Hvad er tro?
(01)
De indledende spørgsmål om, hvad tro er og lidt om
tro udtrykt i bekendelse. Om tro udtrykt
i bøn. (. Se også Indledende
stof - specielt til konfirmandforberedelse
Billedet: kun fordi jeg ikke kunne lade være med at
konstruere det til graffiti-elementet længere nede. Klik på
opdateringsknappen for at se animationen igen.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Hvad betyder ordet tro (Type:
individuel opgave)
Hvorfor har vi tro og
religion? (Type: samtale)
Livets kant (Type:
billed-iagttagelse)
Den røde tråd
(Type: billed-iagttagelse)
Gud er ikke død - han kan
bare ikke bare finde en parkeringsplads (Type: meditation,
graffiti)
Jeg tror kun på mig selv
(Type: samtale, bearbejdning)
Det dit hjerte hænger
ved.. (Type: samtale, tema)
Fire grundlæggende
teologiske fagord (Type: samtale, tema)
Bekendelse (Type: Basistekst
(bibel))
Time, dag og uge, dem får
vi lov at bruge (Type: Musik - sang, høre)
Trosbekendelsen, den
apostolske (Type: Basistekst (kirkeh.))
Trosbekendelsen, den
nikænske (Type: Basistekst (kirkeh.))
Trosbekendelsen - det
sværeste og det mærkeligste (Type: opgave -
samtale)
Henrykkelse, Paulus' (Type:
Basistekst (bibel))
Mystisk oplevelse (Type:
Baggrundsstof)
Pascal, Blaise (Type:
fortælling, personer)
Pascal, Blaise (kronologi)
(Type: fortælling, personer)
Jeg tror på menneskeheden
og een Gud (Type: samtale)
Tro - citater om tro (Type:
teologiske begreber)
Det vigtigste (De ti bud)
(Type: samtale)
Gud er inden i os (Type:
tekst)
Lutherrosen (Type:
billed-iagttagelse)
Overtro (Type:
samtale)
Uventede gæster (Type:
billed-iagttagelse)
Ånd - indledende samtale om
Guds ånd og menneskeånd (Type:
samtale)
Gudsfremmedhed (Type:
læsning - tekstcitat)
..til syvende og sidst måtte
et eller andet engang være opstået.. (Type:
læsning - tekstcitat)
Credo - für Zeitgenossen des
21. Jahrhunderts (Type: leksikalt - internet)
Bliver enhver salig i sin egen
tro? (24) (henv) (Type: samtale /andet mat.)
Den døde mand (Type:
fortælling (henv))
Gud på sms - hurtig
associationsformidling (Type: Medier - sms
(didakt))
.
.
Hvad betyder ordet tro
- [top]
01/ 152 |
individuel opgave |
tro |
Indhold: "Oversættelses" opgave - erstatte ordet
tro med andre ord i givne sætninger. I tekst er der
brødtekst til spørgeark suppleret med individuelt
rettet spørgsmål: Hvad er tro for dig.
Mål: vise at ordet tro betyder flere ting,
indkredse hvad tro er, når talen er om religion /
kristendom
Hvordan:
"mene - stole på - regne med - antager som
sandsynligt - fantasere sig til" - er i regelen nogle af
forslagene. Det er klassisk at hævde at kristen tro
især dækkes ind af "stole på" o.l. (se Luthers forklaring til første led i
trosbekendelsen) - men også tro i den forstand
implicerer en mening, fx om at det, man stoler på,
eksisterer. Eleverne foreslår det sjældent selv -
opgaven lægger heller ikke op til det -, men tro kan jo
være en betydelig mere dramatisk ting - "jeg tror,
hjælp min vantro", som den fortvivlede far kan sige til
Jesus i sin angst for at miste et barn.
I konfirmandundervisningssammanehæng kan det være
rimeligt at snakke om, hvad de personligt tror på - se
også Hvad tror du/I på?.
Krydshenvisninger: Hvad tror du/I på;
Gud har skabt mig;
;
;
;
;
| Hebr. 11, 1- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mk. 9, 14-29 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
[Brødtekst til brug i eget materiale]
Hvad betyder ordet tro?
Skriv et andet eller flere andre ord som erstatning eller
'oversættelse' af "tror/troede/tro på/tror" i de
næste sætninger, men sådan at sætningerne
stadig betyder (næsten) det samme.
a) Jeg _____________ at der findes levende væsener andre
steder i universet.
b) Min kammerat sagde, at han ville hjælpe mig med at klare
problemerne med banden på gaden, og
jeg______________ham.
c) Jeg må have noget at ___________________ , hvis jeg
skal klare mit liv.
d) Jeg __________________ at hvis jeg hælder vand i
svovlsyre, vil det eksplodere. "Du skal ikke __________________
, du skal vide!" svarede fysiklæreren hidsigt.
4) Har du selv et bud på, hvad du tror på? -
Eventuelt tror mest på?
Hvorfor har vi tro og
religion? - [top]
Indhold: Samtale om spørgsmålene
menneskets/verdens hvorfra, dets hvorfor (er der mening)- hvorfor
lidelse, dets hvorhen (døden).
;
Hvordan:
Der kan være hold, som stiger af overfor den
personlige vinkel i Hvad tror du
på. Måske kan de bedre klare denne mere
filosofiske tilgang. Man kan ikke altid regne med at de af sig
selv kommer med det klassiske svar: for at forholde os til
spørgsmålene hvorfra? hvorfor? hvorhen? Ofte er
spørgsmålet: "hvorfra kommer det hele?" ikke et, der
optager dem. Og ganske ofte heller ikke spørgsmålet
om meningen og hvorfor lidelse og ondt i verden. Derimod
næsten altid spørgsmålet "hvorhen?". Man
må altså i samtalen supplere selv for at nå
frem til en bredspektret forståelse.
Krydshenvisninger: Hvad tror du/I på;
Livets kant;
Hvad sker der når vi dør;
Tårnet i Siloam;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Livets kant
- [top]
01/ 962 |
billed-iagttagelse |
eskatologi |
Indhold: Iagttagelse af maleriet "Sætergolf".
