Theol-P
forside - Kultur og
religionssamtale - forsiden
Erkendelse af sandhed
Oversigt:
Jeg er den jeg er (2. Mos. 3, 14- ) -
[åbenbaring - lov/profeter - Kristus - koran]
Fra evighed er jeg dannet (Ordsp. 8, 1-
) - [erkendelsesevne og skabthed]
Du skal dø, fordi du taler
løgn (Zak. 13, 3-b ) - Profeti
Ordet var Gud (Joh. 1, 1-f ) -
[inkarnation - logos i alt - præeksistens]
Jeg er vejen, sandheden og livet (Joh.
14, 6-| ) - [eksklusivitet/inklusivitet]
Gud har vidnet om sig selv for hedninge
(Apg. 14, 16-17 ) - [naturlig åbenbaring - naturlig
gudserkendelse]
Guds usynlige væsen har kunnet ses
(Rom. 1, 20- ) - [ingen undskyldning]
Hedningene og loven (Rom. 2, 12-16 )
- [ingen undskyldning - dom]
Den usynlige Guds billede (Kol. 1, 15-17
) - [Kristus Guds billede - åbenbaring -
præeksistens]
Alle temagrupper:
Samme Gud - Erkendelse
og sandhed - Jesu forkyndelse og
praksis - Frelse og forløsning -
Sameksistens - Religionsdialog
og mission - Lærepunkter og
konfrontationer
Samlet bibelindeks
Litteraturhenvisninger Oversigt over
litteratur, der er citeret fra.
.
Jeg er den jeg er
2. Mos. 3, 14- .
Gud åbenbarer sig for Moses i en brændende tornebusk.
Da Moses spørger, hvem han er, svarer Gud: "Jeg er, den
jeg er" - eller bare "Jeg er!"
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
2. Mos. 3, 14-
Guds åbenbaring af sig selv
Sandhed om Gud kan melde sig for menneskets bevidsthed på
flere måder. Den kan åbenbare sig. Gud
åbenbarer sig her som "jeg er den, der er". "Jeg er", Jahve
på hebraisk, bliver det navn, som siden bliver så
helligt, at jøden ikke må udtale det. Og det er de
ord, der danner klangbund for Jesu måde at
åbenbare sit væsen, når han siger: "Jeg er.."
(vejen, sandheden livet, verdens lys, den gode hyrde,
vintræet).
Jødedom, kristendom og islam er klassiske
åbenbaringsreligioner - mennesket erkender den
egentlige sandhed gennem mødet med Guds
åbenbaring.
Nedenfor definition af åbenbaring med udgangspunkt i
dagligsproget - og Safet Bektovic's bestemmelse af forskelle i
åbenbaringsbegrebet indenfor hhv. islam og kristendom samt
Kurt Jensens overvejelser om flere åbenbaringer af Gud
gennem historien.
-
Åbenbaring
I daglig tale er åbenbaring en uventet og overraskende
erkendelse, som regel af noget større, dybere eller
smukkere end umiddelbart forventeligt. Åbenbaring er altid
noget man modtager, ikke noget man selv skaber eller skaffer.
En åbenbaringsreligion er en religion, hvor man tror at Gud
har åbenbaret sit væsen eller vilje for menneskene.
I kristendommen skelner man mellem 'naturlig
åbenbaring' og 'særlig åbenbaring'.
Når man taler om 'naturlige åbenbaring', antager man,
at det er muligt at se det guddommelige i den underfulde
skabelse
og/eller i menneskets etiske bevidsthed og adfærd.
Den særlige åbenbaring er Guds direkte henvendelse
til mennesket - gennem personer og ord. I bibelen i Gammel
Testamente er Moses og profeterne formidlere af
åbenbaringen, og den lov og de ord, de har modtaget, er
åbenbaringen. I Ny Testamente er Jesus Kristus selv
åbenbaringen - formidlet af vidners ord og fortælling
om ham. Nogle former for kristendom mener at den særlige
åbenbaring er den eneste vej til at tænke og
forstå noget sandt om Gud.
-ksf.
