Bøn - alment og Jesus om bøn
(31)
Bøn og meditation på forskellig måde. Jesus
om bøn.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Bøn - hvor ofte? (Type:
individuel opgave)
Skriv en bøn til..
(Type: individuel opgave)
Fadervor - daglig brug - og:
Gå et Fadervor (Type: praksis, fælles)
Fadervor - generelt (Type:
læsning, NT: Jesu lære)
Fadervor - teksten (Type:
læsning, NT)
Fadervor a, synoptisk læst,
Mattæus' vinkel (Type: læsning, NT)
Fadervor b, synoptisk læst,
Lukas' vinkel (Type: læsning, NT)
Fadervor. 1: Helliget blive dit
navn (Type: samtale)
Fadervor. 2: Komme dit Rige
(Type: samtale)
Fadervor. 3: Ske din vilje, som
i himmelen, således også.. (Type:
samtale)
Fadervor. 4: giv os i dag vort
daglige brød (Type: samtale)
Fadervor. 5: forlad os vor skyld,
som vi forlader vore skyldnere (Type: samtale)
Fadervor. 6: led os ikke ind i
fristelse (Type: samtale)
Fadervor. 7: fri os fra det
onde (Type: samtale)
Fadervor, arbejdsark (Type:
arbejdsark - brødtekst)
Fadervor - teksten som lille
memorial (Type: arbejdsark - redigeret)
Fadervor - ikke forkyndelse ( i
følge Folketinget) (Type: Baggrundsstof)
Lignelsen om enken og den urimelige
dommer (Type: læsning, NT: lignelse)
Fadervor - mix og match
(Type: Kropslig indlæring)
Allehelgen - meditativ
praksis (Type: praksis, meditativ)
Konfirmanders egne
billedmeditationer (Type: praksis, skrive)
Regnbuen; to konfirmanders
bønner (Type: praksis, skrive)
Kristuskransen (Type:
praksis)
.
.
Bøn - hvor ofte?
- [top]
31/ 469 |
individuel opgave |
bøn |
Indhold: Konfirmanderne sætter x ud for mulig
bøns"praksis" - gætter dernæst på
hvordan det forholder sig med kammeraterne.
Hvordan:
Papir med følgende spørgsmål
to gange (papiret kan skrives på stedet af konfirmanderne
- eller præfabrikeret deles ud:
- Jeg beder næsten daglig ( 0 / 1,29)
- Jeg beder en gang imellem ( 6 / 4,79
- Jeg beder i ekstreme situationer (7 / 4,9)
- Jeg beder aldrig (2 / 4,1)
Man beder den enkelte konfirmand sætte kryds ud for det,
som passer på vedkommende selv - dernæst på de
samme spørgsmål at prøve at sætte tal
på hvor mange af kammeraterne i den givne gruppe, som
gør hhv. det ene eller det andet. I parenteser efter
spørgsmålene her er resultatet fra et hold på
15. Første tal er antal krydser sat på egne vegne
- andet tal en gennemsnitsberegning af, hvad de troede om de
andre.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Skriv en bøn
til.. - [top]
31/ 357 |
individuel opgave |
bøn |
Indhold: Bøn med valgmuligheder for "adressen":
Gud, statsministeren,
USAs præsident, Kærligheden, Ånden bag alting,
Jesus.
asdf
Mål: Overveje bøns forskelligartethed -
alt efter til hvem.
Hvordan:
Eleverne bedes forestille sig at de nu har en
"hot-line" til en af de foreslåede adressater for
bønnen - så de kan bede om det, som virkelig presser
sig på. Understreg at de skal vælge den at skrive
bønnen til, som de har lyst til -. Og at de ikke vil blive
læst op med navns nævnelse. Men at man måske
vil gøre brug af nogle af dem i anonym form. Erfaring
efter første forsøg: De fleste vælger Gud,
der er nogle der er meget personlige.
97: Man skal på nogle hold sikre sig at opgaven virkelig
bliver individuelt løst, ellers bliver svarene pjat.
