Jesus som lærer. Det vigtigste.
(13)
Forskellige læreelementer i Jesu forkyndelse. Specielt om
bøn se temgruppen Bøn, alment
og Jesus og bøn, herunder også Fadervor. Læren i det hele taget
kan kun forsøgsvis skilles ud fra andre elementer om
Jesus. Se de følgende grupper.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Det vigtigste i kristendommen
(Type: samtale)
Den gyldne regel i
jødedom, kristendom og islam (Type: Facts)
Bjergprædikenens etik
(Type: Baggrundsstof)
Børnene og Jesus
(Type: fortælling)
Lignelser (Type: samtale,
tema)
Lignelser - oversigt A (Type:
oversigt)
Lignelser - oversigt B (Type:
oversigt)
Lignelser - oversigt C (Type:
oversigt)
Den fortabte søn (Type:
læsning, NT)
Den fortabte søn -
gået i svinene (Type: billed-iagttagelse)
Den fortabte søn og
Klodshans (Type: fortælling (henv))
Den rige bonde (Type:
læsning NT, lignelser)
Det fortabte får (Type:
billed-iagttagelse)
Lignelsen om tolderen og
farisæeren (Type: læsning NT)
De betroede talenter (Type:
læsning NT, lignelser)
Det store gæstebud
(Type: praksis, foto)
Kongesønnens bryllup
(Type: fortælling)
Kornet, der vokser af sig
selv (Type: Lignelser - henv. a.m.)
Den gode hyrde (Type:
billed-iagttagelse)
Sædemanden - lignelsen
om (Type: Lignelser - henv. a.m.)
.
.
Det vigtigste i
kristendommen - [top]
13/ 597 |
samtale |
næstekærlighed |
Indhold: Spørgsmål til eleverne - hvad de
tror, er det vigtigste i kristendommen; dernæst
præsentationen af Det dobbelte kærlighedsbud, hvor
Gudsforholdet står først.
Hvordan:
1998: På to af holdene blev det at tro
på Gud nævnt som det første. (Og det skyldes
med sikkerhed ikke faktisk viden om hvad Jesus siger. Ellers blev
nævnt: At ha det godt; holde de ti bud (formentlig refleks
af at min kollega netop har arbejdet med de ti bud i forbindelse
med fælles gudstjeneste for alle konfirmander). "Elske sin
næste som sig selv" - kom kun frem ved stærkt ledende
spørgsmål fra mig. Det kom lidt bag på mig;
for 5-10 år siden tror jeg at
næstekærlighedsbuddet havde stået som det
vigtigste. At samfundet stort set forventer, at kirken har
specialiteten næstekærlighed som sit egentlige
resort, er ikke nået til konfirmanderne. De ser klart nok
at det først og fremmest må dreje sig om tro
(muligvis også en specialitet i forhold til normallivet?)
Krydshenvisninger: Det vigtigste;
Tavleakrobaten;
;
;
;
;
| Mt. 22, 34-40 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den gyldne regel i
jødedom, kristendom og islam - [top]
Indhold: Den gyldne regel i 3 forskellige udgaver
På www: Den gyldne regel i følge
Talmud;
Islam: An-Nawawis hadith
;
;
;
Krydshenvisninger: Fordomme - eller
gensidig forståelse?;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Kristendom: Jesu formulering af den gyldne regel: "Alt, hvad I
vil mennesker skal gøre mod jer, det skal I også
gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne".
(Mattæusevangeliet kap. 7 vers 12).
Jødedom: Talmud - den babyloniske: "Hvad der ville
være dårligt for dig, hvis det blev gjort mod dig,
skal du ikke gøre mod din næste". Rabbi Hillel,
Sabbat 31a - Rabbi Hillel levede fra 60 f. kristi fødsel
til år 9 efter).[
http://www.come-and-hear.com/shabbath/shabbath_31.html]
Islam: "Ingen af jer er sandt troende, førend han
ønsker for sin bror det, som han også ønsker
for sig selv" ( Iman an-Nawawi's hadith - an-Nawawi døde
1277) [ http://www.islamworld.net/nawawi.html#hadith13].
Baggrundsstof:
De forskellige udgaver af "Den gyldne regel" kan findes i mange
udgaver på nettet. Adskillige steder i præcis samme
redaktion som i skole-kirkematerialet "Fordomme - eller gensidig
forståelse?" - hvor der dog ikke er kildeangivelse (men
iøvrigt en afvigende oversættelse af den islamiske
udgave: "Ingen af jer er skyldige, så længe I ikke
øsnker for jeres bror, hvad i ikke ønsker for jer
selv" - men den udgave har jeg ikke kunnet finde på nettet
- ksf).