Poul Anker Bech. 1993. Billedet forestiller golfspillende mand
på græsklædt klippehylde over afgrundens
rand.
På www: Auktionsbillede af Sætergolf;
;
;
;
Hvordan:
Fremragende billede til samtale om eksistensen:
hvad enten vi tænker over det eller ej, er vi på
livets kant. Hvad skal vi foretage os der? God til
indledningsspørgsmålene: Hvorfor
religion og lignende.
Farvegengivelse i nedenstående værk.
Krydshenvisninger: Hvorfor har vi tro og religion?;
;
;
;
;
;
| Mk. 13, 33- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den røde
tråd - [top]
01/ 59 |
billed-iagttagelse |
skabelse |
Indhold: Dias: Jordkloden i universet;
Shu-bi-duas sang, Den røde tråd;
bøn; evt DDS 7; evt. Sl. 8,4-6.
Mål: At stille spørgsmålet om
mening
Hvordan:
Man hører Shubiduas "Den røde
tråd" sammen - eventuelt med et billede af jordkoden
på væggen/lærredet samtidigt. Samtale: Hvad er
det for spørgsmål Shu-bi-dua stiller? [De
religiøse grundspørgsmål - se eventuelt
videre Hvorfor har vi tro og religion]
- Og hvordan hænger det sammen med billedet af jordkloden?
[Når vi ser jordkloden uderfra er tanker om, hvor uendelige
små vi egentlig er, nærliggende. Elementet Hvad er et menneske kan også inddrages.
Det viser at selv uden vores viden om den umådelige univers
kan spørgsmålet rejses - og så forestillingen
at der trods det uendelig kan tros på en omsorgsmagt - Gud.
Spørgsmålet kan rejse sig: Er det sværere nu,
med vores viden, at tro på Gud end tidligere.
Tilsyneladende ikke. Der er ikke svært at finde
videnskabsfolk, der tror - og hvis mennesker i almindelighed har
et svagt forhold til det at tro, synes årsagen lige
så sandsyneligt at man har det "for godt" - at man i lange
stræk af livet i højere grad end tidligere bliver
skærmet mod at opleve egentlig ondskab nærpå
(på TV, ja, men det distancerer ofte), egentlig lidelse og
oplevelse af død og tab. Dette kan man i hvert fald kaste
ud til diskussion.
Mulig salme: DDS 7.
Krydshenvisninger: Hvad er et menneske, at du tager dig af
det;
;
Gud er ikke død - han kan bare ikke bare finde
en parkeringsplads;
Hvorfor har vi tro og religion?;
;
;
| Sl. 8, 1-10 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Bøn: Gud, vi spørger hvorfor? - Hvorfor blev vi
til? Livet har eksisteret millioner af år før os -
og vil fortsætte også efter os. Hvor er vi i alt
dette?
Lad os lytte til det liv, som banker i vore årer. Lad os
se mening, lad os finde den røde tråd.
Gud er ikke død
- han kan bare ikke bare finde en parkeringsplads
- [top]
01/ 132 |
meditation, graffiti |
mening |
Indhold: Graffiti-historie Klik på billede
for at se større, animeret billede. (Brug
opdateringsknappen for at se animationen igen). Link til
ukraineren Nastya Nudnik's leg med Michelangelos "Menneskets
skabelse".
;
;
Mål: Bestemme undervisning i kristendom som et
forsøg på at skabe "parkeringsplads" for Gud, i
hvert fald for det at sætte ord på menneskers tanker
og forestillinger om Gud. Traditionens og vores egne.
Hvordan:
"Gud er død" - Nietzsche. "Nietzsche er
død" - Gud. "Gud er ikke død - han kan bare ikke
finde en parkeringsplads". Fortalt som tre på hinanden
følgende graffitiindskrifter på en væg: En dag
stod den første på perronvæggen i New Yorks
Undergrund. Næste dag havde anden skrevet nr. 2 - og tredje
dag, med ny skrift, den tredje. Brug tavlen som
perronvæg.
Kan bruges sammen med Den røde
tråd. (Finde parkeringsplads, dvs.
forståelseshorisont for Gud, er parallelt med at finde den
røde tråd). I
konfirmandundervisningssammenhæng brugt til indledende
forældreaften med konfirmander - før sommerferien.
En enkelt konfirmand kunne da af sig selv huske sidste indsskrift
- 3 måneder senere ved begyndelsen af den egentlige
undervisning. Elementet tror jeg er bedst mundtlig - så
billedet ved temagruppens begyndelse er vist mest for sjov.
Nastya Nudniks billede med et "disconectede" mellem skaber og
skabning kan bruges lidt på samme måde.
Krydshenvisninger: Den røde tråd;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Ole Jensen, Frederiksborg højskole, er den mundtlige kilde
til graffiti-historiens sidste led.
Jeg tror kun på
mig selv - [top]
01/ 193 |
samtale, bearbejdning |
tro |
Indhold: Piges udsagn om sig selv - findes undertiden
også i forskellige versioner af konfirmandernes svar
på "Hvad tror du på".
Mål: I en samtale at diskutere troens "genstands"
troværdighed
Hvordan:
Snakken må føres meget åbent
og ikke nedgørende: Kan man stole på sig selv altid?
Har de aldrig oplevet at de har gjort ting, som de ikke havde
troet de ville? (Det gælder den etiske selvsikkerhed - og
det kan være relevant at inddrage lignelsen om tolderen og
farisæeren).
Kan man stole på sig selv i alt det, der i livet kan
møde én? Sygdom, død, fjendskab. Der er i
mange situationer mennesker, man kender, som faktisk er til at
stole på - men intet menneskes magt er
ubegrænset.
I hvilken forstand kan man stole på Gud? Hvad har Jesus
vist? Ikke altid at man ikke rammes, men at selv, når man
er ramt, er Gud med - og i sidste ende den, der vil og kan
frelse.