Se en række eksempler.
Se også temagruppen "Bøn alment
- og Jesus om bøn.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Tekst til eventuelt arbejdsark:
Skriv en bøn til..
Nedenstående bøn er skrevet til (sæt
kryds)
Statsministeren:[ ], Gud:[ ], USA's præsident:[ ],
Kærligheden:[ ], Ånden bag alting:[ ], Jesus:[
]
...
Fadervor - daglig brug
- og: Gå et Fadervor - [top]
31/ 104 |
praksis, fælles |
bøn |
Indhold: Det er overordentligt rimeligt altid at bede
Fadervor i forbindelse med undervisningen. Det kan gøres
i forbindelse med indledende andagt - eller som afslutning. Det
understreger at konfirmandundervisning ikke bare er skole. Her
er så også link til en lidt mere aktion-præget
måde at gå dybere ind i bønnen: Gå et
fadervor.
På www: Folkekirkens Konfirmandcenter:
Gå et Fadervor;
;
;
;
Mål: Fortrolighed med fadervor
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 6, 9-15 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor - generelt
- [top]
31/ 105 |
læsning, NT: Jesu
lære |
bøn |
Indhold: Læsning og sammenligning af
Mattæus og Lukas fortælling om hvordan Jesus
lærte disciplene at bede. Undersøgelse af de enkelte
bønners indhold og betydning.
Mål: Give forståelse både for
bøn generelt og for Fadervors enkelte bønner, deres
mulige konkretion
Hvordan:
Først synoptisk læsning (se fadervor a og fadervor
b). De enkelte bønner kan eventuelt bruges som
enkeltelementer relevante steder i undervisningen.
Krydshenvisninger: Fadervor a, synoptisk læst,
Mattæus' vinkel;
Fadervor b, synoptisk læst, Lukas' vinkel;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor - teksten
- [top]
Indhold: Teksten
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 6, 5-15 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Vor Fader, du som er i himlene!
Helliget blive dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
v11 giv os i dag vort daglige brød,
v12 og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore
skyldnere,
13) og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
Fadervor a, synoptisk
læst, Mattæus' vinkel - [top]
Indhold: synoptisk sammenstilling af Mt. 6,5-15 og Luk.
11,1-13; vægten på Mattæus.
Mål: At vise at bøn "fungerer"
forskelligt; at berøre fænomenet synoptisk
læsning; og vise at bøn ikke er en ydre
fromhedsmanifestation (Jesu indledning til Fadervor hos Mt.)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 6, 5-15 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor b, synoptisk
læst, Lukas' vinkel - [top]
Indhold: synoptisk sammenstilling af Mattæus og
Lukas - vægten på Lukas.
Mål: Overveje hvad bønhørelse er
- at bøn ikke nødvendigvis er at have en intim
telefonledning til Gud. Berøre opfyldelsens karakter: at
få Helligånden
Hvordan:
Evt. sammenlignes der med Luk. 18,1-8.
Der kan fx. læses frem til at det, den bedende får,
er Helligånden - med et formål at have et
tilbageknytningspunkt, senere når tredje trosartikel
behandles. Fællesskab, sprog,
ånd
Krydshenvisninger: Fællesskab, sprog og ånd;
;
;
;
;
;
| Luk. 11, 1-13 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 6, 5-15 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Luk. 18, 1-8 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor. 1: Helliget
blive dit navn - [top]
31/ 109 |
samtale |
hellighed |
Indhold: samtale med udgangspunkt i navnet, Guds navn,
blandt jøder så helligt at det ikke måtte
siges - og dog har sin tydning: Jeg er den jeg er (2. mos.
3,14)
Mål: at få sat fylde på begrebet
hellighed. Sammenhæng med navn og
identitet
Hvordan:
Fortælles om jødernes forhold til
Guds navn - 2. mos. 3,1-14 læses eller fortælles. Har
man brugt billedmeditationen Ufoen og
talt om identitet, og Guds selvidentifikation i Jesus, kan der
refereres hertil.