Bibel - og mødet med anden
tro 10
Åbenbaring som forsoning eller
vejledning
Kristendommen og islam er enige om, at mennesket behøver
åbenbaringen, og at dette behov hænger sammen med
selve menneskets natur. Man går ud fra, at mennesket er
svagt og ikke alene kan opnå betingelsen til
forståelse af sandheden. Denne betingelse kommer derfor
udefra. Den kan ikke opnås gennem tænkning og
filosofi. Mens kristendommen holder fast ved sammenhængen
mellem åbenbaring og synd, hvor Kristus bryder syndens magt
og genetablerer fællesskabet med Gud gennem sin død
og opstandelse, går den islamiske opfattelse af
åbenbaringen ud fra "menneskets glemsomhed" (al-ghafla) i
forhold til den præeksistentielle pagt med Gud. I
første tilfælde forsoner åbenbaringen, mens
den i det andet tilfælde påminder og vejleder
mennesket. I første tilfælde finder
afgørelsen sted på et bestemt historisk tidspunkt
(Gud går ind i historien), mens det i det andet
tilfælde drejer sig om åbenbaringen som en proces,
der starter allerede med Adam i Paradis og fuldendes med
Muhammed
som den sidste profet.
Kristendommen identificerer
altså åbenbaring med Kristus, hvor Ordet er blevet
kød, mens islam taler om Guds tegn (yt), som bliver
samlet i Bogen (Koranen).
Safet Bektovic
Safet Bektovic på
Islamstudie.dk
-
Flere åbenbaringer gennem
historien
Kan Gud åbenbare sig flere gange? Det ligner lidt en
falliterklæring, hvis Han
ikke kan finde ud af at gøre det ordentlig første
gang og er nødt til at prøve igen, som den
melkitiske Theodor Abu Qurra ('Trøstens fader') skrev
omkring 800. Men der ligger
alligevel en tanke om progression, om fuldkommengørelse
af tidligere åbenbaringer, både
i kristendommen og islam. Jesus var ikke kommet for at nedbryde
Loven, men for at
fuldkommengøre den (Matt. 5,17). Og muslimske teologer har
anerkendt Moseloven og
Evangelierne som åbenbaringer, der bare ikke er blevet
rigtig modtaget, og derfor var det
nødvendigt med en ny, endegyldig åbenbaring med
Koranen. Det forklares med begrebet
tahrif, der betyder 'ændringer.'
Kurt Villads Jensen. Læs hele hans artikel med udgangspunkt
i forståelsen af
Den augsburgske trosbekendelse.
[top]
Fra evighed er jeg dannet
Ordsp. 8, 1- .
Visdommen fortæller om alt det gode, den bevirker blandt
mennesker - om hvordan den er skabt, men dog er evig og
medvirker
ved den øvrige skabelse: "Som begyndelsen på sine
handlinger skabte Herren mig, som det første af sine
værker dengang. Fra evighed er jeg dannet, fra begyndelsen,
før jorden blev til... da han satte en grænse for
havet, så vandet ikke kunne overtræde hans befaling,
da han lagde jordens grundvolde fast, var jeg ved hans side som
hans fortrolige; jeg var til glæde for ham dag efter dag,
jeg dansede foran ham hele tiden..
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Ordsp. 8, 1-
Visdommens plads
Når visdommen (hebraisk: Hokma, græsk: logos) er med
ved skabelsen kan mennesket med sin del af visdom erkende sandt
om meget menneskeligt og om Gud.
Der er en vis lighed mellem visdommens funktion ved skabelsen i
Ordsprogenes bog og "Ordets" (logos) i Johannesevangeliet (Se
videre her). Men der er også
væsentlig forskel. I Ordsprogenes bog er visdommen skabt
og ikke Gud selv, mens Johannesevangeliet udtrykkeligt skriver:
"Ordet var Gud".
Muslimer ville i øvrigt kunne acceptere
forestillingen i Ordsprogenes bog - mens Johannesevangeliets
opfattelse ikke kan rummes af islam. (Sura 4.171 og sura 3.59).
Baidawi, islamisk fortolker fra det 13.
årh.: "Jesus kaldes 'et ord', fordi han blev til ved Guds
befaling uden en far og ligner på den måde de nye
skabninger" - han er altså netop skabt, ikke født
- og slet ikke selv skaber.
Se også: Johannesevangeliets
prolog (Joh. 1)
-
[top]
Du skal dø, fordi du taler løgn Zak. 13,
3-b .
