Fællesskab og samfund. Identitet
3/politik (20)
Kristendom og politik. Fordring i forhold til samfundet.
Generelle etiske problemer.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Når kærlighed
får magt.. (Type: henvisning)
Rigdom - ejendom (Type:
begreber, basale)
Drømmen om byen (Type:
praksis, skrive mm)
Konger og profeter (Type:
fortælling lbh 18)
Profeten Esajas (Type:
fortælling lbh 19a)
Profeten Jonas (Type:
fortælling, GT)
Næstekærlighedens
motiver (Type: Baggrundsstof)
Venskab (Type:
symbolbegreber)
Fodvaskningen (Type:
billed-iagttagelse)
Profeter (Type:
fortælling lbh 19)
Desmond Tutu (Type:
fortælling, personer)
Hvem skal have hjertet? (Type:
spil, etik-)
Besættelsesmagter
(Type: fortælling, NT: lbh 9x)
Guds drøm og min
drøm (Type: praksis, skrive)
Kristendom og politik - en
oversigt (Type: Oversigt)
Kristendom og politik -
salmer (Type: Oversigt)
Min sande familie (Type:
læsning, NT)
.
.
Når
kærlighed får magt.. - [top]
20/ 659 |
henvisning |
kærlighed |
Indhold: Flere af Hans Anker Jørgensen salmer
er velegnede til at tage forholdet kristendom / samfund op. Fx:
Når kærligheden får magt i
verden og
Du som lader græsset gro
Krydshenvisninger: Når kærligheden får magt
i verden;
Du, som lader græsset gro;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Rigdom - ejendom
- [top]
20/1110 |
begreber, basale |
rigdom |
Indhold: Lidt ideer og krydshenvisninger.
Luther-citater. #ejendom #tyveri #kapital #mammon #udnyttelse
#socialetik #rigdom #fattigdom
På www: Global Rich List - Hvor rig er du?;
Kirkens
forhold til rigdom og fattigdom
God or Mammon - blogsted med diskussion;
;
;
;
Hvordan:
Spørgsmålet om rigdom overfor
fattigdom er i Jesu forkyndelse i virkeligheden lige så
vigtigt som forholdet mellem synd og tilgivelse. Det er let at
belyse gennem nogle af hans lignelser, men naturligvis også
fra hans direkte tale om fattigdom og rigdom. Elementet her
består foreløbig af nogle, bibelhenvisninger,
henvisninger til andre elementer og et enkelt sted på
nettet, hvor eleverne kan placere deres egen/ deres
forældres rigdomsniveau - globalt. Om at samle sig
skatte (Mt.6,19). Ingen kan tjene to Herrer, (Mt. 6,24) Det er
lettere for en kamel at gå gennem et nåleøje
end for en rig at komme ind i Guds Rige. (Mt. 19,16-16).
Krydshenvisninger: Den rige bonde;
Frans af Assisi;
;
;
;
;
| Mt. 19, 16-26 Gl.v. |
Ny v. | Norsk -
| Mt. 6, 19-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 6, 24-34 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 19, 16-26 Gl.v. |
Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Tyveri
Du skal ikke tro, at kun det er tyveri, som består i, at
du røver det fra din næste, som hører ham
til. Du stjæler lige så meget som når man
stjæler penge fra en andens pung eller kiste, hvis du ser
at din næste lider af hunger, nød, tørst
osv., eller ikke har sko og klæder eller et sted at bo, og
du ikke hjælper ham. For din ejendom er ikke din, du er
blot indsat som forvalter over den, for at du skal dele ud til
dem, som trænger til det .. Derfor er en rig mand, som ikke
er en tyv, ja, en stor tyv, en sjældenhed. Det ville
også behøves et langt tov, for at hænge
sådanne store tyve. Sådanne tyve findes der
imidlertid ikke så mange af, for den almindelige mand har
ikke så stor ejendom, som de rige, der blot skraber,
flår, udpiner og udbytter de fattige og samler store
skatte. Det er dem, som er de virkelige og største tyve,
og dem hænger man ikke i galgen, men de får ære
af alle og de øverste pladser, men de vil ikke undgå
galgen til sidst. Djævelen vil selv blive mester over dem.
Han vil binde dem fast i Helvede, så de ikke kan komme
væk fra ham.
