Theol-P
forside - Kultur og
religionssamtale - forsiden
Jesu forkyndelse og praksis
Oversigt:
Salige er de fattige i ånden (Mt. 5, 1-11
) - [kriterier for salighed eller frelse]
Om gengældelse. Slår nogen dig
på den en (Mt. 5, 38-42 ) -
Du skal kende dem på frugterne..
(Mt. 7, 16- ) - [gerninger]
Ikke enhver, der siger Herre, Herre..
(Mt. 7, 21- ) - [bekendelse - gerninger - tro]
Den romerske officer i Kapernaum (Mt. 8,
5-13 ) - [stor tro - tro der frelser - Israel]
Jeg er ikke kommet for at bringe fred
(Mt. 10, 32-42 ) - troens kamp - åndelig kamp - jihad
Den, der ikke er med mig, er imod mig
(Mt. 12, 30- ) - [inklusiv/eksklusiv - utilgivelige -
forhånelse]
Den kana'anæiske kvinde (Mt. 15,
21-28x ) - [tro - frelse - indenfor - udenfor]
Vinde verden og miste sit liv (Mt. 16,
26- ) -
Det største bud i loven (Mt. 22,
34-40 ) - [kærlighed til Gud og næsten]
Verdensdommen (Mt. 25, 31-46 ) -
[gerninger - frelse - muslimen på dommens dag]
Den, der ikke er imod jer, er for jer
(Luk. 9, 50- ) - [inklusiv/eksklusiv]
Den barmhjertige samaritaner (Luk. 10,
25-37| ) - [frelse - gerninger]
Tolderen og farisæeren (Luk. 18, 9-14 ) -
[tro - frelse]
Den samaritanske kvinde ved brønden
(Joh. 4, 1-42 ) - [ånd - sandhed - gudsdyrkelsens
sted]
Alle temagrupper:
Samme Gud - Erkendelse
og sandhed - Jesu forkyndelse og
praksis - Frelse og forløsning -
Sameksistens - Religionsdialog
og mission - Lærepunkter og
konfrontationer
Samlet bibelindeks
Litteraturhenvisninger Oversigt over
litteratur, der er citeret fra.
.
Salige er de fattige i ånden Mt. 5, 1-11
.
Jesus priser forskellige grupper salige - de fattige i
ånden (hos Lukas "de fattige" Luk. 6,20), dem der
sørger, de ydmyge, dem, som hungrer og tørster
efter retfærdighed, de barmhjertige, de rene af hjertet,
dem, som skaber fred, de forfulgte.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 5, 1-11
Afhængigheden af Gud er det afgørende
"Der er intet der tyder på at de, der velsignes, skal
være kristneDet drejer sig om deres afhængighed af
Gud og deres søgen efter retfærdighed. Kan dette ses
som en inklusiv tekst? Det er i hvert fald en smuk tekst at
læse ved lejligheder, hvor mennesker med forskellig tro
mødes, fordi den kommunikerer på tværs af alle
trosformer".
Billede: Udsnit af Carl Bloch Bjergprædikenen.
Citat, s. 72 i
Celebrating Difference, Staying
Faithfull
[top]
Om gengældelse. Slår nogen dig
på den en Mt. 5, 38-42 .
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 5, 38-42
Parallel i Sura 41:34 Jfr Naveed Baig nedenfor.
-
Prædikenstump af imamen Naveed Baig:Fra
fredagsprædiken i dag: En beduin (der havde været
hårdhændet mod Profeten Fred være med ham)
sagde til Profeten Fred være med ham: Du gengælder
ikke ondskab med ondskab'.
Som Koranen siger : Den gode
handling er ikke lige med den onde handling. Forsvar dig med
noget, der er smukkere, og da vil den, til hvem du havde et
fjendtligt forhold, blive som en nær ven! (41:34)
Lad
os altid gengælde ondskab og had med noget smukt. Jum'ah
Mubarak.
-
[top]
Du skal kende dem på frugterne.. Mt. 7,
16- .
[under redaktion]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 7, 16-
Se Ikke enhver, der siger
Herre, Herre..(Mt. 7,21)
-
[top]
Ikke enhver, der siger Herre, Herre..
Mt. 7, 21- .
Ikke enhver, der siger Herre, Herre! til mig, skal komme ind i
Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders
vilje. (Næstsidste afsnit af hele bjergprædiken).
