Forestillinger om Gud - alment og i GT.
(09)
Almene gudsforestillinger. Forestillinger om/ billeder af Gud i
Det gamle Testamente.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Tegn et billede af Gud (Type:
praksis, tegne)
Billeder af Gud 1. (GT) (Type:
læsning GT og NT)
Hold mine befalinger og du skal
leve (Type: læsning, GT)
Isaks ofring (Type:
fortælling lbh 14b)
Gud som dommer (Type:
fortælling lbh 19d)
Den gamle af dage (Type:
billed-iagttagelse)
Moses og den brændende
tornebusk (Guds navn) (Type: fortælling lbh
15f)
Ild - fra Pascals huskeseddel
(Type: samtale)
. .
Tegn et billede af Gud
- [top]
09/ 380 |
praksis, tegne |
gudsforestillinger |
Indhold: Eleverne tegner billede af Gud. Link til
alternativet Konfirmanderne bygger legogud.
På www: Konfirmandcenter:
Legogud;
Konf.center:
Individ-historiserende tegn Gud
;
;
;
;
Mål: at få dem til at arbejde med deres
egne forestillinger om Gud - måske opleve frustrationen:
"Det kan man ikke"; at lede ind på tankegangen at vi
gør os billeder, for at forstå - også af Gud.
At der kan være forskellige og mere
eller mindre "gode" billeder.
Hvordan:
Eleverne får hvidt a-4 ark. Pas på med
at give altfor mange indrømmelser til umuligheden af at
tegne Gud. En hjælp kan det være at sige generelt at
de skal tegne "en forestilling om Gud". Tager ca. 20
minutter.
Kan udbygges med billedforbudet (2. Mos. 20,4f). Lejlighedsvis
ved konfirmander at det findes, evt. i islam. Hvis eleverne har
adgang til opslag i Gads Danske Bibelleksikon, kan de finde
billedforbudet (første skrifthenvisning) - og læse
om jødedommens og urkristendommens selvfølgelige
overtagelse af billedforbudet (artiklens sidste afsnit) - smlgn
evt. spørgsmålet om skattens mønt, billedet
på mønten etc. Uddybningsmulighed: Hebr. 1,1-3. Med
afsæt i dette kan man sige at det er Jesusskikkelsen, der
åbner mulighed for at billedforbudet forsvinder i
kristendommen. Hvis man er til plastic, så kan man
lave noget tilsvarende fx med Lego. Se link.
| 2 Mos. 20, 4-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Hebr. 1, 1-3 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
Billeder af Gud 1. (GT)
- [top]
09/ 31 |
læsning GT og NT |
gudsforestillinger |
Indhold: Gudsforestillinger i GT med henblik på
sammenligning med NT.
Billeder af Gud 2 (NT)
.
Færdige arbejdsark: Et med mulighed for brug af William
Blakes billede: "Den gamle af dage" Klik her og et uden Blake: Klik her.
Mål: At give eleverne fornemmelse af forskelle
mellem GT og NT
Hvordan:
Følgende steder i GT læses (andre kan
naturligvis bruges):
2. Mos 13,17-22 Udvandringen af Ægypten.
Gud som vejviser.(skysøjle/ildsøjle),
1. Mos. 22,1-19 Isaks ofring
Es. 3,13-14 Gud som dommer
Krydshenvisninger: Billeder af Gud 2. (NT);
Udvandringen af Ægypten. Gud som vejviser.;
Isaks ofring;
Gud som dommer;
Den gamle af dage;
;
| 2 Mos. 13, 17-22 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Mos. 22, 1-19 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| Es. 3, 13-14 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
Hold mine befalinger
og du skal leve - [top]
09/1179 |
læsning, GT |
loven |
Indhold: Kerneteksten om lovens formål: at
mennesket skal leve ved at holde budene sat overfor
Paulus' den retfærdige skal leve af tro. (Foreløbig
blot teksthenvisningerne).
Mål: Kan bruges til at tydeliggøre
forskellen mellem jødisk tro og kristen tro
Hvordan:
Til læsning og samtale. Loves formål
er ikke at dømme, men at mennesket skal leve ved den - og
mennesket kan vælge det rette. Det kan så
sammenlignes med den tidligere skriftkloges, Paulus', erfaring
og forståelse af tro på Kristus: Rom. 10,5-10 og Gal.
