Theol-P
forside - Kultur og
religionssamtale - forsiden
Lærespørgsmål - konfrontationer
Oversigt:
Vantro at sige at Gud er treenig (Sura
5, 73- ) -
Om loven (Mt. 5, 17-20 ) -
Aksplukningen på sabatten (Mk. 2, 23-28
) -
Den, der tager sit kors og mister liv (Mt.
10, 38-39 ) - Jesu ord til disciple
Når Sandhedens Ånd kommer
(Joh. 16, 12-13 ) -
Er jeg ikke fri? (1. Kor. 9, 1- )
- [underkastelse - ydmyghed]
Indtil han kommer (1. Kor. 11, 26- ) -
Retfærdiggørelse ved tro på
Kristus (Gal. 2, 16- ) - [lov - sharia - nåde -
frelse ved tro]
Retfærdiggørelse ved tro på
Kristus (2) (Gal. 2, 16-II ) - [lov - sharia - nåde
- frelse ved tro - mission]
Ifør jer Guds fulde rustning (Ef. 6, 10-ff
) - troens strid - jihad - hellig krig
Hold dig fra strid og kiv om loven (Tit.
3, 8-10 ) - Belæring, brevlitteraturen
Kristus - kommet i kød (1. Joh. 4, 1-f )
- [inkarnation - prøv ånderne]
Gud er kærlighed (1. Joh. 4,
16-19 ) - [dom - nåde - barmhjertighed]
Alle temagrupper:
Samme Gud - Erkendelse
og sandhed - Jesu forkyndelse og
praksis - Frelse og forløsning -
Sameksistens - Religionsdialog
og mission - Lærepunkter og
konfrontationer
Samlet bibelindeks
Litteraturhenvisninger Oversigt over
litteratur, der er citeret fra.
.
Vantro at sige at Gud er treenig
Sura 5, 73- .
Gud er ikke én af tre - en pinefuld straf vil ramme dem,
som siger sådan
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Sura 5, 73-
.. et af de steder som understreger at hverken
Helligånden eller Jesus er guddommelig i koranen
-
[top]
Om loven
Mt. 5, 17-20 .
Jesus siger i bjergprædikenen: "Jeg er ikke kommet for at
nedbryde loven, men for at opfylde". Hans tilhængeres eller
troendes retfærdighed skal overgå farisæernes
retfærdighed. Dernæst følger ord om, hvordan
mennesker skal forholde sig til vrede, hor, skilsmisse, og
fordringerne om at vende den anden kind til og vise
kærlighed til fjenden.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 5, 17-20
Forståelsen af hvad lov er, og hvordan det
forholder sig med lov og tro, er et ganske komplekst forhold i
kristendommen. Forholdet bringes ofte i spil i sammenligningen
med islam - bl. a. i forsøget på at forstå og
placere fænomenet "sharia". Nedenfor en muslims
forståelse af sharia, hvor forholdet mellem koran og sharia
beskrives parallelt med bjergprædikens ord om Jesu forhold
til loven. Se videre Retfærdiggørelse ved
tro på
Kristus.
-
"Det siges, at Adam viste vejen og spredte
Shariah ud via profeter og Guds udvalgte. På den måde
har ethvert område fået deres egen Shariah. Koranen
bruger ikke mange vers på at omtale Shariah, og det var da
heller ikke formålet, at Koranen skulle nedbryde Shariah
- tværtimod skulle den fuldende loven og dermed gøre
religionen mere oprigtig. Den skulle kort sagt finde essensen.
" Referat af imam Naveed Baigh oplæg ved Islam-forum 2007.
Se mere her.
(28-11-07)
-
[top]
Aksplukningen på sabatten Mk. 2, 23-28 .
