med Faderen og skaberen
- og Gud som Helligånd. Baner Kristus vej for sig også
gennem andre religioner? Jeg synes ikke jeg kan
udelukke det. I hvert fald er intet menneske længere
væk end at i samme øjeblik hans lys falder ind i dets
inderste, da vil dette inderste gennemglødes og
mennesket bliver frelst. Spørgsmålet forbliver: gennem
hvor mange lyskilder kan lyset bane sig vej?
-- Hvordan dette kan blive til undervisning for
konfirmander – det er en udfordring til underviseren!
– hvordan det kan blive til en prædiken kan man komme
til Osen og Roan kirker i Nidaros bispedømme og høre !
Kristen Skriver Frandsen, redaktør, konsulent, prest
Fosen prosti, Nidaros
|