3,6-14
Kan også bruges i en sammenligning med islams
forståelse af menneskets mulighed for at blive frelst.
| 5 Mos. 30, 15-20 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Ordsp. 4, 4- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Rom. 10, 5-10 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Gal. 3, 6-14 Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Isaks ofring
- [top]
09/ 592 |
fortælling lbh 14b |
gudsforestillinger |
Indhold: læsning af: 1. Mos. 22,1-19
På www: Dansk Natinoal leksikon:
Kierkegaard biografi;
Leif Bork Hansen om troens absolutte
krav
Tudvad om Kierkegaard og
Koranen;
;
;
;
Hvordan:
(Indgår i Billeder af
Gud
Eleverne har ofte lidt svært ved at finde ord for det, de
mener Gud er her. "Tyran, dikator, dukker op - ellers bare
"led".
2002: billedet fra en Biblia Pauperum (fattigmandsbibel)
lægger op til en snak om den traditionelle typologiske tolkning af Isaks ofring.
Rembrandts to udgaver (se link under "Baggrundsstof") kan give
baggrund for en samtale om vores/ Rembrandts
/gudsforståelsen i GT (og hos Paulus)
Krydshenvisninger: Billeder af Gud 1. (GT);
;En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
;
| 1 Mos. 22, 1-19 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| 4 Mos. 21, 4-9 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 27, 32-44 Gl.v. |
Ny v. | Norsk -
Baggrundsstof:
2000: Elementet blev til dengang i 70,rne, da mange med Bob Dylan
(Highway 61 Revisited) og Leonard Cohen (Song of Isaac), jeg selv
inklusive, kun kunne se et negativt gudsbillede i
fortællingen om Isaks ofring. Delvis glemt var
Kierkegaards Sygdommen til Døden, som i det mindste kunne
have sat spørgsmålstegn ved det selvfølgelige
i tidens forståelse.
2005: En artikel af Leif Borch Hansen. Her forkortes trosbegrebet
ikke - og dilemmaet mellem troens absolutte krav og den etiske
overvejelse fastholdes i en sammenligning med den franske filosof
Levinas (Link nedenfor)
Tudvad om Kierkegaard og Koranen - en lidt lettere
forståelig referat af hovedsagen i Frygt og bæven.
Link nedenfor.
Dansk Nationalbiografi om Kierkegaard:
hvor sagen netop bliver gjort for "nem" - "han troede at Gud
ville give ham Isak tilbage".
2013: Bjarne Reuter, den ikke troende forfatter til "Bogen" 2012,
har en meget indlevet tolkning i interview i Information: "Der
står noget meget vigtigt i den historie: Abraham og Isak
er på vej op ad Morijabjerget. På ryggen har Isak
brændet, der skal blive hans endeligt. Abraham har kniven
i skeden. 'Hvert et skridt, Abraham tog, trak han gennem det liv,
han havde levet', skriver jeg. Det er ikke kun Isaks liv, der
ender oppe på Morijabjerget, det er også Abrahams.
De er så tæt forbundne, at det vil han ikke komme sig
over, så da de går ned af bjerget igen, er det dem
begge, der har fået livet tilbage. Derfor tror jeg
også, båndet mellem dem er blevet stærkere. Jeg
tror ikke på den Kierkegaardske model,® siger Bjarne Reuter
og tilføjer: ¯Han havde jo også et sjovt forhold til
sin far." Et pas til et
andet sted
Gud som dommer
- [top]
09/ 593 |
fortælling lbh 19d |
gudsforestillinger |
Indhold: læsning af Esajasteksten.
Hvordan:
Indgår som opgave i spørgsmålet
om Gudsforestillinger i GT.
txtBilleder af Gud. GT.
Krydshenvisninger: Billeder af Gud 1. (GT);
;
;
;
;
;
| Es. 3, 13-14 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
Den gamle af dage
- [top]
09/ 988 |
billed-iagttagelse |
gudsforestillinger |
Indhold: William Blakes billede findes på
nettet.
Se også: Vue over 24.- 25 og
sidste søndag i kirkeåert
Bruges i Billeder af Gud i GT.