Krydshenvisninger: Hvad tror du/I på;
;
;
;
;
;
| Job 6, 11-13 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Luk. 18, 9-14 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Jeg tror meget stærkt - og jeg tror kun på mig selv.
Jeg respekterer mennesker, der beder til deres illusion - men i
mine øjne er de svage - for svage til at finde
støtten i det mest naturlige sted: I mig selv.
Jeg er 100% mig selv, pålægger ingen imaginær
at løse mine problemer. Jeg er alene i mig selv. Jeg tror
meget stærkt- og jeg tror kun på mig selv.
Citat fra "Ung i BT".
Det dit hjerte
hænger ved.. - [top]
01/ 448 |
samtale, tema |
gudsforestillinger |
Indhold: Samtale om hvad det er at tro udfra Luthers
forklaring til det første bud i Den store Katekismus
Hvordan:
Luthers tekst sættes eventuelt stort
på over-head. Linierne "Hvad er Gud" og "Det dit hjerte
hænger ved, det, du stoler på, det er egentlig din
Gud" kan afmaskes, så de læses isoleret først,
diskuteres, - dernæst vises den omkringstående tekst.
Mange former for reklamer fortæller noget om, hvad vi
egentlig stoler på. Bedst er det at i denne
sammenhæng nok at bruge en højaktuel.
Måske kunne et billede af en pc-bruger ved internettet
bruges? Jfr. Kieslowskis film til netop dette bud (en film, der
vel knap længere (2004) kan bruges?)
Krydshenvisninger: Hvad betyder ordet tro;
;
;
;
;
;
| 2 Mos. 20, 3- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Det første bud: Du skal ikke have andre guder
Det vil sige: "Du skal regne mig alene for din Gud".
Hvad betyder det, og hvordan forstår man det? Hvad vil det
sige at have en Gud eller hvad er Gud? Svar: En Gud vil sige det,
hvoraf man venter sig alt godt, og som man tager sin tilflugt til
i al nød...
de to hører sammen: tro og Gud. Det, dit hjerte
hænger ved, det, du stoler på, det er egentlig din
Gud.
Martin Luther i Den store Katekismus (1529)
Fire
grundlæggende teologiske fagord -
[top]
01/1028 |
samtale, tema |
gudsforestillinger |
Indhold: Transcendens - immanens - inkarnation -
epifani - sat som mål for hvad konfirmanderne skal have
forstand på og vide hvad er, når undervisningen er
færdig. Januar 2014 suppleret med facts om transcendens
forstået deistisk eller teistisk.
På www: Store danske lex - immanens;
Store Danske Lex - transcendens
Wikipedia - engelsk
Transcendence;
Wikiepdia - Deisme;
Wikipedia - Teisme;
Mål: I det omfang fagord i andre fag kalder
på en vis respekt, er der ikke grund til at tro at
teologiske fagord ikke har det på samme måde
Hvordan:
Jeg skriver de fire ord på tavlen - og laver
nogle gange måske en permanent plakat et sted - og
fortæller eleverne, at disse fire fagudtryk må man
kunne og kende indholdet af for at forstå noget af det
centrale indhold i kristendommen. Jeg fortæller dem om
ordenes sproglige grundbetydning - og så - ikke på
éngang nødvendigvis - forklarer jeg dem de
teologiske betydninger af begreberne.
Leksikalt:
Transcendent kommer af latin transscandere [scando=stige]
[trans=henover, på den anden side], betyder overskridende,
gående ud over den menneskelige erfarings
grænser.
Immanent: Af in manere [manere=forblive], betyder iboende,
blive inden for visse grænser.
Inkarnation. Af latin caro (genintiv: carnis) = kød
og in = i. Egentlig altså "ind i kød",
legemliggørelse, om åndevæseners påtagen
sig legemlighed - og teologisk: om det at Kristus blev menneske.
Epifani af græsk: epi= på eller for og
phainesthai= vise sig, komme til syne.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Transcendens. At tro at Gud er transcendent, er at tro at
han er på den anden side af vores verdens grænse -
og vores erkendelses grænse. Han er ikke bare før
Big-Bang, men vi må forstå at han er uden for den
tidslogik, som er vores og som begyndte så vidt vi kan
erkende den for de ca. 14 milliarder år siden med det
såkaldte BigBang. "Før - efter - indeni - ved siden
af - over - udenfor" er på en måde forkerte at bruge.
Vi må gøre det alligevel. Transcendent - af trans
+ scando; scando betyder stiger op af skråning, trans
betyde på den anden side; transcendet, altså på
den anden side af det, vi selv kan stige op ad og til - i vores
erkendelse. Immanent kan Gud også være -
måske er Gud også det hele tiden. Immanent betyder
"boende i". Guds ånd kan forstås som det, der
bærer og opretholder alt. Men netop fordi Gud er
transcendent, kan vi måske ane og tro Gud i alt det, der
er, men vide om det er Gud, kan vi ikke.
Inkarnation betegner det centrale i kristendommen at den
transcendente Gud ikke bare måske kan anes i verden, men
at han kom til verden, i et menneske, Jesus Kristus, og
åbenbarede sig derigennem for menneskene.
Epifani betegner tilsynekomsten af det guddommelige i og
gennem mennesket i kød og blod, Jesus af Nazareth.
Transcendensen går over grænsen og bliver synlig for
mennesket, den "bevægelse" er inkarnationen.
Epifanien gør inkarnationen synlig for mennesket. En
transcendet Gud kan man forstå både teistisk
og deistisk. Efter begge forståelser har Gud skabt
verden/kosmos og er som sådan udenfor verden/kosmos.For en
teistisk forståelse er han stadig skabende og indgribende
og på den måde nærværende i sit
værk. Den deistisk forståede Gud har trukket sig
tilbage, og lade skabelsen køre som den mekanik, han
engang har sat i gang, men griber ikke ind. At operere med
en ikke-teistisk Gud forekommer tankemæssigt yderst
vanskeligt.
Bekendelse
- [top]
01/ 525 |
Basistekst (bibel) |
tro |
Indhold: Bekendelsesformuleringer i NT.
