Dato: 15/12/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 10/12/2024
3. s. i advent a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. . 11,
2-10 - Johs. Døbers spørgsmål: Vente
en anden?
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Jeg har hentet lidt citater fra
faglitteraturen og prædikener - de tre på "Danske
Taler" er citeret med en enkelt linje."Om Teksten" har fået
endnu citat med min kommentar. Evangelistens brug af Johannes
Døber får en slags typologisk tolkning. Er der
er en ting, der er sikkert på nettet, er det at man aldrig
kan vide, hvornår noget, der har været der i
årevis, forsvinder. Nu synes "Gttinger
Predigtmeditationen" er være forsvundet - for så
vidt gælder prædikener, som ikke lige er kommet
på. Arkivet er væk. Rigtig mange af jer har ydet
bidrag - er I blevet orienteret? Jeg har skrevet til
Universitet i Zürich og spurgt om der bliver adgang igen,
om det er destrueret - og tilbudt at hoste det. Billedet fra
WIkimedia er Juan Fern ndez Navarrete: St John the Baptist in the
Prison. (c 1565-70).
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle
version
| Norsk
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Færøsk -
| Grønlandsk
-
| Luther 1545 -
| King James Version
-
| New International
Version -
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Finn
Dyrhagens kirkebønner - opdateret.Alle på
én pdf-fil. Gå til Agerbo forsiden for at finde den
gamle opsætning.
Salmeforslag til søndagen
Versemålsregister til
salmerne
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
TIPs -
Translation Insights and Perspectives.Oversættelse
og eksegese - også nyeste viden
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. [The question of John the
Baptist to Jesus is one of the most important questions of Advent
and of Christian theology more broadly.]
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Lectionary Greek pointerer at når der
står at han skal bane vej for dig, så skal ordene
snarere skal forståes i lyset af talen om den, der baner
vej for folket (2. mos. 23,20 eller 33,2) end i lyset af Malakias
3,1 om Herren som kommer i domsvælde. [Se link nedenfor].
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 11
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Johannes Nissen: Budskab og
konsekvens. (s34) Som karismatisk undergører
repræsenterede Jesus ganske vist nye tanker og impulser,
der bragte ham i konflikt med traditionen og dens institution:
(lov og sabbat). Derfor blev de helbredte ikke altid integreret
i det eksisterende samfund, men blev i stedet optaget i det nye
fællesskab, han stiftede. Det var Jesu overordnede
hensigt at samle Israel, og hans helbredelser må ses
i dette perspektiv. Det er utilstrækkeligt blot at betragte
dem som enkelt- stående begivenheder, der kommer enkelte
personer til gode... deres betydning rækker videre. De
må ses i lyset af hans Gudsrigesforkyndelse. De er ikke kun
signaler om dette Riges nærhed, men tillige udtryk for, at
det Rige allerede er nærværende (Matt 12, 28 par.).
