Gudstjenesten og dens "redskaber"
(04)
Liturgiske spørgsmål. Salmen som genre. (Temagruppe: Enkelte salmer). Om nadveren:
³Nadverens forløb³Nadverens teologi³Dåbens ritual³Dåbens
teologi mm: Temagruppe om dåb og
fødsel³Evigt liv -
dåb.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Gudstjenesten er mange ting..
(Type: samtale, arbejdsark)
Hvad er en salme (Type:
salmer, hørt tekst)
Chrunch-ord i salmer -
idé (Type: salmer, hørt tekst)
Salmebogen -
spørgsmål til arbejde med.. (Type: individuel
opgave)
Gudstjenesten dengang jeg blev
døbt (Type: individuel opgave)
De ni bedeslag (Type:
meditation, ord)
Den aronitiske velsignelse
(Type: fortælling, GT: lbh 6e)
Gudstjenestens tekster (Type:
salmebogen, arbejde m.)
Lav en temagudstjeneste - med
udgangspunkt i en reklame (Type: praksis)
Torslundealteret (Type:
billed-iagttagelse)
.
.
Gudstjenesten er mange
ting.. - [top]
04.02/1258 |
samtale, arbejdsark |
gudstjenesten |
Indhold: En række læse- og opgaveark som
gør det muligt at arbejde med gudstjenesten udfra
forskellige synsvinkler. Dels igennem analyse af den
gudstjeneste, den enkeltes dåb fandt sted i, eller en anden
søndagsgudstjeneste dels beskrivelser af forskellige
former for gudstjenester.
Hvordan:
De 8 ark kan bruges forskelligt. Se dem her:
8 ark om gudstjeneste.. De to
første arbejder med at dykke ned i enten gudstjenesten
dengang den enkelte konfirmand blev døbt - eller en anden
(aktuel) valgt gudstjenestesøndag.
Dernæst et ark, der kan danne grundlag for en snak om
gudstjenestens "koder" - (bl. a. ved snakke om at vi også
fx i sportens verden orienterer os ved hjælp af koder, og
man må forstå dem, for at følge med) - og hvad
gudstjeneste kan "bruges" til (tolkningsnøgle for vores
liv).
Så er der tre ark med forskellige trossamfunds
gudstjenester (yderst overfladisk beskrevet, naturligvis, men
beregnet på præstens supplement - til sidst et par
opgaveark.
Egen oplevelse af (nogle) andre gudstjenesteformer er
selvfølgelig en fordel.
Krydshenvisninger: Gudstjenesten dengang jeg blev
døbt;
;
;
;
;
;
Hvad er en salme
- [top]
04.05/ 155 |
salmer, hørt tekst |
salmen som genre |
Indhold: Tre salmer med konfusionsmuligheder m.h.t.
alder, genre, musik afspilles.
Mål: at rokke ved eventuelle fordomme om hvad en
salme er, at overveje, hvad der skal til for at en sang er en
salme. Det er ikke tilfældigt at en kærlighedssang
let høres som salme.
Hvordan:
Afspilning af 3 sangtekster, fx: Jeg kender et
land,Grundtvig/Leif Varmark; ;Tænd dine stjerner,
Benny Andersen (sidste 4 vers af Mørkets sang; Han
er lidt suspekt i løden, Esther Bock.
Andre (nyere) moderne eksempler efterlyses!
Pointen er naturligvis at rytme eller modernitet på anden
måde forvirrer billedet.
Med fordel definerer eleverne på forhånd salmegenren
udfra spørgsmålet, hvad skal der til for at en sang
er en salme; forslagene skrives på tavlen. Et holds
forslag: 1)sang om Gud eller Jesus eller jorden,2) en
højtidelig tone, 3) svær at forstå, 4)
gammeldags 5)mærkelige ord 6) er gammel 7) en sang der
bruges i kirken. Når de tre sange er afspillet, "stemmes"
om hvilken der ikke er salmen (resultatet skrives på
tavlen), inden løsningen gives, prøver eleverne at
begrunde for og imod udfra teksten.
