Skabelse. Tydning (05)
De bibelske skabelsesberetninger. Gudsforholdet. Forholdet til
medmenneske og medskabning
Billedet: "Hvad skal jeg sige, når jeg
ser..". Skabelsens åbenhed for tydning.
| < Forrige gruppe | Næste
gruppe > |
Gud skabte solen og
månen (Type: )
Skabelsen af Adam
(Michelangelo) (Type: )
I begyndelsen skabte .. (Type:
fortælling lbh 11)
I begyndelsen skabte .. (Det
gammelisraelitiske verdensbillede) (Type: fortælling
lbh 11)
I begyndelsen skabte .. Videnskab
/ poetisk-mytisk (Type: samtale)
I begyndelsen skabte Gud ..
(Type: fortælling lbh 11)
De to skabelsesberetninger i
første mosebog (Type: læsning, GT)
Den gang Gud Herren skabte jord
og himmel (Type: fortælling, GT)
Guds Ånd piskede vandene
(Type: læsning, GT)
Gud har skabt mig (Type:
læsning, tekst)
Lad mennesket da betragte hele
Naturen.. (Type: tekst - samtalegrundlag)
Tilfælde og
nødvendighed (Type: Citat)
Marionetdukkeføreren
(Type: billed-iagttagelse)
Skabelsesberetninger -
forskellige (Type: Baggrundsstof)
En palme er en palme og en mark en
mark (Type: citat)
Erkendelse af Guds storhed
(Type: tekst)
Stjernehimmelen. Uendelighedens
rædsel (Type: Basistekst (kirkeh.))
Stjernehimmelen. En
drøm (Type: læsning, tekst)
Intelligent Design (Type:
Baggrundsstof)
Lav 100 gr. menneske (Type:
praksis)
Guds almagt (Type:
samtale)
Hvad er et menneske, at du tager
dig af det (Type: samtale)
Hvad er et menneske? - Fysisk
(Type: samtale)
Naturskræk (Type:
billed-iagttagelse)
Kosmos og os (Type:
læsning, tekst)
Det middelalderlige verdensbillede,
hul på.. (Type: billed-iagttagelse)
Sudama og den gyldne stad
(Type: billed-iagttagelse)
Menneskerettigheder (Type:
samtale)
Verdens Tidende - Skabelse -
menneskets plads (Type: arbejdsark - redigeret)
Skabelse - menneskets plads -
spørgsmål (Type: arbejdsark - brødtekst)
Om Skabelse (Type:
samtale)
.
.
Gud skabte solen og
månen - [top]
Indhold: Reflektion over rækkefølgen i
skabelsen - overhovedet solens plads..
;
Hvordan:
"Gud skabte de to store lys, det største
til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og
stjernerne. Gud satte dem på himmelhvælvingen til
at oplyse jorden, til at herske om dagen og om natten og til at
skille lys fra mørke." 1. Mos. 1,14
Har du fyr.. - overfor dyrkelsen af Sol og Sol Invictus
| 1 Mos. 1, 14- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Skabelsen af Adam
(Michelangelo) - [top]
Indhold:
På www: Michelangelo:
Skabelsen af Adam;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
I begyndelsen skabte ..
- [top]
05/ 177 |
fortælling lbh 11 |
skabelse |
Indhold: 1 Mosebog 1,1-31 sat i forhold til den
babylonske skabelsesberetning, sådan som Knud Hansen
genfortæller den.
Link til billede af Marduk - og
deportationen til Babylon
På www: Marduk;
Det babylonske
fangenskab - deportationen (Tissot)
;
;
;
;
Mål: At vise at skabelsesberetningen vil tolke/
fortælle mening og ikke forklare.
Hvordan:
Lad holdet selv finde "skabelse" og "det
babylonske fangenskab" på Arbejdsark
med grafisk fremstilling af en
linie i bibelens historie. Brug dernæst den
foreslåede rammehistorie (se tekst nedenfor). Bibelteksten
kan rundelæses af holdet selv, når den kommer som
input i rammefortællingen.
NB - måske er det mere rigtigt at kaste holdet ud i at
læse skabelsesberetningen for at få en samtale om
hvad, det er. Videnskab, eventyr, tolkning? Måske aktiveres
deres forståelse bedre ved at de selv først er
tvunget til at tage stilling, dernæst at se
skabelsesberetningen brugt i en tolkende genfortælling.
Rammen her lægger især op til at det gudsforholdet
og forholdet til medmennesket, der er i fokus i tolkningen.
Meget flotte billeder fra Babylon - brugbare til at sætte
ind på en transparent - så fortællingen
anskueliggøres:
WWW
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
I begyndelsen skabte .. 2;
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 1-31 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 2 Kg. 2, 2- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Job 38, 22-25 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
I den
snævre processionsgade stod Jacob
ben Josef. Et mægtigt gudeoptog var på vej. Forrest
køllebevæbnede tempeltjenere. Dernæst de
lavere præster. Så ypperstepræsterne - så
det vældige billede af Marduk, den øverste af alle
Babylons guder. Ved siden af Jacob stod Isak, hans nevø.
Han var 12 år. Jacob havde taget ham med ind fra deres
lejr. Han var ved at fortryde det. Det var ikke noget for en
så ung hebræer at opleve.
For sig selv repeterede han babylonernes
skabelsesfortælling.
"I begyndelsen var havet
og det store uhyre Tiamat.
Hverken var himmel foroven
eller jord forneden.
Men de salte og ferske vande løb sammen
og Tiamat blev befrugtet
og guderne fødtes.
En blev større end de andre,
Marduk, Babylons Gud.
Han kløved med sin økse
Tiamats hoved
og af den ene halvdel skabte han himmelen
og af den anden jorden.
Og guderne var mange,
nogle stod højt, andre lavt,
og de laveste måtte slide
for at holde livets hjul igang
og de måtte tjene de højere guder.
Men højest af alle var Marduk.
De laveste guder bad da Marduk
at sætte et væsen under dem.
På en betingelse skete det:
At en af de laveste guder blev ofret.
Af ler og gudeblod blev da mennesket skabt,
og sat til at tjene guderne,
bygge templer,
tage åget på sig,
arbejde..."
(Efter Knud Hansen: "En myte om verdens skabelse", Dansk Udsyn
1982).
Et stokkeslag afbrød Jacobs repetion af den fremmede
lærdom. "På knæ for Marduk - På knæ
for Marduk". Jacob græd indvendigt, da han og Isak
måtte knæle ned for afguden. Han følte
hånen mod ham, den fremmmede. Her var ikke plads til hans
tro. Hvad måtte ikke Isac opleve?
Isac sagde ikke noget på vejen hjem. Jacob heller ikke.
Var de, de fremmede, langt hjemmefra, i et land med en anden tro,
overhovedet noget? Var mennesker blot gudernes slaver. Og de, de
tilfangetagne, bortførte, de underste af alle, - kun til
at slå, håne.
