Bibelen. Hvad er det for en bog?
(11)
Spørgsmålet skrift og autoritet. Elementer som skal
give sans
for bibelen som helhedskomposition: En linie i bibelens
historie. Mulighed for kritisk holdning.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Bibel-intro (Type: samtale,
tema)
Bibelen - et bibliotek (Type:
læsning, GT og NT)
0. En linie i bibelens historie
(lbh) (Type: fortælling lbh 10)
1. En linie i bibelens historie
- interaktiv planche (Type: interaktivt -
internet)
2. En linie i bibelens historie
- oversigt (Type: fortælling lbh 10a)
3. En linie i bibelens historie
- i en nøddeskal (Type: fortælling lbh
10a)
4. En linie i bibelens historie
(lbh)(færdigt ark) (Type: arbejdsark -
redigeret)
En linie i bibelens historie -
forsiden af Chr. IIIs bibel (Type:
billed-iagttagelse)
Joakim Skovgaards billeder i
Viborg Domkirke (Type: billed-iagttagelse)
Josef - en skikkelse i Ny
Testamente (Type: fortælling - NT: lbh 9x)
Ikke lægge til, ikke
trække fra (Type: tekst - samtalegrundlag)
Hviskehistorie (Type:
leg)
Bibelbladring (Type: event
- mini)
Bibelske kort (Type:
facts)
Lav forside til bibelen
(Type: leg)
Bibel og åbenbaring
(Type: Baggrundsstof)
Bibelens lande, et kig på
kortet (Type: samtale, facts)
Bibelsyn - baggrundsstof på
nettet (Type: Baggrundsstof)
På knæ for Bibelen,
Professorer! (Type: tekst)
Bibelen som hypertekst (Type:
citat)
Historien bag ordet (Type:
oplevelse /andet mat.)
Evangeliemaraton /
evangelieweekend -Lukas (Type: læsning NT)
Esbjerg-evangeliet (Type:
billed-iagttagelse)
Bibelstafet ved opstart
(Type: leg)
.
.
Bibel-intro
- [top]
11/1117 |
samtale, tema |
bibel |
Indhold: Skitse til introduktion af bibelen - for
voksne. (Dele af forløbet kan sagtens anvendes
også med konfirmander/elever i de ældste
klassetrin.
Mål: Fortælle om bibelen, hvad det er for
en bog, set udfra forskellige synsvinkler - og til en vis grad
lade eleverne erfare forskelle i materialet og synsvinklerne
selv.
Hvordan:
Introduktionen disponeres: (Skrives på
tavlen):
1. Bibelen som kirkens bog (Helligskrift?)
2. Bibelen som historisk tilblevet skriftsamling
3. Bibelsyn. Bibel og Åbenbaring. Bibelens sandhed. Guds
Ord.
Ad 1. Deltagerne bedes læse første linie
i bibelen - og de tre sidste. Hvilken historie er indrammet med
dem? - Alt - fra første begyndelse til
forløsningen ved al tids ende - .
Bibelen kan ses- med alle dens skrifters forskellighed -, som
fremstiller den én linie i tid - under en eneste
hvælving - et historisk rum. I den sammenhæng har den
så én midte: Jesus Kristus, som deler den i to.
Som regel er det almenviden at bibelen er delt i to - ny og
gammel testamente - og man kan samtale sig frem til det - og vise
det. Også størrelsesforholdet: at midten, JEsus
Kristus, ikke er midt i tekstmængden, men midte som
vendepunkt. Forskellen mellem GT og NT kan udfoldes. Hvordan GT
skildrer forholdet mellem Gud og menneske under skabelsens
fortegn, med bevidsthed om det ondes styrke, om lovens vejledning
- og videre skildrer længslen efter det egentlige, sande
liv med Gud - i profeternes forkyndelse. Hvordan Jesus og Ny
Testamente ser opfyldelsen af længslerne og overvindelsen
af det ondes og syndens magt i Jesus Kristus.
Sådan fungerer og har Bibelen fungeret som et hele
i kirken.
ad 2. Bibelen kan også - uden at ovenstående
dementeres eller er "forkert" - ses som en samling af skrifter,
blevet til betinget af historie og de mennesker, som har skrevet
og fortalt.
En øvelse med bibelens genrer - se Bibelen - giver en god fornemmelse af
skrifternes forskellighed. Arbejdsarket fungerer fint også
til helt voksne.
Man kan i et vist omfang fortælle om, hvordan de enkelte
skrifter er blevet til. (1 mosebog, jahveskriftet,
præsteskriftet, se alment tilgængelige
introduktioner) - og man kan fortælle om evangeliernes
tilblivelse.