På www: William Blake billeder;
Wikipedia om Blake's billede;
;
;
;
Mål: At give billedet "en gammel mand med
skæg" nye dybder
Hvordan:
De fleste præster kommer ud i at stå
og argumentere mod forestillingen om Gud: En gammel mand med
stort skæg - eventuelt siddende på en sky. Men
måske skal man give forestillingen medløb i stedet.
Spørge hvorfor den forestilling er kommet. Hvad betyder
det lange, hvide skæg? Hvorfor gammel? Af sig selv er der
konfirmander, der siger at det er fordi Gud er vis, véd
alle ting, det er ikke billedet af en rystende olding, der ligger
bag, men den vise, gode, kærlige, stærke
"bedste"-far. De bliver glade for at forstå deres egen
forhåndsforståelse sådan. Så kan man
læse teksten fra Daniel 7. Det er da guddommelig styrke og
i øvrigt splatter, der vil noget! - Introduceret vel bare
med "nu vil jeg læse noget fra bibelen om Gud - dér
hvor han kaldes "Den gamle af dage". Og så kan William
Blakes "The Ancient of Days vises". Det har en styrke som matcher
med teksten. Og er det det gudsbillede der fremover viser sig,
når nogen siger "Gud er en gammel mand på en sky",
så er det ikke så ringe endda. [ksf og Thala Juul
Holm]
Krydshenvisninger: Billeder af Gud 1. (GT);
;
;
;
;
;
| Dan. 7, 9-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Ordsp. 8, 1- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
Moses og den
brændende tornebusk (Guds navn) -
[top]
09/ 508 |
fortælling lbh 15f |
hellighed |
Indhold: Genfortælling af historien - indtil og
med Guds præsentation af sig selv.
Hvordan:
- Måske foranlediget af
spørgsmålet om Hellighed, eller i forb. med
første bøn i Fadervor Helliget
blive dit navn) - eller spørgsmålet om Guds
navn (måske foranlediget af Jehovas vidner)- eller Ild - Pascals huskeseddel.
Udover fortællingen af hændelsen og
redegørelse for udviklingen af tabu'et overfor at sige
Guds navn - her kan sekvensen fra filmen "Life of Brian" om
steningen bringes i erindring - kan findes på YuoTube, hvis
man er til lidt pjat. 99:I filmen Prinsen
af Ægypten er Guds selvåbenbaring et
afgørende omdrejningspunkt. Underviser man konfirmander
i Trøndelag (og hvem gør ikke det af og til?) kan
man sætte forklaringen af Guds navn "JHWH" (Som som bekendt
blev til udtalen Jehova, fordi man skød udtalen af
"Herren", Adonaj ind.) med den trønderske måde at
skrive på Æ E D E Æ - på godt jysk A
Æ den A Æ.
Fælg krydshenvisningerne til "Jeg er" udsagnene i
Johannesevangeliet.
Krydshenvisninger: Fadervor. 1: Helliget blive dit navn;
Ild - fra Pascals huskeseddel;
Prinsen af Ægypten;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
| 2 Mos. 3, 1-14 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
Ild - fra Pascals
huskeseddel - [top]
09/ 607 |
samtale |
gudsforholdet |
Indhold: Læsning af tekstudsnittet (med Guds
præsentation af sig selv overfor Moses).
Mål: Understrege gudsforholdet "af hele mit
hjerte". Men også at pege på at evangeliet er vej til
at kende Gud.
Hvordan:
(Hele teksten Pascals
huskeseddel
Kan også forbindes med Moses og den
brændende tornebusk
Krydshenvisninger: Pascals huskeseddel;
Moses og den brændende tornebusk (Guds navn);
;
;
;
;
y | 2 Mos. 3, 1-14 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
Tekst:
ILD
Abrahams, Isaks og Jakobs Gud,
ikke Filosoffernes og de Lærdes,
Vished, Vished, Følelse, Fryd, Fred. Jesu Christi Gud.
Deum meum et Deum vestrum.
Din Gud skal være min Gud.
Glemme Verden og alt undtagen Gud.
Han findes kun ad de Veje, som Evangeliet lærer os.
Min Gud og eders Gud.
|