Tankerne fik først ord efter aftensmåltidet. Selv
om ikke alle om bordet havde været inde i byen og opleve
det, lå bevidstheden om de store religiøse fester
for Marduk tungt over gruppen. Jaob tog en skriftrulle frem:"Nu
skal I høre hvad vi tror - om Gud og om mennesker, om hele
verden:
1. mosebog 1,1-27.
Isac tænkte ved ordene: Mand og kvinde - skabte i den
øverste Guds billede - ja, den eneste Guds billede. Ikke
nederst i en række af guder og mennesker. Mennesker var
lige overfor Gud. Og lige overfor hinanden. Sådan
måtte det være. Men hvorfor var det så ikke
sådan: Hvorfor måtte de så tage slavernes
arbejde, eller i hvert fald ikke regnes for mere end slaver -
bare fordi de var fremmede?
****
Baggrundsstof:
Det gammel-israelitiske verdensbillede.
Ikke kun et ord for verden på hebraisk - derfor flere
forestillinger (erez = jord, tebez = den kultiverede, beboede
jord (Sl. 9,9; Job 34,13)
1. Mos. 1,1f
Hvælvingen forsynet med vinduer: 2. Kg. 2,7 / Job 38,22.25
(hvorfra forskellige slags vejr kommer) -
jorden flyder på urhavet (beskærmet mod det (Job
38,8)
...
Angående samligning med den babyloniske
skabelsesberetning:
Knud Hansens gengivelse er meget bestemt af at skulle danne
kontrast til 1. Mos. 1 - man skal ikke bruge den som primær
kilde til forståelse af den babyloniske!
Se
også løve-væg fra Staatliche Museen zu
Berlin.
I begyndelsen skabte
.. (Det gammelisraelitiske verdensbillede)
- [top]
05/1586 |
fortælling lbh 11 |
skabelse |
Indhold: Flot grafik
;
;
;
Mål: Anskueliggøre det israelitiske
verdensbillede
Hvordan:
Man kan selvfølgelig begynde med bare at
fortælle udfra billedet. Angive skabelsesdag etc (OBS
grafikken har kun det kosmologiske, ikke det biologiske). Bedre
er det nok først - gammeldags - trin for trin tegne
på tavlen og fortælle. Og så til sidst vise
grafikken her.
Grafikken bruges på Jordens salt - Verdens lys i
forbindelse med. navnet Ea.
Krydshenvisninger: I begyndelsen skabte ..;
Ea;
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 1-31 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Det gammel-israelitiske verdensbillede.
Der er ikke kun et ord for verden på hebraisk - derfor
flere forestillinger (erez = jord, tebez = den kultiverede,
beboede jord (Sl. 9,9; Job 34,13)
1. Mos. 1,1f
Hvælvingen forsynet med vinduer: 2. Kg. 2,7 / Job 38,22.25
(hvorfra forskellige slags vejr kommer) -
jorden flyder på urhavet (beskærmet mod det (Job
38,8)
...
Angående samligning med den babyloniske
skabelsesberetning:
Knud Hansens gengivelse er meget bestemt af at skulle danne
kontrast til 1. Mos. 1 - man skal ikke bruge den som primær
kilde til forståelse af den babyloniske!
Se
også løve-væg fra Staatliche Museen zu
Berlin.
I begyndelsen skabte ..
Videnskab / poetisk-mytisk - [top]
Indhold: Første skabelsesberetning -
i forhold til naturvidenskabelig forståelse. Se link til
amerikansk undersøgelse af videnskabsmændsforhold
til tro. Især noterer jeg mig at jo lavere gennemsnitsalder
jo højere grad af tro. Den ideologiske skeptikergeneration
er ved at dø ud?
På www: naturvidenskabsforskere
og tro (Pew-forum, USA);
Flot
billede: Ancietn Hebrew Conception..
;
;
;
;
Hvordan:
98: Forløbet indledes med at konfirmanderne
spørges om hvordan de tror verden er blevet til. Aktuelt
i år sat i gang af at indtil flere gav udtryk for under
samtalen "Hvad tror du på", at de troede på en magt
bag det hele, men ikke på skabelsen (nemlig som fortalt
"på syv dage"). De kendte nødtørftigt til The
Big Bang - men så det som det, der i hvert fald stod fast.
Dog kunne en spørge, hvad så før - en anden
sige, jammen videnskabsmændene er også uenige.
I spørgsmålet forskellige forklaringsmåder kan
man tage fat på det enkelte menneskes tilblivelse (konkret:
en bestemt elev): Skal Michaels tilblivelse forklares som "Jeg
er bare blevet til af en kombination af gener", moderens "du
blev
til fordi vi elskede med hinanden", eller faderens: "Nej, det
var
fordi jeg så en smuk kvinde i en lyseblå kjole"?
Eleverne forstår umiddelbart forskellen i
forklaringsmåde.
| 1 Mos. 1, 1-31fGl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
I begyndelsen skabte Gud
.. - [top]
05/ 586 |
fortælling lbh 11 |
skabelse |
Indhold: På forsidefladen af En linie i bibelens
historie er skabelsen markeret med Michelangelos billede hvor
Guds finger møder Adams. En linie i Bibelens
historie er først og fremmest en historie med
mennesket.
Hvordan:
Mennesket blev skabt i Guds ordnede verden -
derfor kan der også fortælles om kosmos. Se
krydshenvisninger for flere forskellige vinkler. Michelangelos
billede har jo en mægtig styrke. Mennesket (men jo NB
tydeligt manden næsten spejlet overfor skaberen (Sl.
8,6: Du har gjort det kun lidt ringere end Gud, med herlighed og
ære har du kronet det." Gud har så tydeligt nok hele
den øvrige menneskehed, begyndende med Eva bogstaveligt
i baghånden. - Jeg kan ikke finde ophavet til den andet,
men bringer det, fordi det meget tydeligt signalerer "som mand
OG kvinde" i 1 Mos. 1,27.
Krydshenvisninger: I begyndelsen skabte ..;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 27- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Omkring år 600 før Jesu fødsel - under
fangenskabet i Babylon - nedfældede jøderne
fortællingen om altings skabelse på 7 dage. Og den
blev sat forrest i Gammel Testamente. Bl.a. for at få
fortalt at mennesket er enestående fremfor andre skabninger
- skabt som mand og kvinde i Guds billede, overfor Gud, og sat
til at tage vare på den øvrige skabning. Og ikke
underst i et hieraki af guder, som slaver for dem. Men også
for at fortælle at universet bæres oppe af en magt,
der større end og før andre tænkelige magter.
De to
skabelsesberetninger i første mosebog
- [top]
05/ 913 |
læsning, GT |
skabelse |
Indhold: Måder at arbejde med de to
skabelsesberetninger.
Mål: Give bevidsthed om at skabelseshistorierne
ikke er videnskab, men måder at give udtryk for en
åndelig erfaring af tingenes sammenhæng
Hvordan:
Måde 1:
Der laves grupper, 3-4 i hver. Grupperne får besked
på at læse 1. og 2. kapitel i første mosebog.