- Man kan illustrere det forskellige syn på skrifterne -
bibelen som helhed, eller bibelen som en samling af forskellige,
historisk betingede enkeltskrifter - ved at sammenligne den nye
måde at lave krydshenvisninger i 92'oversættelsen med
den traditionelle. Den traditionelle, hvor der krydshenvises
i teksten - fx. fra 1. mos. 3,15 direkte til Rom. xxxx -
og så den mere "videnskabelige", hvor den enkelte tekst
skal læses i sin egen ret, og uforstyrret af tolkende
henvisninger. I 92'udgaven er de så sat i en klumme for sig
i nederste hjørne på siden, sammen med lidt
kommentarstof.
Alt efter modtagergruppe kan man - for at belyse, hvad den
traditionelle "intertekstualitet" betyder - inddrage Hans
Hauge-citatet (Se baggrundsstof nedenfor): Den der færdes
meget i cyberspace har en naturlig forudforståelse for den
klassiske bibelske intertekstualitet - samt omvendt: den
klassiske bibellæser har måske i virkeligheden
været arketype for surferen i cyberspace.
ad 3.Af sig selv rejser spørgsmålet: hvordan
og i hvilken forstand er Bibelen sandhed eller åbenbaring.
Lad elever/deltagere læse Joh. 1,1-14 og stil
spørgsmålet: hvad er Guds Ord her.
Åbenbaringen i kristendommen er ikke tekst og bibelord, men
en person, Jesus Kristus. NTs skrifter vidner om ham (se
Bibel og åbenbaring)
vidnefunktionens væsen og kendetegn. Den komplekse
begivenhed, og så meget mere den guddommelige begivenhed,
bliver synlig gennem de forskellige facetter i de forskellige
vidnesbyrd - man lægger bevidst eller ubevidst
vidnesbyrdene sammen, vurderer, og skiller ud, for at nå
sin egen forsteålse af sagen. GTs skrifter er
forståelsesbaggrund for Jesus - fordi Jesus selv havde GT
som det tekstlandskab, han henviste til, når han skulle
forkynde, og de første kristne havde det på samme
måde. (Jesu ord på korset: "Min Gud, min Gud, hvorfor
har du forladt mig?" er et eksempel - kun ved at kende
"omvendingen" af situationen i Sl 22, som han citerer,
forstår man udråbets betydning).
Krydshenvisninger: Bibelen;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibelen - et bibliotek
- [top]
11/ 27 |
læsning, GT og NT |
bibel, autoritet, syn |
Indhold: Bibelen anskues som et bibliotek.
Læsning og bestemmelse af skriftsteders "faggruppe".
Tekstforslag med spørgsmål, se tekst.
Link til Bibellæserringens grafiske fremstilling af
"bibelens bogreol".
Mål: lære eleverne bibelen at kende som
samling af meget forskellige skrifter, præget af
forskellige faktorer.
Hvordan:
Fælles på hele klassen: Spørg
frem til en forståelse af bibelens opbygning. Hvor mange
bøger/skrifter består hhv. GT og NT af? Brug
indholdsfortegnelsen - Hvor kender de B-I-B-L fra (bibliotek)
= bogsamling. Hermed også forbindelse til faggruppe-
inddeling.
Der findes arbejdsark at arbejde udfra:
[Arbejdsark ]
Hovedspørgsmålet er, hvad slags bog /bøger
er de enkelte skrifter. Historie, videnskab, poesi?
Autoritetsspørgsmålet ekspliceres muligvis ikke, men
belyses ved at vise tidsbetingetheden og forskelligheden i
genrerne.
De skal skrive hele faggruppebetegnelsen, ikke bare bogstav (NB.
gælder ikke seneste udgave 99). Opgaven er svær, de
bør arbejde sammen mindst to og to. De må gerne
få at vide, at den er svær. Husk at insistere
på at begge læser teksten inden svar forsøges
- ikke noget med at man tager hveranden.
Gode hold kan faktisk klare det hele selv. Andre skal have en del
hjælp. På forhånd fortælles at der er to
eksempler på historiegenren (2. Kg. og Apg.), at
profetafsnittet er svært at læse, og at de eventuelt
skal se lidt i den omgivende tekst (for opdage hvem "han" er i
Mk.
Evt. lyngennemgang bagefter også af den bibelhistorieske
baggrund for de enkelte tekstudsnit - v hj. a den grafiske oversigt - evt. som
Over-Head.
Krydshenvisninger: Bibel-intro;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Bibelen
Faggruppeinddeling af bibelen
Man kan inddele bibelen i f. eks. 8 faggrupper.
A. Myter og sagn
Myter er fortællinger, som forklarer hvordan noget er sket
eller blevet til engang ved Guds eller guders hjælp.