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Zak. 13, 3-b
Stedet og navnlig Philip Jenkins reference til
det rejser spørgsmålet om sandhed, skrift og
åbenbaring. Det er missionssituationen, der sender
missionæren tilbage til at se på sin egen tradition.
-
Biskop John W. Colenso's "The Pentateuch and the
Book of Joshua Critically Examined" fra 1862 skabte skandale i
den kirkelige verden - ikke meget forskellig fra Charles Darwins
udgivelser.
Colenso's tvivl på bibelen bogstavelige sandhed havde
udviklet sig over nogle år, og hans møder med
mennesker i det det sydlige Afrika fremtvang hans
afgørende brud med traditionen. I mødet med
zulu-kulturen kunne Colenso ikke tro at udøbte hedninger
automatisk var fordømt til helvedes ild, heller ikke at
polygami nødvendigvis var en syndig institution i den
givne situation. Men det var hans meningsudvkeslinger med
konverterede zulu'er, der radikaliserede hans tænkning.
Colenso brugte timer på at svare på hans assistent
William Ngidis afprøvende spørgsmål. Da han
hørte om fortællingen om Noah, spurgte han: er det
virkelig sandt? Tror du virkelig at det skete sådan. At
alle dyrene, fuglene, krybet, store som små, fra de varme
land som fra kolde, på den måde kom parvis, og gik
ind i arken til Noah? Og samlede Noah mad til dem alle,
rovdyrene, rovfuglene og alle de andre?" Der meldte sig ikke et
nemt svar for Colenso. "Mit hjerte svarede med profetens ord:
"Skal et menneske signe løgne I Herrens navn?" (Zak.
13,3). Det vovede jeg ikke. Andre problemer opstod. Det var en
afprøvning af enhver lærers meninger, som
følte en dyb moralsk forpligtelse på at svare tro
mod sagen, uden at reservere sig, det medmenneske sandt, som
så op til ham og søgt oplysning og vejledning, og
spurgte: "Er du sikker på det? Tro du virkelig det?" Den
viktorianske samtid var dybt forvirret over den tanke at en
lærd biskop kunne blive rystet i sin tro af
spørgsmål fra en der bare var afrikaner, og
historien inspirerede til et limerick
A bishop there was of Natal
Who took a Zulu for a pal
Said the Native "Look 'ere,
Ain't the Pentateuch queer?"
Which converted the Lord of Natal.
Mange andre missionærer har mødt lignende
spørgsmål, den gang og siden. Ikke alle har svaret
med Colenso uflyttelige ærlighed
Many other missionaries have met similar questions, in that age
and since.
Not all have responded with Colenso's rigorous honesty.
(Se videre et par teen-age afrikaneres reaktion på
jomfrufødslen. Missionæreren (bort?)forklarer
hvorfor Markus og Johannes ikke skriver om den. Zulu-drengen
siger lakonisk: Sandsynligivs fordi de ikke troede på
den.)
S. 179 i Philip Jenkins: The New Faces of Chrstianity. Believing
the Bible in the Global South. 2006.
The New Faces of Christianity 179
[top]
Ordet var Gud
Joh. 1, 1-f .
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham
blev intet til af det, som er... Lyset, det sande lys, som
oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var
i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham
ikke. Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham. Men
alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds
børn... Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os,
og vi så hans herlighed... Ingen har nogen sinde set Gud;
den Enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens favn,
han er blevet hans tolk." (Forkortet)
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Joh. 1, 1-f
Logos - baggrunden i hellenismen
Johannesevangeliets prolog om "Ordet" fortæller at Jesus
Kristus er Ordet (Logos), som er Gud, og som skabte alt - og som
nu i Jesus tager bolig i kød og blod - inkarnerer sig i
tid og rum i én person. Prologen er skrevet ind i den
hellenistiske tankeverden.
I hellenistisk sammenhæng forstås "Logos" som den
besjælede, universelle fornuft, der er det inderste i
alle ting. Eventuelt udfoldet med tanken om guddommeligt "logos
spermatikos" - fornuftssædekorn - spredt i alle ting og
mennesker.
Hos den hellenistisk-jødiske filosof Filon er "Logos" det
redskab, Gud skaber verden med - jfr.
