Fra kirkehistorien - efter reformationen
(65)
Sthen, Brorson og Grundtvig (pt.)
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Luther - han forandrede verden
for altid (Type: film)
Luther, Martin (Type:
fortælling, personer)
Katharina von Bora (Type:
fortælling, personer)
Luthers Nøgle - rollespil
for konfirmander (Type: Rollespil)
Månedens person: Martin
Luther (Oktober 2013) (Type: fortælling,
personer)
Omkring Hans Christensen Sthens
44 års fødselsdag 1588 (Type: fortælling,
personer)
Sthen, Hans Christensen -
biografi (Type: tekst)
Det forunderlige år 1588
(Type: fortælling, historie)
Kingo, Thomas (Type:
fortælling, personer)
Titelkobber til Geistreiches
Gesangbuch. Halle 1704 (Type: oplevelse, billed-)
Brorsons vita - oversigt (Type:
fortælling, personer) Månedens person: N.F.S.
Grundtvig (September 2013) (Type: fortælling,
personer)
Grundtvig, N.F.S. (Type:
fortælling, personer)
Grundtvig omkring 1810 (Type:
fortælling, personer)
Grundtvig 1844 (Type:
fortælling, personer)
Månedens person:
Søren Kierkegaard (August 2013) (Type:
fortælling, personer)
Søren Kierkegaard
(Type: fortælling, personer)
Pascals huskeseddel (Type:
samtale)
John Donne (Type:
fortælling, personer)
Ingemann, Bernhard Severin
(Type: fortælling, personer)
Månedens person: B. S.
Ingemann - Marts 2014 (Type: fortælling,
personer)
Kaj Munk (Type:
fortælling, personer)
Månedens person: Kaj Munk.
Januar 2014 (Type: fortælling, personer)
Bonhoeffer, Dietrich (Type:
fortælling, personer)
Tidstavle - kristendom og
religionerne (Type: billed-iagttagelse)
.
.
Luther - han forandrede
verden for altid - [top]
Indhold: Eric Till instruktion. Meget omfattende
materiale til undervisning.
På www: Luther - uv.mat - Det
Danske Filminstitut;
;
;
;
;
Mål: (Især) give historisk fornemmelse, men
der er også umiddelbar eksistentiel appel i filmen
Krydshenvisninger: Helte-historier (Hagiografi);
Jordens Salt;
Luther, Martin;
;
;
;
Luther, Martin
- [top]
65/1005 |
fortælling, personer |
biografi |
Indhold: Overvejelser over hvordan Luther inddrages i
undervisningen.
Link til tekstsamlinger (dansk) på nettet. (Meget
omfattende) - mange af de helt centrale tekster. Link til tysk
Lutherside (også engelsk tekst) - meget oversigtlig.
På www: Martin Luther - tekster;
Unik billedsamling
www.luther.de;
Jordens Salt;Wikipedia;
Martin Luther og hans skrifter (Finn B Andersen);
Hvordan:
Det er rimeligt at konfirmanderne kender Luther.
Og Till's film er værd at se og en måde at få
vigtige ting fortalt. MEN det er dog kun fordi det er film, der
kører, og de næsten pr automatik er rimeligt stille
og følger rimeligt med. Dens problemstillinger er det
svært for dem at opleve som eksistentielle. I "Jordens
salt" gør billederne det muligt at få fortalt -
foruden det anekdotiske stof - teologiske relevante ting.
Billederne af forældrene og stenen sat til minde om det
sted, hvor Luther lover Sankt Anna at blive munk, hvilket er et
voldsomt opgør med faderens ambitioner om at han skal
være jurist, kan måske almengøres: Der kan
alluderes til Jesuord som "Dersom du ikke hader din far og din
mor..". Tro kan kræve brud. Opslaget af teserne i
Wittenberg kan udfoldes til forståelsen af kampen mod
gerningsretfærdigheden, rigsdagen i Worms fortæller
om, hvordan Luther anfægter pavens tolkningsret, og dermed
rokker ved hele synet på kirke og præsteskab. Man kan
fortælle om hvordan han i det fingerede fangenskab som
junker Jørg oversætter bibelen - en
nødvendighed, når det er det enkelte menneske og
ikke paveinstitutionen, der skal tolke den.
Krydshenvisninger: Lutherrosen;
Link til tekstsamlinger (dansk) på nettet. (Meget
omfattende) - mange af de helt centrale tekster. Link til tysk
Lutherside (også engelsk tekst) - meget oversigtlig.
Luther - han forandrede verden for altid;
Jordens Salt;
;
;
;
| Luk. 14, 25-35 Teksten
Tekst:
[Forudsættes sunget!] "Vor Gud han er så fast en
borg" er en salme som er skrevet af Martin Luther. (F. 1483 d.
1546). Han oplevede virkelig at se djævle. Både fra
sit eget sind, og i de mennesker, som prøvede at stoppe
ham, da han kæmpede for retten til at tro, uden at en
kæmpe kirkeinstitution med paven i toppen og kejser- og
statsmagt i ryggen, skulle bestemme hvordan - og uden at de
skulle suge penge ud af folk ved hjælp af deres naive frygt
for dom og helvede. Folk skulle selv kunne læse i bibelen
og ikke have kirken til at sige, hvad der stod.
Djævelen indefra var hans egen frygt for dom og straf.
En gang senere fortælles det at han ligefrem så
djævelen. Det var da han sad og oversatte bibelen, da han
var tvunget under jorden, for ikke at blive fanget og
brændt som kætter. Han kastede sit blækhus
efter den. Og så holdt djævelen sig væk. Det
var nok fordi at det var det blæk, som blev brugt til at
oversætte bibelen ;-). Men de ydre djævle var der nok
af. I 1517 havde han slået 95 teser op på
kirkedøren i Wittenberg - mod afladshandelen. Kirken
havde lavet en smart forretning, hvor man kunne købe sine
slægtninge ud af skærsilden [forklares nok] - og hvem
ville ikke gerne hjælpe gamle bedste ud af den
hæslige svovlild? [Eventuelt vises bare den del af "Luther
- han forandrede verden for altid"]. I løbet af fire
år med diskussioner og direkte forhør blev det klart
at for kirken at enten skulle Luther trække alt, hvad han
hade skrevet tilbage, eller også måtte han betragtes
som kætter og stå til en kætters skæbne:
blive brændt levende. Rigsdagen var den højeste
myndighed overhovedet i kejserriget. Kejseren ville nu have
Luther på plads. Alle hans skriverier om frihed i troen
truede også hele tiden til at blive til almindeligt
oprør mod magthaverne. Kejseren gav Luther frit lejde, i
håb om at han ville bæje sig og trække sine
skrifter tilbage, men Luthers svar blev: "Jeg hverken kan eller
vil tilbagekalde noget, for det er hverken sikkert eller
tilrådeligt at handle mod ens samvittighed. Så
hjælpe mig Gud. Amen". Luthers egen hertug, Frederik den
vise, som støttede Luther, arrangerede en fingeret
bortførsel, så kejseren ikke fik lejlighed til at
bryde sit frie lejde og arrestere Luther. I skjul under
dæknavnet Junker Jørg skriver Luther videre mod
pavekirken og, vigtigst, oversætter hele bibelen til sit
eget sprog. Flere hertuger, præster og teologer, og
masser af almindelige borgere, bønder og arbejdere
så at Luthers frihedstanker i forhold til kirken var
rigtige. Efterhånden løsgjorde kirken i Nordtyskland
Katharina von Bora
- [top]
65/1426 |
fortælling, personer |
kærlighed |
Indhold: Et link til tysk side.