Evt. (i anden retning) Ez. 36,23: Jeg vil hellige mit store
navn..(blandt folkene, idet Israel har vanæret det..).
Næppe så anvendeligt.
Samtale med eleverne viser at ordet "hellig" ikke længere
har nogen negativ betydning (i retning af hyklerisk frelst), men
de foreslår "urørlig" - også om person: Han
er hellig, om en god sportsmand: så god, så sej(!)
at han ikke kan nåes af andre.
Se også Moses og den brændende
tornebusk
Krydshenvisninger: UFOen;
Moses og den brændende tornebusk (Guds navn);
;
;
;
;
| 2 Mos. 3, 14- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Ez. 36, 23- Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
2. Mos. 3,13-14:
Men Moses sagde til Gud: "Når jeg kommer til israelitterne
og siger dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem,
hvad skal jeg så svare dem, hvis de spørger om dit
navn?" 14) Gud svarede Moses: "Jeg er den jeg er!" Og han sagde:
Således skal du sige til Israelitterne: JEG ER har sendt
mig til jer."
Ez. 36,23: Jeg vil hellige mit store navn, som er blevet
vanhelliget blandt folkene, fordi I vanhelligede det. Så
skal folkene forstå, at jeg er Herren, siger Gud Herren,
når jeg for øjnene af dem viser min hellighed
på jer.
Fadervor. 2: Komme dit
Rige - [top]
31/ 110 |
samtale |
Guds rige |
Indhold: Måske: Jesu "program" Lukas 4,14-30, Mt.
12,28; Luk. 17,20f
Baggrundsstof: forskellige teologiske udsagn om Guds Rige
(især måske i forb. med voksenundervisning).
Mål: bestemme Guds Rige som værende der,
hvor Guds vilje sker (altså parallel med 3. bøn),
dvs. hvor synd forlades, sult stilles, sygdom heles, etc.
Hvordan:
Hvis 1. s. i advent er nær dette
forløb, kan der kombineres med en almindelige
søndagsforberedelse og kirkeårsorientering.
Se også: Hvad er Guds Rige?
Krydshenvisninger: Hvad er Guds rige?;
;
;
;
;
;
| Luk. 4, 14-30 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 12, 28- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Luk. 17, 20-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Baggrundsstof:
Den teologiske diskussion: I Komponenter (s 64f) bestemmer
Andreas Davidsen først sagen negativt - som ikke-politisk
(bruger Mk. 12,13-17 og Joh. 18,36 hertil), dernæst som
eskatologisk - slutter med at citere Noack: "Guds Rige er nok
fremtid, så umuligt at fremskynde, men det er så
nært, så umuligt at sinke, at det i et og alt
bestemmer nutiden". (Undtagen altså i Kejserens
domæne - eller? - ksf.)
Det er kun en halv sandhed at bjergprædikenmoralen ville
få ethvert samfund til at bryde sammen; det vil også
bryde sammen
hvis det kun bygger på interesser, på mammon, magt
og
selvretfærdighed. Jesu' Gudsrige forkyndelse blev tidligt
omtolket apokalyptisk, og det hævdes stadig at Guds riges
komme betyder denne verdens undergang. Man kunne måske med
lige så stor ret hævde det omvendte.
Villy Sørensen: Jesus og Kristus
"Jesus annoncait le royaume, c'est l'église est venue",
Alfred
Loisy. - Jesus forkyndte Guds riges komme, men det blev kirke som
kom.
... og efter den privatsfæren (ksf)
"Guds Rige er ikke kun et fremtidsrige. Vi må bygge det op
allerede her i vores eget liv. Kristus kom her til jorden for
at give os det glade budskab, at dette rige allerede var ved
at blive skabt...Revolution og kærlighed er det samme for
os.
Den er at give den sultne at spise, den nøgne tøj
på kroppen,
den uvidende oplysning.."
Ernesto Cardenal.
Fadervor. 3: Ske din
vilje, som i himmelen, således også..