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 7, 21-
"Nogle spørger, er kristendom en religion
som bygger på nåde, mens andre religioner bygger
på gerninger. Det er en falsk dualisme - det viser dette
sted eller fx. lignelsen om Verdensdommen (Mt. 25,31-46) og
ordene om 'på frugterne skal træet kendes'. Alle
religioner bygger på både nåde og gerninger.
Nøglespørgsmålet er hvad der er motivationen
for gerningerne.
Ideen om at gøre godt uden belønning kan let
forstås af en læser Gita. (cf. nishkarma marga)".
Se også Retfærdiggørelse ved tro
-
Den, der ikke er imod jer (Luk.
9,50) -
Den, som ikke er for mig..(Mt.
12,30)
Citat fra s. 73 i
Celebrating Difference, Staying
Faithfull
Fromhed er ikke, om I vender jeres ansigt mod
øst eller vest. Fromhed er, når man tror på
Gud og den yderste dag, på englene, Skriften og profeterne;
når man til trods for, at man elsker sine rigdomme, giver
dem bort til slægtningene, de forældreløse og
de fattige, til den vejfarende, til tiggerne og slaverne; og
når man holder bøn og giver almisse. Fromme er de,
der overholder de aftaler, som de har indgået, og er
udholdende i ulykke og modgang og onde tider. De er
sandfærdige. De er gudfrygtige.
(Sura 2,177
Koran online)
Tørklæde, tolkning og
tro 5
[top]
Den romerske officer i Kapernaum
Mt. 8, 5-13 .
En romersk officer tror, at Jesus blot med et ord på
afstand kan helbrede hans forfærdeligt lidende tjener -
helt på samme måde som han selv som officer befaler
noget og det sker. Og Jesus siger: "Så stor tro har jeg
ikke fundet hos nogen i Israel". Og i samme time helbredes
tjeneren.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 8, 5-13
En af flere fortællinger, hvor Jesus kalder en fremmed
hednings tro for stor - og til frelse. Se også om den
kananæiske kvinde: :Her.
Eller om Cornelius omvendelse: Her.
Endvidere om
retfærdiggørelse ved tro: Her.
-
[top]
Jeg er ikke kommet for at bringe fred
Mt. 10, 32-42 .
.. men sværd. Ordene er en del af Jesu tale, da han
udsender 12 disciple for at prædike for de fortabte af
Israels hus. Budskabet om Guds Riges nærhed vil sætte
splid - i hustand, i familien, mellem far og søn..osv.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 10, 32-42
Opgør på grund af tro
Ordene har været brugt som begrundelse for forskellige
former for militant kristendom (Se her på kristendom.dk),
men bør forståes billedligt på den
åndelige stridssituation, den troende kan komme i, og som
kan ramme selv de vigtigtste relationer, nemlig de
nærmeste.
Det er værd at lægge mærke til at samfund og
fjernere instanser ikke nævnes.
Militant kristendom
undsiges af andre Jesu-ord: Om at elske fjenden (Mt. 5,44) og
ordene om at vende den anden kind til (Mt. 5,39).
-
[top]
Den, der ikke er med mig, er imod mig
Mt. 12, 30- .
Jesu ord falder efter de skriftkloge har hævdet at hans
gode helbredelser er udført ved det det ondes hjælp.
Han gendriver deres påstand, og siger: "Hvis det er ved
Guds Ånd, at jeg driver dæmonerne ud, så er
Guds rige jo kommet til jer... Den, der ikke er med mig, er imod
mig, og den der ikke samler med mig, spreder. Derfor siger jeg
jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men
bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Den, der taler
ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den,
der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse,
hverken i denne verden eller i den kommende".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 12, 30-
Ordene her står umiddelbart set i kontrast
til Jesu ord til disciplene om at "de, som ikke imod jer, er for
jer". (Se Luk. 9,50f). Imod er
her
de skriftkloge, fordi de påstår at det gode, Jesus
gør, er ondt. Det ekskluderer dem fra et sandt gudsforhold
og det er der ikke tilgivelse for. Det er at spotte ånden
- Guds ånd - bag alting og i særdeleshed i Jesu
virke. Dette sætter skellet. Ham selv må de spotte
- hans fattige fremtræden osv. Men ikke hans gerning og
mission.
Hvad er hans gerning? Den, der peges på her, er hans
helende virke: Gudsriget begynder at folde sig ud, der hvor
dæmoner uddrives.
Den utilgivelige synd er hårdhjertethed over for Guds riges
virkelighed. Sådan må det forstås i denne
sammenhæng i Mt. 12 (og i øvrigt Mk. 3, 28-30).
