Tro og viden
(08)
Forholdet mellem tro og viden. ³ < Forrige
gruppe³Næste >
Naturvidenskab og tro (Type:
meta-element)
Big Bang (Type:
samtale)
Livets udvikling (Type:
samtale, arbejdsmappe)
Atomet og billedtale (Type:
læsning, tekst)
holografiske verdensbillede,
det (Type: citat)
Astronomiske facts (Type:
Facts)
Mennesket nedstammer fra aberne
(Type: læsning, tekst)
.
.
Naturvidenskab og tro
- [top]
08/1324 |
meta-element |
videnskab |
Indhold: Samleelement om forholdet mellem
naturvidenskab og tro. Krydshenvisninger her i materialet. Links
til YouTube klip med 21 videnskabsmænd/kvinders forhold til
sagen.
På www: Billedserie: 21 naturvidenskabsmænd;
PEWs
undersøgelse 2009 - USA
Relationship..
(Wikipedia);
Physicist and Christian (W.G.Pollard)
Wikipedia;
;
;
Mål: Klæde underviseren på til en
saglig diskussion af forholdet. Eventuelt kan videoen 21
videnskabsmænds/kvinder.. bruges direkte i
undervisningen.
Hvordan:
Brug af videoen "21
videnskabsmønd/kvinder.. kræver hurtig
simultantolkning, men rokker ved en mulig entydig fordom at
naturvidenskab og tro er uforenelige.
Krydshenvisninger: Big Bang;
Livets udvikling;
Atomet og billedtale;
holografiske verdensbillede, det;
Astronomiske facts;
Mennesket nedstammer fra aberne;
Big Bang
- [top]
Indhold: indl. samtale om skabelse, om Gud, hvad var
før, massen - eller Gud? Tekst: kort beskrivelse af The
Big Bang.
Jens Martin Knudsen - de indledende spørgsmål: er
livet selvorganiserende eller?
(Link til citat)
På www: Jens Martin Knudsen citat;
;
;
;
;
Hvordan:
Det er vigtigt at forholde sig til de fysiske
facts uden naturligvis helt at glemme at forklaringer er
teorier. (Dette kan bare ikke bruges som af
"creationister" til at hævde alt mulig modsigelsesfuldt i
stedet). En teori holder, indtil den på baggrund af nye
facts eller nye tolkninger af facts modsiges overbevisende.
Det er også vigtigt at pege på at det i regelen ikke
er naturvidenskabsmænd, der ikke kan finde plads til tro
på Gud og skabelse. Jens Martin Knudsens
indledningsspørgsmål er på ovennævnte
www-sted er lige til at gå til - også den indledende
foredragsstump. Holger Bech Nielsens på samme site er lidt
vanskeligere.
Krydshenvisninger: Astronomiske facts;
;
;
;
;
;
Tekst:
Glasgow 1950
Universets tilblivelse diskuteres voldsomt. Flere og flere
astrofysikere peger på at alle målinger tyder
på at universet hele tiden udvider sig. Det er som om det
eksploderer til alle sider - og at det blev til ved at denne
eksplosion begyndte. Så vidt man kan måle sig til for
ca. 15 milliarder år siden. En modstander, Fred Hoyle,
kalder foragteligt teorien "Big Bang" - det navn er så ved
at blive det alle bruger.
Forskerne siger at der selvfølgelig ikke er tale om
eksplosion i traditionel forstand. Energibevægelser, der
ligner dem vi ved finder sted i atomet, udviklede sig til en
kosmisk eksplosion og alt stof i universet begyndte at udvide sig
-og vores kendte univers bevæger sig stadig udad -de
enkelte dele væk fra hinanden. Rum og tid begyndte at
eksistere. Den populære forståelse af Big Bang som
en eksplosion ud i tomheden er kun et billede på
begivenheden. Men som teori, der forklarer de astronomiske
målinger, som viser hvordan alt i universet bevæger
sig fra hinanden i en ufattelig fart, har den vist sig holdbar.
Derudover gør teorien temperaturfald i universet,
baggrundsstrålingen og forekomsten af helium
forståelig.