Jesu disciple plukker nogle aks på en kornmark på en
sabbat. Nogle Farisæere bebrejder ham det. Jesus
sammenligner med en situation på Davids tid og siger
så: ¯Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke
mennesket for sabbattens skyld. v28 Derfor er
Menneskesønnen herre også over sabbatten.®Jesu
disciple plukker nogle aks på en kornmark på en
sabbat. Nogle Farisæere bebrejder ham det. Jesus
sammenligner med en situation på Davids tid og siger
så: ¯Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke
mennesket for sabbattens skyld. Derfor er Menneskesønnen
herre også over sabbatten.®
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mk. 2, 23-28
nogle kommentarer om lovforståelsen - men
også forbehold for for skrap modstilling - og om hvordan
dette steder er et af de etiske orienteringspunkter hos Jesus
-
Om ret for muslimer til at bede på
arbejdspladsen
Det er obligatorisk at bede fem gange om dagen. Gør
muslimen ikke det, bliver Gud vred og straffer ham på
dommedagen, siger imam Radwan Mansour. Muslimer vil hellere tale
med venner og bekendte eller gå til Imamen for at få
råd og vejledning end henvende sig deres danske
fagforening.- Der er ingen at henvende sig til, fordi den danske
holdning er, at man skal praktisere religionen i fritiden. Men
vores holdning er, at Gud skal gøres tilfreds før
mennesker.
HK-bladet
(2001)
-
[top]
Den, der tager sit kors og mister liv
Mt. 10, 38-39 .
Den der ikke tager sit kors op, er ikke Jesus værd, men
den, der mister sit liv på grund af Jesus, redder det.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Mt. 10, 38-39
Ord om at tage Kristi kors op var
hovedbegrundelsen hentet i bibelen for korstogene. Se Kurt Villads Jensen om begrundelser
for korstogene
-
¯Kristi soldat, siger jeg, dræber med god
samvittighed, og endnu roligere dør han. Når han
dør, gavner han sig selv, når han dræber,
gavner han Kristus®
Bernhard af Clairvaux iflg
(Wiberg Pedersen, Bernhard af Clairvaux s. 196).
-
[top]
Når Sandhedens Ånd kommer Joh. 16, 12-13
.
skal han vejlede til jer i hele sandheden
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Joh. 16, 12-13
Stedet forstås i muslimsk tradition som en
forudsigelse af Muhammeds virke. Se den legendeagtige
fortælling om drengen Muhammed som identificeres af en
kristen præst i Basra som Sandhedens ånd, der skal
komme. Omvendt bruges det samme sted af kristne (5 præsters
svar..) til at understrege Guds enhed i Fader, Søn og
Helligånd. En amerikansk teolog (Ian Mevorach) ser en
portal her for den gensidige forståelse og accept islam og
kristendommen imellem: [Se her]
-
I byen Basra levede der en oplyst kristen
præst, ved navn Buheira. Han vidste fra den hellige skrift,
at tiden for den sidste profets genkomst nu var inde. Den kloge
gamle præst vidste hvad Jesus havde ment med ordene: "Der
er stadig mange ting, som jeg må sige til jer, men I kan
endnu ikke tåle at høre ordene. Men når han,
Sandhedens ånd kommer, vil han lede jer alle til
sandheden". Præsten vidste også, at den ventede
profet ville passere Basra omkring dette tidspunkt. Derfor
stillede han sig hver morgen op på taget af sit hus og
spejdede mod horisonten, og blev stående der hele dagen.
Omsider så Buheira Abu Talibs karavane, og han fik hurtigt
øje på den strålende knægt, der red
på en kamel. Han så endvidere en sky der hang over
drengens hoved, for at beskytte ham imod solens brændende
stråler. Buheira stirrede intenst på drengen, fra top
til tå; der var ingen tvivl i hans sind, om at han for sig
havde den ventede profet.
Jesu
genkomst på islam.dk
-
Som kristne taler vi om den ene Gud som den
treenige Gud. Det er i den uadskillelige enhed bestående
af Fader, Søn og Helligånd, vi ser Gud
åbenbare sig for verden.