- [top]
31/ 111 |
samtale |
Guds vilje |
Indhold: Tekst: edb-programmørers
livsanskuelse.
Hvordan:
Evt. sammen med Ikke en spurv falder til jorden..
Mt. 10,29) -
og Marionetdukkeføreren -
konfirmandernes egne bønner. Se også Guds Almagt
Eventuelt kan man inddrage hackerens verdensbillede. Teksten i
sig selv er for svær, men der kan foretages uddrag, pointen
kan fortælles. Det så som illustration til en
forståelse af reduktionen af Guds vilje til et lukket
system.
Krydshenvisninger: Marionetdukkeføreren;
Guds almagt;
;
;
;
;
| Mt. 10, 29- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
"Overalt, hvor man har indrettet regnecentraler kan man iagttage
opvakte unge mænd med pjusket hår, der ofte sidder
dybt indsunkne og brændende øjne foran
computerenpulten. Deres arme sidder tæt ved kroppen og de
venter kun på, at deres fingre - der er parate til at
slå til - kan fyre løs på knapperne og
tasterne, som de stirrer lige så fortryllet på som
en spiller på de rullende terninger. Ikke helt så
fikserede sidder de tit ved borde, der er oversået med
computerudskrifter, og ruger over dem som lærde, der er
besat af kabbalistiske skrifter. De arbejder til de falder om,
tyve tredive timer i et stræk. Hvis det er muligt får
de deres mad bragt: kaffe, cola og sandwich. Hvis det kan ordnes,
sover de endda på en briks ved siden af computeren. men kun
et par timer, så skal de tilbage til pulten. Deres
krøllede tøj, uvaskede og ubarberede ansigter og
deres uredte hår viser hvor meget de forsømmer deres
krop og glemmer verden omkring sig. I hvert sålænge
de fanget på den måde eksisterer de kun gennem og for
computeren. de er computer-fetichister, tvangsneurotiske
programører. De er et internationalt fænomen."
Weizenbaum sammenligner dem med spillere: En hacker føler
sig som spilleren altid sikker på han vinder. Han har
grænseløs tillid til sine egen smarthed. Og han ved
livet selv kun er et spil:
"Den tvangsneurotiske programmør er overbevist om, at
livet kun er et kæmpemæssigt program, der
køres igennem en computer. Derfor kan ethvert aspekt ved
livet i sidste instans forklares med begreber fra
computersproget."
(Weizenbaum, Joseph f. 1923, professor i datalogi, Computer Power
and Human reason, 1976).
Fadervor. 4: giv os i
dag vort daglige brød - [top]
31/ 112 |
samtale |
brød, det daglige |
Indhold: Cecil Bødker: Det daglige brød.
Luthers forklaring i salmebogen (Se tekst) Links til
Jenny Holzers Protect me from what I want - og tolkning og
fordanskning i "At åbne en Verden".
På www: Protect me from what I want (Jenny Holzer);
Fri os fra alt det.. (At åbne
en Verden)
;
;
;
Hvordan:
Cecil Bødkers tekst er god - men meget
brugt - i flere materialer.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Luthers forklaring
"Hvad forstås ved dagligt brød?"
Alt, hvad der behøves til livets ophold og trivsel, for
eksempel mad, drikke, klæder, sko, hus, hjem, marker,
kvæg, penge, ejendom, from ægtefælle, fromme
børn, fromme medhjælpere, from og retsindig
øvrighed, god regering, godt vejrlig, fred, sundhed, tugt
og ære, gode venner, trofaste naboer og alt, hvad her
nævnes kan.
Fadervor. 5: forlad os
vor skyld, som vi forlader vore skyldnere
- [top]
Indhold: Forskellige mulige sammenhænge:
Hvordan:
Evt. Den gældbundne
tjener
evt. Skæbne
evt. Skyld (Thereses historie)
evt. Vædderen
Krydshenvisninger: Den gældbundne tjener;
Skæbne;
Skyld;
Vædderen;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor. 6: led os ikke
ind i fristelse - [top]
31/ 114 |
samtale |
tro og tvivl |
Indhold: Samtale om fristelse = prøvelse, som
kan få tro, livstro, tillid til at vakle, bringe til fald
(Mt. 18,6-11). Fristelse i mere banal forstand er dækket
af "Giv os i dag vort daglige brød".
