Fællesskab (kirke)
(21)
Hvad vil det sige at være kirke. Helligåndens virke.
Ikke et for snævert kirke- eller Helligåndsbegreb -
det vil sige at der er referencer både til skabelses- og
forvandlingstemaer andre steder i materialet. Her findes
også eksempler på menighedens fælleskab fra
kirkens historie.
Billedet her: "Hvis en jordklump skylles bort af havet,
så mindskes Europa, lige så vel som var det et helt
forbjerg.." Se nedenfor: Intet menneske er en
ø. Donne om fællesskab. (Billedet er fra Vik,
Island - foto: -ksf).
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Jeres unge skal se syner, jeres
gamle have drømme.. (Type: samtale)
Peters pinseprædiken
(Type: fortælling, NT: lbh 9k)
Fællesskaber (Type:
samtale, tema)
Fællesskab, sprog og
ånd (Type: samtale, arbejdsark)
Arbejdsark -
spørgsmål til Babelstårn mm. (Type:
arbejdsark - brødtekst)
Babelstårnet (Type:
fortælling lbh 13b)
Helligånden, Luthers
forklaring til 3. led i trosbekendelsen (Type:
kvu)
Nøglemagten (Type:
begreber, basale)
Helligånd, at underviser
gennem de bibelske fortællinger (Type: fortælling
- baggrundsstof - lbh 9)
Pinsedagen (Type:
fortælling, NT: lbh 9d)
Verdens tidende - ånd
(Type: arbejdsark - redigeret)
Jeg er det sande vintræ
(Type: samtale)
Jordens salt (Type:
oplevelse)
Jordens salt - navnes
betydning (Type: oplevelse)
Verdens Tidende -
lidelse/forfølgelse (færdigt ark) (Type:
arbejdsark - redigeret)
Spottekrucifix (Type:
billed-iagttagelse)
Forfølgelserne under
Nero (Type: fortælling, historie)
Du har en mission (Type:
arbejdsark - redigeret)
Hvede og klinte (Type:
fortælling, personer)
Fodboldenglen (Type:
citat)
Ånden i glasset (Type:
samtale)
Mission (Type: samtale,
arbejdsark)
Photine - Kvinden ved Sykars
brønd (Type: fortælling)
At forkynde Kristus som verdens
frelser (Type: samtale)
da I blev kaldet: I var ikke
mange vise.. (Type: samtale)
De fem sten (Type: oplevelse,
fælles)
Intet menneske er en ø
(Type: Basistekst (kirkeh.))
Det er pinse (Type: Oversigt
/andet mat.)
.
.
Jeres unge skal se
syner, jeres gamle have drømme..
- [top]
Indhold: Samtale om citatet fra Apostlenes Gerninger
/ Joel
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Apg. 2, 17-c Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Peters
pinseprædiken - [top]
21/1302 |
fortælling, NT: lbh 9k |
|
Indhold: En del af "En linie i bibelens historie". Se
Pinsedagen.
På www: Ukendt kunstner;
Frescomaleri i Firenze
;
;
;
Krydshenvisninger: Pinsedagen;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Fællesskaber
- [top]
21/ 127 |
samtale, tema |
kirke, fællesskab |
Indhold: Samtale om hvordan man er/bliver medlem af
fællesskaber. Kan kombineres med Livets
cirkler -dåb
Mål: at overveje givne fællesskaber, hvor
givne er de; hvad er kirken i forhold til andre
fællesskaber. Givne som valgfællesskaber.
Fællesskabers "kvalitet" - er de ægte, og hvad er et
ægte fællesskab.
Krydshenvisninger: Livets cirkler - dåb;
;
;
;
;
;
| Mt. 5, 13-16 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Fællesskab - hvilke slags - hvordan kommer man ind i dem;
hvornår er der tale om valg - hvornår ikke.
familie - fødes ind i
samfund - - - -
menneskeheden - - -
foreningen/klubben
skoleklassen
dem man bor sammen med?
kliken
kirke
hvilke kan man melde sig ud af/ menneskeheden? samfundet?
kirken?
(den synlige/usynlige kirke) diskuteres i lyset af billedet
lys/salt
Baggrundsstof:
Det midlertidige Fællesskab. Tage Skou-Hansen. 209 f.
Fællesskab, sprog
og ånd - [top]
21/ 126 |
samtale, arbejdsark |
fællesskab, sprog, ånd |
Indhold: Samtale om sammenhæng mellem sprog,
fællesskab og ånd
Mål: At give eleverne et sted at knytte en
forståelse af Helligånden til.
