Andre religioner
(70)
| < Forrige gruppe | Næste gruppe = første gruppe
Festdage i forskellige
religioner (Type: Basisstof)
Næstekærlighed i fem
religioner (Type: læsning, tekst)
Samtalecafé om islam og
kristendom (Type: oplevelse, fælles)
Klokker og muezziner (Type:
samtale, arbejdsmappe)
Trosbekendelsen, den apostolske
- "islamisk" renset (Type: samtale)
Åbenbaring - i kristendom
og islam (Type: Baggrundsstof)
Koranen - skriftsyn (Type:
Basisstof)
Offeret - i islam (Type:
begreber, basale)
Underkastelse, hengivelse i
islam (Type: begreber, basale)
Koranen - Salman Rushdie's
syn (Type: citat)
Religionerne -
spørgsmål til Religionshåndbogen m. fl
(Type: ressourcested (didaktisk))
.
.
Festdage i forskellige
religioner - [top]
Indhold: Links til hhv. tysk (online) og dansk (pdf)
oversigt over tidspunkter for fester i de forskellige
religioner
På www: Helligdagskalender - pdf-fil
(Københavns Kommune);
Tysk kalender over festdage i religionerne
-online
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 14- Teksten
Næstekærlighed i fem religioner
- [top]
70/1152 |
læsning, tekst |
næstekærlighed |
Indhold: Links (www) til artikler om de fem
hovedreligioner - set udfra fordringen om
"næstekærlighed" (Alle fra religion.dk). [Fortrinsvis
voksenundervisning]
Krydshenvisninger: Det vigtigste i kristendommen;
;
;
;
;
;
Samtalecafé om
islam og kristendom - [top]
70/1323 |
oplevelse, fælles |
religionsamtale |
Indhold: Samtaler i grupper omkring (café)borde
med 4-5 spørgsmål om islam og kristendom.
Præst og iman og helst yngre "rollemodeller" - to - en
kristen og muslimsk gymnasieelev eller studerende - går
rundt og faciliterer samtalen ved bordene - og danner senere
spørgepanel. Velegnet til blokdag, da forløbet
kræver ca 2 timer.
På www: Grundkonceptet bag
samtalecaféer;
Billeder fra konfirmandsamtalecafé
(Skærbæk)
Folkekirke og
Religionsmøde: Konfirmandprojekt;
;
;
;
Mål: Gennem mødet med den anden store
religion at få skærpet sansen for det særlige
ved egen tro og få belyst eventuelle fordomme.
Hvordan:
Samtalecaféen har været
afprøvet i Skærbæk på en blokdag i
samarbejde med provst Thala Juul Holm. Det var med en vis
spænding at afprøve om konceptet så
anvendeligt på gymnasier og på efterskole også
kunne bruges med et hold konfirmander på 7. klassetrin. [Se
de relevante link] Det gik virkelig godt. Holdet var på ca
50 konfirmander. For metoden - gruppesamtaler først
dernæst panelsamtale - se link til Religionssamtale.dk.
Spørgsmål til menukort på bordene kan
rekvireres gratis her: Klik
her. - kommer senere som tekst her.
Krydshenvisninger: Blokdage -
hvordan?;
;
;
;
;;
Klokker og muezziner
- [top]
70/1036 |
samtale, arbejdsmappe |
fællesskab |
Indhold: Hvad synger klokkerne om og hvad råber
muezzinerne om?
På www: Et fantastisk billede af muezzin med
antenner ok;
;
;
;
;
Mål: Formålet med tematiseringen af de to
store åbenbaringsreligoners "kalde-funktioner" ud i verden
er
igennem et arbejde med deres indhold og den tolkning, som
klokkeringningen kan tillægges, at få nogle
synsvinkler på det særlige ved hver af religionerne:
det, der eventuelt skiller og det, der er fælles. Det,
der er fælles, er troen på en transcendent magt,
personagtig, i den forstand at mennesket kan henvende
sig til Gud og at magten henvender sig til - åbenbarer sig
for - mennesket. Forskellen ligger blandt
andet i hvordan Gud åbenbarer sig. Derudover kan citatet
om tårne og minareter som tegn på
menneskets gudsforhold give anledning til samtale om, hvorfor
mennesket overhovedet har religion.
Hvordan:
Man kan begynde med at tale om funktionen: klokker
og muezziner kalder til bøn og gudstjeneste. Sådan
må man også opfatte morgen- og aftenringningen - en
påmindelse om bøn.
