10. s. i treenighetstiden 2022
[Søndagen på
Teksten denne Uken]
Om
tekstene til 10. søndag i treenighetstiden.
Av Kristen Skriver Frandsen
1 Mos 33,1-11 (preketekst), Mark
11,25-26 og Ef 4,29-32
https://bibel.no/Nettbibelen/Kirkearets-tekster?snorder=52
Det kan jo ikke være tvil om at
tilgivelse og forsoning har primat i den virkelighet,
Kristus vil ha skal være mellom mennesker – i Guds
rike, om en vil. Og at det er det, som har formet
tekstutvalget. Så evangelieteksten uansett den ikke er
prekentekst er fortegn for det hele. Og vi skal tilgi
her og nå, som vi står der foran alteret. Det er ikke
åpnet for muligheten å sette betingelser, som fx
erkjennelse og anger hos den skyldige, tilgivelsen
skal i situasjonen være betingelsesløse, det er
betingelsen for at Gud heller vil tilgi oss. Hos
Matteus lar Jesus disse ordene følge Fadervårs «"tilgi
oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere» og
klare liknelser understreker dette poenget. (fx Mt.
18, den ubarmhjertige tjeneren).
Fortellingen om Jakobs møte med Esau kan
lett drukne i folkloristisk historiefortelling. Men
poenget er vel at den betingelsesløse tilgivelse er
ikke noe vi kan satse på hos andre, eller forvente.
(Den kan vi bare høre som noe en selv er fordret til å
gi). Jakob forventer absolutt ikke tilgivelsen. Han
prøver jo så vidt mulig å kjøpe seg til den med
forutsendte rikelige gaver (kapitlet før). Og han
håper. Med ydmyke gestus nærmer han seg. (Om det skal
forestille egentlig anger, eller bare menneskelig
kjøpmannskap kan nokk ikke avgjøres). Esau synes ikke
å bry seg uansett.
Men som en skapelsens gave er tilgivelse
menneskets mulighet. Vi lærer den å kjenne i vårt
gudskapte liv med hverandre – i familiens fang, fx. –
Esau ser sin bror – og kysser* ham.
Tilgivelsens kyss. Det denne skapelsens gave vi
fordres til å late gjelde alle som har gjort oss ondt.
Men det er for meg tvilsomt at denne
teksten helt kan tjene et rimelikt formål for
søndagen: at meddele tilgivelsens nødvendighet. Fokus
i hele fortellekomplekset i GT er at Gud fører Jakob
igjennom til å bli Israel, stamfar til det
egentlige, velsignede Gudsfolket. (Vi finner nettopp
innen møtet med Esau fortellingen om Jakobs nattlige
kamp med Gud/en engel). Forut for det har vi hørt om
hvordan han ved mindre anstendige metoder og i hvert
fall under sterk motstand fra onkelen Laban slipper
unna ham – enda med det meste av hans eiendom, derfor
forfulgt av Labans sønner. Han er på flukt – Rakel har
for en sikkerhets skyld stjålet Labans husguder! – Gud
har sin plan, og han gjennomfører den, både ved hjelp
av og på tross av menneskenes ofte mindre skjønne
handlinger. Esaus tilgivelse av Jakob betyr at planen
føres igjennom.
Og det er ikke den vanskelige
tilgivelse, vi er vitne til. Knapp den eksemplariske.
Det er den sterke, den som skal tilgi en svakere. Den
svakere utstiller og ydmyker seg selv. Og på den måte
også innrømmer sin synd. Viser kanskje at han angrer.
Det er ikke vanskelig for den sterke å tilgi – og enda
se en bror i synderen.
Langt vanskeligere er det å tilgi, når en annen
oppleves som den sterke, som en der har ødelagt ens
liv – og faktisk har gjort det. Kan
man gjøre det uten å møte akkurat erkjennelse og
anger?
Kan
den enkelte tilgi en gitt, egentlig brøde? Som har
ødelagt vesentlige deler, kanskje det meste av ens
liv? Er det, hva Jesus krever?
Akkurat hørt av den enkelte, som sagt til den
enkelte da går det. Men ikke som noe en kan fordre av
andre.
Jeg tror ordene er sagt med et
perspektiv, som rekker ut over den vanlige tid og
eksistens: Gud rike er nær, allerede på vei inn i våre
liv, når vi tror. Derfor dette hastverk – du kan ikke
bare leve ut fromheten din, be ferdig, og da overveie
den annens skyld. Guds rike er nær. Det som preger
Guds rike sterkest er tilgivelse og forsoning. I
forhold til Gud og blant mennesker, og denne
forsoningen skal brede seg ut. Riket er der, rett
bakom en membran – det virker igjennom. Sannheten –
den fulle – er nær. Da kan dere ikke stå å føre
komiske småregnskaper – så altså derfor: tilgi!
Det er vinkelen, Jesus taler under –
tror jeg.
Det kan den enkelte høre.
Men, som sagt, det kan ikke kreves av
andre. En biskop, som har vært vitne til misbruk i sin
kirke, kan ikke etterpå si til ofrene, som Herren
tilgir oss, må dere også tilgi de som har krenket
dere.
Boken Solsikken av konsentrasjonsleir
fangen og senere nazijegeren Simon Wiesenthal handler
om hvordan han ikke kan tilgi en SS-offisers
forbrytelser mot andre i hans folk. Det hadde han
heller ikke kunnet om han var kristen.
En befolkning, som handlet urett mot et
mindretall kan heller ikke bare si, nå må vi kommer
videre. Dere må tilgi oss. Sandheten må frem,
erkjennelsen, hos de som krenket, og anger, forsøk på
gjenopprettelse må til før det kan bli tale om at de
krenkede skal tilgi.
Sandhets- og forsoningskomiteer er på
sin plass – i Sørafrika, hvor vi først hørte om en
slik, som den er i vårt eget land.
Det er og blir kompleks.
Av og til sier vi: Du må tilgi for selv
å komme videre. En selv-terapeutisk tilgivelse.
Kanskje det ikke blir terapeutisk vellykket, men det
onde bare ligger kvar som en betent svull. Minimum vi
kan gjøre for andre er å gi medhold i å forlange
sandheten frem, erkjennelse, anger – og ønske om og
forsøk på gjenopprettelse, hvor det er mulig. Men
menneskene er kronglete. Det er jo ikke enhver som
klager og opplever seg krenket, som bare har retten på
sin side. Søken etter sannhet må alltid også være en
søken etter sannheten om en selv.
Det er IKKE en preken – men kanskje litt
av veien imot den?
Helst vil jeg formidle en tro på Guds
rikes nærhet. At det som er hinsides all vår tid, og
hvor alt er godt, samtidig – i tro – kan oppleves helt
nær nå. At bønnen «komme dit rike» er en bønn i en
bevissthet om en virkelighet, større og hinsides alt,
og samtidig om at den virkeligheten trenger inn i våre
liv, mens vi lever. Former livet. Gudsrike-aktig. Også
med forsoning.
Dette kan med rimelighet høres som poeng
i både evangelium og epistel. Det vanskelig å høre
dette i søndagens preketekst…
|