På www: www.lutherin.de;
;
;
;
;
Luthers Nøgle
- rollespil for konfirmander - [top]
65/1217 |
Rollespil |
tilgivelse |
Indhold: Et omfattende rollespil "omdrejningspunktet
"at finde frem til Martin Luthers nøgle/ forståelse
af bibelcitatet: "Hvad du binder på jorden, skal være
bundet i Himlene, og hvad du løser på jorden, skal
være løst i Himlene" - her en præsentation af
afviklingen i Randers Søndre provsti.
På www: Luthers Nøgler;
;
;
;
;
Mål: Gennem mere oplevelsespræget
undervisning at give konfirmanderne forståelse for Luthers
forståelse af forholdet mellem synd og tilgivelse
Krydshenvisninger: Luther, Martin;
Rollespil for konfirmander;
;
;
;
;
| Mt. 16, 19- Teksten
Tekst:
Randers Søndre Provsti afviklede i slutningen af september
for anden gang "Luthers Nøgler" - et rollespil om
reformationen.
Spillet involverede 650 konfirmander og 120 voksne
hjælpere. Heraf de fleste udklædte med specielle
roller som f.eks riddere, bønder, munke, præster,
bisper osv.
Det er oprindeligt udviklet i 2007 som et samarbejde mellem
Haderslev Domprovsti og to spiludviklere og pædagoger Hans
Henrik Engberg & Kristian Dreinø. Det er siden blevet
spillet flere gange landet over bl.a i Vadum og Esbjerg.
Det er ret beset et stjerneløb, hvor konfirmanderne i
små grupper bevæger sig rundt i et område for
at løse en række opgaver.
Vi brugte det gamle Fussingø Slot og skoven her omkring
- det er helt fantastiske rammer.
Det har været en meget spændende oplevelse. Randers
Søndre Provsti har gennemgået nogle strukturelle
forandringer. Der er kommet nye pastorater til medens andre er
blevet "flyttet" til et nyt provsti. Det har været en form
for teambuilding, en øvelse i samarbejde - og samtidig har
det involveret en lang række ansatte,
menighedsrådsmedlemmer, forældre og andre frivillige.
En gruppe damer sad således sidste sommer i Langå og
syede 300 pilgrimsdragter til konfirmanderne (Lavet af
tæpper købt billigt i Ikea)
Vi har i provstiet valgt at arbejde med en styregruppe
bestående af 6 præster, som igennem flere
måneder forud for spillets afvikling planlagde i
samråd med de to spiludviklere og siden uddelegerede
opgaver. Spiludviklerne deltager i spillet og hjælper med
forberedelser - naturligvis mod et honorar.
Vi har haft det Randers Kulturhistoriske Museum ind over
forløbet for at få lokalkolorit og har teologisk
fået gennemført forskellige ændringer af
spilforløbet.
Det er et spil, som kræver megen planlægning,
logistik, dragter m.m - men det har bestemt været
besværet værd.
Søren Dam Kjeldsen - Ø.Bjerregrav-Ålum
Medlem af styregruppen og katolsk våbensmed under
spillet
Månedens person:
Martin Luther (Oktober 2013) - [top]
65/1362 |
fortælling, personer |
tro, personlig |
Indhold: Der er, som det vil være mange bekendt,
gammel tradition for Allehelgen at fejre reformationen, og dermed
Luther som enten antihelgen eller, uden tvivl stærkt mod
Luther selv, som eneste egentlige helgen. Men Mortens dag,
hans navne- og fødselsdag, kan også være
afsæt for fortællingen. Følg krydshenvisningen
til "Martin Luther" nedenfor for at se flere overvejelser om
undervisningen og fortælling. "Jordens salt" har grundlag
for en billedfortælling med de store skridt.
Krydshenvisninger: Luther, Martin;
;
;
;;
;
Omkring Hans Christensen
Sthens 44 års fødselsdag 1588
- [top]
65/ 596 |
fortælling, personer |
dom |
Indhold: Fortælling om baggrunden for salmen Du
Herre Krist.
Et link til en dommedagsprofeti år 2011.
På www: Wikipedia: Dommedag 2012;
;
;
;
;
Mål: At give en biografisk, konkret
indfaldsvinkel (eventuel også aktuel) til de eskatologiske
tekster ved kirkeårets slutning / 2. s. i advent.
Hvordan:
Ved kirkeårets slutning. Jeg fortæller
(se tekst)om tidens særpræg, teksterne om dom og Jesu
genkomst. Billedet af den mærkelige sild fanget i kattegat
projiceres op (eller trykkes og deles rundt). Mere baggrundsstof.
Man kan jo også fortælle om dommedagsprofetier i dag.
Den seneste (2011) har fået det udløb, at profeten
selv er sat ud af spillet i den periode han afsatte til dommedag
- med fornyet dato. Måske var det en anelse om hans private
dommedag der fik den evangelikale forkynder til at udbasunere
verdens. Sthen tog en anden konsekvens af sin overvejelser og
fornemmelse af at dommedag jo også kunne være
hans.
Søger man på YouTube på doomsday kan man let
få det indtryk at tiden omtrent er så
højspændt i dag som dengang. Det spejler dog som
bekendt ikke virkeligheden.
Krydshenvisninger: Det forunderlige år 1588;
Et link til en dommedagsprofeti år 2011.
;
;
;
;
;
| Mt. 24, 36- Teksten
Tekst:
Salmen "Du Herre Krist, min frelser est" kan nok dateres til
1588, det år, hvor Sthen fyldte 44. Man (Fr. Hammerich i
1842) har af hensyn til melodi og forståelighed redigeret
lidt i salmen, meningen er bevaret, men én ting er
gået tabt: Tager man hver strofes begyndelsesbogstav i
originalsalmen, danner de ordene HANS ANNO. Anno betyder "i
året".
1588 var et forunderligt år. Europa, krigs- og
epidemiplaget, svirrede af profetier om verdens undergang - eller
i det mindste store rigers. Jesus havde godt nok sagt "dagen og
timen kender ingen" (Mt. 24,36) - men måske kunne
året beregnes, tænkte nogle sig. Profetier på
vers blev spredt med flyveblade takket være den ny teknik:
bogtrykkunsten. Man kan tænke sig hvordan man kunne dem
udenad, som vi idag kan internationale musikgruppers refrainer
udenad.
Den spanske kejser udrustede en flåde, så stor som
ingen flåde før havde været - Armadaen - i
tillid til at det rige, der skulle gå under var det
britiske. Men det blev hans eget. En brandstorm i Den engelske
kanal sendte den uovertrufne, sejlende krigsmaskine tilbunds.
Også i Danmark-Norge cirkulerede profetierne og myldrede
spekulationerne. Og så havde en fisker i Kattegat fanget
en sild med mærkelig tegn på begge sider. Den blev
sendt til de lærde i København, som ikke kunne tolke
tegnene, og videre til kongen, inden tegnene på silden
skulle granskes af den egentlige ekspertise siddende på det
teologiske fakultet i Rostock.
Da Frederik d. 2. så silden, sagde han at den varslede hans
død. Det kom til at passe: 4/4 1588 døde han.
Måske af skræk, eller af druk, det ene har vel
støttet det andet. I Berlin fik en provst en hel
afhandling ud af tegnene, en smuk lille bog, hvor silden pryder
titelbladet.
For Hans Christensen Sthen løb spekulationerne så
mærkeligt sammen med hans egne personlige. Var 1588 hans
(HANS) skæbneår? Han var født i 44, fyldte 44,
44 var hans tal og 88 jo det dobbelte, - skulle hans liv slutte
her, måske sammen med verdens? Sådan gik tankerne i
en tid, hvor pest, hekseforfølgelser, død var
daglidag. Mens han var præst i Helsingør havde
torturforhør og heksebrænding været i fuldt
flor.