Livets udvikling
- [top]
08/ 536 |
samtale, arbejdsmappe |
skabelse |
Indhold: Rids af livets udvikling - med urskiven som
billede.
Mål: at anskueliggøre det enorme tidsrum
- gerne fremkalde respekt for skabelsens vælde
Hvordan:
Gennemgås kort - kombineres evt. med Sl. 8
- hvad er et menneske at du tager dig af det?
Spørgsmålet rejses: tilfældighed eller
opretholdelse?
Eller man kan inddrage Guds spørgsmål til om
skabelse - Kap 38ff i udvalg.
| Job 38, 1-ff Teksten
| Sl. 8, 1-ff Teksten
Tekst:
Livets udvikling kan afbilledes i forhold til en urskive -
sådan at hele livets udvikling svarer til l2 timer på
uret. For over 2000 millioner år siden - kl. 0:00 - blev
det allerførste liv til. Molekyler blev til encellede
væsener. Først for ca. 600 millioner år siden
(svarende til ca. kl. 9 på uret) begynder flercellet liv
at udvikle sig - og mennesket optræder først i det
sidste minut før 12 på uret - og de sidste 7000
års kendte historie indenfor en brøkdel af det
sidste sekund.
Atomet og billedtale
- [top]
08/ 20 |
læsning, tekst |
erkendelse |
Indhold: Omarbejdet Alain Aspect-citat. (Det
uforandrede i Baggrundsstof).
På www: Wikipedia;
;
;
;
;
Mål: At åbne elevernes øjne for at
det ikke bare er forståelse af Gud, som må formidles
i billeder, men at verden er så underfuld/ kompleks at
også fysikeren må bruge billedet som
forståelsesredskab
Hvordan:
Man kan give en populær indføring i
atomets opbygning og fysiske egenart, og, når vi når
til elementarpartiklerne, den klassiske fysiks loves
utilstrækkelighed til at forklare de iagttagne
fænomener. En sådan indføring bliver
afhængig af holdets niveau og ens egen formåen.
Sammenligninger med marmorkugle på cindersbanen omkring en
fodboldbane og så en fodbold i midten til at antyde forhold
mellem elektron og kerne i atomet. Alt stof er / kan anskues som
/ væsentligst tomrum - eller energi - [eller ånd,
hvis man tør tale med øst-inspirerede fysikere
(Fritjof Capra), men det sidste er nok i overkanten af hvad, det
giver mening at berøre].
Aspect-Citatet læses. Se Tekst. Graden af forståelse
er ikke afgørende. En umiddelbar fornemmelse af
overskridelse af erkendelsens grænser giver citatet i
regelen de fleste. Fysiklærerens "Du skal ikke tro, du skal
vide" diskuteres - relevant når man skal hælde
svovlsyre i vand, ikke relevant som totaltydning.
Kan kombineres med Hul på det
middelalderlige verdensbillede og Det
bibelske verdensbillede og som billede på vores
muligheder for at forstå og tale om Gud: Billeder af Gud 2 (NT).
Krydshenvisninger: Det middelalderlige verdensbillede, hul
på..;
I begyndelsen skabte .. 2;
Billeder af Gud 2. (NT);
Hvad betyder ordet tro;
;
;
Referencer:(s:169 i :Det udelelige
Nørretranders, Tor (1985)
Bibel| 1 Kor. 13, 9-12 Teksten
Tekst:
Atomfysikeren Alain Aspect siger om det at forstå
virkeligheden, når han arbejder med mekanikken i atomerne
(den såkaldte kvante-mekanik):
"Jeg ved fra forsøg, at jeg ikke kan fortolke
kvantemekanikken ud fra noget billede, der stammer fra den
almindelige verden. Men jeg er alligvel nødt til at bruge
almindelige kendte ting som billeder, når jeg skal
forstå, hvad der sker. Men jeg har et advarselstegn: Jeg
ved at billederne på et tidspunkt ikke virker mere.
Billedet hører op, og det afgørende er, at jeg ved
hvornår billedet ikke længere fungerer".