Bjergprædikenens
etik - [top]
13/ 35 |
Baggrundsstof |
etik og moral |
Indhold: Om ægteskabsbrud (Mt. 5,27-28); om
gengældelse (38-42); om fjendekærlighed, solen over
gode og onde, fuldkommenhed (43-48); Om bekymringer (Mt. 6,24-34)
Om at dømme andre (Mt. 7,1-5)
Mål: [Voksenundervisning] Overveje om
bjergprædiken formål er at fordre det umulige for at
skabe syndserkendelse, eller at tegne en sindelagsetik, og/ eller
at skabe en gensidig solidarisk ikke-dømmende holdning
mellem mennesker.
Hvordan:
Teksterne læses. Formålet med dem
diskuteres: mulighed / syndserkendelse / solidarisk
ikke-fordømmelse / Sættes overfor forbudsetik fx.
Thor Nørretranders (Se teol baggr.)
Krydshenvisninger: Øjet er legemets lys;
Snedronningen;
;
;
;
;
| Mt. 5, 27-28 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 5, 38-42 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 6, 24-34 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 7, 1-5 Gl.v.
| Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Livsfilosofien bag Bjergprædikenen. Mennesket
er skabt af Gud og kan ligne Gud og gøre det gode og det
sande og det retfærdige. Men det gør ikke altid af
sig selv det gode. Det skal høre at Gud elsker det,
også selvom eller når det hører til de
små i samfundet (Saligprisningerne). Når mennesket
åbner sig for det (søger, beder, banker på),
kan det gøre sit til at det gode sker, og må lade
Gud om resten. Det bliver baggrunden for at mennesket med alle
de store fordringer kan leve uden bekymring.
Etikken i
bjergprædikenen Handlinger måles ikke bare
på resultatet, men på sindelaget bag (ordene om
utroskab fx). Mennesket fordres til at handle overskudsagtigt,
man skal altid give mere end det man umiddelbar bedes om (Fx
kjortelen/kappen) eller det man naturligt synes kræves
(næstekærlighed/fjendekærlighed) Livsfi
losofien bag Bjergprædikenen. Ethvert menneske, som
tror, er forsørget og elsket af Gud. Derfor er ethvert
menneske frisat til at leve i kærlighed og glæde,
søge Guds rige og give sig selv for medmennesket, uanset
om det medmenneske er fattigt eller rigt , sygt eller sundt,
forfulgt eller fejret. Etikken i
Bjergprædikenen Søg altid Guds Rige, lev i
kærlighed, døm ikke andre - Mennesket fordres til
at handle overskudsagtigt, man skal give mere end det, man bedes
om, eller gøre mere end det, man umiddelbart skulle tro.
Jesus skærper alle bud og det bliver klart at ingen kan
leve helt i den fuldkomne kærlighed, derfor er buddene om
ikke at dømme en vigtig del af bjergprædikenens
etik.
Baggrundsstof:
Thor Nørretranders: Mærk Verden s. 304 ff.
Neurologen Benjamin Libets forsøg og overvejelse om
forbudsetik kontra sindelags etik. Spørgsmålet om
Viljens Frihed.
Villy Sørensen. Jesus og Kristus s. 134 om meningen med
bjergprædiken - ikke blot til uddybet syndserkendelse, men
"bjergprædikens
moral er at mennesket ikke skal fordømme andre syndere"
(135) (jfr. s.239 om samfund og bjergprædiken). Spec. om
Viljens Frihed og Thor Nørretranders: Villy
Sørensen: Den frie Vilje s. 97 f.
Børnene og Jesus
- [top]
13/1283 |
fortælling |
Guds rige |
Indhold: Overvejelse over relevansen og link til
rel.pæd.noter på Teksten denne uge.
På www: Teksten denne uge. 1. s.e.
Helligtrekonger;
;
;
;
Mål: I billedet af barnet - det udleverede,
giverafhængige, men nødvendigvis også
krævende - at se vejen til et sandt Guds- og
livsforhold.
Hvordan:
Kan fortælles - og forklares - i forbindelse
med gennemgang af ritualet ved dåben - eller i
sammenhæng med dens plads i kirkeåret.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mk. 10, 13-16 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
De fleste opfatter umiddelbart børnene som
spædbørn - fordi teksten i folkekirken er så
forbundet med barnedåben. Den er lidt tricky. Den er en
symbolfortælling om hvem Guds Rige er for, som for fattige,
syge, fremmede, foragtede, udstødte, så også
for børn. Men den er jo også en
lærefortælling, om hvordan man kommer ind. Ved at
tage imod som et (lille) barn. Hvordan tager et barn imod? I
tillid? Fordomsfrit? Som gave? Barnet tager af alt fra sine
forældres og omverdenens hånd - men det kræver
det da også fra første minut, det kommer til verden.