Måske stod han og hele verden for dommen: Herrens dag.
Herrens år. Hans dom i året 1588, Hans Anno. Han
legede med bogstaverne - det kunne jo også betyde: Hans
(ham selv) i året (skæbneåret). Han skrev
bogstaverne i en række "HANS ANNO" over hinanden. Udfor
hvert bogstav formede sig en strofe og de voksede sammen til en
salme.
Den ånder af en fred og ro, som er i største
kontrast til de hektiske dommedagsvisioner. Kristus er min
frelser. Hvert eneste år er hans, mit sidste såvel
som en dag verdens sidste.
Sthen, Hans Christensen
- biografi - [top]
Indhold: Dansk Haandbiografisk leksikons tekst om Sthen
- redigeret ksf.
Mål: Give baggrund for Sthens salmedigtning
Tekst:
Hans Christensen Sthen(1544-1610), huskes først og
fremmest som salmedigter. Han er født i Roskilde.
Forældres navne ukendte. Blev tidligt
forældreløs, tilbragte en del af sin studentertid
i Tyskland, blev 1565 skolemester i Helsingør, men byttede
1566 rektorstillingen med kapellaniet ved sognekirken Sct. Olai;
1570-73 varetog han samtidig hermed ledelsen af skolen. Omkring
1580 var der pestepedemi og Sthens mistede 8 børn. 1580
gjorde universitetet ham til magister, og 1583 blev han
præst ved Sankt Peders Kirke i Malmø, hvor han
også var provst i Oxie Herred. Hans lykkeligste år
var i Malmø, hvor han var afholdt og agtet for sit
"ærlige Levned, sin kristelige Omgængelse og flittige
Lærdom og undervisning".
Efter tidens skik opførte han med sine skoleelever
"Spektakel og Lege" - det vil sige en slags skolekomedie til
borgernes forlystelse og moralens fremme. Af disse er en
prøve bevaret fra Sthens hånd, "Kortvending", et
moralsk stykke, der i en række løst forbundne scener
viser lykkens omskiftelighed.
Af hans forskellige religiøse skrifter, der vandt megen
udbredelse, skal nævnes "En liden Haandbog" (1578) og "En
liden Vandrebog" (vist nok fra 1588, den ældste bevarede
udgave er fra 1656), indeholdende åndelige sange og
leveregler, der ofte med ordsprogsagtig fyndighed prædoker
en borgerlig-fornuftig moral til eget og andres velfærd.
Det er som salmedigter, han endnu lever i litteraturen. Herom
skriver Oluf Friis: Det er Sthens fortjeneste at give
salmedigtningen, der fra Reformationstiden oversvømmer
landet, nationalt præg, idet han optager den danske lyriske
tradition fra gamle sange som dagvisen og Hr. Micha‰ls og
især hele den folkelige visedigtning, hvis stil han bruger,
samtidig med at han ofte tager dens melodier. Højst
når han i naturanslaget i Morgen- og Aftensangene ("Den
mørke nat forgangen er -") og i en vis troskyldig
jævnhed og inderlighed i sine bønner og lovsange
("Herre Jesu Krist: Min Frelser du est!" DDS 46: Du Herre Krist,
min frelser est).
Sthen døde i Malmø i 1610 - Han var gift tre
gange:
1) 1567 N.N., ý 1602.
2) 1602 Elline Olufsdatter, ý 1607.
3) 1607 Kristine Andersdatter.
Det forunderlige
år 1588 - [top]
65/ 595 |
fortælling, historie |
dom |
Indhold: Supplerende baggrundstekster til H. C. Sthens
fødselsdag 1588.
På www: Jens Lysters artikel på Sthens
Kirkes hjemmeside;
;
;
;
;
Mål: I forbindelse med kirkeårets slutning
at give eleverne fornemmelse for eskatologi.
Hvordan:
Omkring Hans Christensen Sthens
44 års fødselsdag 1588
Krydshenvisninger: Omkring Hans Christensen Sthens 44 års
fødselsdag 1588;
;
;
;
;
;
| Mt. 24, 36- Teksten
Tekst:
Mange spekulationer om, hvornår dommedag skulle
indtræffe. Afgørende for tidsberegningen var den
såkaldte Eliasprofeti i Talmud. Den siger, at verden skal
bestå i 6000 år, og derpå kommer
ødelæggelsen. Først er der 2000 år uden
loven. Dernæst 2000 år under loven. Så 2000
år, som er Kristi tid. Men Kristi tid vil blive afkortet
for vore mange synders skyld.
Verden vil altså ikke opleve år 2000 efter Kristus.
De sidste tider skal afkortes - men hvormeget?
..
Der fandtes en gammel profeti, der sattes i forbindelse med den
store middelalderlige astronom Regiomontanus. Den lød
sådan: Tausent Fiinfhundert achtzigk acht. Das ist das iar das ich
betracht ghet inn den die welt nicht unnder So gschicht doch
sunst gross mercklich wunder.
Denne profeti kom til en lærd mands kundskab i 1551, og han
bragte den forfærdet videre. På forbløffende
kort tid nåede den rundt i hele Europa og blev oversat til
alle sprog. Alene på dansk findes den i flere
oversættelser og tilskrives "nogle gamle Lærere",
bl.a. selveste Philip Melanchton:
Naar mand scriffuer otte oc Firesinds tiue
Da er det Aar, ieg vil ey liue
Om Verdens ende sig ey das theer Forfærlig vnder der da
skeer.
Den bøhmiske astronom Cyprianus Leovitius gengav profetien
i en udvidet form og på latin. Teksten lyder i dansk
oversættelse:
Efter fulde 1000 år fra jomfruens fødsel
og efter yderligere 500 år
vil det 88. forunderlige år indtræffe. Det vil bringe
sørgelige tildragelser. Selv om også jorden og havet
ikke styrter tilbage
i intetheden, så vil dog alle verdens riger blive kastet
omkuld,
og der vil blive stor sorg overalt.
Baggrundsstof:
WWW:Forskel
ligt om H.C Sthen, bl.a. Jens Lysters artikel om baggrunden for
Du Herre Krist, samt flere billeder.
Kingo, Thomas
- [top]
65/1286 |
fortælling, personer |
troshelte |
Indhold: Foreløbig blot link til selvstudium
På www: På www.kristendom.dk - troens
hovedpersoner;
;
;
;
;
Titelkobber til
Geistreiches Gesangbuch. Halle 1704 - [top]
65/ 386 |
oplevelse, billed- |
håb og længsel |
Indhold: Titelkobberet med de tre indskrifter: Sl. 8,3;
Åb. 15,3 og englens halleluja.
Mål: At stifte bekendtskab med en type
religiøsitet, som i dens billedbrug peger på et
fællesskab, som er større end det der udspiller sig
i tiden.
Hvordan:
Den pietistiske livstolkning er i dette
titelkobber gjort anskuelig. Det himmelske lys kan nås i
bøn og lovsang og i fromhed "ses" -(jfr. "hvad skal jeg
sige når jeg ser.." fra Op al den
ting.."). Ved lovsangen opretholdes kosmos (Sl. 8,3) og
skabelseslyset breder sig over den ganske klode. (Pietisme er
langt fra blot inderlighed). Indholdet af sangen angives med
Åb. 15,3: lovprisning af Guds store gerninger.
Det er nærliggende at fortælle om Brorson og udover "Op, al den ting som Gud
har gjort" at inddrage Den store hvide flok
vi se.
