Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - - Den norske utgaven |
9. s. i treenighetstiden Dagens evangelium: Joh. 8. 2-11 - Kvinden grebet i hor Bibelen online: | Norsk 2015 Åpner direkte på perikopen | Dansk 1992 - | Biblegateway - Den norske bibel 1930 (Et utal av andre oversettelser kan velges på oppslaget) - - "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om]
Redaksjonelt: Denne ellers så kjente fortelling
finnes ikke i danske tekstrekkene eller WorkP og
LectGreek. Det finnes tyske prekener over teksten - bl.a. et
kuriosum, hvor selve den usikre tekstoverleveringen er tema i
form av en diskusjon mellem to avskrivere om innholdet. Ideen er
at diskusjonen belyser tekstens relevans også i dag. De to
slutter med å føje teksten inn. Se her Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format) Dansk "Teksten denne uge" (Kun hvis det er en tilsvarende). The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse, BibleHub - kommentarer Åbner på første verset i teksten Den nyeste fra Working Preacher. Se også høyre spalte for flere kommentarer. Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 8 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet": Offeret var blitt et menneske. Jeg kan se henne for meg der hun retter seg opp i sin fulle høyde, får lys i blikket og med undring kjenner at hun er tilbake i skapelsen morgen da Gud så på sitt verk og så at det var "såre godt". Først da sier Jesus: "Gå bort og synd ikke mere." Notto Thelle,på Det norske Prekeskap. - Om hele perikopen skriver Mogens Lindhardt (på et
netforum): Joh. 8,1-11 er formodentlig ikke med i de danske
tekstrækker, fordi der forskningsmæssigt er stor
usikkerhed om den. Birgitte Bech: Kirkekunst: Rudolf
Rud-Petersen har skabt en stærk komposition med en
lysende og myndig Kristus, hvis fremrakte arm danner en
stærk diagonal med den sammenkrøbne kvindes
bønligt oprakte arm som parallel. Rud-Petersen har
angiveligt benyttet himmerlandske bedsteborgere som model
for de skeptiske farisæere, og ingen drager hans
portrætkunst i tvivl. Se her
I øvrigt ingen tegn på at jøder har
praktiseret stening som en legal straf. Der er ingen eksempler
på det. Men tekstens - og Stefanusberetningens stening
kunne være udsprunget af at senere forfatteres (Lukas og
Johannes-interpololatorerer) har trukket motivet ind fra andre
kulturer, for at vise voldsomheden). En anden mulighed med
kvindens potentielle stening, er at den skal beskrive et
pøbelvælde, som i selvtægt går langt ud
over jødisk retspraksis. Det ville ligne Johannes godt med
sådan en karakteristik. jf. Kap. 7. [860/tr09-h ] Religionspedagogiske notater (Ofte på dansk): - - - - - Norske preken/eksegesesider - generelle: Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Norsk
salmebok" Se
her Forskjellige online prekensamlinger: Prekener og tekstoverveielser on-line: Thelle, Notto Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd. |