Er stedet relevant i mødet med andre religioner? Det
bruges undertiden sådan. Men sammenhængen får
måske snarere stedet til at ligge i forlængelse af
de ord af Jesus, som peger på at det sande gudsforhold
snarere afspejler sig i og ses på kærlighedens
gerninger end på den rette bekendelse eller det rette
tilhørsforhold.
Man kan i undervisningssammenhæng eventuelt diskutere om
islam taler "ord mod menneskesønnen" ved at sige han ikke
er Guds søn? Se eventuelt under lærepunkter og
konfrontationer: Kristus - kommet i
kød.
Se også: Jeg er vejen,
sandheden.. -
Verdensdommen -
Den, der ikke er imod jer, er for
jer
-
[top]
Den kana'anæiske kvinde Mt. 15, 21-28x.
En kananæisk kvinde kommer til Jesus og beder ham helbrede
sin datter. Disciplene prøver at holde denne hedning
væk, og Jesus selv afviser hende, - han er kun kommet til
de fortabte får af Israels hus. Men hun insisterer og
argumenterer - og han ender med at sige: "Kvinde, din tro er
stor", og han helbreder hendes datter.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 15, 21-28x
En af flere helbredelser hvor den, hvis tro er stor og frelser,
findes hos en fremmed og ikke er kvalificeret af andet end at
ved
at tro på Guds mulige indgriben gennem Jesus.
Helbredelsen af den romerske officers
tjener (Mt 8,5f)
Cornelius' omvendelse (Apg. 10,1f)
-
Retfærdigørelse ved tro
på Kristus -
-
[top]
Vinde verden og miste sit liv
Mt. 16, 26- .
(Den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den, der
mister
sit liv på grund af mig, skal finde det) v26 For hvad
hjælper det et menneske at vinde hele verden, men
bøde med sit liv?
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 16, 26-
Citatet nedenfor af Chopra kan bruges til at
diskutere spørgsmålet om "trivsel" som
øverste mål og om "afhængighedsadfærd"
som destruktiv faktor. Og om eller i hvilken forstand der kan
være en korrespondance til Chopras/en buddhistisk
forestilling om detachment og Jesu ord om at turde miste sit
liv.
Er der ikke i den kristne forestilling om tjeneste en
principiel,
fordret "afhængighedsadfærd"?
-
Vi er nået til aftnens sidste meditation,
men inden minder Chopra om det sted i Matthæusevangeliet,
hvor Jesus spørger: "Hvad hjælper det et menneske
at vinde hele verden, men bøde med sit liv?". Den
meditative musik fylder salen. Nogle folder hænderne, andre
retter ryggen og sidder med åbne håndflader, og mange
lukker øjnene. Det varer få minutter, og i
mellemtiden er Chopra blevet klar til at servere en af sine
sidste pointer. Han knytter an ved ordene fra Matthæus om
at vinde verden, men bøde med sit liv.
- Skal jeg pege på en overordnet hindring for menneskers
trivsel i Vesten, så er det vores
afhængighedsadfærd, siger Deepak Chopra, som ser
talrige eksempler på mennesker, som lever et liv i fysisk
og mental ubalance på grund af afhængighed.
Nøglen til at ændre det, mener han, findes i det
åndelige.
- Vi må forbinde os med den guddommelige ånd, som vi
alle har inden i os, siger han.
Else Marie Nygaard, Kristeligt Dagblad 12. apr 2008
-
[top]
Det største bud i loven Mt. 22, 34-40 .
En lovkyndig blandt farisæerne spørger Jesus for at
udfordre ham, hvad der er det største bud i loven. "Du
skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din
sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det
første bud. Men der er et andet, som står lige med
det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to
bud hviler hele loven og profeterne". Her falder Jesu svar i en
række stridsdiskussioner med forskellige grupper med
forskellige teologiske positioner. Et andet sted - i
indledningen
til lignelsen om Den barmhjertige
samaritaner - formulerer en lovkyndig selv dette
såkaldte dobbelte kærlighedsbud, som Jesus så
tilslutter sig.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 22, 34-40
Denne centrale sammenfatning af det vigtigste
eller største bud bliver basis i 138 muslimske lederes
appel til kristne om samtale - sammen med Jesu ord om, at dem,
som ikke er imod, er med - se videre: Luk.
9,50f.
