Symboler og billeder
(03)
Dels mere generelle elementer dels konkrete enkeltsymboler som
ikke snævert er bundet til kirkerummet. (Kirkerum og symboler).
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Symbol og tegn (Type: samtale,
tema)
Hvad forstår vi ved
hjælp af (Type: samtale)
Ikoner (Type:
Emneområde - (didaktisk))
Fisken som symbol (Type:
oplevelse, symbol-)
Duen (symbol) (Type: oplevelse,
symbol-)
Lammet (Type:
symbolovervejelse)
Tallet 4 (Type:
symbolbegreber)
Livets træ (Type:
henvisning til flere)
Hanen (Type:
symbolvæsener)
Engle (Type:
Symbolvæsener)
Månedens billede -
Treeninghedssymboler - Oktober 2013 (Type:
billed-iagttagelse)
At åbne en Verden
(Type: internet - interaktiv)
Mytiske skabninger (Type:
Internettet - facts mm)
Lav symboler med ild (Type:
praksis)
Billedet (Type:
fortælling (henv))
Symboler i
ståltråd (Type: billeder - praktisk -
fremstilling)
.
.
Symbol og tegn
- [top]
03/ 375 |
samtale, tema |
symboler |
Indhold: Sammenligning mellem kirkelige symboler (med
udgangspunkt i kirkerummet) og andre. Forskellen til billedet,
illustrationen, og symbolhandlingen.
Mål: åbne for at der findes andet end
forståelse ved hjælp af argumentation og facts
Hvordan:
I kirkerummet drøftes symbolerne. Det, man
ser umiddelbart, udvides med fortællinger bag.
For nogle er de kropslige symboler nemmere at forholde sig til:
hilsen, knæfald - måske også foldede
hænder?
Symbolhandlingen kan inddrages (hilsen - hvorfor højre
hånd?, indianerhilsen, hvorfor fremvendt håndflade)
- nadver.
Symbolik i farver (messehagler).
I klassen kan vi tale bredere om forståelse: vi kan
forstå/ formidle ved hjælp af fortælling,
ordre, - og symboler, tegn og billeder. Et vejskilt kan tegnes
på tavlen. Forskellen på et sådan pictogram og
et symbol anskueliggøres. Tilsvarende kan et
bomærke/logo for et firma skitseres og sammenlignes med et
reklamebillede (med symbolske dybder).
Logo/ signatur/bomærke /"tag'en" kan eventuelt genfindes
i fisken, hvis den findes i kirken, eller "Kristus er alfa og
omega-korset", el. l.
Se også Hvad forstår vi ved
hjælp af.
Kaj Mogensens sondringer mellem symbolkerne og
symbolprægning (s. 48 i Tro, Håb og kærlighed.
Undervisningsvejledning 1. 1991.) kan være nyttige for
underviseren.)
Krydshenvisninger: Hvad forstår vi ved hjælp
af;
Evangelistsymbolerne i kirken;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Man skal kende fortællingen bag for at forstå
symboler rigtigt. En inders forståelse af de fire
evangelistsymboler er et eksempel på, hvad der kan ske,
når man er kulturfremmed i forhold til symbolet. Han vendte
hjem fra et besøg i England og fortalte sine venner, at
englænderne tilbeder dyr, fordi han så ørne,
løver og okser i gamle kirker. Han var (lige så lidt
som mange kristne i øvrigt) ikke klar over, at disse dyr
er symboler på evangelisterne og stammer fra et syn,
profeten Ezekiel havde, hvor han så fire livsvæsener,
med dyrenes træk. Dette er iøvrigt analog med den
ægyptiske solgud Horus og hans fire sønner..