På et papir har de nedfældet de
spørgsmål, de skal svare på. (Se "tekst" eller
opgaveark - med
støtte opgaveark
-
uden støtte)). Underviseren skal cirkulere mellem
grupperne, da det er en svær opgave. Når
eleverne/konfirmanderne har været gennem opgaven, har de
god forudsætning for at forstå at det ikke er
videnskab - men fortælling, der vil udtrykke nogle
fundamentale erfaringer, som mennesker har gjort sig om
tilværelsen. Den første fortælling med
vægt på den ene side på den kosmisk
opretholdende magt (fx. himmelhvælvingen stemt op mod
vandmasserne, lysets og åndens
rolle, på den anden side på menneskets stilling
overfor Gud og hinanden. (Se endvidere I
begyndelsen skabte..). Den anden fortælling
udtrykker erfaringen af livsvandenes nødvendighed - og den
gode orden dyr og mennesker imellem - og kønnene
imellem.
Måde 2
(Enklere form) Eleverne læser fortællingerne. Skal
lægge mærke til forskelle - både i
rækkefølge og indhold ellers. Svare på hvilken
de tror er ældst, og hvilke typer samfund, de hver
især hører hjemme i. De meget kvikke kan godt
gætte at den anden beretning er ældst, fordi den er
mest konkret og eventyrlig, mens den første er mere
abstrakt og filosofisk - og man kan lægge en
spørgestrategi, der får det frem. Man må nok
også spørge sig frem til eleverne ser at dér,
hvor kaos og truslen er det tørre g livet at tåge
vælder frem og vander, er der nok tale om
ørkenstamme folk - men hvor truslen er vand og livet er
at det tørre land kommer til syne, er det rimeligt at
tænke sig at det er mennesker, der har boet i delta-land,
der har fortalt netop den form for tolkning af livets
opståen.
(Thala Juul Holm)
Krydshenvisninger: I begyndelsen skabte ..;
Guds Ånd piskede vandene;
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 1-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Mos. 2, 4-b23 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Spørgsmål til gruppearbejde
Læs 1. mosebog kapitel 1 og 2
1) Hvor mange historier om verdens skabelse er der?
3) Hvad skabte Gud først?
4) Hvilke ting skabte Gud og i hvilken
rækkefølge?
2) Hvad var der før Gud begyndte at skabe noget i de
forskellige historier?
5) I hvilke to slags områder tror I, at
skabelseshistorierne er blevet til?
6) Hvilken af beretningerne tror I er ældst, og hvorfor?
Den gang Gud Herren
skabte jord og himmel - [top]
05/ 587 |
fortælling, GT |
skabelse |
Indhold: Læsning af teksten, samligning med 1.
skabelsesberetning
Mål: Mytisk-poetisk sandhed kan godt tåle
flere forskellige fortællinger om samme sag.
Hvordan:
98: I mange år har jeg undertreget
forskellen i mand/kvinde opfattelsen - således at den anden
skabelsesberetning er fremstået som "mandschauvinistisk".
Om der helt er dækning for det i teksten er vel tvivlsomt.
At Adam og Eva-fortællingen er blevet brugt sådan er
derimod sikkert, og at den undertiden lever sådan i enkelte
konfirmanders bevidst ligeledes. Så en vis
tydeliggørende modstilling mellem 1. beretnings "skabt i
Gudsbillede, som mand og kvinde" og så 2. beretnings risiko
for tolkning som en rangordning er vel berettiget.
Krydshenvisninger: I begyndelsen skabte ..;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
;
;
| 1 Mos. 2, 4-b23Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Guds Ånd piskede
vandene - [top]
Indhold: Lille artikel om
oversættelsesspørgsmålet ånd/storm i 1.
Mos. 1,2.
Hvordan:
Indgår i forløb om forståelse
af ånd. Ånd - indledende
forløb. Indgår på arbejdsark
om ånd. Man kan bede
eleverne om at slå op i 1992-oversættelsen for at se,
hvad det blev til. Fortælle hvorfor flere
oversættelsesmuligheder findes - og bruge den officielt
forkastede (Guds ånd piskede.. / Guds storm jog..) til at
tydeliggøre at "Guds ånd / Helligånd" er
forbundet med Guds skabervælde.
Krydshenvisninger: Ånd - indledende samtale om Guds
ånd og menneskeånd;
;
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 2- Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
København 1991
Man diskuterer i disse dage, hvordan nogle ord i Bibelens
fortælling om skabelsen skal over-sættes: I
Oversættelsen fra 1931 hedder det: "Guds Ånd
svævede over vandene". Nu hævder sprog-forskere at
det måske betyder "Guds ånd" eller ligefrem "Guds
storm" piskede vandene." Mange synes det lyder helt forkert og
alt for voldsomt og synes ikke det skal stå i den nye bibel
Den nye bibeloversættelse Guds ånd piskede vandene
1.Mos. 1,2
Gud har skabt mig
- [top]
05/ 615 |
læsning, tekst |
skabelse |
Indhold: Luthers forklaring i Den lille Katekismus
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Det vil sige: Jeg tror at Gud har skabt mig og alle andre
skabninger; at han har givet mig legeme og sjæl,
øjne, øren og alle lemmer, fornuft og alle sanser
og endnu opholder alt dette;
at han giver klæder og sko, mad og drikke, hus og hjem,
hustru og børn, marker, kvæg og alt, hvad jeg ejer;
at han rigeligt og dagligt sørger for alt, hvad jeg
behøver til næring for dette legeme og liv,
skærmer mig mod al fare og vogter og bevarer mod alt ondt;
og alt dette gør han af lutter faderlig og guddommelig
godhed og barmhjertighed uden nogen fortjeneste og
værdighed hos mig. For alt dette skylder jeg at takke og
prise ham og tjene ham og være ham lydig. Det er vist og
sandt.
Af Luthers lille Katekismus.
Lad mennesket da
betragte hele Naturen.. - [top]
05/ 576 |
tekst - samtalegrundlag |
skabelse |
Indhold: Pascal-citat. Eventuelt bruges afsnittet fra
"Hele den verden, vi ser, er kun som en sylespids".
Mål: Se skabelsens vælde
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Lad Mennesket da betragte hele Naturen i dens fulde og
høje Majestæt. Lad ham vende sit Blik bort fra de
lave Genstande, hvoraf han er omgivet. Lad ham se op mod dette
straalende Lys, der er sat som en evig Lampe for at oplyse
Universet, lad Jorden i Forhold til den vældige Bane, som
dette Himmellegeme beskriver, blive som et Punkt, og lad saa
Mennesket falde i Forundring over, at selve denne vældige
Bane kun er som en lille Prik ved Siden af den, der
omspændes af de Stjerner, der drejer rundt i Firmamentet.
Og lad os ikke standse der, hvor Synet slipper, men lad
Forestillingskraften føre os videre. Den vil før
blive træt af at arbejde, end Naturen af at tilføre
den Materiale.