Salige er de . for de er rene af hjertet . de græder . de
vil have fred .
Baggrundsstof:
Der er evident mange tolkninger af fortællingen. Ofte med
kraftig undsigelse af andre. Een opfordrer til at se barnligheden
som kvalitet - romantisk positivt forstået, for andre netop
et skældsord. Forskellige er synlige på Teksten denne
uge. (Se link)
Lignelser
- [top]
13/ 232 |
samtale, tema |
lignelsen som genre |
Indhold: Sammenstilling af "lignelse" med "ligning".
Samt link til artikel om lignelser af Mette M. Madsen på
Kristendom.dk
Under "Tekst" Lyngby skoletjeneste liste med anbefalet
klassetrin.
På www: Lignelser - hemmelighed eller
pædagogik?;
;
;
;
Mål: at sammenligne lignelser ved det af eleverne
mere kendte fænomen ligninger, og samtidig pointere
forskellene.
Hvordan:
Lignelse =? Ligning
Ligning: x = n
Lignelse: billede =? Gud - nej, men < Gud,
Fortæl at der ikke er identitet mellem de to sider af
lighedstegnet i en lignelse; opfind evt. et nyt tegn, fx.
lighedstegn med bølgelinie e.l. Find hvad 'n' (den kendte
størrelse) i en given lignelse er og hvad den ukendte er
(Gud, Guds Rige).
Krydshenvisninger: Lignelser - en
oversigt A;
Lignelser - en oversigt B;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
En tekst fra Lyngby skoletjeneste (med klassetrin) Se her.
Lignelser - oversigt
A - [top]
13/1045 |
oversigt |
gudsforestillinger |
Indhold: En oversigt via krydshenvisningerne
Krydshenvisninger: Billeder af Gud 2. (NT);
Den fortabte søn og Klodshans;
De betroede talenter;
Den barmhjertige samaritaner;
Den rige bonde;
Arbejderne i vingården;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Lignelser - oversigt
B - [top]
13/1076 |
oversigt |
gudsforestillinger |
Indhold: Oversigt via krydshenvisningerne
Krydshenvisninger: Den gældbundne tjener;
Lignelsen om enken og den urimelige dommer;
Sædemanden;
Verdensdommen;
Den fortabte søn;
Kongesønnens bryllup;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Lignelser - oversigt
C - [top]
13/1335 |
oversigt |
gudsforestillinger |
Indhold: Oversigt via krydshenvisningerne
Krydshenvisninger: Det fortabte
får;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den fortabte søn
- [top]
13/ 51 |
læsning, NT |
tilgivelse |
Indhold: Læsning af lignelsen og samtale. Fx i
forbindelse med arbejde med Billeder af Gud
i NT eller besvarelse af spørgsmål på
særligt arbejdsark [her].
Karl Koch om Den fortabte
Søn. Link til EMU, hvor lignelsen i en tegneopgave
illustrer den kristne grundfortællings treklang:
liv-død-liv.
På www: Billede af hjemkomstens begivenheder
- ikonstil;
;
;
;
Hvordan:
Billedet til arbejdsarket er hentet fra en engelsk
bibel (Abott og Abott) fra 1870ïrne. Man skal overveje om man vil
bruge disse gamle billeder. I praksis fungerer arket godt, men
bliver Jesus/kristendommen for støvet af brugen af de
gamle billeder? Man skal nok udvise et vist mådehold.
Foruden "Den fortabte søn" foreligger ark om "Den rige
bonde" og "De betroede talenter" i samme opsætning. Se
Lignelser - en oversigt. Billedet
med historien fortalt i emojis (Ideen er Hanne Lundsgaards) kan
enten bruges som en tolkningsopgave (en anden dag end den dag
hvor konfirmanderne lige har hørt lignelsen, de skal helst
også have hørt andre ;-) eller den kan være
til inspiration: De kan få opgaven selv at fortælle
lignelsen med emojis. På særlig side findes overvejelser over erfaringsbaseret
undervisning i Den fortabte søn - og en række
spørgsmål til brug i samtale.
Der er link til billede af hjemkomstens forskellige begivenheder
i ikon-stil.