Ordsprogenes
bog Nærmest Gud står logos, som en
afglans af Gud - og vendt mod mennesker fremstår logos som
det åbenbarede ord. Logos er mellemled mellem Gud og
mennesker. (Søren Giversen. Gads danske
bibelleksikon).
Det særlige ved Johannesevangeliets forståelse er,
at logos' inkarnation ikke bare er det guddommeliges almene
inkarnation i alt, men er inkarnation af hele den
guddommelige fylde "koncentreret" i Jesus Kristus.
Der er en vis lighed mellem visdommens funktion ved skabelsen i
Ordsprogenes bog og "Ordets" (logos) i Johannesevangeliet. Men
der er også væsentlig forskel. I Ordsprogenes bog er
visdommen skabt og ikke Gud selv, mens Johannesevangeliet
udtrykkeligt skriver: "Ordet var Gud" - altså der
er identitet mellem Gud og Ordet, mellem Gud og Kristus,
som foruden af være med før al tid vandrede rundt
i kød og blod et bestemt tidspunkt i historien.
Muslimer ville i øvrigt kunne acceptere forestillingen i
Ordsprogenes bog - se via Ordsprogenes bog Islamisk
forståelse af Jesus som Guds
ord.
.
-
Præeksistensen af Muhammes' lys
(I en diskussion af om islam bare har overtaget stumper af andre
religioner - fx kristendom, jødedom og manikæisme):
"Det er ikke sådan. Det er en guddommelig religion, og
islam begyndte ikke med profeten Muhammeds fødsel, men
eksisterede enddog før universets skabelse, da der ikke
var nogen undtagen Gud og 'Muhammeds lys'." Nama Zahedi,
Pakistan.
Islam. Tekster og stemmer fra den
muslimske verden 27
.. for ved Kristus består alle ting. Men det betyder
også, at Kristus er historiens herre. Verdenshistoriens (og
religionshistoriens) forløb er ingen tilfældighed,
selvom vi ikke med tanken kan udfinde nogen plan for dens
forløb. Troen fastholder, at Kristus ved Faderens
højre hånd, som den himmeIfarne Kristus og i sin
præeksistens, er historiens herre, at den skjulte og
uudforskelige vilje, som vi møder i historiens
begivenheder, er den samme åbenbarede vilje, som taler til
os i evangeliets frelsesbudskab, at den vil os det samme.
Regin Prenter. Skabelse og Genløsning s. 205.
Læs endvidere Kirsten Münsters artikel om Regin
Prenters religionsteologi HER
Skabelse og Genløsning
[top]
Jeg er vejen, sandheden og livet
Joh. 14, 6-| .
"Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden
ved mig. Kender I mig, vil I også kende min Fader". Vi er
i Jesu afskedssamtaler med disciplene. Han trøster dem
med, at i hans fars hus er der mange boliger. Og han går
forud for dem for at gøre plads rede til dem. Og de kender
jo vejen. Dertil spørger Thomas, hvordan de kan kende
vejen - og her falder svaret så: "Jeg er vejen, sandheden
og livet..."
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Joh. 14, 6-|
Inklusiv/eksklusiv?
Stedet er klassisk i spørgsmålet om religionsdialog.
Undertiden anvendt som begrundelse for kristendommens eksklusive
adgang til sandheden, undertiden som begrundelse for netop det
modsatte.
Man kan lægge vægten på, at det er Gud som
faderen, man kun kommer til gennem Jesus. Der kan så
ikke uden videre sluttes til, at anden tro ikke kan rumme
sandhed
om Gud - som skaber eller som etikkens grund, udspring og
kriterium.
Alt efter hvordan man forstår Kristus - altså
det "mig", den troende/erkendende skal komme til Gud ved
-, kan der argumenteres for at udsagnet modsat det så ofte
antagne netop er inklusivt. De nedenstående citater
afspejler forskellige synspunkter.