Hele den Verden, vi ser, er kun som en fin Sylespids indenfor
Naturens umaadelige Verden. Ingen Tanke kan give os noget
tilnærmelsesvis. Hvor meget vi end vil spænde vore
Begreber udover alle tænkelige Rum, føder vi dog kun
Atomer i Sammenligning med, hvad Virkeligheden er. Det er en
uendelig Kugle, hvis Midtpunkt er allevegne, og hvis Omkreds ikke
er nogetsteds. Det er kort sagt et af de føleligste Udtryk
for Guds Almagt, at vor Indbildningskraft svimler ved Tanken
herpaa.
Naar Mennesket saa vender tilbage til sig selv, bør han
tænke over, hvad han selv er i Sammenligning med alt det
eksisterende. Han vil maaske nu føle sig som en
vildfarende i denne Afkrog indenfor Naturen, men han ejer nu fra
det lille Fængsel, hvor han sidder - jeg mener hermed
Universet - Betingelser for at dømme rigtigt om Jorden,
dens Riger, dens Byer - og om sig selv. Hvad er vel et Menneske
i Rummets Uendelighed?
Tilfælde og
nødvendighed - [top]
Indhold: Citat af biologen Jacques Monod
Hvordan:
- modstilles fx. Hvad er et
menneske..
Krydshenvisninger: Hvad er et menneske, at du tager dig af
det;
;
;
;
;
;
Referencer:(s:63 i :Den nye pagt mellem mennesket og
universet Prigogine, Ilya og Stengers (1983)
| Sl. 8, 4-f Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Biologen Jacques Monod i bogen: Tilfældet og
nødvendigheden (1970):
Den gamle pagt er brudt; mennesket ved omsider, at det er alene
i det udeltagende, umådelige univers, det ved et
tilfælde er oprundet af...
Hvis mennesket accepterer dette budskab i dets fulde betydning,
nødsages det til omsider at vågne af sin
tusindårige drøm og indse sin totale ensomhed, sin
radikale fremmedhed. Det véd nu, at det som en
sigøjner befinder sig i udkanten af det univers, det skal
leve i. Det er et univers, der ikke hører menneskets musik
og er upåvirkelig af dets håb, dets lidelseer og dets
forbrydelser. (Monod 1970)
NYEPAGT PRI s: 63- år: 1983
"Selv om det vil lykkes for videnskaben at besvare
spørgsmålet om, hvordan universet begyndte, kan den
ikke besvare spørgsmålet: Hvorfor gider universet
eksistere? Jeg kender ikke svaret på det".
Stephen Hawking i Kosmiske Tanker - om Sorte Huller og
Babyuniverser".
Marionetdukkeføreren - [top]
05/ 252 |
billed-iagttagelse |
magt |
Indhold: Betragtning af billede af
marionetdukkefører
På www: Marionetdukke (foto);
Pinochio: Der er ingen bånd,
der binder mig
;
;
;
;
Mål: At få eleverne til at overveje om der
er magter, der styrer ens tilværelse, af hvad art de er.
Er det Gud?
Hvordan:
Billede af marionetdukkeføreren bruges fx.
som en af de tre billeder, som konfirmander/elever skriver egen billedmeditation /bøn til.
Eksempler nedenfor.
Marionetdukke-billeder findes i mængde, søg via
google "string puppet" eller "marionette".
Eller man kan spørge til elevernes umiddelbare
association, når de ser en marionetdukke og tænker
den som billede på et menneske - hvad betyder det? Nogle
tænker på at mennesker føres af
mangeforskellige tråde, eventuelt kræfter og magter
- andre associerer til Gud, ofte med protest - Gud fører
ikke mennesket som en marionetdukke. Den ofte af Thorkild
Grosbøll fremdragne "Gud på snoreloftet" kan
diskuteres. Og bringe spørgsmålet om Guds
almagt på bane.
Krydshenvisninger: Konfirmanders egne billedmeditationer;
Guds almagt;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
1)
Kære Gud. Jeg beder dig hermed at udrydde al
undertrykkelse, så ingen styre som marionetdukker. Jeg
beder dig hermed at gøre det.
2)
Kære Gud.Mange mennesker føres af forkerte "snore"
og af så mange forskellige at personen bliver helt
splittet. Ingen mennesker bliver ført af kun rigtige
snore, altså er der heller ingen fejlfrie mennesker. Det
er både godt og ondt, for derfor kan ingen kun kritisere
andre, der er også altid noget at kritisere hos dem selv.
Der er så mange onde bånd, som fører mennesker
i nød, ud over afgrunden. Men jeg tror på at alle
mennesker kan reddes eller hjælpes. På grund af alt
det onde kan man godt miste modet og troen på at det hele
"ender godt". Det kan føre til mere ondt, en ond
cirkel....Hjælp os Gud, at leve så der bliver mening
med at være her.
Baggrundsstof:
Et velegnet billede: Eberwein: Marionetspilleren, Kaj Mogensen:
Da Kristendommen begyndte. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk 1979,
s. 57
Skabelsesberetninger
- forskellige - [top]
05/1137 |
Baggrundsstof |
skabelse |
Indhold: Link til site (ved Lis Dam Beck) med
forskellige religioners skabelsesberetninger.
Kristendom/jødedom - Islam - Hinduistisk - Eskimoisk -
indiansk - afrikanske.
Delvis genfortalt - men for i hvertfald kristendoms og Islams
vedkommende ordret gengivelse fra bibel og koran.
På www: Forskellige skabelsesberetninger;
;
;
;
;
Krydshenvisninger: I begyndelsen skabte ..;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
En palme er en palme og
en mark en mark - [top]
Indhold: citat af Knud Hansen
Mål: .. pointe: øjne at se med.
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
En palme er en palme og en mark er en mark, og mere er der ikke
at sige om det, hvis ikke du ser mere. Men har du øjne at
se med, er en almindelig sten et bedre bevis på skaberens
ubegribelighed end videnskabens evne til at forklare noget hidtil
udforklarligt.
Knud Hansen. Natcafeen 1985.
Erkendelse af Guds
storhed - [top]
Indhold: Helen Latifis naturlige gudserkendelse - efter
krise (se tekst)
Krydshenvisninger: Op, al den ting som Gud har gjort;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Erkendelse af Guds storhed
Midt under min undren over livets sorg, døden, som man
ikke kunne flygte fra, fik jeg øje på et blad. Jeg
plukkede det og så indædt på dets flotte
struktur. Så smukt formet.
Der gik noget op for mig. Sandheden stod krystalklar foran mig.
Denne skabelse, bladet, kunne umulig være til stede og
derefter visne bort. Jeg kiggede mig omkring og så den
smukke natur.
Mit hjerte pumpede hurtigere og hurtigere. Med et slag så
jeg Guds storhed. Min indre skælven over denne erkendelse
begyndte at nå nye højder. Jeg kunne se Guds tegn
i alle træerne, fuglene og skyerne.