Mål: At vise at bekendelsesudsagn kan have
forskellige former.
Hvordan:
Samtale om bekendelse kan tage udgangspunkt i den
dagligdagsvending "at være noget bekendt". Det, man vil
være bekendt, tør man formulere. Trosbekendelse(r)
er (forsøg på) at formulere, det man tror på.
Krydshenvisninger: Trosbekendelsen, den apostolske;
Trosbekendelsen, den nikænske;
Trosbekendelsen, den apostolske - "islamisk" renset;
;
;
;
| Mt. 16, 13-26 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Rom. 10, 9- Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 12, 3- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Rom. 8, 34- Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og med dit
hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du
frelses. (Rom. 10,9) (Ordet er dig nær..) Hyldahl: Det
karakteristiske for de kristne bekendelsesformuleringer at det
ofte er forklarende at-sætninger (cf. GDB)
Korte bekendelsesformler: Jesus er Herre findes fx. 1. Kor 12,3.
Jesus Kristus er Herre Rom. 8,34.
Peters bekendelse: Mt. 16,15b-17: Hvem siger I at Jeg er? Simon
Peter svarede: "Du er Kristus, den levende Guds søn." Og
Jesus sagde til ham: "Salig er du, Simon, Jonas søn, for
det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min
Fader i Himlene."
Time, dag og uge, dem
får vi lov at bruge - [top]
01/1207 |
Musik - sang, høre |
skabelse |
Indhold: AnneLinnets "tros-sang" på YouTube
På www: YouTube - Anne Linnet: Time, dag og
uge;
Teksten
;
;
;
Hvordan:
"Tro er tillid til verden - et gavmildt underfuldt
sted." Tro kan være reaktionen på den umiddelbare
glæde ved livet. Eventuelt kan man jo høre Anne
Linnets sang og dernæst synge "Op al den ting.." som
også er den umiddelbare glæde ved det skabte liv -
man kan spørge om Brorson ser og synger mere end Anne
Linnet og om hvad.
Krydshenvisninger: Op, al den ting som Gud har gjort;
;
;
;
;
;
| Hebr. 11, 1- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Trosbekendelsen, den
apostolske - [top]
01/ 390 |
Basistekst (kirkeh.) |
tro |
Indhold: Trosbekendelsen, der siges i fællesskab
ved morgensamlingen i kirken. Her teksten og lidt
baggrundsstof.
Teksten som memorial: her.
Mål: At eleverne bliver fortrolige med
trosbekendelsen - ikke som lærenorm, men som fælles
bekendelse
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Trosbekendelsen:
" Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans
væsen.
Vi tror på Gud Fader, den almægtige, Himmelens og
jordens
skaber.
Vi tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Søn,
vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru
Maria, pint
under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet,
nedfaret
til Dødsriget, på tredje dag opstanden fra de
døde, opfaret
til Himmels, siddende ved Gud Faders, den almægtiges.
højre
hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og
døde.
Vi tror på Helligånden, en hellig, almindelig kirke,
de
helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse
og
et evigt liv".
Baggrundsstof:
Den apostolske bekendelse blev den vestlige kirkes
trosbekendelse. Betegnelsen "Den apostolske" dukker op i brev fra
Sct. Ambrosius ca. 390 - og på den tid fortalte man at den
gik tilbage til apostlene selv. I den tidlige Middelalder blev
bekendelsen brugt ved dåben - i det 7.-9. århundrede
bliver den en fast del af gudstjenesten.
Trosbekendelsen, den
nikænske - [top]
01/ 391 |
Basistekst (kirkeh.) |
tro |
Indhold: Teksten og lidt baggrundsstof
Krydshenvisninger: Bekendelse;
Trosbekendelsen, den apostolske;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Vi tror på én Gud, den almægtige Fader,
himmelens og jordens, alt det synliges og usynliges skaber.
Og på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne
Søn, som er født af Faderen før alle tider,
Gud af Gud, lys af lys, sand Gud af sand Gud, født, ikke
skabt, af samme væsen som Faderen, ved hvem alt er skabt,
som for os mennesker og for vor frelse steg ned fra himlene og
blev kød ved Helligånden af jomfru Maria og blev
menneske, som også blev korsfæstet for os under
Pontius Pilatus, blev pint og begravet og opstod på tredje
dagen ifølge skrifterne og opfor til himmels, sidder ved
Faderens højre hånd og skal komme igen i herlighed
for at dømme levende og døde, og der skal ikke
være ende på hans rige.
Og på Helligånden, som er Herre, og som
levendegør, som udgår fra Faderen og fra
Sønnen, som tilbedes og æres tillige med Faderen og
Sønnen, som har talt ved profeterne. Og på
én, hellig, almindelig og apostolisk kirke. Vi bekender
én dåb til syndernes forladelse og forventer de
dødes opstandelse og den kommende verdens liv.
Baggrundsstof:
Den nikænske trosbekendelse blev fastlagt på et
kirkemøde i Nicæa i 325. Den blev til for at
fastlægge den rette tro overfor visse kætterier
(Arianisme bl.a.)- og blev med tiden den østlige
(ortodokse) kirkes hovedbekendelse.
Trosbekendelsen - det
sværeste og det mærkeligste
- [top]
01/1090 |
opgave - samtale |
tro |
Indhold: Eleverne skriver, efter at have
læst trosbekendelsen, det, de synes er
sværest, og det de synes er mærkeligst - samtale om
sagen
Hvordan:
Trosbekendelsen læses. På et ark papir
skriver de hver især ned, hvad de synes er sværest
at tro på - og hvad der lyder mærkeligst. Det viser
sig at de med stor omhu læser trosbekendelsen igennem. Det
sværeste viser sig i de fleste tilfælde at være
"kødets opstandelse" (jomfrufødselen dukker
også op) - det mærkeligste alt det med
Helligånden.