Man kan fortælle, hvad det er muezzinen råber ud over
byen (se tekst). Der næst spørge om klokkerne
udråber noget. (Her kan man fortælle at de de ni
bedeslag kan opfattes som 3 x 3 som symbol på treenigheden
- hvilket dog ikke er i modsætning til at tro og bekende
at Gud er én).
Man kan man fortælle at mange klokker har klokkevers eller
anden inskription. Og at forestillingen bag sådanne
inskriptioner er at klokkerne synger ordene ud i verden.
Det kan blive til en opgave: er der inskriptioner på
klokkerne i din kirke - eller i nogle af de nærmeste?
(Elever er i dag vant til selv at kontakte præster og
kirkekontorer for at skaffe sig viden). Hvilke inskriptioner? -
ordene skrives ned. Er det ord fra bibelen eller andre? Hvis det
er andre, hvorfor er de valgt? Og hvad har dem, som har valgt
ordene ønsket skulle siges med dem?
Det kan laves til en internet-opgave: Søg
klokkevers/inskriptioner - svar på ovenstående
spørgsmål. (Sæt grænse på antallet
- 3 fx. - søgeinstrukser: "klokkevers" giver få
hits, men i hvert fald én relevant, oversigtsagtig artikel
med eksempler) - "klokke + inskription" giver mange.
Der er en række arbejdsark:
Læseark, opgaveark, baggrundsstof og undervisningsvejledning
, som kan danne udgangspunkt for arbejdet med sagen.
Se også Tårne og minareter
og Intet menneske er en ø /Hvem ringer
klokkerne for.
Krydshenvisninger: Intet menneske er en ø;
;
;
;
;;
Tekst:
Muezzinen udråber "adhan" - kald til bøn:
Gud er stor, Gud er stor,
Jeg bekender at der er ingen anden Gud end Gud
Jeg bekender at Muhammed er Guds profet
Kom til bøn, Kom til bøn
Kom til
Gud er stor, Gud er stor
der er ingen anden Gud end Gud
Engelsk:
God is Greatest, God is Greatest,
God is Greatest, God is Greatest,
I assert that there's no god But God
I assert that there's no god But God
I assert that Mohammed is God's messenger
I assert that Mohammed is God's messenger
I assert that Ali is God's Waliy
I assert that Ali is God's Waliy
Come to the prayer
Come to the prayer
Come to the success
Come to the success
God is Greatest, God is Greatest
There's no god but God
Baggrundsstof:
Billede af muezzin (link) med fuld antenne-symbolik af
Jean-Leon Gér“me (1824-1904). Fransk maler og
billedhugger. Elev af Paul Delaroche.
Trosbekendelsen, den
apostolske - "islamisk" renset - [top]
Indhold: Jes Asmussens gengivelse af den apostolske
trosbekendelse - renset for det, som en muslim ikke tror
Krydshenvisninger: Trosbekendelsen, den apostolske;
Bekendelse;
;
;
;
;
Tekst:
En islamisk "revision" af den apostolske trosbekendelse:
"Jeg tror på Gud, den almægtige, himlens og jordens
skaber, og på Jesus Kristus, som er undfanget ved
Helligånden, født af jomfru Maria, opfaret til
himmels, hvorfra han igen skal komme. Jeg tror på
Helligånden, syndernes forladelse, kødets
opstandelse og det evige liv." (Asmussen: Abraham, Jesus
Muhammed, s. 79)
Åbenbaring - i
kristendom og islam - [top]
70/1099 |
Baggrundsstof |
åbenbaring |
Indhold: Link til artikel: "Menneske og
Åbenbaring ifølge kristendom og Islam".