Jeg så, at mennesket kunne skabe store teknologiske ting,
men en simpel blomst kunne intet levende væsen skabe.
Den dag gik det op for mig, at verden var et mysterium, jeg
skulle løse. Der måtte være et
budskab med denne ubeskrivelige flotte skulpturverden.
Alle malerier har en historie og et budskab bag farverne og
linjerne. Et simpelt grønt blad var årsagen til min
alvorlige opvågnen.
Stjernehimmelen.
Uendelighedens rædsel - [top]
05/ 863 |
Basistekst (kirkeh.) |
kosmos |
Indhold: Jakob Knudsens oplevelse af uendelighedens
rædsel under stjernehimlen. (Indledning til
juledagsprædiken)
Mål: Danne baggrundsstof for andre elementer.
Hvordan:
Hvis citatet bruges direkte er det kun til
voksenundervisning - men frit genfortalt kan det bruges fra i
hvert fald 8. klasse.
Kontrastmuligheder: (Op al den ting Gud har
gjort), (Et barn er født i
Betlehem).
Kan også bruges sammen med "Dejlig er
den Himmel blå"
Stjernes venlighed er i disse salmer betinget af dødens
overvindelse. Inkarnationen ("Et barn er født .") betyder
at døden er overvundet - og vi ser ikke ud i den tomme
uendelighed, men i Guds milde ansigt.
Kan man være så heldig at det en morgen i december
er klart, kan man jo gå ud sammen med holdet og tale om den
himmel, man står og ser på - de overvældende
afstande (Facts).
(Den er jo ikke så imponerende i byens lys - det kan
også blive en pointe).
Se også Hvad er et menneske...
Krydshenvisninger: Op al den ting, som GUd har gjort
(originalteksten);
Et barn er født i Betlehem;
Dejlig er den himmel blå;
Hvad er et menneske, at du tager dig af det;
Astronomiske facts;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
JULEPRÆDIKEN (joh, 1. 1-14).
Man sidder en Vinteraften blandt Venner til Gilde i en hyggelig
og lun Stue. Lampen er tændt, og Piberne er tændt,
og Snakken gaar. Og gennem Samtalen faar man stadig det samme
tilbagevendende Indtryk, som gør En saa tryg. at her er
man hjemme, her bliver man forstaaet, her er Ens egen lille
Verden. Saa bliver det sent, og man bryder op - kommer ene ud
under det uendelige Stjerneflirnrner deroppe paa den mørke
Vinterhimmel. - Og Ens egen lille Verden er borte, man er selv
et intet, her, hvor den dunkle Evigheds bundløse Afgrunde
aabner sig mod En fra alle Sider, kun halvvejs skjult af det
gennemsigtige Stjerneslør, tilvirket af Millioner
Verdener. - -
Det er underligt, at vi Mennesker kan leve under saadanne
Modsætninger, som ligger os saa nær, omgiver os
overalt, Modsætninger, hvor vi endogsaa selv er med paa
begge Sider: er med i Timeligheden og er med i Evigheden - at det
ikke sprænger vort Væsen ! Men det ligger i vort
Sinds forunderlige Evne til foreløbig at vise de Ting fra
sig, som det ikke evner at bære. Vi kan ikke undgaa at leve
- gaa vor Gang hjem fra Gildet - der midt ude i det uendelige
Rum, thi derude svæver jo ogsaa vor Jord, én blandt
disse Millioner af Stjerner; men vi kan drage vor Tanke bort fra
dette svimlende støre, holde den til Vejen, hvorpaa vi
gaar, Hjul- sporet, som vi følger i Mørket,
Stendyngerne, som viser, hvor Grøften er-og saa lade
Evigheden og Uendeligheden og Stjernerne skøtte sig selv.
Og naar vi saa lader vor Tanke følge Vejen tilbage til
Gildehuset, hvorfra vi kom, eller fremad til vort eget Hjem, som
vi nærmer os, ja, saa er vi ved vor egen lille Verden igen,
hvor vi selv ikke er ingenting, og hvor hver af vore Venner
ligeledes udgør en anstændig og rimelig Del af den
hele Verden; hvor vi atter kan komme os af denne uhyggelige
Evighedsfornemmelse, der vilde gøre os selv og vore Venner
til slet intet.
Sligt kan altsaa vort Sind gøre - tit og ofte og ved mange
Lejligheder. - Men i Længden og for bestandig gaar det ikke
for os saaledes at lukke Evighedsfornemmelsen ude - ja, var det
kun ved Lejligheder som den nys beskrevne, at denne isnende Alt-
og Intetheds-Fornemmelse kom frem, naar vi saaledes ligesom
uforvarende bliver overraskede af det evige, der ser ned paa os
fra Stjernehimmelen, saa kunde vi jo vel passe paa at undgaa
dette sære, alvorlige Blik; men det evige er os nær
paa saa mange andre Maader, minder os uafladelig. Vi flyder jo
i Virkeligheden ude paa Evighedens Hav, flyder derude paa den
tynde, drivende Isflage, der kaldes Timelighedem. Som snart slaar
en Revne hist og en anden her, hvor vi ser vore Venner synke ned
i Dybet og blive borte, uden at vi kan hjælpe. - Og
efterhaanden som vi leger, trænger Evighedsfølelsen
saaledes ind i vort Sind, gennemtrænger saaledes Marv og
Ben, saa vi ikke længer er i Stand til at vise den bort fra
os, naar vi helst vilde være den kvit, lukke den ude fra
vor Sjæl. - Ikke just saaledes, at vi efterhaanden mere og
mere kom til at gaa og tænke paa Evighedens Rige, Evigheden
efter Død og Grav - det er i alt Fald ingenlunde alle
Mennesker, der føler det paa den Maade - nej, men
saaledes, at Evighedsfornemmelsen lammer, dræber det
timelige for os, blæser Marven ud af Knoglerne paa
det....
Fra (?henvisning følger - )
Stjernehimmelen. En
drøm - [top]
05/ 631 |
læsning, tekst |
skabelse |
Indhold: En drøm - genfortalt eller læst.
Kan kombineres med Hvad er et menneske
og/eller uendelighedens
rædsel.
Krydshenvisninger: Hvad er et menneske, at du tager dig af
det;
Stjernehimmelen. Uendelighedens rædsel;
;
;
;
;
| Sl. 8, 1-10 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Jeg så stjernene på himlen. Disse uendeligt fjerne,
lysende prikker. Jeg havde i drømmen den fulde viden om
de enorme afstande mellem de enkelte stjerner og om hvordan det,
som så ud som en enkelt stjerne, kunne være hele
stjernesystemer. De var fjerne lys uden varme. Da skete det, at
de blev flere, fortættede sig til billeder. På samme
måder som årtusinder har lært os at se
stjernebilleder, men de streger som vi ellers måtte
trække på et kort, stod i drømmen lysende
på himlen. Himlen blev en på engang sær og dog
fortrolig billedhvælving. Sær var den, fordi den nu
var et underfuldt mylder af billeder, ganske anderledes end de
traditionelle stjernebilleder, uden tvivl min personlige
psykologis og mytologis billeder. Fortrolig var den, fordi himlen
modsat før lyste af betydning. En betydning jeg godt nok
ikke forstod, men der var mening tegnet på himlen.