De enkelte punkter tages op til samtale.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Henrykkelse, Paulus'
- [top]
01/1106 |
Basistekst (bibel) |
mystik |
Indhold: Paulus' fortælling om sin mystiske
oplevelse
Mål: Vise at tro også kan være
forbundet med oplevelse
Krydshenvisninger: Mystisk oplevelse;
;
;
;
;
;
| 2 Kor. 12, 2- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Stolt vil jeg være, selv om det ikke nytter, og nu kommer
jeg til syner og åbenbaringer fra Herren. v2 Jeg kender
et menneske i Kristus, som for fjorten år siden - om det
var i legemet eller uden for legemet, ved jeg ikke, Gud ved det
- blev rykket bort til den tredje himmel. v3 Og jeg ved om dette
menneske - om det var i legemet eller uden for legemet, ved jeg
ikke, Gud ved det - v4 at det blev rykket bort til Paradis og
hørte uudsigelige ord, som et menneske ikke må
udtale. v5 Dette menneske vil jeg være stolt af, men jeg
vil ikke være stolt af mig selv, undtagen af min
magtesløshed.
Mystisk oplevelse
- [top]
01/ 998 |
Baggrundsstof |
mystik |
Indhold: Tre citater om mystisk oplevelse.
Kan bruges sammen med Forklarelsen på
bjerget. Krydshenvisningen til Det
fortabte får
Mål: Belyse hvordan oplevelse af mening kan
resultere i eller have med religiøs tro at gøre,
men ikke
nødvendigvis gør eller har det.
Krydshenvisninger: Forklarelsen -
ikon;
Henrykkelse, Paulus';
Det fortabte får;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Hvidtjørnen blomstrer..
Jeg var 16 år. Det var en smuk sommerdag. Jeg gik den tur
henover marken, jeg havde gået hundrevis af gange.
Hvidtjørnen blomstrede, markblomsterne var der. Luften var
helt klar. Smukt, men dog helt hverdags- agtigt.
Men så var det som om tiden forsvandt - og rummet blev
uendeligt, den lysende blå himmel var ikke en grænse,
men noget åbent - ikke mod det kaotiske intet, men mod
noget uendeligt meningsfuldt. Det var som mening og
sammenhæng strømmede igennem alt. Gik der 1 sekund
eller ti minutter? - Jeg véd det ikke. Men der gik ikke
timer, for jeg kom ikke for sent hjem til middag!
(Kristen Skriver Frandsen)
Oplevelse på cykel ned ad bakke
..Da jeg kom op på bakken, afbrød jeg
kørerytmen og rejste hovedet for at køre
friløb ned ad den anden side. I det øjeblik skete
det.
Jeg blev revet ud af min indre opslugthed, og kastet ud i en
voldsom tilstand af lys og salig henrykkelse. Som om en hel masse
diger brast inde i mit hoved på en gang og afstedkom en
øjeblikkelig indre oversvømmelse: Jublende fred
over alle bredder. Henrykkelse, ekstase er ord med et
håndfast indhold.
Jeg blev bogstaveligt rykket ud af en tilstand og hen i en anden
og højere, uden nogen overgang. På samme måde
får gamle, religiøse kerneord, der melder sig
('lys', 'salighed', 'jubel', 'fred'), i denne forbindelse en
bundløs betydning, som helt overskrider det normale sprog.
Lys i mig. Og lys omkring mig. Over al forstand og hinsides
ethvert sprog. De ord, jeg tvinges til at bruge, har en fæl
klang af noget højtideligt og sakralt. Sådan var det
ikke. Det var helt hverdagsligt.
(Hans Jørgen Nielsen - se
nedenfor)
Grundtvig om hvor der er godt at være
Samles vi kan da med vor drot
selv i den laveste hytte,
finde med Peder : her er godt!
Fra Kirken den er et gammlet Hus (DDS
280)
Lever nu op, I Kristne små!
Nu er her godt at være,
alle Guds engle med os stå,
vil jer på hænder bære.
Fra Herren han har besøgt sit folk (DDS
307)
Det store Ord os aabenbarer
At Himmerig er Jorden nær,
Det lille Ord i Muldet svarer:
Guds Paradis jo nu er her!
Fra "Danskeren" 1851
N.F.S. Grundtvig digter i forbindelse med
kirkerum og gudstjeneste om det eviges nærhed - dér
er det godt at være.
Citat af Hans Jørgen Nielsen
Citatet om mystisk oplevelse på cykel er
hentet s. 170 i "Efter den fjerde whisky trak han pistolen".
1982. Jeg har tilladt mig at forenkle det. Her er den originale
ordlyd.
"Da jeg kom op på bakken, afbrød jeg
kørerytmen og rejste hovedet for at køre
friløb ned ad den anden side. I det øjeblik skete
det.
Jeg blev revet ud af min indre opslugthed, abrupt kastet ud i en
voldsomt potenseret tilstand af lys og salig henrykkelse. Som om
en hel masse diger brast inde i mit hoved på en gang og
afstedkom en øjeblikkelig indre oversvømmelse:
Jublende fred over alle bredder. Henrykkelse, ekstase er ord med
et håndfast indhold. Jeg blev bogstaveligt rykket ud af en
tilstand og hen i en anden og højere, uden nogen overgang.
På samme måde får gamle, religiøse
kerneord, der melder sig ('lys', 'salighed', 'jubel', 'fred'),
i denne forbindelse en bundløs betydning, langt
overskridende den normaltsproglige. Lys i mig. Og lys omkring
mig. Over al forstand og hinsides ethvert sprog. De ord, jeg
tvinges til at bruge, har en fæl klang af noget patetisk
og sakralt. Sådan var det ikke. Det var helt
hverdagsligt."
Pascal, Blaise
- [top]
01/ 584 |
fortælling, personer |
tro og omvendelse |
Indhold: Pascals liv, som matematiker og
videnskabsmand, hans omvendelse. I tekst ultrakort
fremstilling.
Mål: Med en konkret person som eksempel kaste lys
på tro og omvendelses mulige virkning ind i et
menneskeliv.