OBS! Mere aktuelle eksempler ønskelige!
Krydshenvisninger: Han er lidt suspekt i løden;
Tænd dine stjerner;
Jeg kender et land;
;
;
;
Baggrundsstof:
Psalt. Maria Stenz synger salmer af Esther Bock. Haase HSE
559-2706-8; Giv EF modstand (Mørkets sang) produceret for
Folkebevægelsen mod EF; Grundtvigsange. Leif Varmark, Ebbe
Køvedal Reich, Ejvind Larsen); tekst på hefter som
følger med plader/omslag r et land.
Benny Andersens Mørkets sang findes også i
TEEN-sangbogen 3. udg. nr. 12.
Chrunch-ord i salmer -
idé - [top]
04.06/ 41 |
salmer, hørt tekst |
symbolsprog |
Indhold: finde særlige, poetiske,
betydningsbærende ord i en salme
Mål: få eleverne til at se styrken i de
"uforståelige" ord i salmerne
Hvordan:
Man beder konfirmanderne finde "chrunch"-ord
(eller hvad det måtte hedde aktuelt), dvs. ord, de synes
har tyngde, er mystiske, betydningsladede)
Ruth Kierkedal har brugt ideen til 2.-4. klasse, men den fungerer
også for konfirmander.
Referencer:(s:57 i :Guf-ord. En mageløs
opdagelse. (Friskolebladet 1991, s.57) Kirkedal, Ruth (1991)
Salmebogen -
spørgsmål til arbejde med..
- [top]
04.07/ 869 |
individuel opgave |
salmebogen |
Indhold: En række spørgsmål som
fører rundt i salmebogen - både i salmerne og
tekstdelen. Lærer brug af forfatterregister og giver lidt
kendskab til nogle af navnene og omfang af produktion. Se
færdigt arbejdsark eller man bruge teksten til
opsætning af eget arbejdsark.
Link til Den danske salmebog Online - med sagoplysninger og
melodier.
På www: Den Danske Salmebog - Online;
;
;
;
;
Hvordan:
Hvis det er første gang, de har salmebogen
i hånden, skal man fortælle dem om at man bruger
numrene og ikke sidetal til at finde salmer med - og hvorfor (de
forskellige udgaver). Arbejdsarket træner konfirmanderne
i at finde rundt og opdage de informationer, de faktisk kan finde
i salmebogen:
Færdigt arbejdsark
Andersen (Veksø) (2000)
Tekst:
1) Hvilket nummer i salmebogen har salmen: "Nu vågne alle
Guds fugle små"?. ____...
Hvem er forfatter? _________________..
2) Der er salmer i salmebogen, som går tilbage til kirkens
første århundrede. fx. nr 435, som hedder:
________________ Fra hvilket årh?___..
og nr 356, som hedder:
________________.Fra hvilket årh? ___..
3) Der er mange salmedigtere i salmebogen. Men fire af dem
"fører" stort i antal:
Nr 1 ____________.__.___. - med antal salmer:__...
Nr 2 ______________..___...- med antal salmer:. __
Nr 3 ____________.._____...- med antal salmer:. __
Nr 4 _______________..__.. - med antal salmer:. __
To "steder" i kirkeåret
6) Find salmen "Vær velkommen Herrens år" Skriv
numrene og hvornår de bruges:
Nr ___.bruges ved ______.
Nr___ bruges ved ______..
Flere opgaver:
7. Hvad hedder evangelisten, der har skrevet evangeliet til
fjerde søndag i advent
efter første tekstrække ?_______...
og efter anden tekstrække? _____________.
8. Hvem har skrevet epistelen til sekstende søndag efter
Trinitatis?
. - epistelen er en del af brev - til hvem?
4) I hvertfald to af salmedigterne er født efter 1940:
Hans Anker Jørgensen og Sten Kaalø. Skriv et nr og
en førstelinie af en salme digtet af hver af dem.
Nr____ : _________________________
Nr____ : ________________________..