Side 169 i Det Udelelige. Tor Nørretranders. 1985.
Omarbejdet let.
Baggrundsstof:
Alain Aspect: om nødvendigheden af brug af billeder - som
dog hører op
(s 169 nnv) Bohrs billedforbud bundende i ydmyghed (s264)
S 169: "Jeg ved, at jeg ikke kan fortolke kvantemekanikken ud fra
noget billede, der stammer fra den almindelige verden. Det viser
Bells ulighed. Men jeg har min egen måde at arbejde
på: jeg er normalt i stand til at lave et billede af
kvantemekanikken, der bruger klassiske genstande som billeder.
Men jeg har et advarselstegn: Jeg ved meget vel, at billederne
på et tidspunkt ikke virker mere. Derfor er billedet ikke
en egentlig fortolkning. Det hører op, og det
afgørende er, at jeg ved hvornår billedet ikke
længere fungerer".
DETUDELE.NRT s: - år: 0000
holografiske
verdensbillede, det - [top]
08/ 151 |
citat |
verdensbilleder |
Indhold: Beskrivelse af et holografiske
verdensbillede.
Hvordan:
Kan især bruges til overvejelse for meget
store elever/ voksne - og forudsætter næsten kendskab
til hologrammer. Men genfortalt kan man godt formidle, at dele
af naturvidenkaben nu når frem til nogle grænser for
den sædvanlige erkendelse, som betyder at man griber til
tolkningsbilleder, der nærmer sig religiøs
måde at tale på. Se også atomet og
billedtale. I nyreligiøse kredse har man været
hurtigere til at indoptage tanker om et paradigmeskift op
(altså et helt nyt mønster for erkendelsen).
Krydshenvisninger: Atomet og billedtale;
;
;
;
;
;
Tekst:
Citat:
Menneskets sind er et hologram, som registrerer hele symfonier
af kosmiske vibrationsbegivenheder. Karl Pribram, Itzak Bentov
og flere med dem er i færd med at finde ud af, at sindet
er et nervenet, som indkoder universets fulde
indformationsmængde holografisk. En stjerne eksploderer,
og sindet skælver. Ligesom en hvilken som helst kropscelle
indkoder al den information, som kræves for en reproduktion
af hele kroppen, således rekapitulerer et hvilket som helst
sind alle kosmiske begivenheder. Det
som kaldes ESP (extra sensory perception) og paranormale
oplevelser, er kun måske udtryk for, at vi dykker ned i de
tidløse dimensioner, som udgør vores sinds
holografiske struktur. (Det holografiske verdensbillede s
132)
.. Selvet er mødested for evigheden og tidsligheden, det
holografiske sind i den evolutionære krop. Hvert eneste
nervesystem fortæller historien om Bethlehem. Den
inkarnerede information fra kosmos er inkarneret i hver historisk
krop. Et menneskevæsen er porten til det hinsidige. (s
133)
[010493]
Baggrundsstof:
Se også Karl Pribrams "lynslags-oplevelse": Måske er
hele verden et hologram (s 25, Det holografiske Verdensbillede).
Astronomiske facts
- [top]
08/ 858 |
Facts |
verdensbilleder |
Indhold: Facts om de umådelige afstande og
mængder i universet
Mål: Realstof til underviseren
Hvordan:
Facts fortælles mere eller mindre en passent
i undervisningen - ikke for at de skal huskes i detaljer, men for
at give et billede af det, som næsten sprænger
grænsen for, hvad vores bevidsthed kan kapere. Det
understreges at Gud som skaber ikke er en lokal delmængde
i et hjørne af univserset, men er større og
hinsides det. Det at opridse universets faktiske vælde kan
blive til anfægtelse, men vel også til dybere
forståelse af at Gud må være transcendent,
hinsides det vi kan måle og tælle.
Det kan være relevant at minde om atomets mikrokosmos og
vanskeligheden ved at forstå også det.
Se eventuelt Atomet og billedtale
De astronomiske facts er nødvendige for at forstå
tydningen som ligger i
big bang-teorien. Se også
arbejdsark (Skabelsestydninger til
forskellige tider).
