Guds Rige. Efterfølgelse
(15)
Se også Temagruppe om forvandling
(den
enkelte) og gruppen om etik og
politik
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Kaldelsen af de første
disciple - hos Johannes (Type: læsning NT)
Kristi hænder (Type:
oplevelse, billed-)
Sædemanden (Type:
læsning, NT: lignelse)
Kælderen (Type:
læsning, højt- af tekst)
Profeti og Blomstre som en
rosengård (Type: )
.
.
Kaldelsen af de
første disciple - hos Johannes -
[top]
15/ 980 |
læsning NT |
kaldelse |
Indhold: Læsning af teksten - eventuelt som
forberedelse til 19. s. e. tr. B - samtale. Kan forbindes med
navn og identitet.
Hvordan:
Teksten må læses - især hvis
anledningen er den kommende gudstjeneste. Men selv om man bruger
kaldelsen med en anden indfaldvinkel, vil læsning
være det rigtige for de fleste. De mange navne og personer
skal falde rigtigt - og man skal være en god
genfortæller, hvis det skal lykkes.
Den megen name-dropping i teksten er ikke tilfældig.
På kryds og tværs identificeres der. Med steder,
familie og relationer - og så: overbydende det hele: Den
afgørende identitet er den, Jesus ser.
Går man ind under den identifikation, så skal man til
gengæld selv se på en måde, man ikke
ellers ser: Man skal se himmelen åben.
En løs association: Da Gud havde hindret Abraham i at ofre
Isak står der: Abraham kaldte stedet, det skete: "Herren
ser". I dag kaldes det "Bjerget, hvor Herren viser sig". 1. Mos.
22,14. Der er en slags parallel til discipelkaldelsen i
bevægelse: fra at Gud ser og identificerer den sete, til
at Gud åbenbarer sig.
Man kan tage anledning af 19. s.e.tr (plads
i kirkeåret) til (måske lidt sent!) selv at
få lært konfirmandernes navne ved og forbinde dette
element med navn og identitet. Men
også uden denne praktiske funktion er der god mening i en
sådan sammenkædning.
Jeg har en gang lavet en Dagens plakat
til kaldelsen under synsvinkelen identitet, identificere. ³Ufo'en er modstillet IWP - Identified Walking
Persons. Det sjoveste er selvfølgelig at bede
konfirmanderne selv udtænke en slagkraftig plakat til
teksten - og så måske vise denne som et muligt
eksempel også.
Krydshenvisninger: Navn og identitet;
UFOen;
Dagens plakat;
;
;
;
| Joh. 1, 35-51 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Mos. 22, 14- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Kristi hænder
- [top]
15/ 514 |
oplevelse, billed- |
kærlighed |
Indhold: Betragtning af billede af Kristus på
kors i kirkeruin - hvor hænderne mangler. Hvilken indskrift
sætter de engelske soldater, som har samlet krucifixet i
ruinerne på?
På www: St. Martini Kirche in Dransfeld;
Et
armløst krucifix - i Münster
;
;
;
Hvordan:
Man kan bede om forslag fra konfirmanderne.
Så fik jeg "Hænder efterlyses!". Den oprindelige
version har vist nok forslaget: "Jeg har kun dine hænder".
Det kan man fortælle, men man bør så
diskutere, om det er "nok" at sige om Kristus. Andet forslag til
diskussion: men jeg har dine hænder. Eller "Din
næstes hænder er mine". Så er der en parallel
til modsætningen mellem fortællingen Den barmhjertige
Samaritaner især læst som ligefremt etisk forbillede
- eller læst som en øjenåbner for hvem min
næste kan vise sig at være: Den, der hjælper
mig.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Luk. 10, 25-37 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Nogle engelske soldater kom i 1945, da de havde besat Tyskland
efter krigens afslutning, ind i en sønderskudt kirke.
Blandt murbrokkerne fandt de stumperne af et krucifiks. Efter
nogen tid fik de det samlet. Men begge hænder var og blev
borte. Da de nu i stilhed stod og så på krucifikset,
tog en af soldaterne et ark papir og skrev følgende
på det:"Men jeg har dine hænder"
Sædemanden
- [top]
15/1010 |
læsning, NT: lignelse |
Guds rige |
Indhold: Jesu lignelse læst eller genfortalt.
Tekst til genfortælling + tolkende kommentar.
Indgår i vue over denne del
af kirkeåret
Hvordan:
Jeg har ikke brugt lignelsen i
konfirmandundervisningen. Men se også Hvedekornet
Krydshenvisninger: Hvedekornet;
;
;
;
;
;
| Mt. 13, 1-9 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Jesus fortalte en anden gang en lignelse - vi må nok mene
den igen handler om Guds Rige: "Der var engang en bonde, som gik
ud for at så. Med regelmæssige strøg med
hånden spredte han korn ud over marken - sådan som
man nu såede dengang. Men noget faldt på vejen - og
fuglene kom og åd det. Noget faldt på jord med klippe
under. Det spirede hurtigt op, men solen sved det og det visnede.
Og noget faldt mellem tidsler, og tidslerne kvalte det. Men noget
faldt i god jord, og det voksede og groede og fik store aks -
nogle med 30, nogle med 60, ja noget med100 kerner i akset.
Til disciplene siger han så at Guds riges hemmelighed er
givet til dem, men dem udenfor skal have det fortalt i lignelser,
"for at'de skal se og se, men intet forstå, de skal
høre og høre, men intet fatte, for at de ikke skal
vende om og få tilgivelse". Og Jesus spørger dem om
de nu også har forstået den. Det har de ikke, og
så forklarer Jesus at de forskellige former for jordbund
er billede på forskellige mennesker og den måde de
tager imod ordet, dvs forkyndelsen af Guds rige...og hos dem der
tager imod, bærer ordet frugt - Guds rige har sine
virkninger - 30, 60, 100 gange det, som var sået.
Måske ligger vægten i lignelsen oprindeligt
på det eskatologisk underfulde - trods al trængsel
og modstand kommer der vækst og frugt - i
overvældende mængde; - forestillingen om den
underfulde forvandling fra det enkelte korn til de mange spiller
med. - Guds rige er en forvandlende kraft i verden, der en dag
sætter sig helt igennem - på trods af modstanden.
Kælderen
- [top]
15/ 611 |
læsning, højt- af
tekst |
Kristusoplevelse |
Indhold: Erik Mørks oplæsning af Aksel
Heltoft: Kælderen - på video
Hvordan:
Det er vigtigt at fortællingen får lov
at stå for sig selv. Samtalen mellem forfatter og Vincent
Lind er ikke egnet.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Profeti og Blomstre som
en rosengård - [top]
Indhold: Vekselvis læsning af salme og tekst fra
Esajas
Hvordan:
Dagen begynder med at vi synger Blomstre som en
Rosengård (DDS 75) under andagten i kirken - senere i
uddeler jeg ark med salmens tekst og beder dem slå op
på Esajas 35:1-6 - hvorefter vi veksellæser salmens
vers på arket og Esajas-teksten i Bibelen og bemærker
og snakker om lighederne.
Krydshenvisninger: Blomstre som en rosengård;
Profeter;
;
;
;
;
| Es. 35, 1-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|