Hvordan:
Man kan begynde med at spørge holdet om de
ved, hvem der har opfundet regnemaskinen (en passent kan
edb-programsproget pascal nævnes) - og man kan
fortælle de øvrige spor, han har sat i
naturvidenskaben - (vi måler fx lufttryk i hektopascal),
dernæst fortælles om Pascals liv og omvendelse. Man
kan afsluttende læse Lad os da
betragte- eventuelt sat op på over-head, så
der bliver tale om fælles læsning - og så
diskutere det.
Se også de øvrige elementer om Pascal.
Krydshenvisninger: Lad mennesket da betragte hele
Naturen..;
Pascal, Blaise (kronologi);
Pascals huskeseddel;
Ild - fra Pascals huskeseddel;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Videnskabsmanden Blaise Pascal:
Hellighed menneskets vigtigste mål
Blaise Pascal var matematisk geni og naturvidenskabsmand. Voksede
op under velhavende forhold, og blev stærkt påvirket
af jansenismen, da faderen efter at have brækket benene var
blevet plejet af to venner, som begge var jansenister.
Jansenismen lagde blandt andet vægt på Guds almagt.
Pascal havde et meget svagt helbred. I mange år kunne han
kun indtage varm suppe dråbevis. Trods dette opdagede han
epokegørende matematiske regler. Hele tiden arbejde han
også med teologiske spørgsmål, og efter en
trafikulykke, som han med nød og næppe overlevede,
brugte han al sin tid på med sin matematisk-logiske
tankekraft at afstikke grænserne for menneskets kunnen og
pege på Gud.
Efter ulykken bar han altid sin Huskeseddel (Memorial) på sig.
Pascal, Blaise
(kronologi) - [top]
01/ 577 |
fortælling, personer |
tro og omvendelse |
Indhold: Pascals liv, som matematiker og
videnskabsmand, hans omvendelse - kronologien.
På www: Wikipedia (norsk) om Jansenisme;
;
;
;
Krydshenvisninger: Pascal, Blaise;
Pascals huskeseddel;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
1623- Pascal fødes
1639- Afhandling om keglesnittet
1646- Pascal vindes for Jansenismen da to normanniske
adelsmænd plejer faderens brækkede ben
1647- Afhandling om Det lufttomme rum
1649- Pascal får patent på regnemaskine
Første kendte regnemaskine i verden. Foruden denne maskine
anses Pascal som den der fandt reglerne for differential- og
integralregning - og lavede berømte eksperimenter med
væskers ligevægt og luftens tyngde.
1651 Faderen dør, Jaquelines tilknytter sig
Port-Royal. Et klosterrfælleskab, præget af
Jansenismen.
1654- Pascal har den 23. november sin
omvendelsesoplevelse
En mirakuløs redning fra kørselsulykke på
Neuilly-broen i Paris efterfølges af en natlig, mystisk
oplevelse. På baggrund af den skriver han Memorial
- et digt han siden altid bærer på sig. Herefter vil
han forsage verden og vende sig mod Gud. Han knytter sig
nær til bevægelsen Port-Royal.
1656- Pascal udgiver "Brev til en Provinsboer.."
En satire og et debatindlæg mod jesuitterne
1662- Pascal dør
Jeg tror på
menneskeheden og een Gud - [top]
01/1155 |
samtale |
bekendelse |
Indhold: Trosbekendelse af Ebbe Reich Kløvedal
fra 1982 (Religionernes rennaissance. Hug nr. 35. Nok mest til
voksenbrug.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Jeg kan mærke, at ¯min® bevidsthed er større end mig
selv og det, jeg ved, sanser og analyserer mig til.
Derfor tror jeg.
Jeg ved, jeg skal dø. Men jeg tror på det evige liv
overalt, hvor tvivlen tillader det.
Principielt tror jeg derfor på en evig, levende bevidsthed
og dens omsorg for alt liv, herunder ikke mindst menneskelivet.
Jeg tror på menneskeheden og på een Gud, fordi det
er det absolutte minimum at tro på, hvis man skal
være troværdig. For sig selv.
Derfor tror jeg endelig på Jesus, som siger, at det er nok.
Gud har een gang for alle tilgivet os vores fejl, mangler og
synder. Vi har allesammen del i det evige liv, hvis vi tror, hvad
vi vil. Det evige liv kan ingen af os slå plat på.
Resten kan vi diskutere.
For øvrigt mener jeg, at den danske folkekirke ikke
bør ødelægges foreløbig.
Halleluja, Amen, Hokus Pokus, Hare-Om og sjalumalajkum!
Tro - citater om tro
- [top]
01/1425 |
teologiske begreber |
tro |
Indhold: Citater - se også links til nettet
(Nordsprog har rigtig mange)
På www: Nordsprog : 21 sider med citater om tro;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Troen som enhedsfundament
"Hvis der kom en fra Indien eller Etiopien, eller hvor som helst
ellers, og sagde: Jeg tror på Kristus, så ville jeg
sige: Det gør jeg også og derfor bliver jeg
også salig. I troen og bekendelsen stemmer de kristne
overens med hinanden, selv om de ellers er spredt rundt omkring
i hele verden. For det hedder ikke en romersk, eller
nürnbergsk eller wittenbergsk kirke, men en kristen kirke,
som alle de hører til, som tror på Kristus .. Hvis
man blot er døbt og tror på Kristus, er det
ligegyldigt, om man kommer fra Østen eller Vesten. Ingen
har noget fortrin frem for andre."
(Matthæusevangeliet 18-24 udlagt, 1537-40) Luther
Barnetro
"Netop fordi børnene er uden fornuft og ubegavede, er de
bedre skikkede til tro, end de voksne og fornuftige, hvem
fornuften altid står i vejen, så de ikke kan få
deres store hoveder gennem den smalle port."
(Luther Kirkepostillen 1525. 3. s. e. helligtrekonger)
Hvem bestemmer, hvad man skal tro?
"Det er tåbelig at sige, at man skal tro sådan eller
sådan, fordi konger, fyrster og flertallet tror det. Vi er
ikke blevet døbt til konger, fyrster eller til flertallet,
men til Kristus og Gud selv. Vi kaldes heller ikke konger,
fyrster eller flertallet. Vi kaldes kristne. Sjælen kan og
skal ingen råde over, hvis han da ikke kan vise den vejen
til Himlen. Men det kan intet menneske gøre, blot Gud
alene."