Henviser hertil:
Guds Almagt
Uendelighedens rædsel
Krydshenvisninger: Atomet og billedtale;
Big Bang;
Guds almagt;
Stjernehimmelen. Uendelighedens rædsel;
;
;
| Sl. 147, 4- Teksten
Tekst:
Universet er enormt. En af de klareste stjerner på himlen
er Arcturus i stjernebilledet Bo”tes. Den er en af de
nærmeste stjerner. Dens lys er kun 35 år om at
nå til jorden. (Lysets hastighed: 300 000 km i sekundet -
på et år tilbagelægger lyset 9 460 800 000 000
kilometer) I stjernebilledet Orion finder vi stjernen Rigel. Den
er 900 lysår væk. Begge stjerner er en del af de ca.
100 milliarder stjerne som udgør vores galakse, som hedder
Mælkevejen. Mælkevejen er så kun en ud af 100
milliarder andre galakser, som findes i det synlige univers.
Umådeligt langt væk, på grænsen af det
synlige har vi kvasaren med det charmerende navn: PKS2000-330.
Den udsender en ufattelig mængde energi - og det lys, vi
kan se, har været på vej i omkring 15 milliarder
år - tre gange jordens levetid.
Kilde: Brian Jones. Astronomi for begyndere. Clausen
Bøger, 1989.
Baggrundsstof:
Stoffet skal bruges som baggrundsstof - og fortælles for
at gøre det klart at tro på Gud som skaber forholder
sig til den virkelige verden - altså også den verden
som vores videnskab har afdækket for os.
Guds almagt bliver let gjort for lille, hvis ikke vi skitserer,
hvad vi nu véd om den skabte verden. At det uendelige kan
være til anfægtelse er givet, men man kommer i hvert
fald ikke om ved anfægtelsen ved at fornægte
realiteterne.
Mennesket nedstammer fra
aberne - [top]
08/ 48 |
læsning, tekst |
skabelse - udvikling |
Indhold: Ideer til diskussion af Darwins
grundprincipper for livets udvikling - med kort avisartikelagtigt
beskrivelse som indgår i arbejdsarket Skabelse - menneskets
plads. Hele elementet kan også bare danne grundlag for
samtale - især kombineret med I
begyndelsen skabte..
Teologisk baggrundsstof: Darwinisme som ideologi
og om modpolen creationisme.
På nettet: Kort rids af Darwins liv (engelsk).
På www: Charles Darwin's liv -
engelsk;
Ti
Darwincitater om tro og naturvidenskab
;
;
;
;
Mål: At få eleverne til at overveje om
immanente grundpricipper for livets tilblivelse og udvikling er
"nok" til forståelse af livet i dets fulde kompleksitet.
Skabe forståelse for at videnskabelige
tilblivelsesforklaringer og skabelsestro ikke udelukker hinanden
og ikke ligger på samme plan.
Hvordan:
Det er næsten et "must" at tage fat på
spørgsmålet om Darwins udviklingslære. Mere
eller mindre en passent. Der er altid nogen, der siger eller
tænker: "bibelen passer ikke - vi nedstammer fra
aberne...."- uanset niveau i uddannelse. Og undertiden finder
medierne og enkelte "nyttige idioter" det interessant, at
sætte en modsætning mellem skabelsestro og
naturvidenskab.
Man må fortælle om hvordan Darwins fund har
lært os noget faktisk om hvordan livet er blevet til.
Rækkefølgen i opkomsten af arter, tidsperspektiv mm.
Og spørgsmålet er så om det kan forklare livet
i dets kompleksitet: Det at det overhovedet findes og at det har
fået de former, vi nu kender.
Ved læsningen (eller genfortælling) af bibelens
skabelsesberetningen, må man fortælle at der ikke er
tale om en videnskabelig redegørelse, men om menneskers
tolkning af spørgsmålet: hvorfor findes vi og det
liv, vi er en del af? For at tydeliggøre det kan man
arbejde med, hvilken baggrund skabelsesberetningen blev til
på, og hvilken indflydelse denne baggrund kan have haft
på, at beretningen fik sin form 1. Mos. 1. Se elementet
I begyndelsen skabte.. som rummer
første skabelsesberetning indsat tolkende
rammefortælling. Elemtentet kan forbindes med:
Livets udvikling (En grafisk
fremstilling) -
To skabelsesfortællinger - om de
to forskellige skabelsesfortællinger i hhv. kap. 1 og 2 i
første Mosebog.