Hvordan:
Der er god teologisk grund til at mene at
"fristelse" i Fadervos sammenhæng ikke er den daglige,
lille fristelse til at gøre et eller andet forkert (fra
slankekursbrud til butikstyveri), men netop at udsættes for
at miste livsmodet, troen. Men skulle snakken falde på
fristelse i mere banal forstand er der stof til samtalen under
fadervors bøn "Giv os i dag vort daglige brød".
Krydshenvisninger: Fadervor. 4: giv os i dag vort daglige
brød;
;
;
;
;
;
| Mt. 18, 6-9 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor. 7: fri os fra
det onde - [top]
31/1684 |
samtale |
tro og tvivl |
Indhold: En hel gruppe her i ETK handler om "godt og
ondt" Åbnes her. Utallige
vinkler.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor, arbejdsark
- [top]
31/ 613 |
arbejdsark - brødtekst |
bøn |
Indhold: Tekst: Forslag til spørgsmål
mm.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 6, 9-15 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| Luk. 11, 2-4 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Fadervor står to steder i Ny Testamente.
Hos Mattæus (6,9-13) og hos Lukas (11,2-4).
1)Hvem har lært os Fadervor?.............
.........................................
2)Hvilke to bønner "mangler" hos Lukas?
a:...................................
.....................................
b:...................................
.....................................
3)To af de andre bønner rummer i deres ind-
hold de to manglende bønner (a & b). De
betyder det samme. Hvilke mener du?
x:...................................
y:...................................
Hos Mattæus er der 7 enkelte bønner.
4)Hvem handler de tre første især om? ...... og de
sidste?...
(Læg mærke til hvor ordene "du", "din" og "dit" og
"vi", "os", "vort" og "vore" bruges).
Fadervor - teksten som
lille memorial - [top]
31/ 924 |
arbejdsark - redigeret |
fadervor |
Indhold: Teksten Fadervor i a-6 format. Nb:
92-oversættelsen. Det
færdige ark med 4 x fadervor.
Mål: At eleverne kan få fadervor som lille
Memorial
Hvordan:
År efter år har konfirmander bedt mig
om at lave en lille seddel med fadervor til dem. Nu har jeg gjort
det. De mener åbenbart selv at de vil gemme den og se
på den.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor - ikke
forkyndelse ( i følge Folketinget)
- [top]
31/1254 |
Baggrundsstof |
fadervor |
Indhold: Et citat fra Folketingets arkiv
På www: Folketingets arkiv om Fadervor;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Til brug for behandlingen af en række forespørgsler
om, hvorvidt det er i overensstemmelse med folkeskoleloven at
indlægge et kristent indslag, f.eks.
fællesbøn, i skolernes morgensamling eller lignende
fællesforanstaltninger, anmodede den daværende
undervisningsminister i februar 1978 Kirkeministeriet samt de
teologiske fakultetsråd ved Århus Universitetog
Københavns Universitet om udtalelser om
fællesbønnens karakter. På baggrund af disse
udtalelser har det siden i Undervisningsministeriets praksis
været lagt til grund, at fadervor og enhver bøn, der
har fadervor som grundtype, ikke kan betegnes som forkyndelse.
http://www.folketinget.dk/samling/20081/almdel/UDU/spm/99/svar
/endeligt/20090217/644387.PDF
Lignelsen om enken og den
urimelige dommer - [top]
31/ 61 |
læsning, NT: lignelse |
Gud, kamp med den fjerne |
Indhold: Læsning af Luk. 18,1-8.
Tolkning af Carl Koch Lignelser 1915.