Et ord eller et billeder er symbolsk, når det indeholder
mere, end dets selvfølgelige umiddelbare mening. Det har
et videre "ubevidst" aspekt, som aldrig er præcist
defineret eller fuldt forklaret. Man kan næppe håbe
at kunne definere eller forklare det. Hjulet kan lede tanken hen
imod forestillingen om en guddommelig sol. Når vi med vore
intellektuelle begrænsninger kalder noget for
"guddommeligt", har vi kun givet det et navn, som bygger på
tro - ikke på faktisk erkendelse.
s. 20- i: Jung, C. G. m. fl.: Mennesket og dets symboler
1991
Paul Tillich understreger, at symboler laver man ikke, som man
laver færdselsskilte. De melder sig. De er en del af
åbenbaringen. De er dens synlige del. Men når vi
reflekterer over symboler, kan nye symboler melde sig. Og han
gør opmærksom på, at i den teologiske
tradition er filosofiske begreber som "væren" eller
"energi" eller "kraft" ikke i mindre grad symboler end "konge",
"hyrde" eller "far".
(Afh. Das religi”se Symbol, Gesamlte Werke bd. V s. 196ff - cf.
Lars Tjalve, Præsteforeningens Blad 2006, s. 96.
Hvad forstår vi
ved hjælp af - [top]
Indhold: Samtale om meddelelsesformer: ord (ordre,
information, forklaring), billeder (logo'er, symboler,
illustrationer, ikoner), (symbol)handlinger. På grundlag
af konkrete symboler, billeder, etc. i kirken, kendte andre
steder fra.
Mål: Give eleverne fornemmelse for at
religiøs erfaring/ tro kræver formidlingsformer, som
går udover det deskriptive.
Hvordan:
96: Vigtigt at dette integreres i noget andet. Jeg
har prøvet at lade en abstrakt ordning af
forståelsesformer styre et forløb. Selv med konkrete
eksempler, dur det ikke. Jeg kan nok ikke undvære
indholdet, men der skal næppe undervises teoretisk i sagen.
I Baggrundsstof kan man læse mit forsøg.
Krydshenvisninger: Symbol og tegn;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Hvad forstår vi ved hjælp af?
Noget med ord:
besked, ordre
- fx. trædesten til prædikestol: Ikke trække
fra, ikke lægge til). Eller "Du skal elske din næste
som dig selv".
forklaring
- fx. Luthers forklaring på hvad det vil sige at tro
på Gud som skaber (bag i salmebogen)
ordbilleder
- fx. "Du soles sol fra Betlehem" DDS 696
fortællinger
- fx. skabelsesfortællingen
Noget med billeder:
pictogram - en vedtaget betydning
fx. vejskilt
logo/bomærke - fx. kirkens logo
Andre eksempler (ikke kirkelige)
symboler
- fx. fisken, duen hvedeakset, druerne, evangelistsymbolerne
- korset/ krucifix
- de fem sten i muren
- korset, ankeret, hjertet
billeder = illustration
- Ofte er der billeder af overvejende illustrativ karakter i ens
kirke
billeder/ikon (dybere, selvstændig betydning)
- nogle krucifixer
- egentlige ikoner
symbolting
- båden
- farver (fx. på messehagel)
- knæfald
Symbolhandlinger
- rejse sig
- knæle
- nadver, dåb
Suppleres med ikke-kirkelige eksempler
Ikoner
- [top]
03/1114 |
Emneområde - (didaktisk) |
åbenbaring |
Indhold: Tekst om ikonernes særlige art som
billeder eller symboler. Under baggrund mere teologiske
bestemmelser (Citater af Monica Papazu) - link til artikler
på nettet.
- krydshenvisninger til de ikoner, som anvendes i materialet
På www: Fredericia
Mathewes-Green: Overview of History..;
;
;
;
Hvordan:
At arbejde med ikoner er uden tvivl en meget
instruktiv måde at forstå billed- og symbolbrug i det
hele taget - og der er en uventet aktuel tilgang til
forståelse via den nu kendte "ikon" på pc'en.
I de store klasser kan man arbejde med selve bestemmelsen (under
tekst) og så se det eksemplificeret i ikonerne i
materialet. Ved hjælp tolkningerne dér kan så
gå dybere ind i indholdet.