Hvordan:
Sædvanligvis kan et hold godt finde de
få steder ordet "ånd" overlever i dagligsproget: en
god ånd i klassen, en god kampånd på et
fodboldhold - og er åbne for en forståelse af denne
ånd i modsætning til "ånden i glasset" (som de
straks foreslår) har noget med ord, den måde man
taler på indbyrdes, de "institutioner", netværk af
små signaler, man har.
"Med penge bliver man altid forstået". (Disney's Onkel
Joakim bruger denne alment accepterde påstand - [hvor?]).
Er penge, kapitalen, det eneste enhedssprog - og af hvad art er
dette sprog? Er det det før-babelske enhedssprog, som har
genetableret sig, som så også fortsat rummer risikoen
at bruges til dennesidig himmelgang - pral, skabe sig navn - med
den undertrykkelse, som al babeltårnsbyggeri har til
følge?
Se også Babelstårnet.
Krydshenvisninger: Babelstårnet;
;
;
;
;
;
| Apg. 2, 1- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Mos. 11, 1-9 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Arbejdsark -
spørgsmål til Babelstårn mm.
- [top]
21/ 626 |
arbejdsark - brødtekst |
ånd |
Indhold: Spørgeark til
Babelstårnsfortællingen - og Apostlenes Gerninger
2.
Hvordan:
Spørgsmålene kan bruges til Babelstårnet.
Spørgsmål 7 (hvis man kan holde den form for
"samtale" ud) skal man tale sig frem til. Svaret er
"kærlighedens sprog".
Krydshenvisninger: Babelstårnet;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Læs: 1. Mosebog 11,1-9
1) Hvorfor ville menne-
skene bygge et tårn?
.............................
.............................
2) Hvad skete der med deres sprog?
.......................................
.......................................
3) Hvordan gik det med deres fællesskab?
.......................................
.......................................
Læs Apostlenes Gerninger 2,1-13
4) Hvad skabte fællesskabet pinsedag?
.......................................
.......................................
5) Hvordan var det med sprogene og så det at
forstå?
........................................
........................................
........................................
6) Onkel Joakim i Anders And siger et sted: "Penge er et sprog
alle forstår". Hvad mener han?
- penge er internationalt forståeligt - siger man - Ny
Testamente hævder at endnu et sprog er forståeligt
af alle - uanset hvad de ellers taler -
7) - hvilket?
........................................
........................................
........................................
Babelstårnet
- [top]
21/ 23 |
fortælling lbh 13b |
sprog, forståelse |
Indhold: Genfortælles eller læses.
Henvisning til billede på nettet.
Mål: Danne kontrastbaggrund for
Pinseunderet - sprogforvirring contra forståelse
på tværs af sprogforskelle.
Hvordan:
Genfortælling kan suppleres med billeder -
eventuelt ved at arbejde med udsnit af Brueghels kendte
billeder); kan falde i den fortløbende Linie i Bibelens
Historie(lbh) ellet refereres til som type for pinseunderet.
Se også Fællesskab, sprog og ånd.
Krydshenvisninger: Pinsedagen;
Fællesskab, sprog og ånd;
En linie i bibelens historie (lbh);
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
| 1 Mos. 11, 1-9 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Helligånden,
Luthers forklaring til 3. led i trosbekendelsen
- [top]
Indhold: - teksten
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Den tredje artikel: Om helliggørelsen
Jeg tror på Helligånden, en hellig, almindelig kirke,
de
helliges samfund, syndernes forladelse, kødets
opstandelse
og et evigt liv.
Det vil sige: Jeg tror, at jeg ikke af egen evne og kraft kan
tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham,
men Helligånden har kaldet mig ved evangeliet, har op-
lyst mig med sine gaver, har helliget og opholdt mig i den
rette tro, ligesom han kalder, samler, oplyser og helliger
hele den kristne menighed på jorden og bevarer den hos
Jesus Kristus i den rette, ene tro. I denne kristne menig-
hed forlader han daglig mig og alle troende al synd
rigelig og vil på den yderste dag opvække mig og alle
døde
og i Kristus give mig med samt alle troende evigt liv. Det
er vist og sandt.
Nøglemagten
- [top]
21/1535 |
begreber, basale |
autoritet |
Indhold: Hvem har tolkningsmagten, hvem lukker ind og
hvem lukker ude. Hvem tolker måske så forkert at
"disse hans små" ikke får nøglen, og får
låst op til det egentlige, til Guds Rige. Et billede af en
kæmpestatue af Rudolf Tegner fremstiller hvordan
nøglemagten kan forståes som en tyngende byrde.