Bibelen vidner om Guds treenighed. Jesus siger om sig selv: "Jeg
er vejen og sandheden og livet;
ingen kommer til Faderen uden ved mig." (Joh. 14,9). Og Paulus
skriver: "For os er der kun én
Gud, Faderen; fra ham er alle ting, og vi til ham. Og for os er
der kun én Herre, Jesus Kristus; ved ham er alle ting, og
vi ved ham" (1 Kor 8,6). Budskabet i Jesu liv og den kristne tro
er, at "således elskede Gud verden, at han gav sin
enbårne søn, for at enhver, som tror på ham,
ikke skal
fortabes, men have evigt liv" (Joh. 3,16). Gud er altså den
som elsker først, og for at åbenbare sin
betingelsesløse kærlighed, træder han ind i
den syndige verden gennem Jesus Kristus. Hans
ultimative kærlighedshandling er døden på
korset i menneskers sted, som udtryk for Guds nåde og
tilgivelse, uden at mennesker skal gøre sig fortjent til
det. Gud Helligånd skænker mennesker den
retfærdiggørende tro på Jesus Kristus og
hjælper os til at leve, som han har lært os.
"Sandhedens
ånd skal vejlede jer i hele sandheden" (Joh. 16,13). Denne
tro deles ikke af muslimer, og her har vi ikke et fælles
ord. [En gruppe Haderslevpræsters svar til 138 lærde]
-
-->
[top]
Er jeg ikke fri?
1. Kor. 9, 1- .
Paulus spørger: "Er jeg ikke fri?" og begrunder friheden
i, at han har "set Jesus, vor Herre".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Kor. 9, 1-
Se mere om den troendes frihed og dets bundethed:
Om at spise afgudsofferkød
-
-
Underkastelse eller ydmyghed
Det er efterhånden blevet en vits eller en
anstødsten for mange kristne, at islam betyder
'underkastelse', og i Holland har man kunnet lave film, som
kombinerer seksuel
underkastelse med en radikal åbenbaringskritik.
Underkastelse er her det samme som
ufrihed, og straks ser man forskellen til kristendommen. "Er jeg
ikke fri? Har jeg ikke set
Jesus?" (1 Kor 9,1). Men måske ligger der noget andet og
dybere i det. Underkastelse i
islam er følgen af den simple erkendelse, at Gud er
almægtig og hverken kan forstås fuldt
ud eller monopoliseres af nogen enkelt imam eller enkelt
troende.
Underkastelse er
simpelthen det, som man i kristendommen i årtusinder har
kaldt ydmyghed. Ydmyghed
over for Guds storhed.
Kurt Villads Jensen.
Se artiklen: Submission - om kristendom og islam og den
augsburgske trosbekendelse.
-
Islam leksikalt
Leksika bestemmer ordets grundbetydning
forskelligt. Meyers Fremmedordbog (1902) - fra før
forholdet til islam blev kritisk! - oversætter: ¯hengive
sig i Guds Villie. Af salama, hengive sig til®. ¯Islam®
oversættes i vestlig sammenhæng af mange i dag
med ordet ¯underkastelse®, der har entydig negativ
klang. Andre mulige oversættelser er ¯overgivelse®
og ¯hengivelse®. Muslimen forbinder ordet med fred,
harmoni, liv i overensstemmelse med Guds vilje - jfr.
ordet salam, som betyder fred.
S. 28 i
Bibel - og mødet med anden
tro
-->
[top]
Indtil han kommer
1. Kor. 11, 26- .
Lad os fejre nadveren til minde om hans død, indtil han
kommer igen.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Kor. 11, 26-
Forestillingen om Jesu genkomst hænger de
fleste steder i NT sammen med forestillingen om den endelige dom
over denne verden, og kædes sammen med Kristi
guddommelighed (fx. 1. Kor. 15,23f). Koranen taler også
Jesu genkomst (sådan tolkes det i hvert fald (Second Coming of Sayyidna
Isa)), men her i
forbindelse, hvordan Gud sørgede for at han ikke blev
korsfæstet - og med understregningen af at med Jesus var
det som med Adam, han blev skabt. Sura 3,55.Sura 3,59 Om Adam og Jesus
-
[top]
Retfærdiggørelse ved tro på
Kristus Gal. 2, 16- .
Vi retfærdiggøres ikke af lovgerninger, men af tro
på Jesus Kristus.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Gal. 2, 16-
Hvad er tro - og hvilken rolle spiller den for
frelse?
