Præsentation
Om teksten
Eksegetiske kommentarer til
prædiketeksterne efter første tekstrække.
Jesper Tang Nielsen. 2024.
Bogen kan bestilles her
(Præsentationer af bøger her på
Theol-p er ofte en slags løbende anmeldelse - i
forhold til hvornår en given bog er bliver refereret
til på Teksten denne uge)
Da "Om teksten" er kommentarer til hver eneste tekst i
kirkeåret kunne det være nyttigt med en reference ved
alle perikoper. Om der bliver det kan redaktøren ikke
love.Men netop enkelte præsentationer
Jeg kan anbefale at man har bogen som en selvfølgelig
rejseledsager kirkeåret igennem. Jesper Tang
Nielsen er en omhyggelig ekseget - en del af stoffet
har vi haft mulighed for at læse på Vartov og Københavns valgmenigheds
hjemmeside - der kan man også finde prædikener,
så man kan se hvad en given eksegese har fået som
homiletisk afkast.
I sin indledning til bogen skriver JTN bl.a. om de kontekster
en given perikope forstås i:
Jesper Tang Nielsen sætter gudstjenesten først i sine
overvejelser om kontekst. - Rimeligt, da tilhøreren
til prædiken som første kontekst har netop
gudstjenestesammenhængen.Kirkeåret næst. Det er i en
vis forstand det vi har med os på forhånd. (For mange
kirkegængere dog ofte i ringe grad bevidst). Så først
den tekstlige kontekst i evangeliet. Det er samme idé
som ligger bag "kontekster" her på Teksten denne uge.
Rækkefølgen er en anden - se
om kontekst på TdU. Det er dog sådan at i bogen
er først og fremmest tekstens placering (kontekst) i
evangelierne - som sættes forrest. Samtlige tekster
behandles klart og overskueligt i fire punkter:
1. Tekstens forhold til de andre evangelier
2. Tekstens placering i evangelieteksten
3. Tekstens detaljer
4. Tekstens fortolkning
Præsentation
ved citater fra enkelte søndage
1.
s. i advent På
TdU
Der gøres rede for de synoptiske forskelle (inklusive
Johannesevangeliet) - små, men de afslører
evangeliernes forskellige tendens. For Mattæus er
skriftopfyldelse vigtig - og JTN lader os se at
Mattæus konstruerer et skriftcitat ud af Zak
9,9-10 og Es 62,11 og skriver:
"Ordet ”sagtmodig” (prays) kommer til at stå centralt
i det citat, som Matthæus konstruerer. Kongen optræder
sagtmodigt, fordi det er ved Guds gerning, at han
sejrer. Begrebet er tilsvarende vigtigt i
Matthæusevangeliet, hvor Jesus bruger det til at
beskrive sig selv (11,29) og priser de sagtmodige
salige (5,5). Men at han kommer på et æsel, er ikke i
sig selv udtryk for ydmyghed. Det kan konger godt (jf.
1 Kong 1,33)." s.28-29. -
Videre: "Når teksten ses i sammenhæng med den
følgende tekst om tempelrensningen, er det ikke
modsætningen mellem en ydmyg ridende på et æsel
og en stolt konge ridende på en hest, der er
afgørende. Snarere er det forholdet mellem den
politiske og den religiøse magt, der giver
teksten dynamik". s. 31.
Og videre: "kristustroen (er) efter Matthæus’
opfattelse fuldendelsen af jødedommen. Men i kraft af
det nye kan det gamle forstås på en ny måde, derfor er
kristendommen også mere end jødedom, for forventningen
indfries på en uventet måde". s.31.
- ksf: For mig bliver så spørgsmålet hvad
impliderer dette mere i vores sammenhæng (kontekst) nu -
har ydmygheden en politisk side, når vi lærer ydmyghed
af Jesus? Mt. 11,28-30. Vi har ikke templet, men har vi
andre hellige haller som trænger til renselse?
2.
s. i advent På
TdU
Grundig redegørelse for forskelle i synopsen - bl.a. betinget
af tidsafstanden til Jerusalems fald. Lukas er udtryk
for "parusi-udsættelse" - (ksf. jeg forstår hvorfor
JTN ikke kan lade være med også bringe det skønne
tyske begreb: Pausieverzögerung!). Lukas bevarer trods
den erkendte udsættelse ordene "inden for denne slægt"
- det nødvendiggør en forståelse af hvad genea
kan betyde. - -
JTN trækker frem at det er Lukas, der bruger ordet "forløsning"
- ikke de to andre. (Paulus bruger det) [ksf:
interessant i TdU-sammenhæng. Det er en hovedpointe i
Morten Brøggers prædiken.]
JTN konkluderer under "fortolkning" om Lukas: Det
nuværende liv mister ikke betydning, som om det blot
var en venteperiode. Lukas’ bearbejdelse af Markus’
apokalypse har dette formål, at den kristne
eksistens skal leves intenst, som om det var den
sidste dag, samtidig med at den fortsætter langt ud
i fremtiden.
- ksf: det er for mig uundgåeligt at tænke over
vidne-problematikken/overlevering om/af Jesu ord.her
hvor forskellene i mellem evangelisterne bliver
tydelige.JTN skriver ikke direkte om problematikken,
men den er aflæsbar i udsagnet: "Markus lader Jesus
forudsige ødelæggelsen af templet, selv om den for
Markus lige er sket. Det viderefører de to senere
evangelister på hver deres måde." s. 33. At
Jesus brugte samtidig apokalyptik i et eller omfang i
sin forkyndelse kan næppe betvivles. Og det, som
evangelisterne fik overlevet af traditionen - som var
ret få år kort - har været præget af apokalyptik.
"Markus lader Jesus sige.." - Men hvad forkyndte Jesus
selv? Når vi tror at Jesus som Ordet kommet i kød og
blod er Guds selvåbenbaring, har det relevans, som i
en retsag med flere vidners udsagn at ane realiteten
bag de afvigende udsagn. Måske det sidste af de fire
vidner, Johannes, trods en meget anden optik, er
nærmere Jesu egen forståelse end den samtidige
apokaluptik umiddelbart er . - den forløsende
åbenbaring begynder allerede her og nu, den kan/vil
forårsage magters og institutioners fald, ja selv
templets, i sidste ende verdens fyrstes (Joh. 12,31 -
hvordan vi nu skal forstå denne magt). For det første
kan det svare til at den kristne eksistens skal leves
intenst (ovenfor). For det andet får ordene om "Himmel
og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå"
lidt i retning af Ordets evighedskarakter i
Johannesevangeliet.
Mere nede på sædvanlig, og nok sikrere grund, er JTNs
iagttagelse - og det er også stort nok:
Ordet om, at alting skal forgå, men Jesu ord skal
bestå, er et eksempel på de tidlige kristnes
ekstreme ambition på deres tros vegne og deres
tiltro til deres budskabs bestandighed. Det placerer
Jesu ord på linje med Moseloven og profeterne eller
faktisk
over dem, fordi de får evig betydning. End ikke
jordens undergang kan rokke ved hans ords
autoritet." s. 37
Igen "Om teksten" er en god, solid - og inspirerende -
rejsefører gennem kirkeåret!
Kristen Skriver Frandsen,
Redaktør.
|