Martin Luther. WA 16. 513 (Prædikener over Anden
Mosebog, 1524-27) [Man fristes til at tro at et kort,
prægnant citat (se i forbindelse med Den
rige bonde) om juristernes og Guds syn på rigdom er
en tolkning af ovenstående. (Jeg har ikke været i
stand til at finde citatet hos Luther selv). Men her er et
lignende: "Når du udbytter folk eller ikke udbetaler dem
deres løn rigtig, så er det et tyveri. Du er en tyv
for Gud og vil se den fattige Lazarus foran dig på dommens
dag, ham, som du har nægtet at give noget ved en
sådan handlemåde, og som du desuden har
bestjålet og frataget det, som var hans, på grund af
din griskhed." WA 52, 372 (Huspostillen, 1544) (Altsammen hentet
på www.lutherdansk.dk)
Drømmen om byen
- [top]
20/ 78 |
praksis, skrive mm |
håb og længsel |
Indhold: Elevernes egen drøm om den gode
by.
Kim Larsen: "Sylvesters drøm".
Vi bygger på en by.
Inger Christensen: "Et samfund kan være så
stenet."
På www: Kim Larsen: Sylvesters Drøm (YouTube);
;
;
;
;
Mål: At åbne øjnene for
nødvendigheden af håbet/ drømmen.
Hvordan:
Eleverne skriver ned deres drøm om en by,
hvordan den skulle være, hvis den var "drømmen".
Dernæst sangen Vi bygger på en
by. - som de synger godt med på. Så
oplæsning af drømmene - ligheden er rimeligt
slående. Lytte til Kim Larsens Sylvesters Drøm.
Spørgsmål: Hvad drømmer Sylvester om?
Måske kan elementet bruges sammen med Allehelgen. Saligprisningerne. Se også
Guds drøm og min drøm
Krydshenvisninger: Vi bygger på en by;
Guds drøm og min drøm;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Inger Christensen: Et samfund kan være så stenet -
bl.a. i "151 andre Sange" Edition Egtved 1982 (eller
digtsamlingen Det)
Konger og profeter
- [top]
20/ 220 |
fortælling lbh 18 |
magt |
Indhold: Fortælling om forholdet mellem kongemagt
og profetisme i Israel - med David og Nathan som
hovedeksempel
Mål: - give forudsætning for at
forstå at profeti er andet end noget med at forudsige ting
- at det først og fremmest er magtkritik med udgangspunkt
i tro
Hvordan:
Historien genfortælles - David og Nathan er
valgt fordi det er en god historie - og fordi man i indledningen
til den kan tegne et billede af Davids plads i Israels historie,
som kan give forudsætning for at forstå forventningen
om en Davids Søn - de øvrige profeter kan
følges op. Se videre: Profeter
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
Profeter;
;
;
;
;
| 2 Sam. 12, 1-15 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Profeten Esajas
- [top]
20/1578 |
fortælling lbh 19a |
profeter |
Indhold: På En linie i bibelens historie. Siden
har for uden kaldelsesbilledet, hvor englen renser Esajas mund
med glødende kul, billeder og tekst der handler om
håbet om fredsriget.
Hvordan:
Det er oplagt at inddrage adventstiden salmer og
julesalmerne.
Krydshenvisninger: Jonas og hvalen;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Profeten Jonas
- [top]
20/1391 |
fortælling, GT |
død og opstandelse |
Indhold: Fortælling af Jonas historie. Eventuelt
med brug af de tre billeder på "Jordens salt".
På www: Jordens salt: Jonas - profeten
Jonas;
;
;
;
;
Krydshenvisninger: Profeter;
Dåb, død og opstandelse 1;
Dåb, død og opstandelse 2;
;
;
;
| Jonas 1, 1-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Næstekærlighedens motiver -
[top]
20/1065 |
Baggrundsstof |
næstekærlighed |
Indhold: Jakob Holdts overvejelser om tolerance,
angstens virkninger og i velforstået egeninteresse
som det egentlige motiv for næstekærlighed. Fra en
artikel fra hans hjemmeside "Amerikanske Billeder". (Indgår
i "At åbne en Verden).
På www: Fra Amerikanske Billeder: Angst
æder sjæle op;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Om at rejse
Man lærer hurtigt at hvis man begynder af bekvemmelighed
at sige nej til visse "ikke så spændende",
"ulækre" eller direkte "farlige" personer, snyder man sig
selv i sidste ende for kolossale oplevelser og man bliver hurtigt
en del af de kræfter i samfundet, jeg betragter som
negative.