Man kan spørge: Hvad betyder tro - tro på
Jesus Kristus? Tilslutning til
Jesus-læresætninger eller til Jesus-bevægelsen
- eller hengivelse/fuld tillid til det, som Jesus
åbenbarer om Gud, sådan at dette virkeliggør
sig i den troendes liv? [Se Hebræerbrevet 11,1 f. om tro
(Hebr. 11,1)] - se også
hvad tro er/kan være i mødet med Jesus: Jesu
praksis.
Islam bestemmes ofte som "lovreligion" fordi sharia er lov, som
skal følges. Se fx nedenfor (Gal. 2,16-
II), Morten Kvist: "Hvad muslimer har brug for". Men
billedet
er ganske komplekst. Det viser sig, når mennesker, som har
levet med muslimer i praksis, skal vurdere sagen - eller hvis
man
studere "forståelseshistorien" fra middelalderen og frem
- jfr. nedenstående citater.
Se også: Jeg er kommet for at
opfylde loven
-
Islam betyder "retfærddiggørelse
ved tro alene"
Kristne hævder ofte, at islam er en "gerningsreligion", at
den er ren lov, og det er på en måde rigtigt,
eftersom den er en åbenbaring af Guds vilje. Men man kan
med samme ret hævde, at islam på god reformatorisk
vis lærer menneskets "retfærdiggørelse ved tro
alene". Dens missionspraksis, hvorefter man modtager og
anerkender folk som muslimer på den blotte bekendelse til
Guds enhed og til Muhammed som Guds apostel, er et klart tegn
herpå.
At islam skulle være ren lov, modsiges af, at Gud
også i islam er nådig, barmhjertig og tilgivende og
således også frelser syndere.
..selvom ingen muslim kan føle sig helt på den sikre
side, er det almindelig opfattelse, at enhver, som bekender, at
der ikke er anden gud end Gud, og at Muhammed er hans apostel,
vil blive frelst på dommens dag.
Man tror nemlig, at Muhammed på dommens dag vil gå
i forbøn for enhver muslim, og denne antagelse er det
sikreste fundament for muslimens håb. Det er ikke et
ligegyldigt og teoretisk lærepunkt, men den virkelige basis
for den jævne muslims fortrøstning. Muhammed spiller
således en rolle som hans forløser, og dermed
neutraliseres den frygt og usikkerhed, man ville vente forbundet
med læren om Guds forudbestemmelse.
Verner Tranholm-Mikkelsen, s. 159 i
Islam. Tekster og stemmer fra den
muslimske verden
Katolsk og protestantisk syn på
islam
Indholdet af islam er ifølge Luther blot en række
påbud på gerninger. Gennem bøn fem gange
dagligt, pilgrimsrejse mindst en gang i livet og at sige
trosbekendelsen er muslimen sikret frelse, mens tro og nåde
er ukendte begreber inden for islam. Netop opfattelsen af islam
som en lovreligion eller en gerningsreligion er stadig den
almindeligste i Nordvesteuropa. Luthers indledning til
koranoversættelsen og hans jævnføring af paven
og tyrken blev en anstødssten for katolske
islaminteresserede, men den fik en lige så stor indflydelse
i katolske kredse som protestantiske. Dels fandtes der gennem
halvandet hundred år ikke andre oversættelser; dels
angav den interessefeltet for kommende studier. De fleste
katolske forskere mente nemlig ikke, at islam var en
gerningsreligion, men snarere en nådesreligion. Muslimen
tror blot, men gør intet, for han mener, at han allerede
er forudbestemt til enten frelse eller fortabelse og hverken kan
gøre fra eller til. Muslimen lever i ansvarsløs
livsnydelse, men håber til sidst at blive frelst af Guds
nåde alene. Muslimen minder altså til forveksling om
protestanten.
Kurt Villads Jensen: Kristne temaer om islam gennem tiden.
Årsskrift Pakistans Kirke 1995.