Monica Papazus bestemmelser af ikonernes særlig art kan
hjæpe underviseren til en dybere forståelse.
Krydshenvisninger: Kristi fødsel - ikon;
Treenigheden - ikon. Andrej Rubljov;
Klassiske ikoner i religionsundervisningen;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Ikon er græsk og betyder billede. Mange kender i dag ordet
fra pc'en. De små billeder på skærmen kaldes
ikoner (eller "icons"). Når man klikker på dem,
åbner et program eller lignende.
I den ortodokse kirke spiller ikoner en vigtig rolle. Ikonerne
er billeder af vigtige begivenheder i den bibelske
fortælling og personer i bibelen eller i kirkens
historie.
Man forestiller sig at billederne er en slags vinduer ud til det
himmelske. Den ofte fremtrædende gyldne farve er symbol
på det himmelske og evige. Det evige lyser ind i vores
verden gennem det, som ikonen fortæller.
På én måde minder de religiøse ikoner
om pc'ens: der gemmer sig en verden bag ikonen og ikonen
åbner ind til den verden. Men der er en forskel. Uanset
hvor kompliceret et program eller spil, der gemmer sig bag en af
pc'en ikoner, så er det begrænset. Der er ikke mere
i dem, end mennesker har bestemt. Troens ikoner fortæller
om en virkelighed, som er åben og vender ud mod det evige
og Gud - eller ind mod det evige og Gud (i grunden kan man ikke
tale om en bestemt retning i den sag). Der tale om en
virkelighed, hvis grænser mennesker ikke bestemmer og ikke
kender. (ksf)
Læs mere om ikoner (Via link nedenfor): Fremstilling af
ikonen "Kristus Pantokrator" af Charlotte Weppenaar Pedersen.
Ikonografi - et guddommeligt håndværk af Gitte Buch.
Klassiske ikoner i religionsundervisningen af Lea Victoria
Rugård Volfing. Min vej til ikonerne af Gitte Buch. Moderne
"ikoner" af Suzette Schurmann Munksgaard. Når ikonerne
flytter ind hos os af Mogens Lindhardt.
Vi ser på billeder - billedet ser på os af Bent
Andreasen.
Baggrundsstof:
Virkeligheden bag æres
Den ære, der vises ikonen, har ikke ikonen selv som sit
objekt, men den symboliserede virkelighed, som er hinsides det
konkret synlige tegn.
Ligeværdig med prædikenen
Ikonmalingen er ligeværdig med prædikenen; ikonen er
for øjet, hvad prædikenen er for øret.
Ikonografien hører altså under ¯vidnesbyrdets
embede®, som kan manifestere sig i skrift, i prædiken og
i billeder.
Den personlige Gud
Det er den personalistiske tro, ikonen udtrykker. Og det er denne
tro, kirkefædrene forsvarede: Den personlige Gud, som i
ikon (i symbol) ser mennesket ind i øjnene og ved Sit blik
gør mennesket til person.
Sand Gud - sandt menneske
Det er inkarnationens dogme, ikonen gengiver: ¯Kristus: sand Gud
- sandt menneske®. Dette er ikonens dogmatiske indhold, og dette
er ikonografiens opgave, en opgave af umådelig,
nærmest umenneskelig vanskelighed. I linjer, i former og
farver indridser ikonografen på ikonens overflade, efter
en vis symbolsk kode, Kirkens dogme: det, som ikke ses. At
Kristus er Guds Søn - dette ses nemlig ikke. Men det
bekendes af Kirken og dens ikoner.
Ved Helligånden
Ingen kan tegne Ordet og vidne om det uden ved Helligånden.
Ikonen males i troens Ånd og træffer troens Ånd
i den troende.
Ikke kunst
Den ikonografiske frihed er frihed inden for dogmernes rammer og
i kraft af dogmerne, af Traditionen. Der er ingen plads her for
kunstnerisk indfald, for æstetisk følsomhed, for
dyrkelse af skønheden verdsligt forstået. Ikonografi
er vidnesbyrd - og vidnesbyrdet kan kun være sandt.