På www: På siden "Tegners Venner";
Perugino's fremstilling af Peter med
nøglerne
;
;
;
Mål: Reflektion over kirken
Hvordan:
Måske er det mest et element til
voksenundervisning - men i givne situationer kan sagen tages op
i skole- eller konfirmandsammenhæng. Rudolf Tegners
skulptur er så sær og gør indtryk, så
den kan bruges til at tage fat i nogle overvejelser over kirkens
væsen, som man ellers ikke let kommer ind
på. Billederne iagttages. Man kan se roen i
Peruginos billede. Personerne står fast i forgrunden
på verdens scene. Der er ingen tyngende konflikt for Peter
i at modtage nøglerne - og det er begivenheden helt i
centrum. Der er orden: det i malerkunsten relativt nyopdagede
perspektiv fører blikket velordnet bagud. Men samtidig
synes det dog også som om, at der en strømmen
tilbage ude fra det evige - himlen bag. (Det, som det omvendte
perspektiv i de klassiske ikoner vel skal udtrykke)
Tegners billede er en skulptur. Nøglen er kæmpestor.
Der skal en Atlas' kræfter til bære den. Den er
lænket til Peter. Det er helt sikkert muligt at se det i
en modernisme-sammenhæng: De gamle tolkninger er blevet for
tunge - (og vi er dog lænkede til dem). Oplæg til
samtale: hvordan forholder tro, menneskeliv og kirke/samfund sig
til hinanden - når rennaissancemaleren tolker? Er
institutionen et problem? Hvordan kan sagen blive så
tung, som når Tegner ser den? (Det er jo dog set indefra:
det er Peters byrde, vi føler med). Der er vel en
sandhed - en tyngende sandhed - i det, Tegner ser: Der er lagt
en byrde til den troende, i samme øjeblik han eller hun
bliver del af kirken, institutionen eller fællesskabet: Man
risikerer at lukke såvel som at åbne. Den måde,
kirken og dem, der vover at kalde sig kirke eller kristne, agerer
på, risikerer at lukke for nogle. Og Jesus mindsker hos
Mattæus sandelig ikke byrden: det er Himmeriget, der lukkes
for. Forhåbentlig kan Himmeriget i så fald finde
andre veje at tage den udelukkede til sig på.
Måske kan man inddrage Jørgen I. Jensens
overvejelser i "Den fjerne Kirke" om lindormen, som har lagt sig
rundt om kirken? Lindormen er den traditionelle, måske
ligefrem aktivistiske menighed - hos I. Jensen.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Helligånd, at
underviser gennem de bibelske fortællinger
- [top]
21/1665 |
fortælling - baggrundsstof - lbh
9 |
ånd |
Indhold: Merete Boyes refleksion over at undervise om
Helligånd, angivelse af fortællinger i bibelen, som
hun bruger. (Lidt satire over svulstigt "privat" billedsprog).
Kirken Underviser April 2021
På www: Helligånden - Kirken Underviser;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Pinsedagen
- [top]
21/ 830 |
fortælling, NT: lbh 9d |
ånd - Helligånd |
Indhold: Fortællingen om pinse i
artikel-stil. Link til guide om pinsen (kristendom.dk).
På www: kristendom.dk: Din
guide til pinsen;
;
;
;
Hvordan:
Foreløbig kun skitser: Men det er i
forbindelse med pinsen oplagt at trække linien tilbage til
Babelstårnet.
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
;
;
;
;
;
| Apg. 2, 1-47 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Pinsefesten år 33 Jerusalem
3000 døbte
Ny jødisk sekt har stor tilslutning. Efter en opildnende
tale pinsedag af en af lederene af "Jesus-disicplene" besluttede
op mod 3000 mennesker at lade sig døbe. De er gået
ind i menigheden. Man fortæller at de samles daglig, holde
mindemåltid for Jesus, der blev korsfæstet,
sælger deres ejendom og deler ud til dem, som har behov.
Og stadig flere slutter sig til.
Tunger af ild
Pinsedag i Jerusalem hørtes et mærkeligt uvejr, som
samlede sig om det hus, hvor Jesusdiscipelene var forsamlede. De
fortæller hvordan det var som om uvejret fyldte hele huset
og der viste sig tunger af ild - som så fordelte sig
på hver enkelt af dem. De blev fyldt af
Helligånd.