Sagn er eventyragtig historiefortælling.
B. Poesi
Digte og salmer
C. Historiestof
Israelitternes/ jødernes historie eller den første
kristne menigheds historie
D. Evangelier
Fortællinger om Jesus, om hvad han sagde og gjorde
E. Profetstof
Nedskrevne taler, hvor profeter kritiserer eller roser folket og
dets ledere. Taler om forholdet mellem fattig eller rig - eller
udenrigs-politik - profeten siger hvad Guds vilje er
F. Lovstof
Israelitternes/ jø dernes love, regler for hvordan man
skal leve, om erstatning og straf mm.
G. Breve
Breve fra ledere i de første kristne menig-heder, hvor de
minder de kristne om, hvad de tror på, prø ver at
få dem til at holde ud i modgang, og formaner dem til at
handle rigtigt
H. Syner og Visioner
Forestillinger om det fantastiske der skal ske i fremtiden,
når den gamle verden går under, og en ny
genskabes
Hvilken faggruppe i bibelen hører følgende tekster
til?
Skriv hele faggruppenavnet udfor - ikke bare bogstav
1)1. Mosebog
11,1-9........................................................
........
2)2. Mosebog
21,22-27......................................................
........
3)2. Kongebog
25,1-4........................................................
.......
4)Højsangen
4,1-7.........................................................
..........
5)Amos' bog
5,4-7.........................................................
.......
6)Markus
11,15-17......................................................
.............
7)Paulus' 1. brev til Tessalonikerne
5,14-22........................................
8)Apostlenes Gerninger
2,43-47......................................................
9)Johannes Åbenbaring
21,1-5........................................................
På arbejdsark er bibelens
bøger opstillet som i et bibliotek. Find ved hjælp
af svarene ovenfor udaf hvilke faggruppe-navne, der skal
stå på de enkelte hylder.
0. En linie i bibelens
historie (lbh) - [top]
11/ 93 |
fortælling lbh 10 |
Guds handlen i historien |
Indhold: Linien er den frelseshistoriske linie, som man
traditionelt har set i rækken af fortællinger og
begivenheder frem til Jesus. 1. En online grafik af
historien i bibelen. Interaktiv - i et vist omfang.
Særdeles brugbar som fortælle"planche" Se her 2. En oversigt over
undervisningselementer i bibelkronologisk
rækkefølge om de enkelte begivenheder. Tekst og klikbar grafik- 3. En Linie i
bibelens historie - i en nøddeskal. Se
nedenfor her. 4. Ældre udgave (stregtegning): Arbejdsark: Grafisk fremstilling + den koncentrerede
fortælling..
Mål: at give en fornemmelse af det som
kristendommen har set som frelseshistorien i bibelen, samt give
typologisk forudforståelse for bestemte begivenheder eller
begreber i NT - og begivenheder og begreber som bruges i de
øvrige elementer her
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
Gammel Testamente i konfirmandundervisningen;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
1. En linie i bibelens
historie - interaktiv planche - [top]
11/1475 |
interaktivt - internet |
historie, bibels- |
Indhold: Online grafik - til at fortælle ud fra
- under alle omstændigheder giver den en god, grafisk
oversigt. Udbygges løbende med undersider som aktiveres
fra forsiden. [Tanken er at siden også skal udbygges til
muligt interaktivt selvstudium]
En linie i bibelens historie - interaktiv
Hvordan:
Siden har en underside, hvor der er trukket linier
fra historien, som den findes i GT, til Jesus Kristus.
(Typlogiske tolkningsmønstre). Der er pt. (juni 2021)
undersider til: skabelsen, syndefald, Babelstårn,
patriarker, Moses og lovens tavler, Esajas, Malakias, Jesu
dåb, Peters pinseprædiken. [Rækkefølgen
er bestemt af ad hoc-behov. Har du behov for underside til en
bestemt begivenhed, så send en mail Supplement til En linie i bibelens historie
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
2. En linie i bibelens
historie - oversigt - [top]
11/ 652 |
fortælling lbh 10a |
Guds handlen i historien |
Indhold: Oversigt over de enkelte
undervisningselementer her. Se nedenfor - * angiver hvor
omfattende de umidelbart er. De enkelte begivenheder
indgår i tematiske sammenhænge - i forskellige
emnegrupper. Undervisningselementerne kan også
tilgås via Klikbar
grafisk oversigt med link til
undervisningselementer.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Oversigt [*] [**] [***] angiver elementets
størrelse (især kvantitativt) - [-] betyder intet
egentligt stof (undertiden andre steder i materialet).