Ikke alle kristne læsere og teologer ser samme
entydige sammenhæng mellem kærlighed til Gud og til
mennesket - eller påpeger at faktorernes orden er
forskellig i de to religioner. Se videre: Gud
er kærlighed
-
Kærlighed til næsten integreret del
Kærlighed til næsten er en essential og integreret
del af tro på Gud og kærlighed til Gud, for i islam
er der ikke sand tro på Gud og ingen retfærdighed
uden kærlighed til næsten. Profeten Muhammed r sagde
"Ingen af jer har tro, førend du elsker din broder som du
elsker dig selv" - og "ingen af jer har tro, førend du
elsker din næste som du elsker dig selv."
(hhv: Sahih Al-Bukhari, Kitab al-Iman, Hadith no.13. - Sahih
Muslim , Kitab al-Iman, 67-1, Hadith no.45).
Citat fra 138 muslimske ledere til den kristne verden. Se hele
teksten: A Common Word .
Billede fra hjemmesiden.
-
Den barmhjertige samaritaner
for Gud er kærlighed
Den, der ikke er imod jer, er for
jer
[top]
Verdensdommen
Mt. 25, 31-46 .
Jesus fortæller en lignelse om, hvordan
menneskesønnen skal komme, og han skal sætte skel
mellem mennesker fra alle folkeslag, på samme måde
som hyrden skiller fårene fra bukkene. Menneskene, som
fårene er billede på, skal arve riget, fordi har
hjulpet ham, da han var nøgen, sultede og tørstede,
sad i fængsel. Menneskene, som bukkene er billede på,
skal sendes i den evige ild, fordi de ikke gjorde det.
Og
begge parter må spørge, jamen, hvornår hjalp
vi dig - eller hjalp vi dig ikke. Og de hjalp/hjalp ikke
hvergang
de enten hjalp eller overså og undlod at hjælpe "en
af disse mindste".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 25, 31-46
Lignelsen om verdensdommen er en af adskillige tekster, hvor
kriteriet for dom synes at være hvordan mennesker lever
deres liv - og ikke hvad de tror og er bevidste om. Se nedenfor
krydshenvisninger til nogle øvrige.
Når disse steder bringes på bane i forbindelse med
mødet med andre religioner, skyldes det, at de peger
på, at der kan findes sandt forhold til Gud bag om
lære og bekendelse, og også bag om mødet med
Jesus og troen på ham. Eller måske rettere: Det viser
sig, at det netop er ham, mennesket møder eller har
mødt i den gode handling mod det andet menneske.
Hvordan står den barmhjertige muslim på dommens dag,
som lige så lidt véd, at det var Gud selv, der havde
inkarneret sig i Kristus og i hans repræsentanter på
jorden, de nødlidende, som han handlede godt imod, lige
så lidt som de i lignelsen, der havde handlet barmhjertigt,
vidste det?
Se også: Du
skal kende dem på frugterne.. -
Ikke enhver, der siger Herre,
Herre.. -
Den barmhjertige samaritaner
-
[top]
Den, der ikke er imod jer, er for jer
Luk. 9, 50- .
En af Jesu disciple, Johannes, sagde: "Mester, vi har set en
uddrive dæmoner i dit navn, og vi prøvede at hindre
ham i det, fordi han ikke følges med os." Og Jesus svarede
ham: "I må ikke hindre ham, for den, der ikke er imod jer,
er for jer".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Luk. 9, 50-
Ordene om ikke at være imod har disciplene
i fokus. De handler om, at gruppe-tilhørsforholdet ikke
er det afgørende. Helbrederen behøver ikke at
tilslutte sig teamet for at virke sandt i Jesu navn. Han er ikke
imod, selv om han ikke er gået ind i
kirkefællesskabet, men udvirker Guds riges
kærlighedsgerninger. Formuleringen er inklusiv.
Er det bekendelsen til Jesu navn, der er afgørende?
Eller er det Guds riges gerninger, helbredelserne, der
afgør at helbrederen ikke er "imod" men "for"?
Stedet er omdrejningspunkt i 138 lærde og ledende muslimers
appel til kristne (og jøder) om religionssamtale med
henblik på fred i verden (Oktober 2007). Se citat
nedenfor.
Se også: Den, som ikke er for
mig..(Mt. 12,30) - Ikke
enhver,
som siger Herre, Herre..(Mt. 7,21)
-
Er kristendom nødvendigvis imod muslimmer?
I evangelierne siger Jesus Christus "Den som ikke er med mig er
imod mig, og den som ikke samler med mig, spreder" (Mt. 12,30)
og - "han som ikke er imod os, er for os" (Mk. 9,40).
