Nadveren
(14)
Forskellige tolkningsindgange
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Nadver i undervisningen (Type:
oplevelse, gudstjenstl)
Nadver - den jødiske
påske - Jesu sidste måltid (Type: læsning,
NT)
Nadveren - to billeder (Type:
billed-iagttagelse)
Nadveren - flere billeder
(Type: billed-iagttagelse)
Nadveren - tre billeder (Type:
billed-iagttagelse)
Nadveren (Nolde) (Type:
billed-iagttagelse)
Nadveren - arbejdsark (Type:
arbejdsark - brødtekst)
.
.
Nadver i undervisningen
- [top]
14/ 267 |
oplevelse, gudstjenstl |
nadver |
Indhold: nadvergudstjeneste med eleverne i
undervisningstimen - i kirken. Johs. Johansen: Al jordens fylde
- nadverritualet forklaret under forløbet.
Tekst her: Bønnen Opstandne Herre og frelser.
Mål: give fortrolighed med oblater, vin, ordene
der siges under nadveren
Hvordan:
Også en forklarende gudstjeneste / ritual
kan være alvorlig - for eleverne/konfirmanderne måske
mere, fordi man kan give sig ro og tid til at få fnist af,
snakket om det der kalder på fniset, og så kan
gå videre, samlet om sagen igen; man kan overveje om det
skal være uden præstekjole - dette er så med
til at øge opmærksomheden om indholdet: at det er
noget der kan formidles uden de ydre falbalader. En sådan
gudstjenstlig nadver kan lægges i forløbet bestemt
af den tematisk- systematiske sammenhæng. For en tidligere
placering taler et ønske om så tidligt som muligt
at gøre kf. fortrolige med dette led i gudstjenesten. En
mere kortfattet forklaring i forbindelse med gennemgangen af
kirkens rum mm. kan dog fungere fint.
Bønnen "Opstandne Herre og frelser.." kan med fordel
læses inden fx. i konfirmandstuen med
spørgsmålet: hvad bedes der om i den bøn? De
fleste mulige forståelsesindgange er med her. (Ihukommelse,
syndernes forladelse, forvandling, styrkelse i håbet om det
evige liv, vækst i kærlighed - fællesskab). "Al
jordens fylde" kan også tåle en en analyse (i
konfirmandstuen) - her er Gud som skaber også med.
Forløb c i ritualbogen understreger ligeledes
skabelsen.
I konfirmandstuen kan der så arbejdes mere bibelhistorisk
med nadveren (cf Den jødiske
påske - Jesu sidste måltid med sine disciple
- eller der kan fortsættes tematisk: hvad er synd/ skyld
Den gældbundne tjener eller Vædderen.
Krydshenvisninger: Nadver - den jødiske påske
- Jesu sidste måltid;
Den gældbundne tjener;
Vædderen;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Nadverbøn:
Opstandne Herre og frelser,
du, som selv er tilstede iblandt os
med al din kærligheds rigdom!
Giv os at modtage dit legeme og blod
til din ihukommelse
og til stadfæstelse i troen syndernes forladelse.
Rens fra synd,
og styrk os i det inde menneske,
at du må bo ved troen i vore hjerter.
Gør os faste i det evige livs håb.
Giv os at vokse i kærligheden,
for at vi med alle dine troende må blive ét i
dig,
ligesom du er ét med Faderen.
Bortsendelsesordene:
Den korsfæstede og opstandne frelser,
vor Herre Jesus Kristus,
som nu har givet os sit hellige legeme og blod,
hvormed han har gjort fyldest for al vor synd,
han styrke og opholde os derved
i en sand tro til det evige liv.
Nadver - den
jødiske påske - Jesu sidste måltid
- [top]
14/ 268 |
læsning, NT |
nadveren |
Indhold: Sammenligning af den jødiske
påskefejring og det af Jesus indstiftede nadver
måltid. Læsning af Mk. 14,10-25 og 1. Kor.
11,17-27
Mål: Vise hvilken befrielse der fejres med
nadveren, fra hvad "synd" (hvordan forstået evt) - til hvad
(åbent spørgsmål, men en vejledning i dens
modsætning, "fejlen" ved korinthernes nadver
Hvordan:
Følger efter eventuelt efter Nadver i undervisningen.
Fortæl først om den jødiske påske.
Dernæst læses de to bibeltekster.
Rundelæsning kan være god.
Basis for samtale kan følgende spørgsmål
være:
1) Hvad lader Jesus brødet og vinen betyde? (Både
Markus og 1. Kor.)
2) Der er tale om noget der skal huskes eller mindes, og der
bruges et lidt mærkeligt ord for at huske - hvilket: ? (1.