En linie i bibelens historie
(lbh) fortælling, GT: lbh 0 Introduktion til
"En linie i Bibelens historie"
I begyndelsen skabte ..
fortælling, GT: lbh 1 [***] Tema:
Skabelse - tydning. Historisk kontekst: Det babylonske
fangenskab, nødvendigheden af identitet.
Sammenhæng: Måske Kristi opstandelse
(nyskabelse)?
Syndefaldet fortælling,
GT: lbh 3 [**]
Tema: Godt og ondt - hvorfra det onde.
Sammenhæng: Kristi korsfæstelse,
lægedom for slangebiddet.
Syndfloden fortælling,
GT: lbh 3a [*]
Tema: Godt og ondt. Purisme-kravet.
Sammenhæng: Jesu om gode og onde [kan ikke
trækkes på kortet]
Babelstårnet
fortælling, GT: lbh 3b [*]
Tema: Det kollektive syndefald. Enhedsdrømmens
fallit.
Sammenhæng: Peters pinseprædiken
Isaks ofring fortælling,
GT: lbh 4b [*] Tema: Gudsforestillinger (Men
elementet er tvivlsomt (70'er præget) - med en
Kierkegaardsk vinkel (og Paulus) vil man sige Tema:
Forholdet menneske-Gud.
Sammenhæng: Paulus om Abrahams tro - nogle vil
finde det teologisk acceptabelt at modstille
Jesu korsdød. Jeg vil være yderst varsom her.
Jakobs kamp fortælling,
GT: lbh 4d [*] Tema: Konfirmation,
livsovergange.
Folkedrab i Ægypten (Farao og
jordemødrene) fortælling, GT: lbh 5a
[***] Tema: Godt og ondt
Moses og den brændende tornebusk
(Guds navn) fortælling, GT: lbh 5f [**]
Tema: Forestillinger om Gud (Guds åbenbaring af sit
væsen)
Sammenhæng: "Jeg er" - udsagnene i
Johannesevangeliet. [NB. Gud åbenbarer sig ikke for Jesus,
Jesus er selv åbenbareren]
Ægyptens ti plager
fortælling, GT: lbh 5g [*] Tema: Guds
handlen
Udvandringen af Ægypten. Gud som
vejviser. fortælling, GT: lbh 6b [*]
Tema: Guds handlen i historien [NB kun om Gud som
vejviser - Overgangen over Det røde hav har ikke
selvstændigt element. Jeg har altid vist "Prinsen af
Ægypten, hvor overgangen får for fuld hammer.
5 youtube klip fra Prinsen af
Ægypten link til de enkelte klip. [**]
Moses og de ti bud
fortælling, GT: lbh 6d [**] 40 år i
ørkenen (Type: fortælling, GT: lbh 6d)
Sammenhæng: Jesu bjergprædiken
Den aronitiske velsignelse
fortælling, GT: lbh 6e [*] Tema: Led
i gudstjenesten
Bosættelse, indvandring i Det
forjættede land fortælling, GT: lbh 7
[*] Tema: Guds handlen i historien
Hjemkomst og genopbygning
fortælling, GT: lbh 8 [-] Tema: Guds
handlen i historien
Konger og profeter
fortælling, GT: lbh 8 [**] Tema:
Magtens fristelse (Nathan og David) - under fællesskab og
samfund (politik) Sammenhæng: Jesu magtkritik
Jesu fødsel, liv, død
og opstandelse fortælling, NT: lbh 9 [-]
Tema: Jesus
Sammenhæng: ! Resten !
Pinsedagen fortælling,
NT: lbh 9d [*]
Tema:ånd - fællesskab
Sammenhæng: Babelstårnet modbillede.
Peters pinseprædiken
fortælling, NT: lbh 9k [**]
Tema: Fællesskab - kirke.
Besættelsesmagter
fortælling, NT: lbh 9x [-]
Tema: Fællesskab og samfund (politik)
Sammenhæng: Jesu komplekse m>der med
bes'ttelsesmagten
Prinsen af Ægypten video
(lbh 5a) [*] Tema: Guds handlen i
historien
3. En linie i bibelens
historie - i en nøddeskal - [top]
11/1666 |
fortælling lbh 10a |
Guds handlen i historien |
Indhold: Stærkt koncentreret fortælling med
de vigtigste begivenheder i frelseshistorien
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Jesus blev født i et folk, som kaldte sig jøder.
De brugte også ældre navne om sig selv: Israelitter
og hebræere. De første kristne, som var
jøder, grækere, romere, arabere og mange flere,
så en linie tilbage gennem jødernes historie frem
til Jesu fødsel, liv og opstandelse, som er med til at
fortælle, hvem Jesus Kristus er. I urtiden var
skabelsen og paradis. Men det onde fik greb i menneskets
sjæl og det gav sig mange udslag. Et af dem var hovmod. De
ville bygge sig et tårn, som gik til himmelen.