Krydshenvisninger: Billeder af Gud 2. (NT);
Lignelser - en oversigt B;
Guds Rige er ligesom..;
;
;
;
| Luk. 15, 11-32 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den fortabte søn
- gået i svinene - [top]
13/1418 |
billed-iagttagelse |
|
Indhold: Et billeder, der lige skræller nogle lag
af lignelsen af "Den fortabte søn.. (Jeg har ikke kunne
opspore ophav)
Krydshenvisninger: Den fortabte søn;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den fortabte søn
og Klodshans - [top]
13/ 643 |
fortælling (henv) |
tilgivelse |
Indhold: Stikord til fri mundtlig genfortælling
af hhv. lignelsen og eventyret på nettet
På www: Fortælleskitse - Mogens Agerbos hjemmeside;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Luk. 15, 11-32 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den rige bonde
- [top]
13/1047 |
læsning NT, lignelser |
dom |
Indhold: Lignelsen fortalt i tegneserieform fra
1870'rne - på arbejdsark med spørgsmål. Hent ark. Se overvejelse i
forbindelse med Den fortabte
søn. Andre lignelser - se
oversigt.
Krydshenvisninger: Lignelser - en
oversigt A;
Rigdom - ejendom;
;
;
;
;
| Luk. 12, 13-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
På arket citeres fra ukendt kilde Martin Luther:
Den rige mand tænkte: Min formue tilhører mig,
som også juristerne siger: Jeg kan give en anden,
hvad jeg vil. Han mente ikke at handle ondt, da
han ikke bespiste Lazarus ved sit bord. Men Guds
ord undertrykker denne naturlige og borgerlige
ret . Man siger: Det er mit gods! Nej, det er
Guds gods, hvormed du skal hjælpe din næste.
Gør du ikke det, så er du en tyv.
Se også Rigdom og ejendom - med
et mere udfoldet og dokumenteret Luthercitat.
Det fortabte får
- [top]
13/1334 |
billed-iagttagelse |
lignelser |
Indhold: Billediagttagelse af billeder med hver sin
vinkel: Den al fare trodsende og opsøgende kærlighed
og freden for det fundne. (To klassiske og et mere
søndagsskoleagtigt - det dramatiske) - se
link. Marcel-teksten er nok mest til voksne.
På www: Ravenna, Kristus som den gode
hyrde;
Skovgaard:Jesus Kristus -
fremstillinger i kunsten
Mosaik 3. årh.;
Ikke stor kunst, men
drama;
Wikipedia engelsk: Gabriel
Marcel;
Hvordan:
To konstrasterende billeder vises - samtale.
Citatet af Marcel er nok mest til voksne - og kan jo også
bruges, hvis man har fat i spørgsmålet om mystisk
oplevelse. (For nogle teologier lidt overraskende i forbindelse
med det tabte og fundne) æ se nedenfor i "tekst". Carl
Koch: Jesu lignelser - bl.a. med parallelle fortællinger
SE
HER.
Krydshenvisninger: Mystisk oplevelse;
Den barmhjertige samaritaner;
Lignelser - en oversigt A;
Frelserens er mig en hyrde god;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Om at blive fundet (Gabriel Marcel, eksistensfilosof, 1929):
Dagbogsnotat: "Jeg tvivler ikke mere. Mirakuløs
lykkefølelse denne morgenstund. Jeg har for første
gang klart erfaret nåden.Disse ord er
forfærdende, men sådan er det. Jeg er endelig blevet
indkredset af kristendommen, jeg er overskyllet af den. Hvilket
saligt bad! Jeg vil ikke skrive mer.. og alligevel, jeg har netop
brug for det. Jeg synes, jeg stammer ... det er en helt ny
fødsel. Alt er forandret." "Jeg er blevet døbt nu
til morgen i sindstilstand, som jeg næppe havde turdet
håbe på: Ingen exaltation, men en følelses af
fred, ligevægt, håb, tro". Heretica årg.
50, s 226.
Lignelsen om tolderen
og farisæeren - [top]
13/1180 |
læsning NT |
ydmyghed |
Indhold: Tolkning af Carl Koch: Lignelser 1915.
På www: Elementer til Katektik: Carl Kochs Lignelser;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
De betroede talenter
- [top]
13/1046 |
læsning NT, lignelser |
tro |
Indhold: Lignelsen fortalt i tegneserieform fra
1870'rne - på arbejdsark med spørgsmål. Hent ark. Se overvejelse
i forbindelse med Den fortabte
søn. Andre lignelser - se
oversigt.