Kor.).
3) Det måltid, som Jesus indstifter, handler også om
befrielse. Hvordan?
4) Hvad er der i vejen med korinternes nadver?
Krydshenvisninger: Nadver i undervisningen;
;
;
;
;
;
| Mk. 14, 10-25 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 11, 17-27 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Nadveren - to billeder
- [top]
14/ 876 |
billed-iagttagelse |
nadver |
Indhold: Sammenstilling af to nadverbilder (Salvador
Dalis og Leonardo da Vincis. Tolkning og forslag til samtale.
Henvisning til udgaver på nettet. Andre udgaver findes let
via søgemaskine.
På www: Salvador Dali: Den
sidste Nadver;
Leonardo da
Vinci
;
;
;
Hvordan:
Læs Merete Søllings tolkning
nedenfor. Lad eleverne betragte de to billeder.
Forslag til spørgsmål:
Hvilken person eller hvilke personer er der ro over i da Vincis
billede?
Hvorfor er disciplene mon urolige eller bevægede?
Hvilken person eller hvilke personer er der ro over i Dal¡s
billede?
Er der noget særligt (unaturligt) ved Jesus på Dalis
billede?
[transparensen].
Hvorfor er Jesus transparent - og hvem ser man bag ham på
himmelbaggrunden?
Hvilket rum foregår Dalis nadver i? [glaskiste]
Hvad betyder det?
Hvilke af billederne ligner mest den nadver, I kender fra
gudstjenesten?
Samtale om hvorfor. At den sakramentale gentagelse af det sidste
aftensmåltid er gennemlyst af troen på syndens og
dødens overvindelse - gennem "den korsfæstede og
opstandne frelser ." (Bortsendelsesordene). Der af den liturgiske
ro.
Man kan spørge om man kan tænke sig at en og anden
som deltager i nadveren i gudstjenesten i sit indre - trods den
rolige adfærd svarende til Dalis billede - ikke kan
være hvirvlet ind i et kaos, mere svarende til disciplenes
i Da Vincis billede? Og så fortællende
forudsætte at situationen i Da Vincis billede er den, hvor
alle disciplene spørger "det er vel ikke mig" (der skal
forråde dig).
Denne vinkel kan så inddrage elementer om skyld: Den gældbundne tjener; Vædderen; og den personlige vinkel i
forhold til Jesus kan Rettens spir det alt er
brækket (DDS 187) v. 3 give anledning til videre
samtale om.
Krydshenvisninger: Den gældbundne tjener;
Vædderen;
Rettens spir det alt er brækket;
;
;
;
| Mt. 26, 20-25 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mk. 14, 10-25 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| Luk. 22, 7-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 11, 23-26 Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Et af de måske mest berømte af Dalis
religiøse malerier er "Nadveren". Det var et
bestillingsarbejde, som blev færdigt i 1956 og blev
skænket til The National Galleri i Washington, hvor det
store billede hænger og bærer titlen "The Sacrament
of the Last Supper".
Forlægget eller inspirationen er ikke til at tage fejl af
Leonardo Da Vincis store nadverbillede fra 1498. Det gælder
ikke blot motivet, men også komposition og maleteknik. Med
en næsten matematisk nøjagtighed har Dali fulgt
renæssancen klassiske love om det gyldne snit og de
guddommelige proportioner.
Hvor Leonardo Da Vincis disciple modsvarer hinanden i grupper (6
og 6, 3 og 3), så har hver discipel hos Dali sin identiske
tvilling, hvor symmetrien er fuldkommen hvad angår
både kropsstilling og klædedragt. Kun de forskellige
farver på kutterne fortæller os, at der ikke er tale
om et spejlbillede. De symmetriske border i dugen hos Da Vinci
er hos Dal¡ blevet til pressefolder så perfektionerede, at
man slet ikke er i tvivl om, at dugen har været lagt
rigtigt sammen. Det er som om Dal¡ nærmest overbyder sit
forlæg: Symmetrien imellem disciplene på henholdsvis
Jesu højre og venstre side er udført med en
så gennemført nøjagtighed, at den
næsten truer med at tage livet ud af situationen, hvis ikke
det var fordi billedet samtidig rummer en nærmest
fotografisk livagtighed.
Daliïs billede har mange ligheder med sit forlæg, selvom
også Dal¡ på karakteristisk vis går til
ekstremerne. Men der er også afgørende forskelle de
to billeder imellem. Leonardo da Vici skildrer et selskab i
oprør.
Jeg forestiller mig, at Jesus netop har forudsagt sin lidelse og
død og fortalt, at en af de tolv ville forråde Ham.