Babelstårnet. Men Gud stoppede projektet, forvirrede
deres sprog, så de ikke længere kunne tale sammen,
og folkene spredtes ud over jorden og talte hver sit sprog.
Et af folkene var et nomadefolk. I grunden blot en stor familie.
Abraham, Isak og Jakob var de første fædre,
patriarkerne, som folket fortalte, de stammede fra. Folket
vandrede rundt mellem oaserne og de fastboende, og hyppigt slog
de sig ned i Det hellige Land (Kanaan, Palæstina, Israel).
De fortalte, hvordan Gud havde sagt at det var deres land.
En hungersnød drev dem til Ægypten. Der blev
de et stort folk. Først havde de været velkomne
gæster, efterhånden blev de nærmest slaver.
På underfuld vis bliver de befriede. Gud fører dem
gennem Moses, som var opdraget ved det ægyptiske
hof, ud af landet. Moses modtager De ti bud på
Sinaj-bjerg, samler folkets love, og leder dem i de 40
år, de må vandre rundt i ørkenen. At det
tager så lang tid er en straf for at de igen og igen
længes tilbage til Ægyptens kødgryder og
guder, man i det mindste kan se. Efter Mosesï død
slår de sig ned i Det hellige land. Men de mange
fjender gør at de må vælge konger til at lede
dem i kampen. De berømteste af dem er David, som
samler riget, og Salomon, som bygger deres tempel (ca 1000
år f. kr.); men magt gør magtsyg. Kongerne bliver
ikke bare ledere, men undertrykkere. Gud finder sig særlige
talerør gennem de mennesker, som nu kaldes
profeter. De kritiserer de rige og kongerne for deres
magtmisbrug, og har store visioner om freds- og
retfærdighedsriget, der skal komme, når Herrens egen
kongesalvede (Messias, ristus) kommer. Han skal være
så meget anderledes, at hvor han er, skal der være
som i Paradis. Men år 587 f.kr. bryder det hele
sammen. Babylons kejser erobrer hele området og folket,
jøderne, deporteres til Babylon. De får 60
år senere lov til at vende tilbage til Jerusalem. Får
lov til at genopbygge det ødelagte tempel. Men kun i meget
korte periode er folket selvstændigt. Efter babylonerne
besætter syrerne landet, efter dem kommer romerne.
Jesus fødes. En gruppe jøder følger ham og
tror han er Kristus. Han bliver henrettet som
oprører, men efter hans død, møder
disciplene ham igen som opstået af døde og de tror
med fornyet styrke at han er Kristus - blot at hans rige er af
en helt anden art end verdens kongers - og ikke bare et folks,
men alles. Helligånden griber dem - og pinsedag
samles mennesker med alle slags sprog og de forstår alle
hvad disciplene prædiker om. Deres tro bliver til
kristendom og Gud skaber sig herefter sit folk bagom og på
tværs af nationer og sprog.
-ksf.
4. En linie i bibelens
historie (lbh)(færdigt ark) - [top]
11/ 732 |
arbejdsark - redigeret |
historie, bibels- |
Indhold: Grafisk fremstilling af frelseshistorien
gennem bibelen.
Hent ark.
Hvordan:
Arket er meget gammeldags - med stregtegning og
tekst!
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie (lbh);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
En linie i bibelens
historie - forsiden af Chr. IIIs bibel -
[top]
11/1308 |
billed-iagttagelse |
Bibelen som fortælling |
Indhold: Chr. III s bibels titelblad - som i
allergroveste træk fortæller frelseshistorien fra
skabelse til Kristi opstandelse. Link til Cranach d. æ."Lov
og Nåde" fra 1529 som fortæller samme historie.
På www: WikiPaintings:
Cranach d.æ. Lov og Nåde;
;
;
;
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Joakim Skovgaards
billeder i Viborg Domkirke - [top]
11/1329 |
billed-iagttagelse |
Bibelen som fortælling |
Indhold: Joakim Skovgaards billeder i Viborg Domkirke
som digital fortælling af bibelens historie.
Mål: Præsentere et sammenhængende
kunstnerisk udtryk for den bibelske historie
Hvordan:
Desværre er billederne lidt små. Og
man får forklarende tekst med ved hvert eneste billede.
Muligvis meget rart ved selvstudium, men ikke hvis man vil
projicere billedet op til fælles iagttagelse. Man kan se
dem fortløbende eller ved at klikke på deres
placering på et kort over kirken.