I øvrigt var Joh. 14,6 er udgangspunkt for
Barmen-erklæring (1934), i dens undsigelse af De tyske
Kristnes hævdelse af at den nazistiske ideologi kunne
gøre berettiget krav på sandhed. [Fragmenter af et
spejl. Bidrag til Dogmatikken. 1992, s. 29f]
Se også: I begyndelsen var
ordet [Betingelsen for menneskets erkendelse]
Der er ikke frelse i nogen anden
[Det eksklusive]
-
Kristus eneste mulighed
Fra sin første begyndelse er kristendommen eller rettere
Kristus blevet forkyndt som menneskets eneste mulighed. Dette er
ikke et tilfældigt træk ved kristendommen, en
mærkværdighed som uden større bivirkninger kan
bortskæres. Det hører med til selve dens
væsen, således at når det ophæves,
ophæves med nødvendighed kristendommen selv. Ikke
sådan at forstå, at kristendommen eller evangeliet
som sådan skulle være ophævet, men sådan
at forstå, at der, hvor Kristus føres frem som en
mulighed på linie med andre muligheder, drejer det sig ikke
mere om kristendom.
Dermed er det på forhånd gjort umuligt at lade
kristendommen indgå i en slags fælles religiøs
pulje, hvortil hver religion ydede sit bidrag. Kristendommen
ville nemlig med det samme være ophævet,
således at det ikke var kristendommen, der indgik i puljen,
men noget helt andet. Det samme gælder forsøget
på at anbefale kristendommen som det, der passer bedst til
en vis gruppe af menneskene, f. eks. vesteuropæere, mens
andre grupper af mennesker kan holde sig til det, der bedre
passer for dem. Hvad man end taler om i den forbindelse, om
kristendom er det ikke. For det hører til kristendommens
væsen, at Kristus er eneste mulighed".
Rudolf Arendt: Tænkning og tro. 1970
Tænkning og tro
Også forhold til Gud i andre
religioner
Ordene "Jeg er vejen, sandheden og livet" siger
selvfølgelig ikke at ingen kommer til Gud. Helt klart
gjorde jøderne det. Denne tekst bør ikke bruges til
at udelukke muligheden for et forhold til Gud i muslimske, sikh-
eller andre fællesskaber. Jesus taler om et forhold til Gud
som Faderen. Det er den særlige måde at
forbinde sig med den universelle Gud, som han giver, sådan
som det er understreget i "Fadervor", med tilladelsen til
dagligt
at tale til Gud som "Abba" - far.
..vi bør også lægge mærke til
sammenhængen med "I min fars hus er der mange boliger" (v.
1). Ord som ofte glemmes af dem, som citerer v 6. (Guds
rummelighed). Der kan også
trækkes en forbindelse til "Jeg har andre får, som
ikke tilhører denne fold" (Joh.10,16).
Men et hovedspørgsmål til disse vers er, hvem
refererer "mig" til i ordene "undtagen ved mig". Er det
Jesus
af Nazareth, den inkarnerede? Eller er det også Kristus,
det evige Logos? Hvis det sidste gælder, kan Joh. 14,6 ses
som et universelt udsagn: når et menneske kommer i dyb
forbindelse med Gud, sker det ved det evige logos' mellemkomst.
Ordet tog kød og blod i Jesus, men det er ikke
begrænset til hans person; det findes overalt, hvor
mennesker følger den måde at give afkald på
sit eget, som er en del af sagen. Hvis Jesus er Ordet (Logos),
"er intet af det som er blevet til, blevet til uden ham (Joh.
1,1)". Andrew Wingate.
-
Sandheden er en vej til de andre
"Johannesevangeliets betydning for religionsmødet ligger
ikke mindst i dets forståelse af sandheden. Her er
sammenknytningen af vejen og sandheden i 14,6 af særlig
interesse. Når Jesus kalder sig selv for vejen, betyder det
to ting. Han er på den ene side målet for vandringen
og på den anden side vejen frem til målet. Problemet
er, at vi ofte har gjort Kristus til vejen i den forstand, at
der
ikke mere er nogen vej at gå. Vi tror, at vi er fremme, og
at vi har hele sandheden, som vi så kan belære de
andre med. Men Kristusvejen er - som det er blevet sagt - ikke
et sted, man bor, men en vej man går.
Hvis man anvender Joh 14,6 til at lukke døren for enhver
samtale med de andre, kommer man let til at opfatte sandheden
som
en dogmatisk læresætning, dvs. noget afsluttet og
definitivt. Den forståelse af sandheden er en hæmsko
for ethvert ægte møde mellem personer af forskellig
tro. Sandheden er ikke korrekthed, men liv og kærlighed.