Citater fra Monica Papazu: Diamantbroen 1995.
Fisken som symbol
- [top]
03/ 118 |
oplevelse, symbol- |
Jesus Kristus |
Indhold: Forklaring af brugen af fisken som kristent
symbol (graffiti-tags). Link til Folkekirkens
Konfirmandcenter (med forklaring) med idé til kodeleg (QR
koder for mobiltelefon)
På www: Folkekirkens Konfirmandcenter
QR-koder;
;
;
;
Mål: Levendegøre symbolerne, eleverne
møder i kirkerummet, ved hjælp af historien bag. At
forståelse af symboler (symbol og
tegn) er afhængig af netop historien bag kan
elementet bruges til at vise - eventuelt ved at drage en helt
anden fisk ind i billedet: Det forunderlige
år 1588.
Hvordan:
Hvis man ikke man har fisken som symbol i kirken,
kan man lade eleverne se sig om i våbenhus e.l.
Folkekirkens Nødhjælp har den som logo - og vist
også andre kristelige organisationer. .. indled
eventuelt med at lave en "tag" på tavlen - dvs. en
graffiti, som kun er en signatur. Gerne en aktuel - nogle gange
kender eleverne ophavet! Man kan have en snak om, hvorfor nogen
laver tags. Er det et spørgsmål om at fastlå
en gruppe-identitet: her er vi/ her har vi været? Det er
sandsynligt at det drejede sig om det samme for de første,
forfulgte kristne, at bruge fisken som mærke. I at
Åbne en verden finder man en sammenstilling mellem Erik
Heides fisk uden på en døbefont og så fisk
på døbefonten i Grottaferrata. Man kan more sig over
den vildt naivistiske måde at fremstille opstandelsen af
dåbens vand, som fisk fangede med fiskestang, men
måske kan den vilde naivisme være en
øjenåbner tilforståelsen af symboler. Der
ordene, forståelsen, den kendte meningsfylde bag, som er
deres egentlige betydning, og det er den man i et liv sammen med
og i synbolverdene, man tilegner sig.
Krydshenvisninger: Symbol og tegn;
Det forunderlige år 1588;
;
;
;
;
| Rom. 6, 2-4 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Fisken blev tidligt brugt som symbol for de kristne. Det
græske ord for fisk, ICHTYS, kan tolkes som et akronym:
Iesos, Christos, Theou, Yios, Soter. (Jesus, Kristus, Guds,
Søn, Frelser)
Baggrundsstof:
Om fisken som symbol generelt skriver B. G. Walker i Woman
Dictionary of symbols at forklaringen ICHTYS er en kristen
efterrationalisering; fisken er symbol for en gudesøn
født af havgudinde, afrodisisk, havfrue skikkelse, men der
er også konnotationer i komplekset til Maria, Stella Maris,
hendes havblå kappe. (Woman Dictionary.. mener
gennemgående at de fleste kristne symboler har haft en
anden og bedre? betydning før de kristne gjorde brug af
dem!).
Duen (symbol)
- [top]
03/ 84 |
oplevelse, symbol- |
symboler |
Indhold: Baggrundsmateriale til symbolet duen - og
nogle bibelhenvisninger. Billedet her: Erik Heides due over
døvefonten i Sthens Kirke, Helsingør.
På www: Mosaik af Noah, der sender duen ud;
;
;
;
Krydshenvisninger: Due - over døbefont;
;
;
;
;
;
| Mt. 10, 16- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Sl. 104, 24- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Jer. 10, 12- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Columba, hebr. jona. I flg klassisk trad. havde duen ikke galde,
og blev derfor tillagt alle mulige gode dyder jfr. Mt 10.16 -
vær derfor snilde som slanger og uden svig som duer
(aposteludsendelsen). (Gad Bibelleksikon). Barbara Walker, The
Woman's Dictionary of Sacred Symbols and Objects, henviser til
den gnostisk-jødiske literatur, hvor Hokmah(hebr:
visdom)/Helligånd (symbolsk repæsenteret ved den
triumferende due) er kvindelig og meget lig omkringliggende
kulturers forestilling en store gudinde Visdom, som det skabende
princip hos Gud (hos Philo af Alexandria er Hokmah Jahves kone).