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
Joakim Skovgaards billeder;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Josef - en skikkelse
i Ny Testamente - [top]
11/1678 |
fortælling - NT: lbh 9x |
|
Indhold: Om Josef, Marias trolovede
Krydshenvisninger: Josef;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Ikke lægge til,
ikke trække fra - [top]
11/ 417 |
tekst - samtalegrundlag |
bibel, autoritet, syn |
Indhold: Den klassiske formaning til præsten
på prædikestolen
Mål: Til overvejelse: hvad er det, der ikke
må lægges noget til og trækkes noget fra - kan
man lade være.
Hvordan:
Dette element forudsætter naturligvis at
ordene forekommer i kirken
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Ordene "Ikke lægge til, ikke trække fra" kan man
finde i eller på
mange prædikestole (undertiden på latin: "nec minure
- nec addere"). Det gælder enhver og ikke bare
præsten at man
ikke må lægge noget til eller ind i evangeliet, som
det ikke
rummer - og heller ikke trække noget fra af det, som der
ligger i
det. Det er nok umuligt. Men ordene kan måske så
fastholde en
selv på en åben spørgende holdning til
evangeliet - og i en
bevidsthed om at man ikke bliver færdig.
Ordet "Ikke lægge til.." er fremkommet ved at trække
en del ord fra kapitel 21 i Johannes Åbenbaring - samt
lægge underforstået lægge det til, at det
handler ikke om Johs. Åb. men forkyndelsen som sådan.
Hviskehistorie
- [top]
11/ 169 |
leg |
bibel, autoritet, syn |
Indhold: Den mundtlige tradition illustreret ved
"hviskehistorie" (Fortællingen om den kananæiske
kvinde). Samtale om den mundtlige traditions pålidelighed
dengang - nu. Hvor mange (få) led var der fra Jesu ord og
handlinger til nedskriften? Osv.[]
Hvordan:
Er det en god idé negativt at vise hvor
dårlig mundtlig tradition evt er i vores kultur? Det er en
sjov leg, hvis konfirmanderne går med på den -
så kan genfortællingen i øvrigt blive relativ
god. En gang har jeg læst fortællingen direkte fra
NT. En anden i Morten Pontoppidans genfortællende form. Den
sidste gik langt bedst i gennem kæden (på 5
personer).
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibelbladring
- [top]
11/1277 |
event - mini |
bibel |
Indhold: En rigtig god idé på
konfirmandcenter.dk til et forløb, hvor konfirmander
kommer ind i bibelens diversitet - og fremstiller den for
hinanden. Kan kombineres med elementet Bibelen her.
På www: Konfirmandcenter.dk -
Bibel-bladring;
;
;
;
Mål: at gå på opdagelse i Biblen i
en stemningsfuld ramme
Krydshenvisninger: Bibelen;
Bibel-intro;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibelske kort
- [top]
11/ 879 |
facts |
geografi, bibelsk |
Indhold: Henvisning til nettet.
På www: Find
steder i bibelen på Google map;
Bibelske kort - meget forskellige -
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Lav forside til bibelen
- [top]
Indhold: Konfirmanderne laver forside til deres
bibeler, collage/klip mm. Sådan at de mener at forsiden
siger noget om indholdet. En snak om de enkelte forsider
(eventuelt). Idé Nana Hauge.
Hvordan:
Konfirmander vil som regel synes det er sjovt i
sig selv, og behøver ikke særlig retningsgivende
motivation. Men synes præsten det er sjovt, kan han/hun jo
sige at de skal lege at de er bogforlæggere, og de skal
lave den forside som enten sælger bedst eller siger mest
om indholdet. Og der er fuld elastik i samtalen om
forsiderne. Fra at fortælle historier fra bibelen, hvis
de er illustreret, til en æstetisk vurdering - positiv,
selvfølgelig. Eller der kan sammenlignes med Chr. d. IIIs
bibel - frelseshistorien in nuce. [ksf]
Krydshenvisninger: En linie i bibelens
historie - forsiden af Chr. IIIs bibel;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibel og
åbenbaring - [top]
11/1107 |
Baggrundsstof |
bibel |
Indhold: Overvejelser over bibelen som åbenbaring
- i forhold til tro på at Jesus Kristus er
åbenbaring.
Krydshenvisninger: Koranen - Salman
Rushdie's syn;
Bibelsyn - baggrundsstof på nettet;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Men det er mere i overensstemmelse med kernen i forestillingen
om åbenbaring i kristendommen at begynde et andet sted end
med hvad nogle af bibelteksterne siger om sig selv. Man kan bruge
prologen i Johannesevangeliet som indgang til forståelsen.