-
Vi lever af troen på Gud
I mødet med muslimer bliver vi som kristne ind imellem
dybt overraskede. Når vi tror, at vi er i gang med at
gøre klar til bedst muligt at oversætte kristentroen
til et forståeligt og attraktivt sprog for muslimer, og
så overvældes af oplevelsen af, at Gud med sin
Helligånd er tilstede i mødet mellem os. Det lyder
måske temmelig indlysende. Ikke desto mindre er det en
overvældende evangelisk erfaring, at Gud ikke lever af mine
hårdtslående argumenter for kristendommen, men at jeg
lever i ham.
I mødet med troende muslimer er mit perspektiv blevet
ændret. Jeg har oplevet, at her står jeg sammen med
mennesker, der - som jeg selv -lever af troen på Gud.
Oplevelsen af alt det der binder os sammen, som troende
mennesker
er overraskende, fordi vi jo er vant til at fremstille hinandens
tro, som den diametrale modsætning til vores egen.
Annette Bennedsgaard, sognepræst Gellerup Kirke,
Århus. S. 22 i "Religiøs Mangfoldighed - en
udfordring til menighedsrådene".
Menighedsrådsforeningen 2007.
-
[top]
Retfærdiggørelse ved tro på
Kristus (2) Gal. 2, 16-II .
Vi retfærdiggøres ikke af lovgerninger, men af tro
på Jesus Kristus.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Gal. 2, 16-II
Nedenfor et citat om islam forstået som
lovreligion - punktet hvor kristen mission må sætte
ind. Ovenfor andre synsvinkler på
spørgsmålet lov/frelse og islam.
-
Lovens byrde og islam
Teologisk set må missionen blandt muslimer gå ud
på at befri dem fra lovens byrde. De mener, at den
islamiske lov, åbenbaret for Muhammed, nedskrevet i
Koranen, fortolket i Hadith, er den sande vej for ethvert
menneske. Rent bortset fra at den islamiske lov byder på
mange ubehageligheder set med et hvilket som helst vestligt
øje, så er det afgørende problem selve lovens
status: Den er til frelse, dvs. sige livets sande betydning
findes fastholdt i bestemte love og regler.
De kristne ved derimod, at loven ikke kan have den status. Loven
er en nødvendig omstændighed i et samfund. Ikke
mere. Det fører til ufrihed, hvis man tror, at loven kan
give livet betydning. Af lovgerninger vil intet menneske blive
retfærdiggjort, siger Paulus (Gal. 2,16)...
At få ændret lovens status i muslimernes øjne
vil være en evangelisk velgerning, ja en befrielse for dem.
Således fortalte en muslim efter at være blevet
døbt, at det bedste var, at hun nu ikke længere
behøvede at lyve. Er muslimer da løgnagtige? Nej,
ikke specielt (det er den kristne frihed, som er speciel), men
ethvert lovkrav - moralsk eller juridisk, der fremføres
med guddommelig autoritet fører til løgn og bedrag,
for ingen kan leve op til det. Og er loven tilværelsens
yderste horisont må man begribeligvis lyve om dens
overholdelse. Det må enhver. Det er at trælle under
loven.
Morten Kvist: Hvad muslimer har brug for. Kr.Dgbl. 14/6
2006.
Læs hele artiklen her: Morten Kvist: Hvad muslimer har
brug for.
-
[top]
Ifør jer Guds fulde rustning Ef. 6, 10-ff
.
Ifør jer Guds fulde rustning - med troens skjold,.. grib
frelsens hjelm, og Åndens sværd, som er Guds ord.
Spænd sandhed som bælte om livet, ifør jer
retfærdighed som brynje, og sko på fødderne
som er "villighed til at gå med fredens evangelien". Kampen
står ikke mod mennesker i kød og blod, men mod
myndigheder og magter, ondskabens åndemagter i
himmelrummet.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Ef. 6, 10-ff
Åndelig eller fysisk kamp?
Det fremgår tydeligt at der er tale om åndelig kamp.
Men om stedet i kirkens historie er blevet brugt til at begrunde
fysisk kamp eller krig for troens udbredelse eller forsvar kan
ikke udelukkes. Andre ord er (næppe med rette!) blevet
brugt sådan, fx. "Jeg er ikke
kommet med fred, men med sværd"- Mt. 10,32.