Der, hvor Guds rige bryder ind i tilværelsen, må
sygdom og lidelse simpelthen ophøre. | Helbredelserne har
altså en fællesskabsdimension. De har med Gudsfolket
at gøre. I Matt 11,2-6 par. alluderer Jesus til Esajasī
budskab og praksis (Es 35,34; 61,1-2). Det er i den forbindelse
af stor betydning, at de ting, der sker blinde ser, døve
hører etc. hos Esajas er et vigtigt led i Israels
genoprettelse. I de sidste tider skal ingen i Gudsfolket
udelukkes fra Rigets goder heller ikke afvigeren, synderen eller
den syge. Således forstået er helbredelserne et
væsentligt led i den jesuanske samlingsbevægelse -
Villy Sørensen: Jesus og
Kristus, s. 79 Jesus henviser til Esajas" profetier:
(Helbredelserne) ..var hos profeten tegn på et
"nådeår fra Herren" der dog også har karakter
af "hævnens dag" (Es. 61,2). Men da de blinde allerede ser
og de lamme går, er nådeåret kommet uden
hævn, uden den ,,kommende vrede. Og .. Jesu svar
(viser)... nok en uoverensstemmelse mellem Johannes og Jesus,
hvis budskab åbenbart var gladere. Måske var det
grunden til at han brød op fra Johannes, ... Mens
Johannes lod dem der ville undgå den kommende vrede komme
ud til sig i ørkenen, gik Jesus til landsbyerne hvor folk
var og forkyndte at Guds rige var nær. Jesper Tang Nielsen Om teksten. JTN
gør grundigt rede for mulighederne i teksten for at
forstå forholdet mellem Johannes Døber og Jesus. Som
bekendt vanskeligt at fastslå, hvordan det var historisk
- men faktisk også hvordan det i de fire evangelier
forkyndte forhold var. Var Johannes den af Malakias bebudede
genkomne Elias (Mal. 3,23-4), som skulle skulle forberede folket
(og vække til forbedrelse), så det kunne møde
en mildere dom, når Herrens dag kommer - og var Jesus
så Messias med dom og vælde på den
måde? JTN peger på at Johannes reaktion på
det indledende spørgsmål om Kristi gerninger ikke
fortælles. Den står åben. JTN aktualiserer da
teksten (under "fortolkning") så at sige typologisk. Se mere her
[102/adv3-a ]
Religionspædagogiske noter:Man kan
tale om opfyldelse. I hvilken forstand opfyldes længslerne,
som man havde knyttet til gamle profetord i skrifterne, med at
Jesus kommer? Hvad peger Jesus på? Flygtede al suk og
klage derefter - i landet, på jorden? Evangelisten vil jo
nok underforstå, at som det bebudes i de gamle profetier,
så har folk, i og med at Jesus er kommet, "en evig
glæde foran sig". Samtale om i hvilken forstand det kan
være sandt - i en verden, hvor suk og klage stadig findes
- Johannes Døber selv stod foran en grufuld død.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 3. s. i advent
- | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbos
ressourceside
Adskillige prædikener til hver søndag - Flere
forfattere. Igen online
- som integreret del af Teksten denne uge. Nederst på
siden link til prædikener til aktuelle søndag.
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger - de
fleste med link videre: (Ofte hentet fra ovenstående
Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Tøjner, Eva
Johannes Døberen er et af de her mennesker, der
står udenfor. Helt konkret: han går ud i
ørkenen. Han forlader tempelkulten i Jerusalem, som han
er født ind i, til fordel for
ørkentilværelsen. Men han drager ikke ud i
ørkenen af selvudviklings-grunde. Han søger ikke
kontemplationen, for kontemplationens skyld. Han har et budskab,
som han ikke kan komme igennem med indenfor rammerne, indenfor
murene. Han må udenfor. [2010] Se mere
Sønderby, Kirsten Kruchov
Jeg synes det giver mening at tale om håbet på tre
måder. Man kunne kalde det : tre dimensioner af
håb. Man kunne kalde de tre dimensioner for Håbet
om fremtid, Håbet om mening uanset hvordan det går
og det tredje er det grænseoverskridende håb,
Håbet om evigt liv med Gud. [2002] Se mere
Nielsen, Jesper Tang
Don Quixote lader sit liv bestemme af stærke
fortællinger. De giver hans liv mening. Men Don Quixote er
latterlig, for han lader sig bestemme af fortællinger, der
ikke passer til virkeligheden. Han er ynkværdig. Er vi ikke
lige så ynkelige som Don Quixote, når vi lader vores
liv få mening af en fortælling om en, der skal komme,
hvis denne fortælling ikke passer til virkeligheden? Hvis
forventningen aldrig får effekt. "Kommer han eller skal vi
vente noget andet?" Brorson kender problemet. Han stillede
spørgsmålet i salmen, vi lige sang: "Har du
før så vældig øvet/dit
herredømmes store magt,/hvi går jeg da så
højt bedrøvet?" For det er jo her problemet er.