På www: Islamstudier.dk - Safet
Bektovic;
;
;
;
;
Koranen - skriftsyn
- [top]
70/1169 |
Basisstof |
skriftssyn |
Indhold: Henvisning til koranen
Krydshenvisninger: Koranen - Salman
Rushdie's syn;
Bibelsyn - baggrundsstof på nettet;
;
;
;
;
| Sura 2, 2-7 Teksten
Offeret - i islam
- [top]
70/1190 |
begreber, basale |
offer |
Indhold: Om offeret i islam - tekst og links
På www: Islam.dk;
Islamstudie.dk
;
;
;
;
| 1 Mos. 22, 1-19 Teksten
Tekst:
Når pilgrimmene ofrer et dyr under pilgrimsfærden er
det i erindring om det offer, Abraham og Ismail var villige til
at yde, må Allahs fred og velsignelser være med dem
begge. Profeten Muhammad vedligeholdt disse gamle ritualer og
bragte dem ind i muslimernes traditioner. Abdul Wahid
Petersen.³WWW. Ofring og Guds indgriben
Når det gælder de historiske begivenheder i relation
til Jesu skæbne, er der afgørende uenighed mellem
kristne og muslimer. Men der er parallelle tanker om ofring, Guds
indgriben og overvindelse af det onde. Både den kristne
påske og den muslimske offerfest (Eid al-Adhƒ), som fejres
i tilknytning til pilgrimsrejsen til Mekka, handler om ofring af
en søn og om Guds indgriben. I påsken fejrer
kristne, at Gud ofrer sin søn, Jesus for menneskers skyld,
og at Gud griber ind og lader Jesus opstå fra de
døde - som tegn på Guds altopofrende og
betingelsesløse kærlighed og tilgivelse. Muslimernes
offerfest handler om Abrahams villighed til at ofre sin
søn, Ismael (og ikke broderen, Isak som i den
gammeltestamentlige beretning). Ifølge Koranen greb Gud
ind og sendte en vædder, som Abraham ofrede i stedet for
sin søn. Begge højtider forbinder ofring med
overvindelse af det onde. Da Gud prøvede Abraham ved at
befale ham at ofre det kæreste han ejede, fortælles
det i muslimsk tradition, forsøgte Satan at få
Abraham til at være ulydig overfor Gud. Men Abraham jog
fristeren bort med stenkast. Hans tro på Gud var så
stærk, at han fornægtede det onde. Derfor kaster de
muslimske pilgrimme sten mod tre søjler i Mina (udenfor
Mekka) som tegn på at de forkaster det onde, bekæmper
fristelsen i lydighed mod Gud. Lissie Rasmussen.
Underkastelse,
hengivelse i islam - [top]
70/1192 |
begreber, basale |
tro |
Indhold: Beskrivelse af det holistiske i
grundfænomenet underkastelse / hengivelse - pointe:
hengivelse til Gud er "at være jorden tro".
På www: Islam.dk - om tilbedelse;
;
;
;
;
Tekst:
Profeten (Gfvmh) fortalte os om troen, som er grundlaget for
tilbedelse, at den er "sammensat af godt og vel 60 grene; af
hvilke den højeste er troen på Allahs Enhed, det vil
sige, at der ingen Gud er undtagen Allah; og den laveste form for
tilbedelse er at fjerne forhindringer og snavs fra folks
vej." Anstændigt arbejde anses for en slags tilbedelse.
Profeten (Gfvmh) sagde: "Den der ved aftenstide er træt af
dagens arbejde, vil få sine synder tilgivet af Gud." At
søge viden er en af de største former for
tilbedelse. Profeten (Gfvmh) fortalte sine venner, at "det at
søge viden er en (religiøs) pligt for enhver
muslim." I en anden udtalelse sagde han: "Det at søge
viden i en time er bedre end at bede i 70 år." Selskabelig
høflighed og samarbejde er en del af tilbedelsen,
når det gøres for Allahs skyld, som Profeten
fortalte os: "At modtage dine venner med et smil er en form for
velgørenhed, at hjælpe en person med at læsse
hans arbejdsdyr er en velgørende gerning og at fylde din
nabos spand med vand er en velgørenhed."
Koranen - Salman
Rushdie's syn - [top]
Indhold: Citat
Mål: Give en skæv vinkel på
spørgsmålet om bibelsyn!
Krydshenvisninger: Bibel og
åbenbaring;;
;
;
;
;
Tekst:
" - Det er på høje tid, og det ville være en
begyndelse, hvis muslimer kunne studere deres religions
åbenbaring som en begivenhed i historien og ikke
overnaturligt hævet over den. Det burde være et
anliggende, der intenst interesserede alle muslimer, at islam er
den eneste religion, hvis oprindelse er historisk beskrevet og
derfor ikke funderet i legender, men fakta, pointerer den
58-årige Rushdie.
- Hvis Koranen blev betragtet som et historisk dokument, ville
det være legitimt at genfortolke den, så den passede
til de efterfølgende tiders skiftende forhold, skriver
han."
Citeret efter Kristeligt Dagblad august 2005.
Religionerne -
spørgsmål til Religionshåndbogen m. fl
- [top]
70/1189 |
ressourcested (didaktisk) |
didaktik |
Indhold: Gymnasie-niveau, voksenundervisning -
omfattende spørgsmåls indgange til forskellig
eksisterende litteratur
På www: Krogsholms Religionsside;
;
;
;
;
Mål: Referencested til inspiration
|