Indenfor islam diskuteres spørgsmålet om hellig krig
(jihad). Nogle tolker der rent åndeligt og parallelt med
stedet her i Ny Testamente, andre hævder at det er rent
defensivt, endelig mener nogle, at hvis det skal forståes
defensivt, så skal det forståes som forsvaret af
menneskets frihed som sådan - fx. mod falsk tro og
undertrykkelse - og da også gerne med sværd.
Se om Se om Militant kristendom på
kristendom.dk
Spørgsmålet om retfærdig krig kan studeres i
"Retfærdig krig. Om legitimeringen af krig og
voldsudøvelse i historien" Læs FagBogInfo
-
Nødvendigheden af jihad ved
sværdet
Enhver som har tilstrækkelig indsigt til at forstå
islams særlige karakter, kender også
nødvendigheden af jihad ved sværdet, side om side
med jihad gennem forkyndelsen. Han vil også vide, at det
ikke er nogen "defensiv handling" i den snævre betydning
af forsvarskrig, som den i dag forstås af dem, der har
strakt våben over for nutidens realiteter og
orientalisternes udspekulerede angreb ...
Hvis vi insisterer på at kalde den islamiske jihad for
defensiv, så må vi ændre betydningen af ordet
defensiv til at betyde "forsvar for mennesket" imod alle de
elementer, som begrænser dets frihed. Disse elementer kan
tage form som overbevisninger eller begreber, eller som
politiske
systemer, baseret på økonomiske, racemæssige
eller klasse-forskelle. Dengang islam blev til, var verden fuld
af sådanne systemer, og vor tids jahiliya (barbari og
hedenskab) har også forskellige varianter af sådanne
systemer.
Sayyid Qutb: Jihad på Guds vej. Citat fra tekstudsnit s.
133 i
Moderne islam. Muslimer i Cairo. (3.
udg.)
Den store og den lille Jihad
Det forholder sig sådan i Islam, at den store Jihad
er den Jihad, som muslimerne udfører, når de
kæmper mod deres egne lyster og begær ved at afholde
sig fra de fristelser som hverdagen byder på. Denne Jihad
kaldes på arabisk for "Jihad Al-Nafs", som betyder
"anstrengelsen mod en selv", da man som tidligere nævnt
skal bekæmpe ens egne egoistiske lyster...
Den lille Jihad hedder på arabisk "Jihad bel Qetal",
som betyder "Jihad ved at kæmpe". Det er denne Jihad som
de fleste har hørt om og stadig den, som de fleste har
misforstået.
Denne Jihad må kun udføres, når muslimerne
angribes, altså som forsvar. Det er strengt forbudt for
muslimerne at være dem, der starter en krig eller
være dem, der er skyld i at blod udgydes.
Jfr Sura 2,190; 22,39-40; 60,9-10.
Citeret fra Mohammad Al-Jizanis artikel "Jihad i islam" på
religion.dk.
Læs hele artiklen.
-
-->
[top]
Hold dig fra strid og kiv om loven
Tit. 3, 8-10 .
..de, der er kommet til tro på Gud, lægger vægt
på at handle godt og rigtigt; det er godt og gavnligt for
mennesker. v9 Men tåbelige diskussioner og stamtavler og
kiv og strid om loven skal du holde dig fra, for den slags er
unyttigt og meningsløst.
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
Tit. 3, 8-10
Stedet kan belyse den troendes forhold til
skriften. Strid om loven er ørkesløst - det er et
centrum, der hedder "handle godt og rigtigt."
-
[top]
Kristus - kommet i kød 1. Joh. 4, 1-f .
Johannes skriver til sin menighed: "Mine kære, tro ikke
enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud,
for der er gået mange falske profeter ud i verden.
Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, som
bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud;
men enhver ånd, som ikke bekender Jesus, er ikke af Gud,
og det er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme,
og den er allerede nu i verden".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Joh. 4, 1-f
Man kan overveje om det at prøve
ånderne, er afprøvning af læreindholdet i en
given tro og så dernæst, om ikke-accept af
lære(punkter) indebærer ikke-accept af den anderledes
troende. Eventuelt inddrage: Døm
ikke....