-ksf.
Intelligent Design
- [top]
05/1128 |
Baggrundsstof |
skabelse |
Indhold: Henvisning til artikler mm
På www: Wolf:
Den intelligente natur;
INTELLIGENT DESIGN - KRITIK AF
DARWINISME (Wolf)
Intelligent Design på
Wikipedia;
;
;
;
Krydshenvisninger: En palme er en palme og en mark en
mark;
De to skabelsesberetninger i første mosebog;
Livets udvikling;
Mennesket nedstammer fra aberne;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Wikipedias� opslag ser I.S. i
naturvidenskabeligt lys - som et dække for creationisme:
meningen at bibelens skabelsesberetning(er!) er den sandheden om
den faktiske, fysiske tilblivelse af det hele. Der er links til
forskellige forkæmpere - også til Jakob Wolf,
Den intelligente
Natur, hvor han tager forestillingen i forsvar - dog uden at
han hævder andet, end den er udtryk for tolkning - tolkning
der ligger uhyre nær, fordi i virkeligheden er designet
synligt over alt - som en elefant i en stue ville være det,
men altså dog tolkning.
Lav 100 gr. menneske
- [top]
Indhold: Idé: at lade konfirmanderne få
de kemiske grundstoffer som et menneske består af. 100
gram. Sådan ca 1/600 del konfirmand...
På www: Konfirmandcenter.dk: 100 gr.
menneske;
Ideen måske hentet
her: Illustreret Videnskab
;
;
;
;
Hvordan:
at lade konfirmanderne få de kemiske
grundstoffer som et menneske består af. 100 gram.
Sådan ca 1/600 del konfirmand. De skal så selv
røre dem sammen, til de står med en lille klistret
sort masse. Hvad mangler - udover mængden? Man kan
fortælle dem at de billedligt talt står der, hvor Gud
var, da han havde samlet lidt muld sammen og formet mennesket,
- den indblæste livsånde mangler.
Nu skal man jo ikke påstå at naturvidenskaben ikke
kan beskrive livets tilblivelse (det kniber vist stadig med
springet fra dødt stof til levende) uden Guds ånd
- men oplevelsen giver en fornemmelse af kompleksiteten i livet,
forskellen fra livløst til liv, og for den som
spørger "Hvad skal jeg sige, når jeg ser.. er det
nærliggende at tolke, det er Guds skaberånd, der
giver liv. Skaberånd/logos/urenergi - jeg vil ikke
være bange for at sætte lidt alternative ord
på. Logos er ikke så alternativt endda!
Det er naturligvis muligt og hurtigere at lave det som
underviserens one-man show, Ikke så inkluderende, men i
tidsforbrug måske en rimelig prioritering. Man har de
nødvendige lidt tjekkede glasbeholdere, reagensglas e.l.
med stofferne (mærket med de flotte labels som findes
på konfirmand.dk. Man viser og spørger hvad det er.
Og hævder så at det er 100 gr menneske, blander og
ser . og snakker derfra!
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Guds almagt
- [top]
05/ 982 |
samtale |
almagt, Guds |
Indhold: Samtale om Guds skabelse og almagt med
plasmalampen som billede. (Vignetbilledet her tjener bedst som
illustration pga fingeren, men linket henter meget flot og stort
plasmalampebillede.)
På www: Wikipedia;
;
;
;
;
Hvordan:
Underviseren tilegner sig billedet på sin
måde. Det er formentlig vigtigt at der fortælles
frit, energisk og malende om plasmalampen.
Se også Tårnet i Siloam.
Eventuelt kan der forbindes med Lille
Ludvig
Salmen I underværkers land jeg
bor kan meget vel anvendes her.
Men hvorfor derudover snyde konfirmanderne for pragtsalmerne?
Almagts Gud velsignet vær kan
foranlediges af dette tema.
Krydshenvisninger: Tårnet i Siloam;
Lille Ludvig;
I underværkers land jeg bor;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 1- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 15, 28- Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Mange af eleverne kender plasmalampen. Plasmalampen er en
glaskugle med et ladet pol i centrum, hvor en energistrøm
styres af de elektromagnetiske felter, som vores fingre skaber,
når de rører ved kuglen. Lampen beskrives - vises
eventuelt - og jeg fortæller og udfolder billedet:
Vi kan forestille os al tiden som en mega, mega glaskugle. (Meget
stor, men netop ikke uendelig - tiden fik sin begyndelse: "i
begyndelsen skabte.." og den får sin ende, når "Gud
bliver alt i alle").
Guds skabelse, både den magt, der satte det hele i gang,
og den magt, der hele tiden opretholder skabelsen, så den
ikke braser sammen i intet, kan vi forstå sådan: Guds
fingre berører glaskuglen på to modsatte sider. Alt
stof, fra det mindste atom til de højest organiserede
væsener, menneskene, bliver til som i en gniststrøm
mellem de to fingre. (Der er altså ikke som i plasmalampen
et centrum).
Vi véd dybest set ikke, hvordan det er med tiden. Men
hovedsageligt erfarer vi den som en linie - Denne linie er
gniststrømmen mellem de to skabende fingre. I forhold til
hele tidslinien er det enkelte menneskes liv næsten
uendelig kort, og i forhold til hele universet er vores kropslige
stofmængde forsvindende lille. Men den er vores del af
gniststrømmen.
Vores bevidsthed befinder sig eksakt mellem Guds skabende fingres
"push" og "pull". Alt styres af Guds almagts igangsættende
skabelse og fuldførende skabelse - men vi er sat med vores
bevidsthed det sted, hvor vi oplever fornemmelsen af at leve med
en slags viljens frihed. Vi er ført og bestemt frem til
nuet, men i nuet må vi vælge og føler, vi
gør det "selv".
Vi kan analysere og forstå meget af det, som bestemmer
forud - psykologisk, socialt, kulturelt (Guds "push") - men dets
mål, (Guds "pull") tilhører hans herlighed.
Den skabende "fingerspitzengefühl" kan vi finde i et andet
billede - Michelangelos "Creation of Man".
Hele Michelangelos billede: WWW
Baggrundsstof:
"Giddens og Bauman deler den holdning, at Forsynet er afskaffet.
Forsyn er noget, man engang havde til at værne mod udefra
kommende risici; men stort set alle det moderne menneskes risici
(altså incitamenter til frygt - såsom forurening, atomvåben,
tilsætningsstoffer i fødevarer
osv.) er samfundsskabte og rummer ikke plads til noget Forsyn."
Hans Kurt Debel-Hansen: (Post)moderniteten og dens konsekvenser
for unges identitetsdannelse og værdier. s. 876 i
Præsteforeningens Blad.