Krydshenvisninger: Verdens Tidende konceptet;
Intelligent Design;
I begyndelsen skabte ..;
Livets udvikling;
De to skabelsesberetninger i første mosebog;
;
| 1 Mos. 1, 1-31 Teksten
Tekst:
Mennesket stammer fra aberne!
London 1871 Charles Darwin påstår at mennesket nedstammer fra et
pelsklædt dyr, som også orangutangen, chimpansen og
gorillaen stammer fra. Den 62-årige videnskabsmand har
tidligere forarget offentligheden, da han i 1859 udgav "Arternes
oprindelse ved hjælp naturlige udvælgelse". Teorien
om menneskets oprindelse er en kun en logisk konsekvens af hans
tidligere meninger, som han baserede på samlinger af dyr,
planter, forsteninger mm indsamlet på ekspeditioner verden
over fra helt tilbage i 1830'rne. Ideen om den naturlige
udvælgelse er, at det kun de bedst egnede i de enkelte
arter, som overlever og får lov til at formere sig. At der
udvikler sig forskellige arter skyldes tilfældige
mutationer, som skaber nye individtyper, som bliver grundlag
fornye arter - fordi de er bedre egnede end den type, de muterede
fra. Mange er rystede over teorierne. De passer ikke med bibelens
fortælling om skabelsen.
(Indgår i færdigt
arbejdsark i
konceptet Verdens Tidende
Baggrundsstof:
Ideologisk darwinisme udelukker Gud
"Jeg mener kun, at man kan have tillid til tanken om en
transcendent skabergud, hvis man kan pege på træk ved
naturen, hvor den viser ud over sig selv, og som principielt ikke
kan forklares ud fra de to immanente, darwinistiske
årsager..."
"...Maskinens formålsrettede virksomhed peger ud over den
selv til det menneskelige intellekt, der har skabt den.
På samme måde peger organismernes selvregulerende
helheder ud over sig selv til en transcendent, intelligent
årsag, der har skabt disse formålsrettede helheder.
Sådanne helheders opståen kan umuligt forklares ud
fra darwinismens to mekaniske, uintelligente årsager,
naturlig udvælgelse og tilfældigheden. Disse helheder
kan umuligt opstå ved gradvis modifikation, som darwinismen
mener, fordi mangelen på blot en lille del i helheden eller
en lille unøjagtighed i delenes funktion forhindrer
systemet i overhovedet at virke. Mangler tændrøret,
eller er ventilerne utætte, virker motoren slet ikke, og
den overlever ikke.
Jakob Wolf - Kristeligt Dagblad 29. oktober 2002
(Net-udgaven)
Resten af
artiklen (WWW)
Verden skabt med alder
Knud Ochsner fortæller i artiklen "Omphalos - striden om
skabelsen" om bl. a. P.H. Gosse forsøg 1857 i bogen
"Omphalos" på at forene videnskaben og en bogstavelig
opfattelse af 1. Mosebogs første kapitel. Adam blev skabt
i sin bedste alder, men havde, skønt han aldrig havde
ligget i moders liv, en navle (omphalos) - ligesom den
første flodhest blev skabt med de nedslidte tænder,
hvis slitage er forudsætning for at den kan leve.
Verden blev skabt med alder - og kan Adam forsynes med navle, kan
universet på de seks skabelsesdage vel lige så godt
forsynes med 14 milliarder års historie.
Darwins "Arternes Oprindelse" udkom to år efter P.H. Gosses
værk og "Omphalos" blev i følge K.O. stort set
glemt. Dog kan man stadig (1984, Edgar Andrews: Livet blev til)
støde på denne form for argumentation.
Præsteforeningens Blad 2002, s. 958 f
|