-
Jesus er Guds udsending To
korancitater.
I Skriftens folk! Gå ikke for vidt i jeres religion! Sig
ikke andet end sandheden om Gud! Messias, Jesus, Marias
søn er kun Guds udsending, Hans
ord, som Han talte til Maria, og ånd af Ham. Så tro
på Gud og Hans udsendinge, og sig ikke: "Han er tre!" Hold
inde! Det vil være bedst for jer. Gud er en gud. Lovet
være Han, højt hævet over at have en
søn. (Koranen, Sura 4,71)
Med Jesus er det hos Gud som med Adam. Han skabte ham af jord.
Derpå sagde Han til ham: "Bliv til!", og så var han
til. (Koranen, Sura 3,59)
-
-->
[top]
Gud er kærlighed 1. Joh. 4, 16-19 .
Johannes skriver til sin menighed: "Gud er kærlighed,
derfor behøver vi ikke frygte på dommens dag. Og
vores kærlighed bunder i hans kærlighed: Vi elsker,
fordi han elskede os først. Og vores kærlighed til
Gud kan ikke udfoldes ret uden at vi også elsker vores
broder: "Den, der elsker Gud, skal også elske sin broder".
Teksten on-line hos Bibelselskabet:
1. Joh. 4, 16-19
Spørgsmålet om forholdet mellem
nåde, barmhjertighed og kærlighed og
sammenhængen med menneskets kærlighed til Gud og
mennesker i hhv. kristendom og islam er ikke entydigt - og
diskuteres. Også spørgsmålet om frygt på
dommens dag er der forskellige vinkler på: Se ovenfor Islam
betyder retfærdiggørelse af
tro(!).
Det største bud i loven
- med islamisk appel til at se dette som fælles grund for
samtalen mellem kristendom og islam.
-
Hvis I elsker Gud, vil Gud elske jer
Hvordan med Guds kærlighed i islam? Det er bestemt ikke i
centrum af Koranens budskab. Hvad der står forrest er Guds
enhed og nåde. Det almindelige arabiske ord for et
kærligt menneske er alhuhibb, hvad der ikke er et af Guds
allersmukkeste navne. I stedet harvi navnet al-wadud, som kun
optræder to gange i Koranen. Det står sammen med "Den
Allernådigste" (11,90) og med "Den Allermest Tilgivende"
(85,14). .. Frem for alt så elsker Gud dem, der elsker ham
og følger Profeten:
"Sig: Hvis I elsker Gud, så følg mig: Gud vil
elske jer og tilgive jer jeres synder. Gud er barmhjertig
og
nådig".(3,31-32).
Sammenlign med netop 1. Joh.Vi elsker, fordi han elskede os
først.
Se s. 94 i
At være Tro mod Tro
Er kærlighed ikke blandt Guds 100 navne
i islam?
I samtalen mellem islam og kristendommen fremhæver kristne
undertiden at "kærlighed" ikke at finde blandt
Allahs 100 navne. Edvard Wulff Petersen har interviewet
Professor
Hassan Adel, al-Ahzaruniversitet i Cairo:
Kan en muslim sige "Gud er kærlighed"?
"Allah mahabbah", Allah er kærlighed, synger Omm Kalthoom
med rette. Allah er den barmhjertige. Han er selve
kærligheden og barmhjertigheden.
Har Allah lovet at vise barmhjertighed mod enhver?
Allah er nådig, også når han dømmer. Han
dømmer for at retlede.
Kan De forklare nærmere, at Allah er kærlighed og
barmhjertighed?
Når vi siger, Allah er barmhjertighed, så mener vi,
han er barmhjertigheden og kærligheden selv. Det er
imidlertid ikke den dybeste karakteristik af Allah, for den er
umulig på grund af menneskers mangelfulde fatteevne. Alle
Allahs egenskaber er lige værdige. Mennesker kan ikke
hævde at have fattet dybden af Allahs egentlige
væsen. Vi kan ikke begribe Allah i hans fylde. Vi må
tage trin for trin.
s. 30 i
Islam. Tekster og stemmer fra den
muslimske verden
-->
[top]