- Jeg faldt over citatet, netop som jeg arbejdede med elementet
Guds Almagt. Forsynet afskaffet - ved Guds mellemkomst?. Meningen
er vel, at tro på Guds forsyn er afskaffet -
sådan at forstå, at forstillingen om et muligt
forsyn, for ikke at tale om virkning af en sådan tro,
står ret svagt i vores kultur. Men det er en central del
af kristen tro (både bibelsk og i traditionen), så
måske skulle vi arbejde med måder at skabe os
billeder på, hvor sagen kan være?
Hvad er et menneske, at
du tager dig af det - [top]
05/ 156 |
samtale |
Guds omsorg |
Indhold: Læsning af Sl. 8 - kan kombineres med
andre elementer - se henvisningerne.
På www: Edvard Munch: Skriket;
;
;
;
;
Mål: Den bibelske salme kan danne basis for en
overvejelse om det overskueligere/ anskueligere verdensbillede
gør eksistensspørgsmålet "lettere" i forhold
til et moderne.
Hvordan:
.. salme 8 kan læses i forbindelse med Den
røde tråd. Og Willusens
Naturskræk kan eventuelt bruges
som kontrastbillede. Et andet brugeligt kontrastbillede vil
Edvard Munchs Skriget være. Kan også bruges sammen
med elementet: Uendelighedens
rædsel
Krydshenvisninger: Stjernehimmelen. En drøm;
;
Den røde tråd;
Naturskræk;
Stjernehimmelen. Uendelighedens rædsel;
;
| Sl. 8, 1-10 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Hvad er et menneske?
- Fysisk - [top]
Indhold: Forholde sig til at se mennesket som en
fysisk-kemisk størrelse. Mulighed for at se
sammensætning illustreret på billede - men også
link til mere oplevelsespræget erfaring (på
konfirmandcenter.dk)
På www: Konfirmandcenteret: 100 gr menneske;
Illustreret Videnskab;
;
;
;
Mål: Rejse spørgsmålet er mennesket
bare sine bestanddele.
Hvordan:
Idé - konfirmandcenterets: at lade
konfirmanderne få de kemiske grundstoffer som et menneske
består af. 100 gram. Sådan ca 1/600 del konfirmand.
De skal så selv røre dem sammen, til de står
med en lille klistret sort masse. Hvad mangler - udover
mængden? Man kan fortælle dem at de billedligt talt
står der, hvor Gud var, da han havde samlet lidt muld
sammen og formet mennesket, - den indblæste livsånde
mangler.
Det er naturligvis muligt og hurtigere at lave det
som underviserens one-man show, Ikke så inkluderende, men
i tidsforbrug måske en rimelig prioritering. Man har de
nødvendige lidt tjekkede glasbeholdere, reagensglas e.l.
med stofferne (mærket med de flotte labels som findes
på konfirmand.dk. Man viser og spørger hvad det er.
Og hævder så at det er 100 gr menneske, blander og
ser . og snakker derfra!
Alternativ idé Endelig
- lidt kedeligere, men mindre tidskrævende: Vise billedet
her på skærm, spørge hvad er det vi ser - det
er et menneske - på 70 kg.
Nu skal man jo ikke
påstå at naturvidenskaben ikke kan beskrive livets
tilblivelse uden Guds ånd (det kniber vist stadig med
springet fra dødt stof til levende) - men oplevelsen
giver en fornemmelse af kompleksiteten i livet, forskellen fra
livløst til liv, og for den som spørger "Hvad skal
jeg sige, når jeg ser.. er det nærliggende at tolke,
det er Guds skaberånd, der giver liv.
Skaberånd/logos/urenergi - jeg vil ikke være bange
for at sætte lidt alternative ord på. Logos er ikke
så alternativt endda!
Det bedste svar, jeg har
hørt, var det umiddelbare "En bombe" (fosfaten
udløste det!). Underviseren svar: Nej, men måske
noget der er lige så farligt. ;-).
Ideen er vel hentet herfra:
https://illvid.dk/mennesket/kroppen/ti-ingredienser-i-et-menneske
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Naturskræk
- [top]
05/ 271 |
billed-iagttagelse |
natur og tro |
Indhold: Gengivelse af Willumsens billede (se
nedenfor)
Hvordan:
Samtale om billedet: eleverne ser atombombe i
lysvældet - og skræk / panik i menneskeskikkelse.
Snak om titlen Naturskræk, efter stormen. At det "bare" er
solen som bryder frem efter storm. Om naturen har en voldsomhed,
der kan indgyde angst. Den helt almindelige natur. (Atombomben
er også naturen i den vælde, et par kilo natur, kan
når der pilles ved den, ødelægge en hel by). Samtale om hvoraf
ordet Panik kommer. Hele samtalen kan
være en indledning til spørgsmålet om
hellighed Fadervor 1) Helliget blive dit
navn.
Krydshenvisninger: Fadervor. 1: Helliget blive dit navn;
;
;
;
;
;
Referencer:(s:228 i :Det nye Testamente - Illustreret
Flere
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Kosmos og os
- [top]
05/ 622 |
læsning, tekst |
skabelse |
Indhold: Omarbejdet Thor-Nørretranders citat
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Kosmos og os
(Kosmos er et andet ord for universet).
Vi må lære af de oprindelige, veltilpassede kulturer:
samler- og jægersamfundene. Eskimoerne levede af hvalerne,
såvel som moderne industrier gør det. Men eskimoerne
dræbte ikke flere hvaler end hvalbestanden kunne
tåle. De have sange om hvalerne og forsøgte at
forstå deres bevidsthed. Eskimoerne elskede de hvaler, der
var deres livsgrundlag.
Moderne hvalfangere har udryddet visse hvalarter. Uden at
forstå deres sange, udviklet gennem millioner af år;
de har lavet parfume af dyr, som har jordens største
hjernekapacitet.
Denne holdning er ikke holdbar. Mennesket er en dominerende
kultur på jorden, men savner forståelse for vores
afhængighed af det øvrige liv på vores planet
og af hele universet.
Vi forstår ikke hvordan vi selv er tilpasset til
kosmos.
Vi passer til kosmos, men vi passer ikke på kosmos. Derfor
er vores egen livsart truet.
Vor verdens fremtid afhænger af om vi forstår vores
plads i kosmos.
Tor Nørretranders
Samvirke 1983
(Let omarbejdet)
Det middelalderlige
verdensbillede, hul på.. - [top]
05/ 67 |
billed-iagttagelse |
verdensbilleder |
Indhold: Billede: mand stikker hoved ud gennem
himmelhvælvingen.
Hvordan:
Billedet vises evt. som overhead-transperant. NB.
selve billedet er et falsum, men anskueliggør meget godt
at verdensbilleder netop er billeder, og at der kan gå hul
på dem.
Se også Det bibelske
verdensbillede indtegnet i de 7 skabelsesdage.
og Atomet og billedtale
Krydshenvisninger: I begyndelsen skabte .. 2;
Atomet og billedtale;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| 040 , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Sudama og den gyldne
stad - [top]
05/ 371 |
billed-iagttagelse |
skabelse |
Indhold: Billedet Sudama og den gyldne stad,
bøn.