Det var ord, som skabte ophidselse og fortvivlelse. Man ser
hvordan Peter peger på sig selv og nærmest bedende
siger: "Det er vel ikke mig?" En anden skubber ligesom denne
dystre profeti fra sig med sine hænder.
Der er drama i dette billede og det kommer ikke mindst til udtryk
gennem disciplenes ivrigt gestikulerende hænder. Alle
disciplenes hænder er i brug, og alles ansigter er
åbne i diskussion, talende eller lyttende. Kun Jesu ansigt
er roligt, nærmest sagtmodigt.
Hos Dal¡ derimod er alle disciplenes ansigter skjult, ligesom kun
to af disciplenes hænder er synlige, og de er fuldkommen
i ro foldet i bøn. Til gengæld er Jesu ansigt
åbent og meddelsomt, og hans hænder synes at forkynde
opstandelse. Selv er han nærmest gennemsigtig - forklaret.
(Bemærk de to både, og landskabet, som ikke lader sig
skjule af Kristi forklarede legeme, til forskel fra disciplen
på Jesu venstre hånd, hvis jordiske legeme
dækker stævnen af den ene båd.)
Igen er det som om Daliïs billede sprænger tid og rum. Der
er ikke tale om en gengivelse af hin skærtorsdagaften, for
den opstandne er allerede i himlen og rækker sine arme ud
til velsignelse. Så ordet "Last" i den engelske titel er
faktisk misvisende, det her er ikke den sidste nadver, heller
ikke den første, men slet og ret nadver, eller nadveren
(Le Céne).
Disciplene er hverken ophidsede eller fortvivlede, de er
meditative i bøn, nærmest trådt ud af den
gamle verden og ind i en ny, hvor de sidder til bords med den
opstandne.
Lidelsesforudsigelsen og døden, som satte sindene i kog
i Leonardo da Vincis billede, er på en måde
også med i Daliïs billede, men igen hævet ud af tid
og rum. Døden er aftegnet som en kiste, eller rettere en
kisteramme, som er blevet til en vinduesramme. På den
måde er døden blevet perspektivet i billedet eller
nadverens ramme. Døden er tilskuerens eller deltagerens
synsvinkel. Men det er ikke en lukket kiste, det er et vindue,
gennem hvilket vi aner den opstandne. Ja, han omfavner alle os,
der befinder os inde i kisten eller på denne side af
dødens grænse. Kristus selv befinder sig på
den anden side af døden, men han er ikke fraværende
eller uden for rækkevidde af den grund. Den opstandnes
hænder kaster skygge på kistens inderside, og
understreger dermed en indgribende tilstedeværelse blandt
os dødelige. - En virkelig tilstedeværelse i
nadveren.
Hvad er det så disciplene kan se, hvis de løfter
blikket, og vi med dem for den sags skyld? Det er døden
- som når den er underlagt Kristus - bliver gennemskuelig.
Gennem Kristus (bogstavelig talt) gennem hans legeme og blod, bag
brødet og vinen, altså gennem nadveren, kan vi se
lyset på den anden side af døden. - Døden
eller kisten er med Kristi mellemkomst blevet til et vindue,
gennem hvilket man skuer lige ind i Paradis, som her hos Dali til
forveksling ligner Port Lligat.
For mig at se er Daliïs nadverbillede et enestående udtryk
for, hvordan Jesu med sin død og opstandelse har forandret
døden, og hvordan denne forandring eller forvandling netop
gennem nadveren også kommer til at gælde os. Vi
sidder ikke længere i dødens skygge, sådan som
det ofte udtrykkes, ikke mindst i salmerne. Dér hvor
kisterammen, som er alt, hvad der er tilbage af døden
skulle kaste sin skygge, netop dér er skyggen blevet til
en solstråle, tværs over nadverbordet ind i mellem
nadvergæsterne - som et opstandelsens lys, der skinner ind
i vores dødelige verden.
Endelig skal det bemærkes, at Judas hverken er
fremhævet eller fraværende, det skyldes det kosmiske
perspektiv. Denne nadver kunne være her eller der, på
søndag eller for knap 2000 år siden. I lyset af
opstandelsen adskiller Judas sig ikke fra alle os andre,
også han har sin tvilling, også han nyder godt af
nadverens velsignelse.
Af artikel af Merete Sølling: Frelse og forløsning
i Salvador Dalis malerier. Helsingør Stiftsbog 2000 s.
57-72. Hele artiklen:WWW
Nadveren - flere
billeder - [top]
14/1316 |
billed-iagttagelse |
nadver |
Indhold: Akkumulering af links til nettet: Trampedach
- udsnit her.