Årstal på de fire store salmedigtere i Danmark
1634-1703
1694-1764
1783-1872
1789-1862
Skriv digterens navn efter årstallene og derefter hvad
digteren var /hvilket arbejde han havde. (Brug
forfatterregisteret bag i bogen.
5) Find nr. 524. Hvem har digtet den ældste udgave?
_______________.._ og hvad var han:
_______________________.
Gudstjenesten dengang
jeg blev døbt - [top]
04.09/ 604 |
individuel opgave |
salmebogen |
Indhold: Konfirmanden læser de tekster, som blev
læst ved gudstjenesten, dengang han/hun blev
døbt
På www: Evighedskalender - slå op på år -
se nederst;
;
;
;
;
Mål: Arbejde med salmebogens tekst-bog med et
udgangspunkt med en vis personlig tilknytning.
Hvordan:
Ved hjælp af dåbsattest og f.eks.
gamle kirkeblade rekonstrueres dåbssøndagen.
Eller følg linket her til evighedskalender. Man finder
dåbsåret, klikker på det, nederst på
siden er kirkeårets søn- og helligdage
anført.
Man kan bede konfirmanderne skrive ned i et par sætninger,
hvad dagens evangelium handlede om. Fortælle det for
holdet, og måske give en mening tilkende om det nu var en
"god" tekst at blive sendt ind i verden med.
Jeg (ksf) har prøvet at lade et hold gå i gang med
opgaven - tilmed med opfordring til at finde sætninger, som
måske kunne bruges som konfirmationsord. Det sidste er for
svært for de fleste - bl.a fordi der sjældent er
egnede ord. Enten skal man begrænse sig til øvelsen
"brug af salmebogen" eller også skal der laves et egentligt
detaljeret opgaveark.
(1999)
De ni bedeslag
- [top]
04.13/ 46 |
meditation, ord |
treenigheden |
Indhold: Meditation over hvad de 3 gange 3 bedeslag kan
betyde. Første tre slag, rytmen: O-ver-alt, de
næste: Ind-en-i, de sidste: dig-og-mig. 1)
Skaberunivsersalitet (tvetydigheden også: vi kan tro at Gud
er overalt, men så bliver spørgmålet om det
onde nærgående); 2) den inkarnatoriske side
(tog|tager bolig i verden; 3) det fællesskabsskabende ved
Helligånden (jeg og du).
Mål: åbne for meditativ
tænkemåde, give en vej til en forståelse af
treenigheden
Hvordan:
Meditationen kan kombineres med Aleneste Gud i Himmerig. Bedre
"meditationsord" kan sikkert udgrundes - men disse faldt mig en
dag ind og er blevet hængende.
2005: I Klokker og muezziner findes en
lidt ændret version: Overalt - ned til os - dig og mig.
Krydshenvisninger: Aleneste Gud i Himmerig;
Klokker og muezziner;
;
;
;
;
Den aronitiske
velsignelse - [top]
04.20/ 49 |
fortælling, GT: lbh 6e |
velsignelse |
Indhold: Den aronitiske velsignelse fortalt som
opstået i hebræernes nomadetilværelse
Mål: Vise at vor gudstjenestes elementer har
rødder, som kan tydeliggøre betydningen af dem
Hvordan:
Kan indgå som fortællende optakt til
syndefaldet - for at have givet en fornemmelse af
nomadetilværelsens vilkår.
| 4 Mos. 6, 23-26 Teksten
Tekst:
Hebræerne var nomader. De vandrede fra græsgange til
græsgange i ørkenen. Det var et barskt liv. Om dagen
foregik al arbejde og liv i den brændende sol, om natten
var teltlejren, de boede i, som en rumstation i et uendeligt
univers. Over dem kun stjernerne, uden om dem mørke, med
kaosmagter lurende, vilde dyr, måske også
menneskelige fjender.
Deres ansigter var mørke og skarptskårne, tegnede
af sol og vind. Hvad enten solen skinnede eller de gik i
nattekulden havde de deres brune kamelulds kapper på.
Vejret skulle de altid beskytte sig mod.