Mål: Natur som afsæt for undren. Billedet
udtrykker også målrettethed og håb: den gyldne
stad.
Hvordan:
Samtale om billedet udfra det særegne ved
det - det spiraliske, som ofte udtryk for det, som drager. Den
sære dyreverden. Den gyldne stad, håbets mål.
Kan kombineres med "Op al den ting som Gud har gjort". Evt. kan
Kim Larsens "Det gyldne håb" anvendes til yderligere basis
for samtale.
(2004: Der er uden tvivl en vis afstand mellem det, som vi
umiddelbart ser i dette hinduistiske billede, og så
malerens mening - jfr. baggrundsstoffet. Måske er det mere
anvendeligt til at illustrere symbolsprogets afhængighed
af baggrund end til at formidle en forståelse af almene
religiøse erfaringer af skabelse og håb! - Se Symbol
og tegn).
Krydshenvisninger: Symbol og tegn;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Bøn:
Jeg glemmer ofte den verden, der er omkring mig. Der er så
meget, som hindrer mig i at se alt det, jeg lever af: Den
grønne livskraft, de blå dybder.
Tak for det livsmod, der kan vokse i mig. Tak for de
længsler og håb, som bevæger mig.
Baggrundsstof:
Se WWW
Beskrivelse her: The Road to Krishna, painted about 1780,
illustrates an
episode from the second half of the Bhagavata Purana, where
Krishna is portrayed as a king ruling from his golden capital of
Dvaraka on the west coast of India. Driven by a nagging wife, the
impoverished brahman Sudama goes in search of his friend Krishna:
here, in a setting of green hills edged by dotted tree forms,
which are Garhwal trademarks, he has just discovered the god's
lustrous city.
The poetic fantasy of the painting is delightful; the
painter, who had certainly never seen the ocean, has filled it
with monsters and given it the swirling currents of a mountain
stream.
Menneskerettigheder
- [top]
Indhold: Udfra skabelsen i Guds billede og
forpligtelsen til at tage vare på jorden en samtale om
eventuelle rettigheder, som vi mener medmennesket må
have.
Mål: Uddybe fornemmelsen for, at det vi tror om
skabelse, har betydning i det liv vi kender omkring os - i den
verden vi møder i massemedier og dagligliv.
Hvordan:
.. 1. Mos. 1,27-30 repeteres .
spørgsmål: hvilke rettigheder, synes eleverne er
fundamentale for mennesker? Både ud fra synsvinklen skabt
i Guds billede, dvs skabt lige og udfra synspunktet, mennesket
skal herske (= tage vare på) . og formålet med
planterne: at de skal være til føde. Er det for
"fundamentalistisk" at lade spørgsmålet på et
tidspunkt dukke op - som en tankevækker: er det en
menneskeret at få sin daglige ration kød? Når
en liste af rettigheder er lavet, spørges efter konkrete
steder i verden, hvor bestemte rettigheder overtrædes.
Dette kan følges op med en særlig gudstjeneste
Lys og menneskeret
Krydshenvisninger: Lys og menneskeret;
;
;
;
;
;
| 1 Mos. 1, 27-30 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Baggrundsstof:
En enkelt side på nettet:
WWW. Tekst
og billeder i anledningen af tilblivelsen d. 10. december 1948.
Verdens Tidende -
Skabelse - menneskets plads - [top]
05/ 861 |
arbejdsark - redigeret |
skabelse |
Indhold: Færdigredigeret ark
som samler
flere elementer:
I begyndelsen skabte;
Livets udvikling;
Mennesket nedstammer fra aberne;
Big Bang;
Menneskerettigheder.
En del af konceptet Verdens Tidende.
Hvordan:
Arket kan bruges efter et eller flere af
enkeltelementerne har været behandlet mundtligt. Især
kan det være pædagogisk det mest rigtige at tage
"I begyndelsen skabte.." først.
Hvis man følger undervisningsforslaget får eleverne
sat skabelsesfortællingen ind i Israels histories
sammenhæng og får læst hele teksten.
Læsningen på arbejdsarket bliver så repetition
og fremhæver synsvinkelen at skabelsesfortælling er
tolkning af livssituation.
Eller arket kan bruges "forfra" som basis for samtale eventuelt
sammen med arket "Spørgsmål til
Skabelse -
menneskets plads"
.
Krydshenvisninger: Livets udvikling;
Mennesket nedstammer fra aberne;
Big Bang;
I begyndelsen skabte ..;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Skabelse - menneskets
plads - spørgsmål - [top]
05/ 862 |
arbejdsark - brødtekst |
skabelse |
Indhold: Spørgsmål til Verdens tidende
- Skabelse - menneskets plads
enten til brug ved samtale eller til arbejdsark.
Hvordan:
Arket med spørgsmål kan bruges til
elevernes selvarbejde - eller som spørgsmål til
udgangspunkt for samtale. Man skal regne med at mange vil finde
spørgsmålene så svære at man skal
gå rundt og diskutere dem. Det kan være en god
idé at lade eleverne arbejde sammen to og to.
Krydshenvisninger: Verdens Tidende - Skabelse - menneskets
plads;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
Tekst:
Hvilke årstal finder vi i "Verdens Tidende: Skabelse -
menneskets plads?"
Babylon:______ Philadelphia:_______ Paris:______ London:_______
New York:______ Glasgow:_______?
Een Gud - mennesker lige
Læs eventuelt også 1. Mos. 1,1-2,4.
1. Hvad er det første Gud skaber?_______________
2. Med hvilket "middel/redskab" skaber Gud?__________
3. Efter hvilken "form/model" skaber Gud mennesket?_________
4. I hvilken rækkefølge skaber Gud
kønnene?______________
5. Hvordan er mennesket stillet overfor Gud, overfor verden
og overfor
hinanden?___________________________________________
Big Bang - Universets skabelse
6. Hvad er det første der sker i Universets
udvikling?__________
7. Hvorlænge siden er det processen
begyndte?__________________
8. Hvad forklarer teorien?__________________
Marduk øverst af alle
9. Med hvilket middel/redskab skaber Marduk himmel og
jord?__________
10. Af hvilke materialer skabes mennesket?_____________
11. Hvordan er mennesket stillet i forhold til Gud/
guderne?_________
12. Hvad betyder ordet hierarki? (brug ordbog)_______________
Mennesket stammer fra aberne
13. Hvilke egenskaber er vigtigst for individer såvel
som for
arter for at få succes i livets
udviklingshistorie?___________________
Om Skabelse
- [top]
Indhold: Skitseagtig dokument om undervisning i
skabelsen - bl.a. i samspil med K-materialet. Forholdet til
naturvidenskab. Vigtigheden af hviledagen (tysk citat).
Mogens Agerbos
hjemmeside
På www: Skabelsen - ideer på Mogens Agerbos
Præsteside;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - �
|