Krydshenvisninger: Den store hvide flok vi se;
Brorsons vita - oversigt;
;
;
;
;
Referencer:(s:35 i :"Den store hvide folk vi se"
Arndal, Steffen
| Sl. 8, 3- Teksten
| Åb. 15, 3- Teksten
Tekst:
Sl. 8,3: Af børns og spædes mund har du grundlagt
et værn mod dine modstandere for at standse fjender og
hævngerrige.
Åb. 15,3: Og de synger Guds tjener Moses's sang og lammets
sang: Store og underfulde er dine gerninger, du Herre, Gud,
Almægtige, retfærdige og sande er dine veje, du
folkenes konge.
Brorsons vita - oversigt
- [top]
65/ 37 |
fortælling, personer |
salmer |
Indhold: Hovedpunkter i Brorsons liv -
sammenhængen med pietismen. Henvisning til
ressourcesteder på nettet.
På www: Kalliope - tekster mm;
Det kongelige Bibliotek: salmer og digte
Runeberg-projektet: Brorson
biografi;
Bedst af alle: Jørgen
Kjærgaard/ salmebogenonline;
;
;
Mål: En kronologisk oversigt som basis for at
fortælle centrale dele af Brorsons liv.
Hvordan:
Hvis man fortæller om Brorson og hans
pietistiske trosholdning kan fortællingen forbindes med
Allehelgen, Den store hvide flok, og med en tolkning af Titelkobber til Geistreiches Gesangbuch.
Halle 1704.
Det forekommer mig vigtigt i fortælling om Brorson at
mørket som kontrasterer lyset i ligeså høj
grad er skrøbelighedens som syndens mørke. Man kan
fortælle om fattigdommen (skovløshed, sandflugt,
økologisk katastofe) i landet. Sundhedstilstanden (de
mange børn som dør - også for Brorson,
hustruerne). Det er vigtigt at forstå, hvordan
himmellængselen vender - at den ikke er verdensforagt.
/jfr DDs 15 og 37, men længsel efter forløsning i
og fra den eksistentielle skrøbelighed og smerte, som den
brutale virkelighed på Brorsons tid forhindrede kunne
fortrænges fra bevidstheden.
Krydshenvisninger: Titelkobber til
Geistreiches Gesangbuch. Halle 1704;
;
;
;
;
;
Tekst:
1694- Fødsel i Randrup; faderen dør tidligt,
stedfaderen lægger vægt på drengens adel.
1712- Student fra Ribe flytter til København (hos
brødrene
Nicolai og Broder)
1716- Brødrene afslutter teologien. Brorson alvorligt
syg,
flytter til Nicolai i Bedsted
1717-1721 Huslærer . hos morbroren Nicolai Clausen i
Løgumkloster - forelsker sig i kusinen Cathrine.
Brorson præges i Bedsted-Løgumkloster tiden af
vækkelsen
gennem brødrene, især Nicolai, samt Enevold Ewald
(Johs.
Ewalds far), som hjemvendt fra Tyskland holder
konventikelsammekomster hjemme hos sin far i Øster
Højst.
1721- Anna Christina dør i Bedsted (Brorsons
svigerinde)
1721- Stedfaderen dør
1721- Cand. theol.
1722- Ægteskab med Cathrine Clausen. Hun 16, han 28
1722-1729 Præst i Randerup 6 børn, hvor af 3
døde
1729-1736 Dansk og tredje præst i Tønder hos provst
Schrader
1729-1736 Præst i Tønder. 3 børn,
sønnen Nicolai bliver
sindsyg
1731- Schraders Tøndersalmebog Bygget over
Freulinghausens
udvalg og ordning: over kirkeåret + et ordo salutis afsnit:
skabelse og forsyn, Om Guds Billede og menneskets elendighed
og fordærvelse", igenfødelse, omvendelse osv. Fik
stor
betydning for den tyske menighed i Tønder.
1732- Tønderhefte, første Nogle Julesalmer, Gud
til ære..Enfoldige og i hast sammenskrevne af HAB. Herefter et
Tønder-hefte om året indtil 1739
1739- Troens rare Klenodie. Redigeret som
Tønder-sangbogen
(Schrader). 80 originale digte, 194 oversættelser.
Grundstammen er fra Freylinghausen, en del Herrnhuttisk
særstof.
1741- Biskop i Ribe
1741- Cathrine dør i barselsseng med
dødfødt barn. Af
Brorsons 13 børn, døde de 6 som børn.
Bispevielsen blev udsat
fra maj til august.
1742- Ægteskab med Johanne Christine, som han får
3 børn med,
som alle lever
1764- Brorson dør
1765- Svane-Sangen udkommer
Månedens person:
N.F.S. Grundtvig (September 2013) - [top]
65/1351 |
fortælling, personer |
tro, personlig |
Indhold: Se krydshenvisningerne for mere - eller scroll
ned. Ideen er i høj grad at lade Grundtvigs livssituation
i 1844 omkring tilblivelsen af "Nu falmer skoven trindt om land"
danne udgangspunkt for fortælling om Grundtvig.
På www: Baggrundsbillede fra geograph.org.uk [Bob Jones];
Grundtvig i "Jordens
salt"
;
;
;
;
Krydshenvisninger: Grundtvig
1844;
Grundtvig, N.F.S.;
Grundtvig omkring 1810;
;
;
;
Grundtvig, N.F.S.
- [top]
65/ 923 |
fortælling, personer |
biografi |
Indhold: Det er oplagt, når der skal
fortælles om Grundtvig, at gå via nogle af hans
kendteste salmer. Den indgang anvendes i elementerne "Grundtvig
omkring 1810" og "Grundtvig 1844" [Se nedenfor]. NB!: Den
pædagogiske rækkefølge er omvendt kronologisk
- pga sammenkædningen netop med salmer og deres forbindelse
til kirkeåret. Links til ressourcesteder på
nettet.
På www: Grundtvig-tekster på
Kalliope;
Arkiv for
Dansk litteratur (Begtrups mm)
Wikipedia;
Grundtvig - "Jordens
salt";
Grundtvig-byen;
Grundtvig.dk;
Hvordan:
Grundtvig og hans salmer kan på mange
måder danne grundlag for fortælling til belysning af
hvordan tro og liv kan hænge sammen. Her foreløbig
to forsøg:Grundtvig 1810 og
Grundtvig omkring 1844. "1844" - er
oplagt til efterårsbrug, fordi "Nu falmer skoven" (sammen
med "Sov sødt barnlille") spiller en vigtig rolle. "1810"
vinkelen kan gemmes til december, da "Dejlig er den
himmelblå" er omdrejningspunkt.
Krydshenvisninger: Links til
ressourcesteder på nettet.">Grundtvig omkring 1810;
Grundtvig 1844;
;
;
;
;
Grundtvig omkring 1810
- [top]
65/ 871 |
fortælling, personer |
krise |
Indhold: Forslag til fortælling om Grundtvig -
som baggrundsstof for Dejlig er den himmel
blå".
Mål: Vise at en forslidt, barnejulesalme, i
grunden overhovedet ikke er banal eller barnlig i sin oprindelse
og egentlige indhold og videre at vise at fred i kristen forstand
kan være noget et menneske erfarer i livssituationer som
har med helt almindelige ting som karriere, som trues,
længsler, man slet ikke kan få opfyldt.