På www: Trampedach: Nadver;
;
;
;
Hvordan:
Trampedach. Depressivt - kunstneren selv
som Jesus. Er kunsten trådt i troens sted? Eller
forrådes kunsten (kunstneren) af verdens uforstand på
samme måde?
Krydshenvisninger: Nadveren - tre billeder;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Nadveren - tre billeder
- [top]
14/ 963 |
billed-iagttagelse |
nadver |
Indhold: Sammenstilling af tre nadverbilder:
Leonardo da Vinci, Salvador Dali, Arne Haugen Sørensen.
(Udvidelse i forhold til Nadveren - to
billeder)
Tolkning og forslag til samtale.
Arne Haugen Sørensens maleri "Nadver på
Højkant" findes på nettet - salgsside - kopieret
her: klik på thumbnail..
På www: Arne Haugen Sørensen
Nadver på højkant;
;
;
;
Hvordan:
Læs Merete Søllings billedtolkning
af Dali og referatet af Leo Tandrups billedtolkninger her.
Lad konfirmanderne betragte de tre billeder. Måske
først ret hurtigt efter tur, dernæst grundigere
enkeltvis med spørgsmål.
Forslag til spørgsmål:
Disciplene/Jesus
Hvilken person eller hvilke personer er der ro over i de tre
billeder?
[Vinci: Jesus; Dali: alle, især disciplene;
Sørensen: enkelte disciple]
Udtrykker ro/uro positive/negative forhold i billederne?
[Uroen hos disciplene hos da Vinci afspejler deres bestyrtelse
og selvforsvar; roen hos disciplene på Dalis billede kan
vel diskuteres - er den kirkelig stivnethed? - se nedenfor. Roen
hos et par af Sørensens disciple er i hvert fald under
kritik. Den bliver til fravær i den konkrete
situation].
Jesus
Er der noget særligt (unaturligt) ved Jesus på Dalis
billede?1
[transparensen].
Hvorfor er Jesus transparent - og hvem ser man bag ham på
himmelbaggrunden?
Rummet
Hvilket rum foregår nadveren i? 1
[Da Vinci: Rum åbent bagud; Dali: glaskiste, bagved
malerens hjemegn; Sørensen: Kun et bord,
bestyrelsesmødets bord e.l.; - se yderligere til tolkning
nedenfor]
Gudstjenesten
Hvilke af billederne ligner mest den nadver, I kender fra
gudstjenesten?
[Dalis - Samtale om hvorfor. At den sakramentale gentagelse
af det sidste aftensmåltid er gennemlyst af troen på
syndens og dødens overvindelse - gennem "den
korsfæstede og opstandne frelser " (Bortsendelsesordene).
Deraf den liturgiske ro].
Man kan spørge eleverne om de kan tænke sig at
mennesker, som deltager i nadveren i gudstjenesten i deres indre
- trods den sædvanligvis rolige, måske næsten
stivnede adfærd som meget godt svarer til Dalis billede -
ikke i deres indre kan være hvirvlet ind i et kaos, som
mere svarer til disciplenes på Da Vincis billede? Vi er
vant til at vi skal tænke, at det man sidder med er skyld.
Hvilken skyld så? Et menneske kan have forrådt noget:
sig selv, et andet menneske, eller fællesskabet. Være
kommet til kort ovefor Guds mening med det hele/ eller hvad?
Eller måske er det (hverken på da Vinci-billedet
eller i vores virkelighed i dag) ikkke skyld, der trænger
sig på, men rådløshed.
Man skal have gjort det klart for sig selv, om man her
tænker snævert på et særligt kristent
fælleskab, eller mere som Leo Tandrup/Arne Haugen
Sørensen (se nedenfor) et i skabelsens mening begrundet
fundamentalt fællesskab mellem mennesker.
Spørgsmålet om skyld kan så inddrage andre
elementer: Den gældbundne tjener;
Vædderen; en personlige vinkel
i forhold til Jesus kan "Rettens spir det alt
er brækket" (DDS 187) v. 3 give anledning til videre
samtale om.
Krydshenvisninger: Nadveren - to billeder;
Den gældbundne tjener;
Vædderen;
Rettens spir det alt er brækket;
;
;
| Mt. 26, 26-29 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Nadver på højkant. Kunstner Arne Haugen
Sørensens. Referat af tolkning af Leo Tandrup.
Leo Tandrup peger i en artikel "En vandringsmand, der genvinder
verden" på, hvordan nadverbilleder i tiden op til 1500
bliver symboler på menneskers evne og vilje til at leve
sammen socialt. Man var optaget af tanken om republikanske
samfundsformer, hvor de rige ikke urimeligt udbyttede de fattige.