Man ender nemlig med at diskriminere - som ung mod de gamle (det
er jo sjovere at være sammen med andre unge), som hvid mod
farvede grupper, som heteroseksuel mod homoseksuelle, som
lovlydig mod alle dem, der er kommet ud på skråplanet
eller f.eks. som vestlig demokrat mod tabu-belastede ofre for
totalitære magtstrukturer som f.eks. KGB-spioner, Ku Klux
Klan - og Nazi-medlemmer.
Begynder man at sige nej til blot et eneste individ kommer man
uundgåeligt ud på et glideplan, hvor man ender med
ubevidst at blive en del af de aktive kræfter, der
står bag menneskelig ghettoisering - med al den vold og
fremmedgørelse ghettoer og udstødelse altid
fører med sig.
Så at rejse er altså et forsøg på at
overvinde angst for medmennesket - en angst, der pludselig kan
virke panisk overvældende, når man ser en person af
"farligt" udseende stå derude i nattemørket på
en øde strækning og bede om et lift... (En angst,
som hyppigt) udmønter den sig i almindelig
berøringsangst, der end ikke giver os lyst til at udforske
eller interessere os for medmennesket - bortset fra i ugeblade
og på film.
At sige ja til menneskene, man møder, uden undtagelse kan
umiddelbart lyde som en form for næstekærlighed a la
den barmhjertige Samaritaner og i sin konsekvens ender det da
også uundgåeligt før eller siden i en form for
kærlighed til næstemennesket.
Men udgangspunktet er og bør altid være ens egen
selviske interesse: at man simpelthen snyder sig selv for
uerstattelige oplevelser ved at sige nej til netop de mennesker
der udfordrer én ved umiddelbart at forekomme som
"farlige", "ulækre", "perverse", "tabubelagte" osv. og som
netop i kraft af disse tabuer rummer de virkeligt
grænseoverskridende oplevelser som "rigtige" rejser
bør indeholde.
Jacob Holdt: Angst æder sjæle op.
Venskab
- [top]
Indhold: Refleksioner over venskab.
Bibelhenvisninger.
Mål: Gennem et fænomen som er
nærværende for også unge at overveje hvad
venskab betyder i kristen sammenhæng
Hvordan:
Venskab har de fleste en nogenlunde udelt
forståelse af. Og begrebet synes næsten
tidsløst. Her er tre udsagn fra Ordsprogenes bog: En ven
viser kærlighed til hver en tid, en broder er født
til hjælp i nøden. Ordspr. 17,17 - Olie og
røgelse glæder hjertet, og venskabets sødme
styrker sjælen.
Svigt ikke din ven og din fars ven, Ordspr. 27,9-10. - En vens
hug er velmente, en fjendes kys er falske. Ordspr.
17,6. Kristeligt har venskabsbegrebet en meget dyb
betydning: Jeg kalder jer ikke længere tjenere, for
tjeneren ved ikke hvad hans herre gør. Jeg kalder jer
venner.. Joh. 15,15 At Jesus kalder disciplene
venner sætter dem ind i et meget dyb åndelig
sammenhæng. De er venner med Gud, en titel som ellers
tilhører Abraham. I Jakobsbrevet står der: "Dermed
gik det skriftord i opfyldelse, som lyder: 'Abraham troede Gud,
og det blev regnet ham til retfærdighed,' og han blev kaldt
Guds ven." (med pointen at retfærdiggørelsen ikke
kommer ved tro alene, det er sagen uvedkommende her) Jak. 2,23.
Jakobsbrevet sammenstiller to skiftord fra hhv 1. Mos og Esajas:
"Abram troede Herren, og han regnede ham det til
retfærdighed". 1. Mos. 15,6. "Men du Israel, min tjener,
Jakob, som jeg har udvalgt, min ven Abrahams
efterkommere..(hentede jeg).." Es. 41,8. Den norske kirke har
med sit tekstudsnit, de fem første vers af Joh. 11, som
fortæller om hvordan Jesus elskede Lazarus (og hans
søstre) til 20. s. i treenighetstiden [Se
her ] gjort denne søndag til en slags venskabens
dag. Det hedder i evangeliet at Jesus elskede ham - og senere
kalder Jesus ham "vor ven". Det understøttes af at den
gammeltestamentlige læsning er fortællingen om Davids
og Jonathans dybe venskab 1. Sam. 18,1-4.
| Joh. 11, 1-5 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 15, 15- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Jak. 2, 23- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Ordsp. 17, 17- Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Fodvaskningen
- [top]
20/ 120 |
billed-iagttagelse |
magt (modbilleder) |
Indhold: Fodvaskningen - fortællingen og Ford
Maddox Browns billede. Henvisning til nettet.