Krydshenvisninger: Dejlig er den himmel blå".">Dejlig er
den himmel blå;
Grundtvig 1844;
Sov sødt barnlille;
Nu falmer skoven trindt om land;
;
;
Tekst:
[I har hørt om Grundtvig før. Den gang han var i
en meget alvorlig krise, hvor han til sidst følte sig som
en maddike og vennerne kunne finde ham ude i vognporten ligge i
en vognbund, grædende og bedende til Gud. Det var da han
var 61 år gammel - og var meget kendt og havde mange
tilhængere ((1844). I
hørte om det, dengang vi talte om hvordan salmerne "Sov sødt barnlille" og "Nu falmer skoven.." blev til.]
Nu skal I høre om tiden, da "Dejlig er den himmel blå" blev
til.
Det var i 1810. Der var han 27 år gammel. Sjovt nok var han
allerede så småt berømt. Han hørte til
de nye modeforfattere. Han havde skrevet dybsindige digte,
filosofiske artikler og bøger om den nordiske mytologi og
meget andet.
Han var blevet færdig med at studere teologi - og han holdt
ved afgangen fra Universitet en prædiken - en såkaldt
dimissionsprædiken - hvor han kritiserede kirken og dens
præster sønder og sammen. Bagefter han begik han den
dumhed at udgive kritikken.
Så reagerede biskoppen. Grundtvig skulle stille op for
konsistorium og lade sig irettesætte - ellers ville han
ikke kunne blive præst.
Grundtvig ville ikke stille op som en anden skoledreng -
måske var det her land for lille til ham - måske
skulle han emigrere? Nej, han skulle gøre lige som i
korstogstiden. Den var han som historiker begyndt at interessere
sig for. Han skulle være en kristen helt, en profet, som
kunne føre det danske folk til fromhed og lykke. Efter at
englænderne havde taget hele den danske flåde var
optimismen på vågeblus. Men med ham som åndelig
leder, så skulle de bare se...
Snart var han skoledreng, snart korstogsfører! Hans sind
var uroligt og stormfuldt. Nogle gange blev det helt mørkt
inden i ham.
En aften først i december gik han ud under stjernerne. Som
regel kunne han ikke lide stjernehimmelen, stjernerne blinkede
koldt, næsten vildt.
Men pludselig var det som om de smilede og vinkede til ham. Og
der bredte sig mildhed og fred i hans sind. Om få dage var
det jul, og så ville solen fra Betlehem fordunkle alle
andre blinkende stjerner. Han gik hjem og skrev:
"Dejlig er den himmel blå..."
Godt og opbyggeligt var det: De vise mænd - og sådan
en var Grundtvig nok selv, ville han mene - drog ud efter deres
længslers mål, fandt den store himmelske stjerne i
barnets pande - og vi har stadig den ledestjerne, Guds ord,
bibelens ord, til at lyse for vor fod. Og det lys skulle han
være med til at kaste.
Men det viste sig at det var stilhed før stormen. Nogle
dage senere kastede en storm ham om. Han læste i Salme 50
. "Hvor vover du at remse mine bud op, og tager min pagt i din
mund, når du dog hader irettesættelse og kaster mine
ord bag dig?". Var det ord om ham og alt det han troede om
sig selv?
Han ravede rundt på kollegiet, hans venner kom, holdt vagt
i dagevis, af og til måtte de næsten slås med
ham, når anfaldene kom. En ven, Poul Dons, kom sig aldrig
rigtig efter de nattevagter.
Efterhånden kom der så meget ro over Grundtvig at han
kunne rejse til sin gamle far, som var præst i Udby
på Sydsjælland. En af de lidt stærkere venner,
Sibbern, fulgte ham. De gjorde holdt i Vindbyholdt kro. Grundtvig
kunne ikke sove. Han sad og skrev digte. Ud på natten
vågnede Sibbern. Grundtvig lå i et hjørne af
værelset: Han havde følt djævelens sno sig om
ham som en slange. Først efter lang tids beroligende tale
og bøn til Gud lykkedes det Sibbern at få Grundtvig
til at sove, så de næste dag kunne tage afsted det
sidste stykke til Udby.
Hans far havde tidligere bedt ham om at komme for at hjælpe
ham med præsteembedet. Han var gammel nu og svagelig.
Grundtvig havde kviet sig ved "at begrave sig" et udsted som Udby
- han som skulle være den store videnskabsmand, profet -
ja, folkefører. Men som han kom nu, så fandt han
pludselig en fred ved at være der - væk fra den store
by, væk fra berømmelse og storhed - eller
drømmene om det.
Han tog en enkelt tur til hovedstaden igen. Fik sin
irettesættelse af konsistorium. Men ellers kastede han sig
ud i at undervise tungnemme konfirmander, tale med forældre
til børn, der skulle døbes, og alt det andet, som
var en helt almindelige præsts arbejde.
Grundtvig 1844
- [top]
65/ 594 | fortælling, personer |
krise |
Indhold: Fortælling om begivenheder i Grundtvigs
liv - og baggrunden for de to salmer "Nu falmer skoven trindt om
land" og "Sov sødt barnlille"
Mål: At lære sider af Grundtvig at kende
- og at forstå at krise ikke er at være forladt af
Gud.
Hvordan:
Der kan laves en helt lille
"fortælleliturgi":
Erik Grips udgave (1983!) af Nu falmer skoven trindt om land, som
kun medtager de to første vers. (Nu
falmer skoven...) - der tones så ud i rent elegiske
toner.
Efterårstemningen i de to første vers pointeres.
Tanken: Uden Gud kun død og tilintetgørelse, ridses
op. (Det kan vel også gøres uden Erik Grip).
Det almene afsnit om Grundtvig fortælles.
De tre første vers af "Sov sødt barnlille" synges.
Baggrunden for dem fortælles frem til salmen gøres
færdig i Stiftsbjergby. Resten af salmen synges. Der
forklares nødtørftigt.
Resten fortælles.
Hele "Nu falmer skoven trindt om land".. Efter behag pointeres
enkelt elementer i salmen.
Krydshenvisninger: Nu falmer skoven trindt om land;
Sov sødt barnlille;
;
;
;
;
Tekst:
Basis for egen fortælling:
N.F.S. grundtvig levede fra 1783 til 1872. Han blev næsten
90 år gammel. Han var præst, digter, historiker -
politiker - og det er hans tanker som blandt andet er baggrunden
for de danske folkehøjskoler. Vi kender ham især som
salmedigter. Over 300 af salmebogens 754 salmer har han digtet
eller omdigtet. Han levede i en dramatisk tid. To gange var
Danmark i krig med England. To gange med Tyskland. Det blev
stærkt formindsket i den periode. I 1814 blev Norge skilt
ud - og i 1864 blev den del af riget, som gik fra kongeåen
næsten midt i Jylland og ned til Hamborg en del af
Tyskland. Og landet gik fra at blive styret af en enevældig
konge til at blive et demokrati.
Grundtvig levede med i det hele. Han var utrolig flittig - skrev
bøger, artikler, digte og salmer i et omfang, som svarer
til et 80-100 binds kæmpeleksikon. Det meste af sit liv sov
han meget lidt. Henimod kl. 3 om natten skruede han lidt ned for
lyset, blundede en time eller to, vågnede op og arbejdede
videre. Han havde mange både venner og fjender. Han var
gift tre gange - og fik sit sidste barn 71 år gammel..
I vil kunne høre i hans salmer at han havde et
mægtigt og vidt favnende sind - mest lyst. Men han kendte
også den anden side. Det mørke - døden - og
han så det som en fjende og modstander.
Han kom i nogle voldsomme kriser, hvor han blev det, vi idag
ville have kaldt psykisk syg.
I 1844 var han på mange måder en anerkendt person.