"I begyndelsen var Ordet og Ordet var hos Gud, og var Gud.."
sådan begynder evangeliet, og det fortsætter: "..og
ordet blev kød og tog bolig i blandt os.." Det
"kød", ordet - Guds sandhed og Gud selv - tog bolig i, var
Jesus Kristus - og er det stadig, idet Kristus oprettede en enhed
mellem ham, og enhver som tror på ham. Skrifterne er
så forskellige troendes vidnesbyrd om den sandhed, han dels
var i kød og blod dels findes i den enkeltes troserfaring.
Læs hele teksten om Bibel
og Åbenbaring - tekst af Kristen Skriver Frandsen
Bibelens lande, et kig
på kortet - [top]
11/ 28 |
samtale, facts |
geografien |
Indhold: kig på kortet - den grønne
halvmåne mm.
Mål: - en historisk, konkret forankring af de
bibelske begivenheder i det orientalske kulturområde
Hvordan:
For eksempel kan fortællingen om
Jakobskampen foranledige at Abrahams fødested i Ur
udpeges, man taler om nomader, den grønne halvmåne
- det vil sige den grønne halvmåne som kan tegnes
henover de store flod-lande, Babylon og Ægypten - med en
bue gennem Syrien. Eller tilsvarende, hvor den anden spids af
halvmånen er inde i billedet - forbindelsen til
Ægypten - forbundet med Josef/Moses-historierne. Kortet
(ene) er altid ved hånden bag i bibelen.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibelsyn -
baggrundsstof på nettet - [top]
11/1108 |
Baggrundsstof |
bibel |
Indhold: Kommenterede henvisninger til steder på
nettet, hvorudfra bibelsyn og bibelkritik kan behandles.
På www: Bibelen for ateister - naiv
bibelkritik;
;
;
;
Krydshenvisninger: Bibel og
åbenbaring;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Hjemmesiden "bibelen for ateister". En rig repræsentation
af de fordomme om de umuligheder kristne antages at mene om
bibelen. Siden rummer en del "kritik", som er temmelig
pseudo-videnskabelig. Siden kan være svær at anvende
i undervisningen; den kan ikke bruges som saglig kilde, men som
symptom på en muligvis udbredt forståelse. Man skal
selv være klædt godt på i diskussionen og have
øje for den manipulerende måde at læse
på (brug fagligt teologiske kommentarer til de citerede
steder!). Er man godt forberedt, kan man diskutere synet bag
siderne med de største klasser.
Man kan modstille et konservativt med dette ateistiske - det er
typisk at de blot er golde dogmatiske negeringer af hinanden.
På JesusNet.dk kan man fx læse svaret på
klassikerspørgsmålet fra den naive bibelkritik: Hvor
fik Kain sin kone fra. Svaret er lige så naivt som
kritikken.
Heller ikke her er der sans for at Bibelen ikke er historie og
videnskab i moderne forstand, og ikke kan være det - og
at dette ikke udelukker at den kan tale sandt om det
åndelige, om grundforhold mellem Gud og menneske -
altså åbenbare sandhed. [Taler man om at
åbenbare sandheden, skal man nok ret forstået i
kristendommen slet ikke se i en bog - se "Bibel og
åbenbaring"].
Se også om "fundamentalistisk indflydelse på
oversættelsen 92" - med udmærket vue over
fundamentalismens historie:
KLIK HER.
På knæ for
Bibelen, Professorer! - [top]
Indhold: Udsnit af Vilhelm Becks indlæg om
læsning af bibelen. Læs:
På knæ for
bibelen
Mål: Dokumentation
Krydshenvisninger: Bibel-intro;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibelen som hypertekst
- [top]
Indhold: Hans Hauges påpegning af at bibelen
altid har været brugt som en art hypertekst.
Hvordan:
Stoffet her er nok især til
voksenundervisning eller de ældste klasser.
HHs overvejelse og stærkt forkortede fremstilling af
bibeltekstens historie kan tydeliggøre, hvordan bibelen
kan anskues. Hans overvejelse passer egentlig kun til den danske
bibel indtil 1992-oversættelsen. I den er de
intertekstuelle henvisninger faktisk flyttet ud af teksten. Et
kompromis sikrede at de ikke helt forsvandt, men de står
samlet i en blok hver for sig selv på hver side. Bibelens
enkelte tekster skulle fremtræde på egne
(religions)historiske præmisser, og ikke automatisk
læses ind i traditionens helhedstolkning. Bibelen kan ses
som den troendes (kirkens) bog - menneskets grundvilkår,
håb, forjættelse og opfyldelse læses ud af GT,
som de første kristne gjorde det, og bibelen i sin helhed
handler så i sidste ende om Kristus. (En sådan
anskuelse udelukker ikke at man forholder sig historisk
og kritisk til skrifterne - se Bibel og
åbenbaring). Eller den kan ses som en historisk
betinget samling af enkelte skrifter, som fortæller om
religionshistoriske forhold, på forskellige tider i
Israel/Palæstina. 2022: Ovenstående om
krydshenvisninger passer kun på den trykte udgave.