Mål: Vise at Gud kan erfares ufremkommelig - som
en uretfærdig dommer - men at det nytter at bede, banke
på etc
Krydshenvisninger: Fadervor - generelt;
;
;
;
;
;
| Luk. 18, 1-8 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fadervor - mix og match
- [top]
31/1275 |
Kropslig indlæring |
fadervor |
Indhold: Måde at indlære fadervor
(konfirmandcenter.dk)
På www: Konfirmandcenter.dk;
;
;
;
Mål: At træne fadervor med kroppen
inddraget
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Allehelgen - meditativ
praksis - [top]
31/1146 |
praksis, meditativ |
bøn, meditation |
Indhold: Tænde lys for nogen, koncentration om
lyset, samtale om bøn
Mål: Gennem en religiøs praksis give
grundlag for samtale om bøn
Hvordan:
Man samles i kirken. Konfirmanderne bedes om et
tænde et lys, sætte det på alterskranken,
sætte sig i kirken, koncentrere sig om eget lys og
tænke på nogen, de har kendt og som er døde.
Derefter viser det sig at de er motiverede for at tale om
bøn, hvordan man kan bede, om det hjælper. Hvilke
er erfaringer, de har gjort med bøn.
Fungerer med 7. klasse.
Krydshenvisninger: Kirkeårsrelateret undervisning;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Konfirmanders egne
billedmeditationer - [top]
31/ 216 |
praksis, skrive |
bøn |
Indhold: Hver elev skriver bøn til
(dias)billede
Mål: Give eleverne fornemmelse af hvad bøn
er - henvendelse til nogen/noget uden for vores sædvanlige
kommunikationsverden
Hvordan:
3 forskellige billeder vises, men hver må
kun skrive bøn til ét. Billederne kan være
alt fra socialrealisme (unge omkring burgerbar) løbere,
natur (regnbuen), tegneseriebilleder, kunst, - de skal være
åbne for tydning. Forudsætning er at konfirmanderne
har oplevet en række billedmeditationer forud. Det er nok
vigtigt at understrege at de skal prøve at opleve
billederne, om de oplever dem negativt eller positivt - ellers
skriver mange meget vilkårligt til deres egen
gudsforestilling - ret uafhængigt af billedet, og så
bliver der næppe sat så meget i gang hos den enkelte.
De mest sigende bønner kan så eventuelt
udvælges og læses ind på bånd med
underlægninsmusik - afpasset billedet - afspilles mens
billedet står på skærmen. Den form for
offentliggørelse accepterer konfirmanderne - forudsat at
den enkelte forfatter forbliver anonym - og de imponeres ofte
over hvad de selv rummer, når rammen bliver god nok.
Se eksempel: Regnbuen og Marionetdukkeføreren.
Krydshenvisninger: Regnbuen; to konfirmanders
bønner;
Marionetdukkeføreren;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Regnbuen; to
konfirmanders bønner - [top]
31/ 302 |
praksis, skrive |
bøn |
Indhold: Tekst: Konfirmanders bønner til billede
af regnbue.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
1.
Kære Jesus.
For enden af regnbuen findes mange gode gaver, meget lykke og jeg
ønsker mig det altsammen.
2.
Jeg savner min regnbue, min vej væk fra denne barske kolde
virkelighed, bare en enkelt mulighed for at komme væk, en
enkelt af regnbuens mange farver. Jeg lover at udnytte den og
gøre alt for at ødelægge den bag mig, Jeg
håber, hvis denne chance skulle blive misbrugt, hvis
regnbuens farve ikke er stærk nok til at bære mig,
ikke stærk nok til at holde den grå verden, jeg kom
fra, tilbage-jeg håber, at så kan jeg tilgives og
får en ny chance.
Kristuskransen
- [top]
Indhold: Jørgen balle Larsens anskuelige
gennemgang af den af Martin L”nnebo instituerede parallel til den
katolske rosenkrans, Kristuskransen. Forskellige vinkler. Bl. a.
bibelcitater til hver perle.
På www: Kristuskransen - vejl. v.
Jørgen Balle Larsen;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|