Duen var det mest almindelige symbol på Gudindens
ånd, som svævede over skabelsens vande. I biblen er
personificeringen væk (jfr. Guds visdom i Sl. 104,24 og
Jer. 10,12). Jfr. i den første kristne tid hvor
ifølge Walker Helligånden var Guds indre ånd,
var kvindelig, og havde duen som udtryk. (s.205). S. 400 f
skriver Walker bl. om forestillinger om det kun var kvinders
sjæle, der kunne flyve (i duens skikkelse - mænds
blev til slanger (nb. Mt 10,16)- cf. columbarier i katekomberne
(nicher) - duen på gravsten.
Lammet
- [top]
03/1145 |
symbolovervejelse |
offer |
Indhold: Den bibelske baggrund for symbolet
Hvordan:
Der kan arbejdes med symbolet både i
forbindelse med Allehelgen (Den store hvide flok, som lovsynger
lammet) og påske.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| 2 Mos. 12, 2-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Es. 53, 7- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 1, 29- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 5, 7- Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Billedet henter betydning dels fra det gammel testamentlige
offer- og påskelam (2. Mos. 12,2ff), dels fra brug af det
tavst lidende lam som billede på Herrens lidende tjener
(Es. 53,7). Hverken i GT eller i senjødedommen bruges
lammet som billede på Messias - med mindre man mener at Den
lidende tjener allerede i GT er en messiasskikkelse. Jesus bruger
ikke billedet selv. Men i Johannesevangeliet bruger Johs.
Døber billedet (Joh. 1,29). Paulus bruger det (1. Kor.
5,7) - ¯vores påskelam er slagtet, det er Kristus® - I
Apg. 8,32 forkynder Filip evangeliet om Kristus udfra ordene om
Herrens lidende tjener for den etiopiske hofmand. I Johannes
Åbenbaring bliver lammet både billede på den
lidende og sejrende Kristus (fx Åb. 5,12 / 14,10).
Tallet 4
- [top]
03/1203 |
symbolbegreber |
symbol |
Indhold: En række 4-heder af symbolsk
betydning
Krydshenvisninger: ..til syvende og sidst måtte et
eller andet engang være opstået..;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Livets træ
- [top]
03/ 925 |
henvisning til flere |
liv |
Indhold: Henvisninger (udbygges) til nogle salmer, som
kan forbindes via temaet livets træ, til anden litteratur
og til steder på nettet.
Hvordan:
Livets træ er et positivt symbol, med stor
appelværdi allerede i navnet - også hel almen eller
såkaldt "ny" religiøs appel - prøv blot et
opslag på nettet med ordene "Tree of life".
Andagts- eller meditativ behandling af emnet fx. ved morgensang
er nærliggende. Der kan arbejdes med symbolet "Livets
træ" udfra en række salmer. Her foreslås fx:
Dybt hælder året i sin gang
(Denne indgang oplagt i slutningen af oktober) - man kan
også tage udgangspunkt i eller kombinere med:
I østen stiger solen op.
Julen har bragt kan anvendes - hvis vi
er kommet ind under jul og måske vil give juletræet
positiv, kristelig symboltyngde.
I Kaj Mogensens materiale "Tro, håb og kærlighed",
1991, findes et stort opslag i konfirmandens bog s. 51 med
farvelagt stregtegning af Ask Yggdrasil (Erik Hjort Nielsen) og
legenden om livets træ (middelalderlig
træsnittegneserie) - Gunda Jørgensen udgave af
legenden findes i Undervisningsvejledning 2.