Han havde været, men var nu ikke længere under
statens censur. Han havde skrevet store visionære
værker om hele menneskeheden og især Danmark. Og et
stort salmeværk - større end vores nuværende
salmebog. Men han var nu fyldt 60 (at han havde to
ægteskaber, endnu et barn og store værker foran sig,
vidste han jo ikke!), og han syntes at det kneb med at se det
store rigtigt forme sig.
Han kunne ikke noget. Ikke engang passe sit arbejde. Han lå
og så ud i luften. Kun hans voksne datter Meta kunne
trøste ham lidt.
Tilsidst fik gode venner sendt ham på en rekreationsrejse
på Sjælland til vennernes store
præstegårde. Først til Mern (Peter
Rørdam) - en dag tog man den mils vej, der var til Udby
- og besøgte det sted Grundtvig første gang
arbejdede som præst (34 år tidligere) - og det sted
han havde haft en frygtelig oplevelse med mørkets
kræfter og havde haft sin første krise - men den
skal I høre om efter jul -
Han boede hos flere venner. Undertiden han havde det helt godt.
Han skrev de tre første vers af salmen "Sov sødt
barnlille ." Man kan næsten tænke sig at det er en
slags "omvendt vuggevise". Han erfarede at han den voksne mand,
kunne være lige så hjælpeløs som et
lille barn overfor tilværelsens kræfter - og den
tryghed, som salmen så alligevel fortæller om, var
på engang med tanke på den trøst datteren
havde været og på den tryghed, han oplevede i forhold
til Gud.
Vennerne oplevede ham som meget venligere og lettere at have med
at gøre end ellers - mere ydmyg. Han så ud til at
få det bedre. Men uheldigvis fortalte én af dem
(Gunni Busck, Stiftsbjergby)at han havde fået brev fra den
anden (Peter Rørdam) om hans sindsyge. Det rev ham helt
ned i mørket igen. Man kunne en dag ikke finde ham. Til
sidst fandt de ham i en vognbod, liggende på et vognhjul,
hvor han lå og græd og bad til Gud. Men så var
det som om det vendte: En dag sad han med Gunni i lyshuset og
sagde: "skriv ned!". Og så digtede han resten af Sov
sødt barnlille.
Guds engle de sjunge
på maddike-tunge (DDS:jordklimpens tunge)
et ord af Guds Søn
er blevet til bøn, og stiger på solstråle-vinger (DDS:svang hid sig
på åndedræts-vinger;
Gud Fader i løn,
sig ja til den bøn!
Fra lavland livsalig den klinger.
Nu havde han fået livsmodet igen. Den bøn han
tænkte på, var nok Fadervor, men overhovedet det, at
Gud i Jesus havde vist mennesket også når det var
eller følte sig så ussel som en maddike kunne det
bede og nå Gud.
Rejsen gik videre til Hillerød, og egentlig skulle han
også have været i Helsingør - "men han havde
i Hillerød hørt nattergale både aften, morgen
og midnat, og det var nok mer end Helsingør kunne stikke".
Og han rejste hjem.
Senere på året, da nattergalene forlængst tav,
og det var blevet høst, bad vennen i Mern ham om at skrive
en ordentlig høstsalme. Grundtvig skrev "Nu falmer skoven
trindt om land ." Og selv om salmen begynder med erfaringen af
alt det, som visner, og de golde, sorte marker, så fyldes
den af tak og slutter med håb - og den er blevet den mest
sunge efterårssalme, vi har.
Baggrundsstof:
Fortællingen er baseret på F. R”nning.
N.F.S.Grundtvig bd, 4, s 51 ff.
Månedens person:
Søren Kierkegaard (August 2013) -
[top]
65/1343 |
fortælling, personer |
tro, personlig |
Indhold: Billedet til Månedens person - se
krydshenvisninger for mere
Krydshenvisninger: Søren Kierkegaard;
;
;
;
;
;
Søren
Kierkegaard - [top]
65/1338 |
fortælling, personer |
biografi |
Indhold: Kirkegaards historie på 3/4 side! Kendte
citater. Til videre elaborering og mundtlig fortælling.
Diverse links - bl. a. projektet På kanten med
Kierkegaard, med en noget tvivlsom tegneserie. En indplacering
i "Jordens salt".
På www: Wikipedia;
Citater (S.K.Forskningscenter)
"Jordens salt" - udbygget
side;
Søren Kierkegaards liv som
tegneserie;
;
;
Mål: At konfirmanderne bliver bekendt med en
kontroversielt troende - og en internationalt kendt dansker
Hvordan:
Først og fremmest må man
fortælle med sin egen vinkel. Det biografiske, forholdet
til Regine Olsen og faderen, må nok have en
fremtrædende plads, - kirkekampen også. Det giver
måske en forkert vægt i forhold til Kierkegaards
tanker, men det er til at forbinde sig med. Men valget,
eksistensen fremad kan også have god
forståelsesbasis. Citaterne kan støtte
fortællingen. Brug eventuelt siden på "Jordens Salt",
som udgangspunkt for fortællingen. Da "Jordens Salt" som
idé knytter sig til det at være vidne, kan man
eventuelt diskutere dette at være sandhedsvidne udfra den
sammenhæng.
Krydshenvisninger: "Jordens salt".">Helte-historier
(Hagiografi);
Jordens Salt;
;
;
;
;
Tekst:
Søren Kierkegaard 1813-1856
Søren Kierkegaard var søn af en velhavende
forretningsmand og ejendomsbesidder i København. Og han
var som den sidste af en søskendeflok på 7 ret
forkælet. På grund af familiens velstand kunne
SK studere uden at tænke på hurtigt at skulle
gøre sig færdig og han brugte det meste af sin tid
på at skrive filosofiske bøger og afhandlinger - og
at snakke med folk på gaden - alle slags mennesker, han
mødte. Den gang var der både nogle, der beundrede
ham for hans præcise og skarpe tanker - og der var nogle,
der syntes at han var en lidt latterlig mand. Han var en smule
pukkelrygget, gik lidt underligt. Han blev forelsket i sin
Regine, og hun i ham, og de blev forlovede - men han fik så
mange ideer og tanker om, at han ikke var god nok. Han
prøvede at få hende til at slå op, og da hun
ikke gjorde det, gjorde han det selv. Det talte byen en del om.
Kierkegaard kæmpede med spørgsmålet om
at være sig selv - eller "et selv" - og det
spørgsmål skulle besvares sandt. Det er så
meget, der gør én til det man er, og tænker
det, man tænker - hvornår kan man sige "selv" om det?
Faderen døde 82 år gammel - Søren
Kierkgaard var 35 - og det påvirkede ham stærkt. Kort
forinden havde faderen betroet ham en frygtelig hemmelighed: At
faderen som ung havde forbandet Gud, og som straf skulle ingen
af hans børn overleve ham. Søren overlevede ham
dog, og det samme gjorde hans ældre bror Peter. Men
Søren levede videre med den fornemmelse, at der kunne
hvile en forbandelse over slægten. Efterhånden
blev det tydeligere og tydeligere at al Kierkegaards filosofi og
søgen efter sandheden udsprang af kristendommen og en
meget alvorlig, engageret og lidenskabelig tro på Kristus.