(Luther: Om den verdslige øvrighed, 1523)
"Troen på Gud er som risikoen ved at svømme: Man
må betro sig til elementet og se, om det bærer"
- Hans Küng, katolsk teolog, præst og forfatter (1928)
"Troen er en levende, dristig tillid til Guds nåde"
- Martin Luther, reformator (1483-1546)
Det vigtigste (De ti
bud) - [top]
Indhold: Samtale om det vigtigste i tilværelsen
- og om hvilke "bud" , der kunne sikre eller fremme det
vigtigste
Mål: Gennem negativt afsæt bane vej for
forståelse for Gud som Gud, der åbenbarer sig
Hvordan:
På grund af sygdom havde min kollega haft
mit hold sammen med sit og undervist i de ti bud - hvilket jeg
selv ret sjældent gør (undtagen det første). Jeg havde ikke helt
fået at vide hvormeget og hvordan, og besluttede at samle
om med denne lidt "skæve" indgang: Hvordan ville vi forme
de ti bud, hvis de skulle værne om det for os
vigtigste?
Eleverne skrev tre bud hver på det vigtigste på en
lap papir, derefter fik vi dem på en liste på tavle.
Dernæst talte vi os frem til en række mulige
formuleringer (se tekst). Sammenlignende samtale om Bibelens ti
bud - hvad mangler vi - (hvad mangler bibelen?) - hvorfor?
Det første bud kommer til at mangle - (2 hold).
Måske skal man tale om hvorfor, og eventuelt
fortsætte med Det vigtigste i
kristendommen (hvor gudsforholdet også står
som det første.
Man kan altid diskutere om det er forkert med et negativt
afsæt - men det er tydeligt at vores kultur, som den
spejler sig i elevernes umiddelbare erfaringsverden, ikke af sig
selv fører tanken hen på Gud.
Krydshenvisninger: Det vigtigste i kristendommen;
;
;
;
;
;
| 2 Mos. 20, 1-17 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Eksempel et holds nedskrift:
Fred - godt helbred - mig selv - venskab (5) - familie (6) - tv
(2)- internet - kærlighed (2) - spil (tips) - et langt liv-
sport/fodbold (3).
Vi talte os frem til følgende bud:
1. Du må ikke forråde. (Venskaber)
2. Du Skal elske og respektere din familie
3. Lev sundt
4. Du må ikke kede dig (tv - sport)
5. Du skal holde dig i form (Godt helbred)
6. Elsk de andre mennesker (kærlighed)
7. Skab rimelig lighed mellem mennesker (fred)
8. Tro på dig selv (mig selv)
9. Du skal fortælle, hvad du ved til dem, det vedkommer
Baggrundsstof:
1999: I en tid, hvor selv præster (Anne Braad, TV2,
november), mener at bindingen til snart mere end 2000 år
gamle tekster og teologiske synsvinkler er en
hæmning, som kirken bør kaste af sig (sammen med de
præster, der er uddannet til at arbejde udfra denne
vinkel), og hvor kirken må arbejde med det eneste mennesket
egentlig kan tale om, nemlig sig selv, forekommer det mig vigtigt
alle steder at arbejde med begrebet åbenbaring; (har AB ret
- er den ikke mulig - kan mennesker ikke tale om den?)
Gud er inden i os
- [top]
Indhold: John Lennons trobekendelse: "Gud er noget
inden i os alle". Nedenfor også link til "God is a Concept
with which we measure our pain . I don't believe in Zimmerman,
.Beatles . I believe in me.."
På www: John Lennons trosbekendelse "I
believe in me";
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
I believe in God, but not as one thing, not as an old man in the
sky. I believe that what people call God is something in all of
us. I believe that what Jesus and Mohammed and Buddha and all the
rest said was right. It's just that the translations have gone
wrong.
John Lennon
Lutherrosen
- [top]
01/ 860 |
billed-iagttagelse |
tro |
Indhold: Lutherrosen. Billed og Luthers egen
fortolkende tekst.
Krydshenvisninger: Luther, Martin;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Martin Luthers bomærke. Han giver det selv
følgende tolkning: "Den er symbol på min tro. Det
første er et sort kors midt i et rødt hjerte, for
at minde mig selv om troen på den korsfæstede
frelser. For den retfærdige skal leve af sin tro, troen
på den korsfæstede. Men hjertet skal stå midt
i en hvid rose for at tilkendegive, at troen giver glæde,
trøst og fred, hvorfor rosen skal være hvid og ikke
rød. Thi den hvide farve er englenes og åndernes
farve. Rosen står i et himmelblåt felt, fordi den
glæde er begyndelsen til den kommende himmelske
glæde. Og i det blå felt er en gylden ring som tegn
på at denne salighed i Himlen varer evigt og langt
overgår al anden glæde" Fra 1516 var denne rose,
som var hentet ud af familievåbnet, motivet på
Luthers signetring.
Overtro
- [top]
Indhold: samtale om overtro - eksempler - hvad er
overtro i forhold til tro.
Hvordan:
Man spørger om eksempler på overtro.
Skriver dem på tavlen. Spørger hvorfor mennesker er
overtroiske. Giver dem en fornemmelse af at kunne styre en
verden, hvor man dybest set ikke véd, hvad der sker
én i næste øjeblik.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Definitionen i Salmonsens Leksikon (1902): Overtro, enhver
antagelse, som enten ingen hjemmel har i en herskende religion
eller er i strid med aksiomerne for en given tids
naturopfattelse. O.s indhold er derfor i højeste grad
vekslende, ikke blot gennem tiderne, men også, på et
givet kulturtrin, afhængigt af, om man stiller sig på
et religiøst eller videnskabeligt standpunkt.
