Dato: 19/05/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 12/05/2024
Pinsedag b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 14,
15-21 - En talsmand til evig tid
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Redaktørens overvejelser i
forbindelse med pinse kan læses på TdU 2. pinsedag
- klik på "næste" ovenfor.. eller
her. (Under "Til eksegesen")
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92
- gamle version
| Norsk
-
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Vi er i Jesu afskedssamtaler med
disciplene 2:1: Efter varsler og tilløb: Nu fejres
Helligånden.. 3:Den gammeltestamentlige profeti
udtrykker længslen efter 4.Kirkens fødselsdag
taler vi med en vis ret om i
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings
og Videnscenter
Til eksegesen: John Petty er verd å lese.
Betyningen af talsmann / parakletos "one called alongside." Og
av "bli hos" menei. Et begrep som forekommer hos Johannes langt
oftere enn andre steder. Med en spesiell vekt. Se mere
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 14
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
-
[240/pnsdg-b ]
Religionspædagogiske noter:
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Pinsedag - | -
Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2.
række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Thaysen, Eric Colding
Hvad så med vores pinsemorgen nu i dag? Ja, budskabet
er det samme. Helligånden er i gang. Den kommer til os og
skaber tro i vores hjerter, så vi forstår, at han som
døde og opstod virker i os - at han er i os, som vi er i
ham...Det betyder ikke, at sygdom, krig og død i verden
pludselig forsvinder for os. For det gør det ikke. Men det
betyder, at det bliver anderledes med os. Og det sker på
den måde, at Helligånden giver os tro midt i tvivlen.
Den giver os mod midt i lidelsen. Den giver os fred i hjertet
midt i krigen. Og Guds fred overgår al forstand. Den giver
os liv midt i døden. Dø kun, siger den, lad din
krop ældes - lad den blive rynket og slap - ja, lad den
dø med frimodighed, for du skal få tro på, at
du ikke dør alligevel. For sådan som du skal
dø med Jesus, skal du også opstå sammen med
ham. [2006] Se mere
Skov-Jakobsen, Peter
At menigheden, kirken, skulle være en del af vores tro
- det forekommer nok ikke særlig attraktivt i en
sammenhæng hvor vi gerne går rundt og siger om troen,
ligesom de fynske piger om natten, at den er vor egen - og den
er så egen at den hverken kan få ord, udtryk,
følelse eller eftertanke. Alting kan blive så egent
at der ikke er nogen at tale om det med! Man kan indrette sig med
indbildninger og lade det være nok! Men den kristne tro
hævder virkelig at være en tro for mange.
Helligånden hævder at kunne slå bro mellem
mennesker. Helligånden hævder at den kan forvandle
mennesker mod sandhed, retfærdighed - den kan lære
dem at elske og sådan holder den hele tiden horisonten
åben. Helligånden bevæger altid mennesker mod
hinanden, men den lukker dem ikke inde i hinandens tanker.
Helligånden skaber ikke små rum, små tanker og
minimale følelser. Helligånden sørger hele
tiden for at holde tanken og følelsen fast på at vi
aldrig er alene, men altid i relation til de andre og
først og fremmest lever af relationen til Gud. [2008]
Se mere
Rasmussen, Thomas Reinholdt
[Ånden er konkret: dåb, nadver, kirkebygning]
Derfor er vor tids tale om spiritualitet ofte et skjul for
åndelig fattigdom. For egentlig er spiritualitet en
kirkelig armod. Hvis vi ser på historien, så er det
sket at hver gang at kirken er blevet optaget af det
åndelige - det spirituelle - så er den blevet fattig,
for så er den blevet optaget af sig selv og ikke sat i
tjeneste af Ordet. Ikke sendt til verden. Den konkrete verden.
Så spiritualitet er kirkens fattigdom. For Ånden er
konkret. Derfor skal det kristne budskab altid slå ud
af. Klassisk spiritualitet vender indad, og truer med at lukke
sig om sig selv. Men Guds ord kræverat være sendt til
verden. [2012] Se mere
Møller, Peter Fischer
Hvorfor blæser svarene i vinden, når vi
spørger hinanden om pinsen? Måske fordi vi
næsten ikke har noget sprog for troen. De fleste af os
danskere har i nogle generationer været så
blufærdige omkring vore tro, at den er blevet noget helt
privat. Men det mistrives den ved. For kristendom lever ved at
blive delt. [2016] Se mere
Hjerrild, Frederik
Vi plejer jo at sige at pinsen er festen for
Helligåndens komme. Jeg tror nu mest det er af
pædagogiske grunde at vi siger
sådan..Helligånden er noget af det mest levende og
stærke og gennemgående i hele den bibelske historie..
Tænk blot - pludselig at dukke op midt i mørket over
ur-dybet, hvor jorden var tomhed og øde, eller i en
afsidesliggende landby i Palæstina hos en ukendt ung pige.
Det er dét den gamle verden ikke kan tage imod, det
uventede, det totalt overraskende og omvæltende. Vores
verden bygger på det sikre og forudsigelige, aktiekurserne
følges med opmærksomhed dag for dag og time for
time..Dette at Gud Helligånd er blevet lovet os og givet
os, betyder altså ikke at vi skal leve i en særlig
'åndelige' atmosfære, et finere luftlag uden
berøring med denne gamle verden og dens krig og sult og
forstokkethed. Men Helligåndens virkelighed hjælper
os at holde fast ved dette mere, at vi ikke behøver
slå os til tåls med tingenes tilstand og give op
[2006] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
Ånd kræver krop - 2. Kor. 3,2-3- I skal
leve..og erkende jeg er i min Fader, I i mig, jeg i jer.. i
kød og blod i verden, skal vi være bolig for enheden
med Gud.. Holger Drachmann i Engelske
Socialister "Vorherre, se han forstod sig på
stakler, i lasede frakker og revne støvler, og
når han gjorde sine mirakler, så var det for folk
som mig og som Eder. Vorherre han gav, hvad han havde for
hånden, [0000] Se mere
og anviste resten hos Helligånden.
Men præsten! - han tager vor sidste daler: Min
søn, Vorherre i himlen betaler" - Det kirkekritiske kan
behandles parentetisk, pointen er anvisningen hos
Helligånden , som ikke er parallel med en henvisning til
himlen, men til et "hold mine befalinger" med idealet "at give
hvad der er for hånden - det reelt mulige, hvad er ikke
så lidt! Nb - kun dette citat
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|