Krydshenvisninger: Lignelser - en
oversigt A;
Den fortabte søn;
;
;
;
;
| Mt. 25, 14-30 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Det store
gæstebud - [top]
13/1126 |
praksis, foto |
nåde |
Indhold: Tre måder at komme igennem lignelsen
på i samme forløb. Inklusive gruppe-fotopraksis.
Link til Skovgaards billede.
På www: Joakim Skovgaards billede -
Viborg Domkirke;
;
;
;
Hvordan:
Fotobearbejdelse af lignelsen om det store
gæstebud". - før digitalkameraet - men
digitalkameraet må nu også kunne bruges [ksf]. Senere
endnu: Den allestedsnærværende mobil. Nu så
også med letadgang til at lave videoklip.
Hans Ole Krebs Lange skriver:
Det er let for præsten, og der er stor sandsynlighed for
at konfirmanderne vil synes om det og deres forældre synes
at man er en nytænkende præst. Det koster et
engangskamera + fremkaldelse pr. gruppe på ca. 5
konfirmander. Det er 100 kr. hvis du får mængde
rabat, hvilket er let at få når du køber mere
end 4 kameraer (50 pr kamera + 50 pr fremkaldelse).
Altså :
1. genfortæl lignelsen
2. se på Skovgaards berømte billede fra Viborg
Domkirke. Det er næsten overpædagogisk.
3. Få eleverne til selv at sige hvad de mener det handler
om (evt. i smågrupper).
4. læs lignelsen med dem. Nu har de fået den 3 gange
og den skulle være feset ind.
5. Så laver de i deres grupper en drejebog med f.x. 9
tableauer.
6. Derpå fotograferer de sig selv og hinanden indtagende
disse tableauer. Det elsker de.
7. Du får kameraerne og beder fadervor eller bare sender
dem hen på skolen.
8. Til næste gang er billederne så blevet fremkaldt
af din fotohandler, som nu også elsker dig og ser på
dig som en progressiv præst.
9. Du har også købt nogle stykker karton, som
billederne nu sættes op på, idet de neden under
anbringer nogle tekster, som forklarer billedernes budskab. Og
så har de genfortalt lignelsen om det store
gæstebud.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Luk. 14, 16-24 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Kongesønnens
bryllup - [top]
13/1121 |
fortælling |
Guds rige |
Indhold: Henvisninger
Hvordan:
(Carl Kochs
kommentar forholder sig udelukkende til Lukas'
udgave). Under elementet Klæder
skaber folk er der et citat om dress-code, under
synsvinkelen "forvandling" - og skrevet med afsæt i den
manglende bryllupsklædning i denne lignelse. Det er ikke
en udtømmende tolkning af lignelsen, som jo nok for denne
dels vedkommende har hovedvægten på dommen - men
udfolder man, hvordan det er Gud/kongen, der giver
festklædningen, kan elementet bruges - bl. a. med de
bibelhenvisninger, der findes om festklædning i bibelen mm.
Krydshenvisninger: Guds Rige er
ligesom..;
;
;
;
;
;
| Mt. 22, 1-14 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Gal. 3, 27- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Kornet, der vokser af
sig selv - [top]
13/1673 |
Lignelser - henv. a.m. |
Guds rige |
Indhold: Fortælling/ læsning af
lignelsen
Hvordan:
Lignelsen referes der til på "Jordens Salt"
- ved navnet Freja
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mk. 4, 26-29 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den gode hyrde
- [top]
13/ 54 |
billed-iagttagelse |
Jesu mange ansigter |
Indhold: Den gode hyrde, Ravenna, kejserinde Galla
Placidas gravkapel. Pieter Brueghel d. y. "Den gode hyrde" -
hyrden, der sætter sit liv til. Link til billederne.
På www: Ravenna: Den gode hyrde;
Brueghel: Den gode hyrde (giver sit liv)
Den gode hyrde
- det yderst nødstedte får;
Lammet over
skuldrene - ikon;
;
Mål: Gennem kontrasterende billeder at
forstå hyrdebilledet i NT
Hvordan:
De to billeder er den voldsomst tænkelige
kontrast.
Krydshenvisninger: Det fortabte
får;
;
;
;
;
;
| Joh. 10, 11-16 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Sædemanden -
lignelsen om - [top]
13/ 646 |
Lignelser - henv. a.m. |
godt og ondt |
Indhold: Genfortælling af lignelsen på
Mogens Agerbos hjemmeside.
Se også om Sædemanden (Guds
Rige).
På www: Sædemanden - genfortalt. Agerbos
hjemmeside.;
;
;
;
Krydshenvisninger: Sædemanden;
;
;
;
;
;
| Mk. 4, 1-9 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|