(Luk 9,50). I følge den velsignede Theophylacts forklaring
til Ny Testamente er disse to udsagn ikke modsigelser, fordi det
første handler om dæmoner, mens det andet handler
om folk som kendte Jesus, men som ikke var kristne. Muslimer
anerkender Jesus Kristus som Messias, ikke på samme
måde som de kristne gør (og selv kristne har aldrig
alle været enige om Jesu Christi natur), men på
følgende måde: Messias Jesus, søn af Maria,
er Guds budbringer og hans ord, som han talte til Maria og
ånd af Ham. (Sura
4,171). Derfor inviterer vi kristne til
at betragte muslimmer som ikke værende imod, men
netop i stedet med dem, i overenstemmelse med Jesu
Christi
ord.
Citat fra 138 muslimske ledere til den kristne verden.
Se hele teksten: A Common Word .
Billedet: Den velsignede Theophylact fra forsiden af en moderne
udgivelse af hans evangeliekommentar fra 1100-tallet.
-
-->
[top]
Den barmhjertige samaritaner
Luk. 10, 25-37|.
[under redaktion]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Luk. 10, 25-37|
- - - "Hvem er min næste? Hvordan arver jeg
evigt liv? Ved at være ligesom min næste med en anden
tro. Fordringen at elske Gud og elske næsten er alle
religioners hjerte og centrum. I denne lignelse er det en
samaritaner, en foragtet outsider, som gør, hvad
præsten ikke gør. Er han bare et billede
på, hvordan man får det evige liv, eller kan han selv
[Wingate må mene en anderledes troende idag] arve evigt
liv?" [Wingate 73]
-
[top]
Tolderen og farisæeren Luk. 18, 9-14 .
[under redaktion]
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Luk. 18, 9-14
- - - "I denne lignelse er farisæeren, som
anser sig selv for at være meget bedre end andre,
overbevist om at han har det rette forhold til Gud. Tolderen
står afsides, men fremsiger den enkle bøn:
'Vær mig, en synder, nådig'. Det er denne jøde
med et tvivlsomt karakterblad, som går
retfærdigggjort, frelst, derfra. Hvad hvis mennesker af
en anden tro beder en bøn som tolderens? Bliver de
fordømt, retfærdiggjort, frelst? Her har vi en tekst
hvor vægten ligger på tro snarere end
handlinger: en illustration på
retfærdiggørelse ved tro, gennem nåde".
[Wingate 72]
Du
må ikke have andre guder end mig 2. Mos. 20,3f -
..den
uudsigelige
længsel (Rom. 8,19f)
Celebrating Difference, Staying
Faithfull 72
Om at bede i sandhed til Gud
Dersom
En, der lever midt i Christendommen, gaaer op i Guds Huus, i den
sande Guds Huus, med den sande Forestilling om Gud i Viden, og
nu beder, men beder i Usandhed; og naar En lever i et afgudisk
Land, men beder med Uendelighedens hele Lidenskab, skjøndt
hans Øie hviler paa en Afguds Billede: hvor er saa meest
Sandhed? Den Ene beder i Sandhed til Gud, skjøndt han
tilbeder en Afgud; den Anden beder i Usandhed til den sande Gud,
og tilbeder derfor i Sandhed en Afgud".
Søren
Kierkegaard. (Fra "Afsluttende uvidenskabeligt Efterskrift")- [Brugt i "Mødet - perspektiver
i Bibelen"] om spørgsmålet om "Den samme Gud".
-
[top]
Den samaritanske kvinde ved brønden Joh.
4, 1-42 .
Jesus beder en samaritansk kvinde ved byens brønd om at
give ham lidt vand. Hun undrer sig over, at han - en jøde
- vil tale med hende. Han siger så, at hvis hun vidste hvem
han var, ville hun bede ham om vand - det levende vand. I
samtalens løb indser hun, hvem han er, og hun
spørger ham, hvor det rigtige sted er at tilbede Gud. Er
det på samaritanernes hellige bjerg eller i Jerusalem. Han
svarer hende: Hverken - eller! 'Den tid skal komme, ja er
nu, da de sande tilbedere skal tilbede i ånd og sandhed'.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Joh. 4, 1-42
"Fortællingen demonstrerer, hvordan Jesus er villig til at
modtage et menneske med en anden tro, - én, man ikke
måtte røre ved, - en kvinde, - en synder. Nye
sandheder udspringer af samtale. 'Gud er ånd, og dem som
tilbeder ham skal gøre det i ånd og sandhed'."
Se også: En "kierkegaardsk"
forståelse af bøn i ånd og sandhed.
Citat s. 72 i
Celebrating Difference, Staying
Faithfull
[top]