Uventede gæster
- [top]
01/1686 |
billed-iagttagelse |
|
Indhold: Gevalias reklamebilleder som illustration af
at tro kan komme som noget uventet, uhåndterligt
På www: Gevalias reklamehistorie
(Kæmpeskib ved lille ø);
Artikel i Samvirke (de vise
mænds kameler)
;
;
;
Hvordan:
Hører ikke til konfirmandernes
oplevelsesverden! Får man lyst til at bruge dem, skal det
være med en indledningsmanchet:"Nu skal I se nogle billeder
som et kaffefirma solgte kaffe med til jeres
bedsteforældre". Det kan være meningsfuldt at bruge
dem, fordi tro (på Gud, mening, whatever..) kan komme ind
i et liv som en overraskelse, nogle gange ret uhåndterlig,
når man nu ikke er vant til dem. Desværre findes
de færreste tilgængelige på nettet. Fx. ikke
den med oceandamperen som lægger til mellem Knippelsbros
broklapper og spærrer for den helt sædvanlige
(tanke)trafik. (Dette er et gammelt element, frit genskabt efter
hukommelsen)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Ånd - indledende
samtale om Guds ånd og menneskeånd
- [top]
01/ 831 |
samtale |
ånd - Helligånd |
Indhold: Samtale - samler forskellige andre
elementer.
Mål: Give afsæt for at forstå og
forholde sig til, hvad det betyder, når ånd
(Helligånden) i trosbekendelsen bekendes som Gud eller som
en side af Gud.
Hvordan:
Man kan tage udgangspunkt i enten Ånden i glasset, Fodboldenglen, Pinsedagen eller det bredere kirke og fællesskab samt Guds ånd piskede vandene - og/eller
bruge arbejdsarket lavet til
formålet og som er en del af Verdens
Tidende- konceptet.
Ideen er på et tidligt tidspunkt at tage den del af
trosbekendelsen op, som ellers let gemmes og glemmes. Det kan
behandles relativt isoleret, men man kan have givet en relevant
indgang til spørgsmålet: hvad kirke er. Det er det
spørgsmål, som er det mest fremmede og nye for
konfirmanderne.
Samtalen kan dreje sig om, hvad det er der "virker" i de
forskellige fænomener. Først i ånden i glasset
- hvor der i en eller anden forstand er ånd, som virker i
et fællesskab; "fodboldenglen" som også kan ses som
skabt af en art fællesskabsånd; pinsedagen - hvor
ånden dels er direkte "udefra" (fra Gud) virkende kraft,
men straks ytrer sig i formidling, og bliver
fællesskabsskaber.
Krydshenvisninger: Ånden i glasset;
Fodboldenglen;
;
Guds Ånd piskede vandene;
Verdens Tidende konceptet;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Gudsfremmedhed
- [top]
01/ 484 |
læsning - tekstcitat |
tro |
Indhold: Citat af Ebbe Reich (Fra Frederik. En Folkebog
om N.F.S.Grundtvig.
Hvordan:
Kan bruges i en tekst / meningscollage - eventuelt
sammen med elevernes egne udsagn om "Hvad tror
du på".
Krydshenvisninger: Hvad tror du/I på;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
"Om det samfund, vi lever i, er fremmed for Gud, kan kun Gud
vide. Men det kræver ikke stor iagttagelsesevne at se, at
Gud er fremmed for samfundet. Det gør sig ingen idé
om hvem Gud er. Det har alt for travlt med et eller andet, der
ser ud til at gå ad helvede til."
Ebbe Reich Kløvedal 1972
.til syvende og sidst
måtte et eller andet engang være opstået..
- [top]
01/ 6 |
læsning - tekstcitat |
mening |
Indhold: læsning af dele af indledningkapitel af
Sofies Verden
Mål: At rydde banen for de religionsfilosofiske
grundspørgsmål
Hvordan:
.. teksten læses op. Selv et stort, let
uroligt hold (7. klasse) lader sig fange. Teksten bør nok
forkortes let. Tid: ca. 10 min.
Man kan arbejde med hvordan mennesket har tænkt over
disse spørgsmål - Således bogen Sofies Verden
(som handler om filo-sofi kærlighed til tænkningen)
-- eller med hvad de troet, følt, fortalt (evt. set/
dannet sig billede af), det er religionens projekt, derfor
også noget af det som
kristendomsundervisning/konfirmandforberedelse handler om. (Sagen
diskuteres i Sofies Verden selv, se Baggrundsstof nedenfor).
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Forholdet mellem filosofi og myte behandles i Sofies Verden s.
31 og 35 (bl.a.). Gaardner giver uden diskussion tanken
primatet i virkelighedserkendelsen.
Credo - für
Zeitgenossen des 21. Jahrhunderts - [top]
01/1198 |
leksikalt - internet |
facts |
Indhold: Hans Küng og Jean-Louis Gindt. OnLine
apologetisk diskussion med det moderne menneske om
trosbekendelsen indhold og betydning. Trosbekendelsen delt i fem
indgange med 7-10 underartikler. Link til fem klassiske
kunstneriske fremstillinger - vildledninger eller
øjneåbnere?
På www: Credo für Zeitgenossen;
;
;
;
Mål: Inspirere underviseren teologisk
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bliver enhver salig i
sin egen tro? (24) (henv) - [top]
01/ 443 |
samtale /andet mat. |
tro |
Indhold:
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den døde mand
- [top]
01/ 562 |
fortælling (henv) |
religionens nødvendighed |
Indhold: Drenges oplevelse af Tollundmanden og den
mulige historie bag. Offeret, forholdet til døden.
Mål: Rejse spørgsmålet om
religionens nødvendighed
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Gud på sms -
hurtig associationsformidling - [top]
01/1244 |
Medier - sms (didakt) |
gudsforestillinger |
Indhold: At bruge sms i en hurtig formidling af
konfirmandernes/elevernes forestillinger om Gud.
Hvordan:
SMS er en god måde at få input, hvor
konfirmanderne ikke former sig efter hinanden, men skriver det
de selv først associerer. SMS sendes tl præsten, som
skriver forslagene på tavlen. (Mere teknisk avancerede
former er uden tvivl mulige).
Krydshenvisninger: Gud og mig;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|