Man skulle efterfølge Kristus, og når man ikke kunne
det og ikke gjorde det, skulle man i det mindste indrømme,
at man ikke gjorde. Derfor kom han, det sidste år han
levede, ud i en voldsom kamp med den danske kirke. Han så,
og beskrev med bidende ironi, hvordan biskopper med deres
på det tørre, med et fornemt liv blandt byens bedste
og rigeste borgere og kulturpersonligheder, kunne rose hinanden
som sandhedsvidner - de, som ikke havde ofret det mindste for at
vidne om sandheden. Hvordan præster søgte løn
og embede i stedet for at søge Gud. Han lagde sig ud
med det meste af kirken. Kampen og kritikken af kirken, blev
udkæmpet og bragt i det blad, som han selv udgav,
Øjeblikket. Han døde midt i striden, kun 43
år gammel. Trods sin tidlige død nåede han
et omfattende forfatterskab. Nogle af de mest kendte titler er:
Enten-Eller, Om Begrebet Angst, Sygdommen til Døden,
Indøvelse i Kristendoms og Kærlighedens Gerninger
- og de er blevet oversat til alverdens sprog - og han har
påvirket den filosofiske tænkning i hele den vestlige
- og mange har både i Kina og Japan fået
øjnene op for hans måde at tænke på.
Citater Hjertets Reenhed er at ville Eet
Det Store er ikke at være Dette eller Hiint; men at
være sig selv, og dette kan ethvert Menneske, naar han vil
det (Enten-Eller,1843) Livet forstås baglæns, men
må leves forlæns. Lykkens Dør den gaaer
ikke ind ad (Enten-Eller). Gift Dig, Du vil fortryde det;
gift Dig ikke, Du vil ogsaa fortryde det (Enten-Eller) Ak,
af alle Fjender er maaskee Vanen den lumskeste (Kjerlighedens
Gerninger). Den Troende ligger bestandigt paa Dybet, har
70,000 Favne Vand under sig. (Kjerlighedens Gerninger).
Meddelelses-Midlerne blive fortræffeligere, men
Meddelelserne blive mere og mere forvirrende
Pascals huskeseddel
- [top]
65/ 608 |
samtale |
gudsforholdet |
Indhold: Teksten til Pascals memorial.
Hvordan:
Bruges som baggrundsstof for Ild - Pascals huskeseddel
Krydshenvisninger: Ild - fra Pascals huskeseddel;
;
;
;
;
;
Referencer:(s:25 26 i :Tanker Pascal, Blaise (1958)
Tekst:
I DET HERRENS ÅR 1654
Mandag den 23. November, Pave og Martyr Sankt Clemens' og andre
Martyrers Dag
Vigilie for den Hellige Chrysogonos og andre Martyrer. Fra henved
halvelleve om Aftenen til henved halvet.
*
ILD
Abrahams, Isaks og Jakobs Gud,
ikke Filosoffernes og de Lærdes,
Vished, Vished, Følelse, Fryd, Fred. Jesu Christi Gud.
Deum meum et Deum vestrum.
Din Gud skal være min Gud.
Glemme Verden og alt undtagen Gud.
Han findes kun ad de Veje, som Evangeliet lærer os.
Min Gud og eders Gud.
Menneskesjælens Storhed.
Retfærdige Fader, Verden har ikke kendt Dig,
men jeg har kendt Dig. Fryd, Fryd, Tårer af Fryd.
Jeg har skilt mig fra Dig.
Dereliquerunt me fontem aquae vivae.
Min Gud, vil Du forlade mig :
At jeg i al Evighed ikke må skilles fra Dig.
*
DETTE ER DET EVIGE LIV,
AT DE KENDE DIG,
DEN ENESTE SANDE GUD,
OG HAM, DU UDSENDTE,
JESUS CHRISTuS
Jesus Christus
Jesus Christus
Jeg har skilt mig fra Ham,
flygtet fra Ham, fornægtet og korsfæstet Ham.
At jeg aldrig må skilles fra Ham! Han bevares kun ad de Veje,
der læres os i Evangeliet.
Fuldstændig og kærlig Forsagelse af alt.
John Donne
- [top]
65/1063 |
fortælling, personer |
|
Indhold: Kort om John Donne (1572-1631)
Hvordan:
Kan bruges som baggrundstof
Tekst:
John Donne, født 1572, er en af den Anglikanske Kirkes
største mystikere. Efter at have studeret i Oxford og
Cambridge fik han stilling i den offentlige administration og
kunne se frem mod en lovende karriere. Imidlertid giftede han sig
med chefens datter - uden tilladelse - og blev fyret. I ti
år levede han og hans kone i fattigdom. I denne periode
udviklede han en dyb åndelig indsigt, som til sidst
resulterede i, at han blev ordineret som præst. Fra 1621
og til sin død ti år senere (1631) var han provst
ved St. Paul's Cathedral in London.
John Donne byggede bro mellem Middelalderen og den moderne
verden. Videnskab (Bacon) og moderne astronomi havde
sprængt det middelalderlige verdensbillede, og mange
mennesker følte at kristendommen ikke længere kunne
byde på en nutidig gyldig, åndelig forståelse
af tingene. John Donne modstod tidens tendens til reducere det
åndelige, og fastholdt at virkelighedens verden ville blive
berøvet sin betydning, hvis den ikke beholdt den
transcendente dimension.
Robert Lenz
Ingemann, Bernhard
Severin - [top]
65/1428 |
fortælling, personer | salmer |
Indhold: Kort fortælling om Ingemann - Link til
facts om Ingemann
På www: Salmonsen: Ingemann;
Salmebogen Online - biografi
Dramatisk, detaljerig -
skitseagtig biografi;
Ingemann's side på
Jordens Salt;
;
;
Hvordan:
Den hurtige fortælling om Ingemann
(1789-1862): [Jordens Salt-siden lægger op til at man
skildrer den nationalromantiske stemning, som Ingemann vel er den
allerstørkeste repræsentant for]. Idyllisk
barndom i præstegården i Thorkildstrup på
Falster. Men da faren dør, da han er 11 år gammel,
oplever han den ublide verden: Moren flytter til Slagelse, og han
har en hæslig skolegang på Slagelse Latinskole. I
København oplever han Københavns bombardement i
1807 og kæmper i Studenterkorpset på voldene, tre af
hans studiekammerater falder lige omkring ham, og da han
afløses og går hjem, er det hus, han boede i bombet
og væk. Hans mor dør af tuberkulose, mens han
endnu studerer, og selv frygtede han hurtigt at skulle dø
af samme sygdom. Ingemann kastede sig ud i at være
forfatter, skrev dramaer og digte, og han høstede hurtigt
anerkendelse for dem. Han havde (i 1811) fået fribolig af
univsersitetet - og overfor Valkendorfs Kollegium, hvor han
boede, boede den unge smukke, unge Lucie Mandix. Hende blev han
efter 10 års forlovelse gift med, da han fik fast stilling
som lektor i dansk litteratur på Sorø Akademi.
Han blev ved med at skrive, nu også historiske romaner, som
i Danmark dengang blev lige så populære som Harry
Potterbøgerne er idag. Han havde en meget levende
fantasi og de eventyr han også skrev kunne være de
rene splatter-historier. På mange måder havde han et
lyst syn. Han var hele livet dybt religiøs, og skrev nogle
af de salmer, som har holdt deres popularitet helt til idag. Hans
morgensalmer, I østen stiger solen op, Nu titter til
hinanden, Nu vågne hører til de mest kendte salmer
overhovedet - og allermest kendt er vel julesalmen "Dejlig er
jorden". Der er ingen tunge lidelseshistorie-salmer, men
opstandelsessalmen "Nu ringer alle klokker mod sky" er Ingemanns
påskesalme. Ingemann blev på toppen af sin
popularitet helt til sin død. Da han fyldte halvfjerds
overrakte Danmarks kvinder ham et pragtfuldt guldhorn udsmykket
med figurer fra hans digtning. Ingemann anses for at have en
naiv kristendomsforståelse, især for så vidt
gælder hans forståelse af opstandelsen. Den var vel
først og fremmest på det umiddelbare plan almindelig
folkelig. Han kunne ikke godt med fx Grundtvigs insisteren
på "kødets opstandelse", at sjælen opstod var
en rimeligere forestilling. Han havde en ganske uortodokst
syn på en sjælenens mellemtilstand mellem den
enkeltes død og den endelige opstandelse, i en vis
forstand fortsatte sjælenes pilgrimsgang på jorden
(Dejlig er jorden) også efter det enkelte menneskes
død.