På www: Ford Madox Brown. Fodvaskningen;
Ford Madox Brown
;
;
;
;
Hvordan:
Læg mærke til frøperspektivet.
De trætte, tvivlrådige disciple, og Peter, der ser
nærmest aldrende ud. Jesus - næsten androgyn! -
udstråler ungdom og kraft, den fysiske kontakt: hans
hånd, Peters trætte fod, er stærkt
fremhævet. Fortæl om at det er trællens
arbejde, Jesus udfører. At det er et billede på,
hvordan Guds frelse griber: fra neden, det svageste sted - eller
hvordan man nu vil. Man kan videre lægge vægt
på forbilledet, som gives.
Krydshenvisninger: Du satte dig selv i
de nederstes sted;
;
;
;
;
;
Referencer:(s:286 i :Det nye Testamente - Illustreret
Flere
| Joh. 13, 1-17 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Profeter
- [top]
20/ 297 |
fortælling lbh 19 |
magt |
Indhold: læsning af bibelske og moderne
"profettekster". Se tekst.
- samtale om hvad det er at være profet -
På www: Esajas salves;
Duccio: Malakias
;
;
;
;
Mål: At give eleverne en fornemmelse for at
profeti og profeter dels ikke kun er (bibelsk) fortid dels ikke
(kun) hører hjemme i fantasy-genren, tegneserier o.l.
Hvordan:
kombineres eventuelt med Konger
og profeter" samt med Det sker at et
menneske hæver. Kan enten falde i sammenhæng
med En linie i bibelens historie, eller
med Hvad påvirker os 2
Hvordan en profet pludselig kaldes og fremtræder "ad
hoc" er fortællingen om Nordrigets felttog ind i Sydriget
(under kong Akaz) og profeten Odeds indgriben et fantastisk
eksempel på. Han er i en vis forstand en barmhjertig
samaritaner! (Se henvisningen til Krønikernes bog).
Krydshenvisninger: Konger og profeter;
Det sker, at et menneske hæver;
En linie i bibelens historie - oversigt;
Jonas og hvalen;
Hvad påvirker os? 2;
;
| Jer. 4, 23-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Es. 53, 2-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Luk. 4, 18-19 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 2 Kr. 28, 9-f Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Tekst A:
Den tid, det tager jordens befolkning at fordobles bliver kortere
og kortere - om 35 år vil der være dobbelt så
mange som der er nu, dvs. 12 milliarder mennesker. Allerede nu
kan den samlede fødevareproduktion ikke følge med
befolkningstilvæksten. Og vi i den rige verden er ikke
villige til at afgive noget af vort overforbrug. Det betyder at
antallet af sultende og fejlernærede mennesker stiger hele
tiden. Nogle mener at der dør mellem 10 og 20 millioner
mennesker om året af sult...
(Moderne tekst)
Tekst B:
Jeg så på jorden, og se den var øde og tom,
på himlen dens lys var borte.. der var mennesketomt og alle
himlens fugle var fløjet; frugthaven var ørken,
alle dens byer lagt øde for Herren, for hans
glødende vrede... Derfor sørger jorden og himlen
deroppe er sort;.. For larmen af soldaterne flygter al landet..
hver by er forladt
(Jeremias 4,25)
Tekst C:
Vi driver støt mod ragnarok.. Verdens
kernevåbenarsenalers består at titusinder af enheder.
Deres totale eksplosionskraft svarer til mere end 1 million
Hiroshimabomber. De fleste af dem er rettet mod den nordlige
halvkugle.. Hvis bare en betydelig del af dem bliver brugt vil
følgerne være uoverskuelige..
(Moderne tekst)
Tekst E:
..Han havde ingen skikkelse, ingen skønhed, vi så
ham, men syntes ikke om, hvad vi så. Foragtet og forladt
af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, en man
skjuler sit ansigt for, han var foragtet, og vi regnede ham ikke
for noget. Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore
lidelser, han bar. Vi regnede ham for en, der var ramt,
slået plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore
synder og knust for vore overtrædelser..