De måtte være på vagt. Fastboende folk holdt
ikke af de omkringvandrende. De havde fjender mange steder. Greb
vagterne ved nattetid et menneske i udkanten af deres lejr blev
han ført for patriarken, stammens høvding.
Måske var det et menneske, som led nød, som var
på flugt for de vilde dyr, eller onde magter. Måske
var havde han selv ondt i sinde. Patriarken skulle afgøre
det. Han sad og så ned i bålet. Vagterne førte
den tilfangetagne frem. Man ventede. Så patriarken ned i
bålet og blev ved med at se ned i bålet, var den
fremmede fjende, så han op, lod han sit ansigt kaste lyset
fra bålet videre op på den fremmede, var han ven, og
skulle have hele lejrens beskyttelse.
Derfra kendte hebræerne til selv at bede, når de
følte sig fremmede, når de syntes at alt om dem var
fjendskab, kaos og ondskab. De frygtede undertiden at de var
blevet fremmede for Gud. De bad om Guds velsignelse. Og fik den
således: Herren velsigne dig og bevare dig. Herren lade sit
ansigt lyse på dig; Herren løfte sit åsyn
på dig og give dig fred; (4. Mos. 6,24-26).
Gudstjenestens tekster
- [top]
04.40/ 724 |
salmebogen, arbejde m. |
gudstjenesten |
Indhold: Forslag til at arbejde udfra gudstjenesten ved
ens dåb.
Hvordan:
Se Gudstjenesten dengang jeg
blev døbt
Krydshenvisninger: Gudstjenesten dengang jeg blev
døbt;
;
;
;
;
;
Lav en temagudstjeneste
- med udgangspunkt i en reklame - [top]
04.70/ 383 |
praksis |
gudstjenesten |
Indhold: Eleverne vælger en reklame, som
appellerer til forskellige lag - samtale om indholdet (spiller
den på længsel, håb, lov(mæssighed),
tvang/frihed) - derefter bygges der en gudstjeneste op om
tema.
Mål: at tage udgangspunkt i egentligt
fælles gods, derigennem planlægge en gudstjeneste som
fra begyndelsen griber fat i noget, vi med det samme genkender
som noget der har med vores liv at gøre.
Hvordan:
.. det er formentlig vigtigt at styre samtalen,
så man får frem, hvorfor en given reklame
vælges, hvilke længsler, håb spiller den
på, bruger reklamen dem "rigtigt" eller forvrider den dem.
Er reklamen decideret kontrast-"tekst" til det, gudstjenesten
skal udtrykke, eller er den mere positivt erfaringsafsæt
for tema og gudstjenesten. Begge dele er muligt.
Gruppearbejde: gruppen diskuterer måske nogenlunde uden
forhåndsteologisering hvilken reklame, de synes er "bedst",
stærkest e.l. Dernæst hvordan og hvilket tema, den
kunne anslå i gudstjenesten.
Lad først den frie erindring komme til: husker i reklamer,
I har følt er gået ind..?
Det er klogt også at have et udvalg med fra blade o.l.
Måske er det en TV-reklame, der huskes, det er o.k. Man
behøver ikke at have reklamen liggende foran sig, for at
arbejde videre. I fællesskab vil holdet være i stand
til at se den for sig og arbejde på det grundlag. Ved
afviklingen af gudstjenesten er det derimod nok rimeligst at man
har reklamen afbilledet på en eller anden måde.
Torslundealteret
- [top]
04.70/1259 | billed-iagttagelse |
gudstjenesten |
Indhold: Torslundealterets billede, der fremstiller
gudstjenesten - med pointering af det "reformatoriske": nadver
under begge skikkelser, prædiken mm.
Mål: Give et anskueligt glimt fra
kirkehistorien
Hvordan:
Billedet her bringes især til brug en
passant. Opgøret med den katolske kirkes gudstjenestes
former i 1500'tallet er passé. Men det er et
særdeles anskueligt billede. Brugt i forbindelse med
Gudstjenester er mange slags. Billedet
i stort format hentes ved at klikke på miniaturen.
Krydshenvisninger: Gudstjenesten er mange
ting..;
;
;
;
;
;
|