Judas er derfor ofte hovedfigur og symbol på den der
unddrager sig fællesskabet og udbytter det - derfor
afbilledes han som en hæslig ågerkarl med
jødetud på vej væk fra gruppen - eller alene
på den ene side af bordet.
Hos Leonardo da Vinci er Judas på samme side som de andre.
Billedet er mere et billede af Rennaissancesamfundet, hvor alle
betydende mennesker er på vej til at gøre sig selv
til Gud. Derfor gestikulerer de og bedyrer alle deres uskyld -
og rummer alle Judas i sig, idet de forråder
fællesskabet i deres væren sig selv nok. Judas selv
sidder med pengepungen og rækker sin hånd
forhandlende ud mod Jesus. Jesus er stadig klassisk "ren" at se
på, han har sin integritet, men den er truet. Der
lægges op til forhandling, skal han følge
forrædderen, eller skal han fastholde sin opgave - og
dø?
Leo Tandrup bruger denne billedlæsning som baggrund til at
se Arne Haugen Sørensens: "Nadver på
højkant". Renaissancekulturen sejrede, nadverbillederne
forsvandt og også selve offertanken: at det gjaldt "om at
sætte livet på spil for næstens og
fællesskabets skyld". Arne Haugen Sørensen arbejder
med dette tab.
Jesus sidder ikke som på de klassiske nadverbilleder i
midten. "Midten er tom i den moderne verden". Han sidder heller
ikke entydigt for bordenden. Alligevel skiller skiller Jesus sig
ud. Han er i en rød klædning. Det er der også
en anden der er: disciplen ved den nærmeste bordende. Men
mens denne er gået op i et individualististisk, himmelvendt
forehavende, sidder Jesus med kontakt til alle sider. Han har en
særlig glorie: "Han har en blå erkendelsesglorie om
hovedet. Den er tegn på evigt liv, ikke i Paradiset efter
døden, det tænker han ikke på, men i form af
et frugtbart liv her på jorden. Og han evner at få
kontakt, det er tydeligt. Ø-individualismen er ved at
blive brudt." Og dog er det tvivlsomt, hvor mange der
hører efter - det er man ikke i tvivl om at disciplene
gør på Vinci's nadverbillede. Judas gør, men
han er i sin attityde helt bevidst på vej til at
forråde fællesskabet. Peter og Johannes kan
formentlig også spottes. Peter til højre for Jesus,
i samme farvedragt som Judas, Johannes bag, en kærlig, men
mørk skygge. Leo Tandrup skriver om kompositionen:
"Nadverbordet er genialt vendt på højkant som for
at vise, at det ikke drejer sig om nogen traditionel,
religiøs Nadver. Det er et møde mellem moderne
mennesker, et møde i direktionslokalet eller et politisk
udvalgsværelse eller et lærerråd. Og det
handler om, hvordan et nyt fællesskab kan udvikle sig."
Set med baggrund i Arne Haugen Sørensen øvrige
værk er den opdragende hensigt hos med motivvalg og
komposition at vise, at "meningen med livet er at sætte det
på spil. Forstår vi det, mister vi den angst for
døden, der er vor civilisations mareridt, den angst, der
indfinder sig, fordi vi aldrig har risikeret livet. Så
genopstår kulturens handlekraftige menneske, dens "uomo
universale", mennesket der lever i tro, håb og fuld af mod,
præget af opmærksomhed over for alle de andre ved
bordet. Så bliver døden i sin forfærdelighed
til at bære".
Læs hele artiklen med tolkninger af andre af AHS billeder
og yderligere detailtolkning af "Nadver på højkant"
- se link ovenfor.
Nadveren (Nolde)
- [top]
14/ 270 |
billed-iagttagelse |
Jesu mange ansigter |
Indhold: Dias, maleri (1909) af Emil Nolde
(1867-1956)
På www: Noldes Nadverbillede;
;
;
;
Mål: Ved at se på lyset og
farvesætningen, at "ihukomme" nadverens dobbelthed: Jesu
viden om hvad der skal ske - disciplenes mangel på samme
- og så se fællesskabet der er endda
Hvordan:
Vis hvordan lyset falder, hvordan disciple og
Jesus er grupperet i kreds, bægeret som centrum, Judas
placering.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Nadveren - arbejdsark
- [top]
14/ 765 |
arbejdsark - brødtekst |
nadveren |
Indhold: Nadveren arbejdsark. Ren tekst -
skrifthenvisninger - spørgsmål til samtale, på
Diktes hjemmeside.
På www: Diktes hjemmeside: Arbejdsark om
nadver;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|