(Es. 53,5-f)
Tekst D:
"Herrens ånd er over mig, fordi han har salvet mig. Han har
sendt mig til at bringe godt budskab til fattige, til at
udråbe frigivelse for fanger og nyt syn for blinde, til at
sætte undertrykte i frihed og udråbe et
nådeår fra Herren"
Lukas 4
Spørgsmål:
1) Hvilke af disse profetier/profettekster står ikke i
bibelen?
..............(skriv bogstaver)
2) Hvilke handler om truende undergang?
.........................
3) Hvilke profetier handler om frelse fra undergang og
nød?
..........................
4) Hvilke profetier synes du kunne sige noget om Jesus?
..........................
5) Er nogle af profetierne gået i opfyldelse? (samtale)
Desmond Tutu
- [top]
20/1455 |
fortælling, personer |
protest |
Indhold: Fortælleskitse
Hvordan:
Desmond Tutu blev født i 1931 - i Transvaal
i Sydafrika. Familien flyttede til Johannesburg, hvor hans far
var lærer, hans mor arbejdede som rengøringskone og
kok på et blindehjem. De var sorte, og det var den gang
apartheid var det lovlige system i Sydafrika. Sorte og hvide
måtte ikke sidde på samme bænke, færdes
de samme steder . osv. Tutu fortæller at det var en
rystende oplevelse, da den hvide præst i deres menighed tog
sin hat af for at hilse på Desmonds mor på gaden. Det
var uset ellers. Desmond Tutu tog sin uddannelse som
præst (i den anglikanske kirke) dels i Sydafrika dels i
England. Han var hele tiden stærk modstander af
apartheidsystemet og samtidig gik han 100% ind for en
ikke-voldelig modstand. Regimet prøvede at ramme ham, og
flere gange var han arresteret. Men han var efterhånden en
respekteret underviser både hjemme og internationalt, og
det beskyttede ham tildels. Da apartheid-regimet blev
væltet, gik han ind for forsoning - sammen med Nelson
Mandela. Tutu blev leder af "Sandheds og forsoningskommisionen",
hvis mål var at få sandheden (om de sortes
undertrykkelse) for en dag - og så skabe
forsoning. Desmond Tutu blev først biskop, siden den
første sorte ærkebiskop i den anglikanske kirke. Nu
er han ærkebiskop emiritus - men stadig engageret i
politiske spørgsmål.
Krydshenvisninger: Jordens Salt;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Citater: "Gud er ikke kristen. Alle er Guds
børn og deres forskellige former for tro hjælper os
til at indse Guds storhed". "Guds drøm er at
både du og jeg vil indse at vi alle er én familie,
at vi skabt til fællesskab, til godhed og til
medfølelse" "Hvis du overfor uretten er neutral, har
du valgt side, nemlig undertrykkerens. Hvis en elefant har sat
sin fod på musens hale og de siger, du er neutral, vil
musen ikke synes om din neutralitet. Billeder: ³Billeder vedr. apartheid (og tekst)
Hvem skal have hjertet?
- [top]
Indhold: Spil, hvor eleverne som læger skal
prioritere mellem forskellige patienter.
Mål: Konfrontere eleverne med en ekstrem, etisk
valgsituation (som den moderne teknologi har skabt flere af, men
som altid har kunnet dukke op) og derigennem se menneskets
pricipielle uerstattelighed.
Hvordan:
Det er et etik-spil, oplæg til en diskussion
om "hvad er et menneske værd?"
Konfirmanderne sættes i grupper. De er nu "læger"
på X hospital. De har fem patienter, der alle venter
på en hjertetransplantation. Men der er kun ét
hjerte. Hvem skal have hjertet?
Konfirmanderne kan klippe et hjerte ud i rødt papir, der
er deres stemmeseddel.
Først diskuteres i grupper, siden tages
afstemningsresultatet op til fælles diskussion.
Kan krydres på forskellig vis.
Skaberen af elementet har også brugt det ved et møde
med konfirmander og deres forældre sammen.
Det var højst udmærket til formålet.
hjertet? Arne Mårup (2001)
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Hvem skal have hjertet?
I er en gruppe læger, der skal afgøre en vigtig
sag.
I har fem patienter, der er meget syge og behøver et nyt
hjerte.
Problemet er, at I kun har ét hjerte.
Hvem skal have det?
Andersen.
Lise Andersen er 40 år, arbejder på fabrik, er gift
og har og to børn på 12 og 14 år. I sin fritid
er hun træner i badmintonklubben, især for
børn og unge mennesker. Mange synes, at hun er noget af
en sur mokke.