Krydshenvisninger: Dybt hælder året i sin
gang;
I østen stiger solen op;
;
Julen har bragt velsignet bud;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Hanen
- [top]
03/1038 |
symbolvæsener |
dødens overvindelse |
Indhold: Hanen som symbol - Eksempel reformationshanen,
H.C. Sthens "mærke" - diverse henvisninger.
Krydshenvisninger: Hadding og muren;
Det kimer nu til julefest;
Sthen, Hans Christensen - biografi;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Reformationshanen med trompet og kors på ryggen - varsler
den nye tid.
Hanen i Haddingsagnet er et opstandelsessymbol
På samme måde naturligvis i "Påskeblomst, hvad
vil du her?" og da det nu er Grundtvig helt sikkert med en tanke
på Hadding-hanen.
Når midnatshanen galer (v.7) i "Det kimer nu til julefest",
DDS 94, er det fordi julenat for Grundtvig er den egentlige
nytårsmorgen. Da Jesus blev født, blev verden
virkelig ny.
Engle
- [top]
03/1127 |
Symbolvæsener |
engle |
Indhold: Om engle. Links mm. Tekstark om de fire
ærkeengle HER - bygget på norsk-katolsk
hjemmeside.
På www: Personlig, renfærdig side med en del
saginformatio;
Norsk katolsk biografi -
ærkeengle
De 9 englekor - etableret tradition
(her en blog):;
;
;
Krydshenvisninger: Sct. Michaels dag (29. september);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Månedens billede
- Treeninghedssymboler - Oktober 2013 -
[top]
03/1365 |
billed-iagttagelse |
gudsbilledet |
Indhold: Billede af symbol for treenigheden.
(Slutbilledet af en symbolserie, som bevæger sig fra Yin
og Yang over firmalogo til det afbillede symbol). Findes på
nettet. Muligvis især et voksenundervisningselement!
På www: Treenigheds-symboler;
Devo-teams Charter
;
;
;
Mål: Lege med symbolværdien i forskellige
symboler som oplæg til samtale
Hvordan:
Måske er dette især et element til
voksenundervisning. Men måske lykkes hovedpointen, at
forståelsen af treenigheden billedligt set kan tage
udgangspunkt i Yin og Yang, bedst ved lidt tavleakrobatik
(altså ikke brug af den interaktive version her) også
med nogle konfirmandhold. Yin og yang kan de fleste tegne - med
lidt øvelse kan man også få tre-flade-symbolet
til at vokse frem på tavlen. (Tegn cirklen, sæt
centrum, del omkredsen i tre, tegn halvcirkel fra centrum til
omkreds de tre steder, så er den enkelte flade let at
afslutte i en smuk bue). Så er der mulighed for en
snak. Man skal selvfølgelig huske at der er en forskel i
at Yin-Yang er et tilværelsessymbol, mens
treenighedssymbolet er symbol for Gud, en forskel der jo lader
træde tydeligt frem at den ene religion har en Gud,
den anden ikke. Men hver af Guds sider har foruden relation til
hinanden også relation til verden, tilværelsen, os.
Krydshenvisninger: Treenigheden;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
At åbne en Verden
- [top]
03/1066 |
internet - interaktiv |
læren |
Indhold: Interaktive "surf-rum" online over centrale
temaer i den kristne tro - belyst ved tekster og billeder.
Udforsk temaerne ved at følge links og billeder. En
række arbejdspapirer kan udskrives. De stiller opgaver,
som sørger for at "surferen" kommer rundt om
væsentlige dele i temaerne.
På www: At åbne en Verden;
;
;
;
Mål: Give muligheder for at udforske betydningen
sider af den kristne tro gennem en udstrakt, varieret billed- og
symbolverden.
Hvordan:
Materialet er oprindeligt udgivet som cd i 2003.
Det er ret simpelt i teknikken, men giver muligheder for at
gå ind i en række "billeder" og se tolkninger og
associationsmuligheder.