Onlineudgaven udnytter hypertekst princippet vers for vers i
teksten. (Se billedet).
Krydshenvisninger: Bibel og
åbenbaring;
Bibel-intro;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
"For at begrænse alle de mundtlige overleveringen skrev
Markus det ned. Han skar det meste orale væk, og resultatet
blev et kort skrift uden detaljer. Lukas og Matthæus
syntes, det var for barsk en reduktion; de føjede en masse
mundtlige fortællinger til, så de på den
måde er ældre end Markus. Johannes skrev blot. Nu var
Skriften der, klar til at blive kanon. Den blev efterhånden
til Glossa Ordinaria, der mindede om en hypertekst. Teksten var
omgivet af kommentarer og kontekster med kirkefædrenes
noter. Luther rensede denne middelalderlige 'hypertekst' for
kontekster og fortolkninger og fik en ren skrift - sola
scriptura. Efter reformationen holdtes fortolkningerne uden for
Bogen i særlige kommentarbind, og man kunne begynde forfra.
Teksten selv fik forrang for konteksten eller kommentaren,der
blev sekundærtekst.
Der er lidt hypertekst i vores Bibel; den er ikke helt
luthersk. Som bekendt er der efter næsten hvert vers i Det
Nye Testamente et 'link' til et andet vers i Det Gamle
Testamente, der muliggør en anden læsning end den
lineære. Dog har man vel aldrig egentlig i kirken - kun
udenfor - læst lineært. De fleste kristne zapper i
Bibelen. Hypertekstbibelen er en elek-
tronisk glossa ordinaria".
Historien bag ordet
- [top]
11/1224 |
oplevelse /andet mat. |
ordsprog/fast vending |
Indhold: 42 faste vendinger og udtryk fra bibelen (fx.
Det er ikke godt for mennesket at være alene). Fortalt og
forklaret af Flemming Kloster Poulsen på små videoer.
Via Folkekirkens Konfirmandcenter.
På www: Folkekirkens Konfirmandcenter: Bag
udtrykket;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Evangeliemaraton /
evangelieweekend -Lukas - [top]
Indhold: Et blokundervisningsforløb, hvor
opgaven for konfirmanderne/eleverne er at lære et
evangelium at kende ved slet at ret læse det fra ende til
anden
Hvordan:
Man kan organisere læsningen forskelligt.
I smågrupper, to og to - at lade elever sidde med det alene
vil det kun i sjældne, individuelt bestemte tilfælde
være tilrådeligt. Rækkefølgen er
læsning af et eller flere kapitler - så udlevering
af spørgsmål. Spørgsmålene skal kun
i begrænset omfang give pejlingsmærker for tolkning
og forståelse, men blot sikre at teksten er læst
igennem med tilstrækkelig opmærksomhed til at
læseren har mærket sig indholdet. Koncept og
udarbejdelse af spørgsmålene, Thala Juul Holm,
Skærbæk, Tønder provsti. Tjek-spørgsmål
til evangeliemaraton - Lukas (Oversigt) - Tjek-spø
;rgsmål til evangeliemaraton - på enkeltark Til
uddeling.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Esbjerg-evangeliet
- [top]
11/1144 |
billed-iagttagelse |
Bibelen som fortælling |
Indhold: Den bibelske fortælling i moderne
klædning. Fra skabelse over Jesu fødsel i billedets
midte, til moderne nadverbillede. Kunstmaler Erik Hagens
værk på CVU-Vest, Esbjerg, er et mylder af "moderne"
allegorier til de bibelske begivenheder. Absolut gode afsæt
til samtale om tolkningerne. Der er tale om et tredive meter
langt billede, der er gengivet i en lang frise på pdf-fil.
Måske er det ikke tydeligt nok til at printe ud på
over-head (i sektioner), så et besøg på stedet
er det optimale. Der er en parallel "frise" med billedcitater fra
og tolkninger af det store billede.
På www: Esbjergevangeliet - kræver login fra
skoletjeneste;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Bibelstafet ved opstart
- [top]
Indhold: Idé på konfirmandcenter.dk:
Konfirmandernes forhåndsviden om bibelen bliver til
fælles erfaring (leg/konkurrence med post-its.
Henvisning
På www: Konfirmandcenter.dk -
Bibelen;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|