Børge Bertramsen.
Bertramsen er træner på fodboldlandsholdet. Det
går rigtig godt for fodboldlandsholdet lige nu, og mange
mener, at det er Bertramsens skyld.
Måske kan landsholdet vinde EM med Bertramsen som
træner.
Bertramsen er 59, er skilt og har to voksne børn.
Ryger.
Christensen.
Erik Christensen er direktør for et stort firma.
Firmaet går vældig godt og har skabt arbejde til
en masse mennesker i jeres by. Mange mennesker er
afhængige af de penge, de tjener på Christensens
fabrik.
Andre i firmaet vil lukke det og flytte til udlandet, men
Christensen vil beholde
det i jeres by. Christensen er 62 år, gift og har
voksne børn.
Davidsen.
Ingrid Davidsen er 25 år og invalidepensionist.
Ingen børn, men vil gerne have det.
Foruden sin hjertefejl har Ingrid Davidsen også en
muskelsygdom, så hun går
dårligt og kan ikke arbejde. Hovedet fejler dog ikke
noget, og hun kommer meget
i en klub med især andre handicappede.
Vennerne kan godt lide hende, fordi hun plejer at være
i godt humør.
Ebrahim.
Abdullah Ebrahim er 36 år og indvandret fra Tyrkiet.
Har boet i Danmark i 10 år.
Han har arbejdet på fabrik, men lige nu er han
arbejdsløs.
Han har kone og fem børn. Han taler ikke særlig
godt dansk, men alle er enige om,
at Ebrahim er en flink fyr og en god nabo.
Jeres opgave er nu at skrive en liste over hvem I synes, der
skal have hjertet.
Skriv rækkefølgen ned på alle fem - hvem skal
først, og hvem er nummer to osv. (sæt nu den
første døde, eller der kom et ekstra hjerte).
Skriv en kort begrundelse ud for hver eneste - hvorfor og hvorfor
ikke.
Hvilke grunde bruger I, når I skal vælge?
Lægerne på ..... hospital indstiller følgende
til hjerteoperation:
Lise Andersen som nummer_____.
Begrundelse:
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
Børge Bertramsen som nummer_____.
Begrundelse:
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
Erik Christensen som nummer_____.
Begrundelse:
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
Ingrid Davidsen som nummer_____.
Begrundelse:
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
Abdullah Ebrahim som nummer_____.
Begrundelse:
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
______________________________________________________________
__________________
Besættelsesmagter
- [top]
20/1306 |
fortælling, NT: lbh 9x |
politik |
Indhold: En del af En linie i Bibelens historie [ikke
implementeret]
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Guds drøm og min
drøm - [top]
20/ 136 |
praksis, skrive |
håb og længsel |
Indhold: Guds drøm (skabelsens mening), bevaret
af profeter, lagt i en kvindes skød - stilles overfor ens
egen drøm.
Mål: give fornemmelse for at håb, vision,
drøm er et sted, hvor mennesket overskrider "denne verden"
- uden at flygte ud af den
Hvordan:
Bed eleverne formulere skriftlig deres drøm
om verden.
Meget parallel med Drømmen om
byen (Flere ideer her).
Krydshenvisninger: Drømmen om byen;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Jørgen Demants juleprædiken Korshærsbladet
1990, s. 99.
Kristendom og politik
- en oversigt - [top]
Indhold: Flere tværgående link til
elementer, hvorudfra forholdet mellem kristendom og politik kan
behandles...
Krydshenvisninger: Fodvaskningen;
Kristi hænder;
En tinmineby i Syd-Amerika;
Folkedrab i Ægypten (Farao og
jordemødrene);
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Kristendom og politik
- salmer - [top]
Indhold: Krydshenvisninger til salmer, hvorudfra
forholdet mellem kristendom og politik kan behandles.
Krydshenvisninger: Guds kærlighed ej grænse
ved;
Du ved det nok mit hjerte;
;
Du satte dig selv i de nederstes sted;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Min sande familie
- [top]
20/ 256 |
læsning, NT |
familie (modbilleder) |
Indhold: læsning af Mk. 3,31-35
Mål: Vise de normbrydende sider ved Jesus - kan
danne modbillede til idealisering af
kernefamilien.
Krydshenvisninger: Modbilleder;
;
;
;
;
;
| Mk. 3, 31-33 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|