23. søndag i treenighetstiden
Dagens evangelium: Mk. 10. 28-31 -
Bibelen online: | Norsk - | Dansk 1992 -
| Biblegateway (åbner på Lutherbibel
1545, andet kan vælges) -
- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av
søndagens preken... [Se mere om
Redaksjonelt: De norske tekstrekkene er
ganske alene om å bruke denne teksten. Det er en merkelig tekst -
og et merkelig løfte Jesus gir disiplene sine - belønning både her
og hisset. Hvis du utelader ordene om lidelse (Lukas og Matteus
gjør det - og man kan mene at det er en markinsk redaksjon - jf.
nedenfor), kan veien være banet for en "prosperity theology" - men
hvis du leser mer, bør du nesten si det motsatte. Er det ikke i
utgangspunktet en anti-autoritær tekst? Hvem gjelder det da - hos
oss? Jeg har funnet teksten behandlet av et par nyere danske
eksegeter - se nedenfor. [Begge bøker er gode - Johannes Aakjær
Steenbuchs "Guds rige er anarki" er helt ny og kan jeg på det
sterkeste anbefale den også til mine norske kolleger [Se min anmeldelse
her]
Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)
Dansk "Teksten denne uge" (Kun hvis det er en
tilsvarende).
The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - umiddelbar
adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i teksten,
kommentarer.
Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - direkte
tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten,
kommentarer.
-->
BibleHub - kommentarer Åpner på første
verset i teksten
Den nyeste fra
Working Preacher. Se også høyre spalte for flere
kommentarer.
Lectionary
Greek
Tekstboken
- ressursside - åpner på den aktuelle søndagen, alle
tre rekkene.
Til eksegesen: (Dansk:) Det interessante og
formentlig mest betydningsfulde er den lille forskel mellem det
Jesus fremhæver, de har givet afkald på og så det de får igen:
angiveligt alt, men altså undtagen en far. Læs mere under citater
fra faglitteraturen. For en Johannes Nissen er det ikke en
tilfældighed, men helt centralt og ud fra Steenbuchs eksegese af
Mt 23,8-10 (som Nissen henviser til) dagens perikope en refleks af
tanken som får udtryk i Johannes 1,12-13.. at være Guds børn, ikke
født af kød og blod.. mands vilje. Lønnen (nb. ikke deres
fortjeneste) er det ny liv i det anarkiske Guds rige her på jorden
men set som er en del af det evige. Så kan man spørge: Er det
kirken der skal være genstand for søndagens prædiken fristes den
hele tiden til at blive i det gamle mønster (konformitetens) ? -
jfr nedenfor Steenbuchs formaning til de kirkelige autoriteter. -
Eller er det en fordring til mennesket i almindelighed til at være
efterfølger ved netop og i særlig grad at give afkald på at værne
om undertrykkende strukturer?
Ser man synoptisk på det Synoptisk sammenstilling ] kan man få den
tanke at både Mattæus og Lukas har syntes det var lidt forvirrende
med far/ingen far og sprunget det over og forkortet det nye
liv-perspektivet til "få mangedobbelt igen". Mattæus dropper
tanken om "i denne verden" nøjes med "arve evigt liv" - mens Lukas
har begge dele. Kun Markus har "også forfølgelser" med (til det
sidste se evt nedenfor Nissen).
Faglitteratur til kapitlet: Mk. - 10 [En del dansk litteratur, men
også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre
tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering
Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til
kapitlet":
Se også hos Mattæus: Mt. 23,8-12 Men dere skal ikke la
noen kalle dere rabbi, for én er mesteren deres, og dere er alle
søsken. 9 Og dere skal ikke kalle noen her på jorden far, for én
er deres Far, han som er i himmelen. 10 La heller ikke noen kalle
dere lærere, for dere har én lærer: Kristus. 11 Den største blant
dere skal være tjeneren deres. 12 Den som setter seg selv høyt,
skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes
høyt. -
Johannes Nissen: Budskab og konsekvens
Under overskriften: Overvindelsen af de patriarkalske
magtstrukturer, skriver Johannes Nissen om netop denne
perikope (Som nb. ikke er prædiketekst, lige så lidt som Mt
23,8-12, i Danmark, men altså i Norge) :
Bruddet med den "gamle" verdens normer kommer særlig klart til
udtryk i sidste del af beretningen om den rige mand, Mark
10,28-31..
I sin nuværende form afspejler denne tekst Markusevangeliets
"sociale verden" (ordene "tillige med forfølgelser" stammer
muligvis fra den markinske redaktion)', men ordenes substans går
uden tvivl tilbage til den historiske Jesus.
Afsnittet består af to dele. I første del fremhæves det, at
disciplene skal forlade alt det sikre: "fader" og "moder" den
patriarkalske familiestruktur; "børn" den største glæde for den
tids mennesker, deres stolthed og deres sociale sikkerhed;
"marker" jødernes andel i det forjættede land. Disciplene skal
altså forlade alt, men de bliver ikke ladt i stikken.
