Theol-P forside - De danske tekstrækker - De norske tekstrekkene - Hvordan.. - Om.. - TdU hver uge i egen mailboks |
Dato: 23/07/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 17/07/2023
7. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste > Dagens evangelium: Luk. . 19, 1-10 - Frelsen til de fortabte (Zakæus) - Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af søndagens prædiken.
Redaktionelt: Andre versioner af bibelteksten online: Liturgisk: Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år Eksegetisk: The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse, BibleHub - kommentarer Åbner på første verset i teksten Working Preacher. [] Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Morbærfigentræet er i
ægyptisk religion både kundskabens og livets
træ - og der findes tidligere typologiske tolkninger, hvor
Zakkæus' træ er antitype til kundskabens træ
- og hans frelse altså antitype til menneskets fald. Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 19 Forskellige citater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet": Greshake/Kremer minder om at dette "idag" (v9) her og andre steder helt alment betegner den med Jesus frembrudte eskatologiske æra (også 2,11; 4,21; 5,26), men også at dette "i dag" har en helt særlig vægt sagt til røveren på korset. (s 127 Ressurection Mortuorum) Mitri Raheb i "Troen og Imperiet" (Noget så sjældent som en protestantisk politisk og palæstinensisk teologi) bruger v 2 i forhold til at forstå hvad den nye identitet, som troen på Jesus skaber: Det Nye Testamente introducerer et nyt perspektiv. Traditionelt dannes identitet ved, at man identifcerer sig med ét folk i modsætning til et andet. Men Det Nye Testamente vil have os til at se, at det er en fejlagtig forståelse af identifkationsprocessen. [Eksempler på at identitet findes et andet sted end i folkeidentitet, samaritanere og assyrerer hører med] Det er heller ikke tilfældigt, at de marginaliserede syndere og toldere regnes med for at skabe et nyt, inklusivt samfund, der bygger på social retfærdighed (Matt 10,3; 11,19; 21,31; Luk 5,27; 15,1; 18,10; og her henvises så også til 19,2). Jesus var optaget af at forsone de forskellige grupper i landet. Han var klar over, at det var en forudsætning for fred, da han [talte om Jerusalems fred] (s. 82 i Troen og Imperiet). Johannes Nissen inddrager Zakkæus sådan: "Den pricipielle ligestilling i Jesusbevægelsen, det nye Gudsfolk, kommer blandt andet til udtryk i fortællingen om den krumbøjede kvinde, der helbredes på en sabbat (Luk. 13,10-17). Hun kaldes en "Abrahams datter", fordi hun i lighed med den desavouerede Zakæus ("Abrahams søn" Luk. 19,9) også hører med til Gudsfolket". (s. 45 i Buskab og konsevkens). - Regin Prenter har en noget anden vinkel. Besøget hos Zakæus er en del af hans frelsesopgave i hans fornedrelse: Den nærværende menneskesøns kår er en diametral modsætning til den kommendes. Menneskesønnen her og nu har ikke det, hvortil Han kan hælde sit hoved, er ringere stillet end dyrene. Hans lod er den direkte modsætning til den kommende paradiskonges .. Til Hans fornedrelse hører også, at Han inden sit komme på Himmelens skyer for at fuldføre dommen og udrydde de ugudelige må udføre den stik modsatte funktion her på jorden: at forlade synder, at Han i stedet for at samle de udvalgte om sig søge¯de fortabteŽ, i stedet for at sidde til bords ¯med Abraham og Isak og Jakob", med de retfærdige ved guds-rigets festmåltid, må "spise og drikke med toldere og syndere" Denne kraftige modsætning mellem Hans nutidige fornedrelse og Hans kommende herlighed udfordrer den modstand mod Ham, som må føre til Hans forkastelse og korsfæstelse... (s. 327 i Skabelse og Genløsning) Kirkekunst.dk.. et fint og meget gammelt kalkmaleri fra Keldby Kirke på Møn, hvor Zakæus' navn tilmed er skrevet over den lille figur midt i frisen. Sekunderet af apostelfyrsten Peter med kæmpenøgle rider Jesus med korsglorie årvågen og velsignende frem mod påskens drama og hyldes undervejs af en jøde (med spids jødehat), som breder sit klæde på vejen under det hvide ridedyr. Til højre for Zakæus ses Jerusalems port med den hilsende folkevrimmel, og derefter følger nadverbordet med Jesus og apostlene. Birgitte Bech. Se her [157/tr07-a ] Religionspædagogiske noter: - - - - - Register til prædikensamlinger (trykte) - denne søndag: 7. s. e. trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2. række Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny prædiken Fast Online til kommende søn/helligdag: Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online Bech, Birgitte Aastrup, K.L. Aastrup, K. L. Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere]. |