Hvordan bliver mine forventninger opfyldt? Var det kun i
fortiden, at hans komme havde effekt? Er man en kristen Don
Quixote, der lever i fortiden og får bank i
nutiden? ../..Så er det også svaret til os. Er
vores forventning, en forventning, der får virkelighed i
Jesus? Kan han komme os i møde og opfylde vores
forventninger? For vi bliver ikke mødt af en
legemliggørelse af vores inderste drømme og dybeste
forhåbninger. Det er ikke en personlig forventning om
livets lyksalighed, der indfries; ikke et privat ønske om
tilfredshed i tilværelsen, der opfyldes. For ham, der
kommer, er Jesus. [Nb. Siden er taget ned] [2021] Se mere
Bech, Birgitte
Billede: Rudolf Rud-Petersens gribende maleri fra
1915. Aktualisering - befrielsen af fanger netop nu fra syriske
fængsler - usikkerheden - dem som aldrig kom ud. Det
voksende mørke omkring Johannes kan friste ham til at
forarges på Jesus. Johannes' påtrængende
spørgsmål til Jesus besvares ikke med et ja eller
nej eller med en kristologisk titel, men med en henvisning til
det liv, der udfolder sig, hvor Jesus taler og handler...
Birgitte Bech slutter sine overvejelser om at kunne have
håb i mørket med citat af Niels Johansens digt, her
bare et par linjer, mere på siden:"Så er jeg for
træt til at bede,/ og lyset blir mørke i mig. / Jeg
ved, jeg skal søge og lede, / men hvor er de
vejløses vej?/". [2024] Se mere
Bech, Birgitte
[Med inddragelse af moderne, fængslede systemkritikere,
og bl.a. fine overvejelser over hvad der er det mest smertelige,
de faktisk ydre lidelser, eller frygten at meningen med projektet
er forsvundet] .. et moderne kunstværk fra 2006, som
findes i kirken i Statsfængslet Østjylland.
Øjvind Nygårds (1948-2010) skulptur i bronze og glas
bryder hul i muren med et uregelmæssigt vindue med et kors,
synligt både indefra og udefra. Forhåbentlig kan
korset med lysindfald og udsyn til himlen opleves som et
nådefuldt glimt af håb for en spørgende
sjæl bag en låst dør? [2022] Se mere
0 - Flere - på "Danske Taler"
Sørine Gotfredsen 2022: "For selve
nederlagsfølelsen kan handle om mere end nogle tabte
fodboldkampe. Pludselig fremstår både
fællesskab og retning mere diffust, og jeg kan ikke lade
være med at overveje, om vi har at gøre med et
større billede på den fallit, der kan ramme et
kollektiv eller måske en hel kultur, når man i for
høj grad forlader sig på menneskers
følelsesliv som vejen til sandhed." .. [Følelse
og lydighed] Anders Gadegaard 2014: "Men tror vi
på det? Se jer omkring. Verden er lige så rå
og ubarmhjertig som dengang. Mennesker slår hinanden ihjel
selv Danmark kaster dræbende bomber ned i en fjern egn ikke
så langt fra der, hvor den guddommelige julefred blev
født" H.P. Honoré 1944: "Johannes vilde
Jesus, derfor fik han Hjælp, og hvis du vil Jesus, skal du
ogsaa blive hjulpet. Det gælder blot om, at vi holder fast
ved vort Sigte". [0000] Se mere
0 - Agerbos Præsteside
3.s. i advent [0000]
Se mere
stikord til 3.s. i adv. Verner
Villensgaard Jensen
3 s.i advent Ulla M.
Pedersen
3.s. i advent Karen Greve
[3.s.i advent Niels Peder
Nielsen]*
[3.s. i advent Kirsten
Clement]*
3.s.e. advent Michael
Rønne
Rasmussen
3.s.i advent Sven
Christensen
3.s. i adv.( sat på år
2000)Susanne Gregersen
3.s. i adv.( sat på
år 2002)Kirsten Kruchov Sønderby
3.s.i adv.( sat på
år 2005)Michael Rønne Rasmussen
3.s.i adv.( sat på
år
2009)Michael Rønne Rasmussen
3.s.i adv.( sat på
år
2009)Henrik Busk Rasmussen
* Linket dødt på originalsiden.
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|