Sidste del viser, hvordan den gamle struktur og det gamle
fællesskab symboliseret ved "huset" (da. overs. "hjem") vil blive
erstattet af en ny social struktur, et nyt fællesskab, der ligesom
det gamle er struktureret efter "hus"-modellen. Side 73.
En sammenligning af listen over de ting, man forlader (v. 29) og
listen over de ting, man får (v. 30), afslører, at "fader" er
udeladt i den sidste liste. Og det er næppe nogen tilfældighed. I
det nye fællesskab, Guds familie, skal der ikke være nogen
"fader", fordi dette begreb i alt for høj grad signaliserer de
patriarkalske magtstrukturer.
At det er en korrekt tolkning, bekræftes af Matt 23,8-12...
Johannes Aakjær Steenbuch: Guds rige er anarki.
>> .. "De anti-autoritære principper går igen, da
Jesus forbyder sine disciple at lade andre kalde dem "fader",
"lærer" og Rabbi", altså "mester" (Matt 23,8-10). Hans disciple er
brødre, for kun Gud er deres far, og Jesus selv er deres lærer.
Igen er pointen, at disciplene skal undlade at udøve magt over
andre, at de skal tjene i stedet for at herske.. " s. 61
>> " 'I er alle brødre', siger Jesus til sine disciple (Matt
23,8). Det kirkelige fællesskab er forudsætningen for den enkelte
kristnes frihed. Kirken er med andre ord et broderskab og af den
grund kendetegnet ved lighed og dermed frihed. Det skal næppe
(kun) forstås som et spørgsmål om varme følelser mellem kristne.
Pointen udfoldes af Jesus klart polemisk i modsætning til de
religiøse autoriteter, der ville stille sig selv imellem folket og
Gud: "I må ikke kalde nogen på jorden jeres fader", siger Jesus
(Matt 23,9). Deri ligger næppe et forbud mod den nøgterne
konstatering, at man naturligvis har en biologisk familie, men der
ligger et opgør med den religiøse faderrolle, som
kendetegner mange former for hierarkisk religion. Pointen er, at
Jesus" disciple står lige over for Gud..s. 155"
>> Med et par mellemregninger når Steenbuch frem til
"Kirkens hyrder har rigtig nok fået en særlig opgave som kirkens
tilsynsmænd eller "biskopper" (Apg 20,28). Men det
handler ikke om at overvåge menighederne for at sikre deres
konformitet, men om at være årvågen og opmærksom på hver
enkelts velfærd. .. s. 157.
[779/tr23-g ]
Religionspedagogiske notater (Som regel
dansk): Opslag under tema "magt" i "Elementer til kateketik" giver
en del forslag. Link her til et par stykker: - Fodvaskningen - Jesus
for Pilatus - -
-
Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Prekenhjelp: Se her
Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Norsk salmebok" Se her
Salmeverktøy med kirkeårsoverveielser,kommenteret salmevalg
mm. Se her
Forskjellige online prekensamlinger:
Predigtdatenbank - oversigt via bibelskrift
(Tysk, vist omfattende, samling af prædikener
Predigten - online - Calwer Verlag - via
bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prekener on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller Online)
[Sitatene er noen ganger bare den innledende linjen og / eller
avslutningen. Og et sitat fra teksten karakteriserer ikke
nødvendigvis hele preken - men klikk inn og se hele preken]
Predigtdatenbank - oversigt via bibelskrift
(Tysk, vist omfattende, samling af prædikener
Predigten - online - Calwer Verlag - via
bibelskrift (Tysk - prædikener online
Hammer, Harald Kaaså
Det står om å forlate "hus eller brødre eller søstre eller mor
eller far eller barn eller åkrer for min skyld og for
evangeliets skyld". Disse ordene er ikke en opphevelse av det
fjerde bud om å hedre sin far og sin mor. De viser at det fjerde
bud ikke er et krav om blind lydighet. Det kan komme tider hvor
mor eller far blir et hinder for troen og Guds vilje. Da har mor
og far gått ut over sin rolle som mor og far, og er blitt
despoter. Foreldrene formanes til å gi barna en oppdragelse
etter Herrens vilje. "Ef 6,4 Dere foreldre, vekk ikke sinne og
trass hos barna deres, men gi dem omsorg, så de får en
oppdragelse og rettledning som er etter Herrens vilje."
[2014] Se mere
Ordet.be
Tekstens oppmuntring/ løfte/ evangelium: Tanken om at Gud
velsigner, "lønner" og "betaler" etter det mennesket gjør, er en
sentral tanke i den bibelske åpenbaring. Dagens prekentekst er
en av de få steder hvor Jesus taler om timelig lønn. Hans
budskap er at lønn ikke utbetales etter menneskelig fortjeneste,
men etter Guds godhet, - nådelønn. [0000] Se mere
Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala
Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.
|