Krydshenvisninger: I
østen stiger solen op;
Pilgrimstanken;
;
;
;
;
Baggrundsstof:
Billede til Dejlig er jorden: Karl Friedrich Schinkel: Landskab
med Pilgrim. Billedet til "Nu ringer alle klokker.." er Carl
Blochs berømte. Om man nu bryder sig om det eller ej - en
vis kongenialitet mellem Bloch og Ingemann kan ikke
benægtes.
Månedens person:
B. S. Ingemann - Marts 2014 - [top]
65/1431 |
fortælling, personer |
godt og ondt |
Indhold: Følg krydshenvisning til Ingemann
Mål:
Krydshenvisninger: Ingemann, Bernhard Severin;
;
;
;
;
;
Kaj Munk
- [top]
65/1124 |
fortælling, personer |
troshelte |
Indhold: Henvisning til biografi på nettet. Som
baggrundsstof for "Du ved det nok mit hjerte". En begyndende
citatsamling under tekst. Usorteret/uredigeret!
På www: Om Kaj Munk;
Henning
Nørhøj om Kaj Munk (kristendom.dk)
Jordens salt: Kaj Munk;
Kaj Munk 70 - på Facebook;
;
;
Hvordan:
Jeg plejer at lade en minimumsfortælling
danne konkret forståelsesbaggrund for "Du ved den nok mit
hjerte" - og så kan man tale om hvad, man skal kæmpe
for. Henning Nørhøjs artikel giver det
nødvendigste til en kort fortælling. Der er
selvfølgelig appel i at han mister sin far som
et-årig og sin mor, da han er fem. Men at han fik en meget
kærlig opvækst hos noget familie. Så må
man have med at han foruden at være sognepræst i
Vedersø var anerkendt dramaforfatter. Måske minde
om at der var lige så meget opmærksomhed om teater
dengang, som der nu er om film. Hans fascination af den
stærke leder, herunder både Hitler og Mussolini, men
at han også tog afstand fra deres faktiske handlinger - og
det var det, som i sidste ende førte ham til at blive
likvideret en kold januar nat på Hørbylunde Bakke
ved Silkeborg i 1944. Nytårsdag 1944 holdt Kaj Munk en tale
("Nytårsdag 1944"), og blot få dage efter, den 4.
januar, blev han hentet af en gruppe på fem SS-folk og
skudt. Han fik aldrig tillid til demokratiet - men "sandhed"
skulle sejre, og skulle også altid bruges til at kritisere
magten, uanset hvem, der havde den. Kaj Munk har fået
en side på Jordens Salt.
Krydshenvisninger: Du ved det nok mit hjerte;
Månedens person: Kaj Munk. Januar 2014;
;
;
;
;
Tekst:
Kaj Munk citater: Naar Uretten raaber paa Gaden, skal saa min
Kirke sidde stum i en Krog? (Sværdet og Ordet)
Hvem kan glemme hans skønne Ord om Kvinden, der, naar hun
har bragt sit Barn til Verden, ikke længere kommer sin
Trængsel ihu af Glæde over, at et Menneske er
født - en Sammenligning han vover med selve det evige Liv!
Han elskede Børn. Der staar en livsfrodig Duft af Ble
omkring ham. Og hvor satte han Kvinden højt! formelig
orientalsk. Pigebørn og gamle Koner, verdslige og fromme,
Skøger og Mødre, skønne og grimme, syge og
raske, der er et Sus af Skørter om ham, og dem alle har
han gode Ord til, Oprejsning, Trøst, Daad". (Sværdet
og Ordet, side 54, 56)
..netop fordi han intet Diktat har efterladt os, netop fordi han
ikke har efterladt os andet end sig selv, den varme, den
brændende, stærke, rige, levende Personlighed, netop
derfor er der aldrig Tale om Ensformighed, endsige Ensretning,
hos os. Kristen det er at være i Forbindelse med Kristus
- at der øses Liv af hans Liv i mit Liv. Dagen s. 33.
.som Kristne er det vor Pligt til alle Tider at forblive
hudløse over for Følelsen af det onde. Men samtidig
med, at Hjertet vaander sig, vaager der i os en Taknemlighed
over, at vi tør tro, at selv dette har Gud i sin Haand -
at selv om ogsaa han stønner af Smerte ved, hvad hans
Børn tilføjer hinanden, vil han dog vide at lade
det fremme hans Vilje med os. Vi slutter ikke: altsaa er Gud ikke
til. Nej, vi bøjer vore Hoveder i et angstfyldt Haab.
Angstfyldt, ja, for det kunde jo tænkes, at det onde voxede
sig saa vældigt, at selv Gud gik bet i det (og derfor: lad
os ruste os til at være hans Medkæmpere), men dog
Haab, ja mere end Haab, en Tro paa, at gennem denne hæslige
Sot med Krise og Operation arbejder Gud paa at skabe en sundere
Verden. (Bab s. 153 f) Jeg ved ikke, hvormeget der skal til
for at rokke en diktator. Men jeg ved at sandheden skal siges.."
(Fra Avisindlæg i 30'rne jfr Henning Nørhøj)
Månedens person:
Kaj Munk. Januar 2014 - [top]
65/1416 |
fortælling, personer |
godt og ondt |
Indhold: Fortælling om Kaj Munk og brug af "Du
ved det nok mit hjerte". Følg krydshenvisning til "Kaj
Munk".
Krydshenvisninger: Kaj
Munk;
Du ved det nok mit hjerte;
;
;
;
;
Bonhoeffer, Dietrich
- [top]
65/1424 |
fortælling, personer |
efterfølgelse |
Indhold: Links
Tidstavle - kristendom
og religionerne - [top]
65/1264 |
billed-iagttagelse |
historie |
Indhold: Et anskuelsesbillede med en tidslinie i
perspektiv bagud - parallelt med Skalks fremstilling af
Danmarkshistorien.
På www: Skalks tidstavle med forklaring;
Bedste gengivelse - Lille Åmose
museum
;
;
;;
Mål: Give bevidsthed om historisk
sammenhæng og tidsafstande.
| Es. 9, 6- Teksten
Tekst:
Billedet kan bruges til en meget overordnet
anskueliggørelse af hvornår hvilke begivenheder
finder sted og af tidsafstande. Dette flyder ofte en del for
konfirmanders/elevers bevidsthed.
Billedet kan bruges til at diskutere med konfirmanderne/eleverne.
Hvor gamle er religionerne egentlig? Kristendommen er hverken den
første eller den sidste af religionerne. Men den kristne
kan - teologisk begrundet - mene at Kristus er "tidernes midte".
Og det "forfører" billedet da også til at se. (Det
implicerer ikke nødvendigvis et arrogant syn på
andre religioner).
Hører Darwin med i religionernes historie? Hvordan man end
forholder sig til spørgsmålet tro - naturvidenskab,
så er han en god markør for
spørgsmålets opkomst.
Er Desmond Tutu tilstrækkelig betydningsfuld til at
figurere mellem kristendommens og religionernes 12
"hovedpersoner"? Ja, som markør - endda en yderst
sympatisk - for det faktum, at en kirke, som ellers har
været overvejende europæisk/nordamerikansk, er blevet
global - med tyngdepunkt i det globale syd.
|