Når den foreste intro-side er klikket væk, kommer man
til en indeksside. Her er de fem hovedindgange at finde i
øverste linie. Dernæst en række temaindgange
som går direkte ind et sted i hoved-"sfærerne." Og
NB nederst til højre er indgangen til den sjette
sfære, dåbshjørnet. Man kan undertiden under
surfningen bevæge sig ud af én sfære og over
i en anden. Baggrundsfarven fortæller hvor man er. (De tre
ikoner, fødsel, forklarelse og nedfart hænger
tæt sammen og har alle sort baggrund.
Mannakornssfæren har mørk grøn baggrund - og
mange af de selvstændige temaer befinder sig her. En
symbolvandring i en moderne kirke har blå baggrund.
Dåbshjørnet, mønstret, mørkblå.
En særlig sektion er "Jesus-siderne" overvejende med hans
lære og tegnhandlinger har en bleggrøn baggrund)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
En videns- og oplevelseslabyrint
I "At åbne en Verden" krydses billedoplevelse med
forklaring og fortælling. Forståelse af sagen -
centrale dele af den kristne tro - skabes ved at eleverne
følger de links, som udfolder et motiv i et billede.
Udfoldelsen sker enten gennem nye billedassociationer, gennem
forklaring og bibelfortælling eller korte citater.
Hovedindgange er tre klassiske ikoner. De anvendes fordi de
på forhånd er tænkt pædagogisk og i
øvrigt udtrykker noget som det er svært at finde
udtrykt gennem anden kunst. Den fjerde indgang hedder
"Mannakorn". Her følger eleven konsekvenser af et
træk af et af fire bibelord, som så tolkes og
udfoldes i lighed med tolkningen af ikonerne. Den femte
hovedindgang er en symbol- og billedvandring i en moderne kirke.
En sidste og sjette indgang til hele materialet er
"Dåbshjørnet" som på samme måde som de
øvrige tolker dåbsritualet.
Mytiske skabninger
- [top]
03/1112 |
Internettet - facts mm |
fabeldyr |
Indhold: Et udvalg af mytiske figurer - fra engle til
helheste mm.
På www: Mytical creatures;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Lav symboler med ild
- [top]
Indhold: Video viser brug af ståltråd
beviklet med papir vædet i sprit, antændes. (Fra
konfirmandcenter.dk). Eksemplet er en brændende fisk -
liggende på brosten. Man kan selvfølgelig arbejde
videre med idéen.
På www: konfirmandcenter.dk YouTube - Symbol;
;
;
;
Mål: lave indtryksfuld symbolik
Krydshenvisninger: Symboler i
ståltråd;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Uden at have afprøvet det: Man kunne tænke sig
idéen brugt med en hængende
ståltrådsfigur ved en (tema)aftengudstjeneste. Og
tænke videre over hvilket symbol, der egner sig. Er en
flamberet fisk det rigtige? Man kunne tænke sig et
ståltrådsformet bål med flammetunger som det
direkte symbol på Helligånden - en flammende due vil
jeg heller ikke anbefale. Men som symbol på opstandelse en
fugl føniks. Kunne en strålende fugle i
guldmetalfolie hænge tilbage med et enkelt spot, så
ville effekten være hjemme.
Husk at samarbejde med kirketjeneren, hvis det er
indendørs - og der skal være stengulv eller andet
sikkert underlag. Ideen er sjov og indtryksfuld - men altså
ikke afprøvet - endnu.
Billedet
- [top]
03/ 563 |
fortælling (henv) |
symboler |
Indhold: Ved ordning af dødsbo erindrer en
reproduktion af Monet om ferieoplevelse med den døde - i
Gilleleje
Mål: Fortælle om symbolets art
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Symboler i
ståltråd - [top]
03/1243 |
billeder - praktisk -
fremstilling |
symbol |
Indhold: Idé til brug af ståltråd
til at lave symboler (Benny Vindeløv).
På www: Benny
Vindelev: Gud og mig. Symboler i ståltråd;
Samme idé på
konfirmandcenter.dk
;
;
;
Krydshenvisninger: Gud og mig;
Lav symboler med ild;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|