Den er ikke en knippel, man kan slå andre med. Den, der
slår andre med sandheden, har ikke sandheden, men kun sit
eget had og sine egne urene tanker som våben. Sandheden er
der, hvor horisonten er åben og fri, hvor verdens problemer
ses i øjnene, og hvor der løses op for angsten.
Sandheden er ikke en mur, der skiller os fra hinanden. Den er en
vej til de andre".
Johannes Nissen. Sandheden og Kærligheden. Det teologiske
fakultet ved Aarhus Universitet. Årskrift 2005. s. 59
[top]
Gud har vidnet om sig selv for hedninge
Apg. 14, 16-17 .
I tidligere tider har Gud ladet alle hedninger gå deres
egne veje, og alligevel har han vidnet om sig selv gennem sine
velgerninger ved at give jer regn fra himlen og frugtbare
årstider, ved at mætte jer og ved at fylde jeres
hjerter med glæde.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Apg. 14, 16-17
Den naturlige (generelle)
åbenbaring
"Nu er det ikke det eneste, Det Nye Testamente siger om Gud, at
der kun er frelse i Jesu navn. Der tales også stærkt
om, at Gud er virksom i andre religioner. Ved siden af den
specielle åbenbaring er der den generelle åbenbaring.
Som skaberen er Gud nærværende i verden, hvilket
viser sig i natur og historie, i kultur og religion. Som det
udtrykkes i Apostlenes Gerninger: Gud har ikke efterladt os uden
et vidnesbyrd. Han har vist os velgerninger, givet regn og
frugtbarhed, mættet mennesker med føde og
klæde (her - Apg. 14,17). Eller som Paulus siger det i
Romerbrevet: Guds magt og guddommelighed har via hans gerninger
kunnet ses med den troendes øje fra begyndelsen - Rom.
1,20.
Når missionærerne tidligere drog ud på
missionsmarken, skete det undertiden ud fra den
forudforståelse, at her kom de med evangeliets lys til de
mennesker, der havde levet i mørke. Her kom de til
områder, der var som hvide pletter på landkortet;
eller her kom de til hedningene, der ikke havde nogen gud. Men
missionærerne var ofte deres egne første
konvertitter; de måtte revidere deres opfattelse af, at de
var kommet til jomfrueligt hedensk land, idet de opdagede, at
Gud
allerede var der i forvejen, måske under et andet navn, men
dog genkendelig.
Ifølge kristen opfattelse viser Gud sig på denne
dobbelte måde. Inklusivt åbenbarer Gud sig i
den måde, tingene er. Al religion er menneskelige svar
på den almene guddommelige åbenbaring. De svar kan
tage sig meget forskellige ud; men de er som flest ikke udtryk
for løgn og bedrag. Der er sandhed, skønhed, godhed
og høj moral i de fleste religioner. Men Gud
åbenbarer sig altså også eksklusivt i
Jesus Kristus, for han er efter kristen opfattelse Guds endelige
åbenbaring, hvor det bliver tydeligt, hvad der er
menneskets egentlige bestemmelse, at vi skal vise barmhjertighed
og leve i selvhengivende kærlighed. [Mortensen, s. 171]
Se også: Om
åbenbaring [Den naturlige og den særlige
åbenbaring]
-
[top]
Guds usynlige væsen har kunnet ses Rom.
1, 20- .
[under redaktion]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Rom. 1, 20-
Ref Viggo Mortensen s. 171 - se Ap.G
14,16-17
-
[top]
Hedningene og loven
Rom. 2, 12-16 .
[under redaktion]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Rom. 2, 12-16
Synsvinklen er først fremmest at ingen er
uden undskyldning over for den kommende dom - og jøde som
hedning har brug for Kristus.
-
[top]
Den usynlige Guds billede
Kol. 1, 15-17 .
Han er den usynlige Guds billede,al skabnings
førstefødte. I ham blev alting skabti himlene og
på jorden,det synlige og det usynlige, troner og herskere,
magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt. Han
er forud for alt,og alt består ved ham.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Kol. 1, 15-17
Gud er usynlig, men Jesus Kristus er hans
billede, det vil sige, åbenbarer hans væsen. Ikke
bare gennem ord og lære, men gennem alt det, han var i
verden, sit liv, sin død og opstandelse
-
[top]