Alle forstår
De gik udenfor og fortalte om hvad der var sket og folk allevegne
fra, fra Arabien til Rom forstod, hvad de sagde på deres
eget sprog. Man undrede sig: er det ikke alle folk fra
Galilæa og alligevel kan vi høre dem tale på
vores eget sprog? Nogle mente at det var et mirakel - andre
spottede: de er bare fulde af sød vin.
Af en discipels tale:
Unges visioner, gamles drømme
"Klokken er 9 om morgenen - vi er ikke fulde. Men nu opfyldes
Joels profeti, hvor Gud siger: Jeg vil i de sidste dage udgyde
min ånd over alt kød, og mine sønner og
døtre skal profetere, de unge skal se syner, de gamle
drømme drømme . Selv over trællene og
trælkvinderne vil jeg udgyde min ånd..
Gud har fra de døde oprejst Jesus fra Nazareth, som var
blevet forrådt, som I har korsfæstet og slået
ihjel ved lovløses hænder.. Han kunne ikke
fastholdes af døden.. Han er ophøjet og af Gud
fået Helligånden og udgydt den, som I kan se og
høre..
Indgår på arbejdsark om
ånd i konceptet Verdens Tidende.
Verdens tidende -
ånd - [top]
21/ 833 |
arbejdsark - redigeret |
ånd |
Indhold: Arbejdsark til
flere elementer i temagruppe 21, bl.a.: Pinsedagen,
Ånden i glasset,
Fodboldenglen og
Guds ånd piskede
Krydshenvisninger: Ånden i glasset;
Fodboldenglen;
Guds Ånd piskede vandene;
Pinsedagen;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Jeg er det sande
vintræ - [top]
21/1560 |
samtale |
enhed, forening |
Indhold: Ansatser til samtale om enhed med Kristus,
hvad det betyder, hvor central en forestilling, der er tale om.
Nadver mm
Hvordan:
Skitse. Se ikon. - tal om nadver. At vi skal
blive ét med ham. Enhedstanken i alle tings eskatologiske
mål, når Gud bliver alt i alle. Ikonen distancerer
måske nok. Et billede af saftige druer på grene
appellerer nok bedre. Åben billedet i ny fane for at
få fuld størrelse.
"Jeg er - ordenes særlige betyding kan inddrages.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Jordens salt
- [top]
Indhold: On-line forløb med tolkende
fortælling, hvor kirken ses som et fællesskab af
vidner fra tilhørerne ved Jesu bjergprædiken over
mere eller mindre lysende skikkelser gennem historien til hin
enkelte idag. Undersider fortæller om de enkelte - kendte
- personer. Overvejende med billeder, men med kort tekst, som det
er oplagt for underviseren at udbygge mundtligt. Dertil en mulig
kombination med "Jordens Salt - navnes betydning" og "Navn
og identitet". Oplagt at forbinde med Allehelgen.
(Linket nedenfor til Allehelgen, Teksten denne uge, rummer
også et udtryk for Luthers syn på helgener). Der
er et link til Wim Wenders film om fotografen Salgado med navnet
"Jordens salt".
På www: Jordens salt - online;
Sebastiao Salgado, filmen om
Teksten denne uge. Allehelgen. Teologisk
kommentar;
;
;
Mål: At eleverne/konfirmanderne tænker sig
ind i den næsten himmelske hærskare, som konstituerer
og har traderet kirken ned gennem tiden.
Hvordan:
Online materialet "Jordens salt" bruges på
samme måde som et power-point bruges: Det skal
understøtte den frie mundtlige fortælling med
billeder, citater, korte facts o.l. Min erfaring med det er, at
selv ret urolige hold kan fanges. Det forudsætter at man
har internetadgang, projektor eller smartboard i
undervisningslokalet.Internettet kan klares med et mobilt
internet til ca 50 kr om måneden, som kirken nok kan
betale til undervisningsformål Denne helt almene
historiefortælling kan udbygges - og interessen øges
med garanti! - ved at kombinere med "Jordens salt - navnes
betydning". Filmen Jordens Salt er en noget anden
vinkel på sagen. "Jordens salt" er her de fattige,
udnyttede, mylderet af mennesker som knokler for dels selv at
overleve dels holde en produktion, eller en indtjeneste igang,
som de selv kun får meget lidt ud af. Når Wim Wenders
og fotografen Sebastiao Salgado kalder menneskene på
fotografierne "jordens salt", så er det da helt sikkert med
reference til bjergprædikenens saligprisninger: "Salige er
I, når I græder,for I skal trøstes.. salige
er I, når I tørster efter retfærdighed..". Er
Jesu saligprisninger (også) politiske. Måske, men det
er også mere end noget der er realiserbart politisk.
Følg linket til teksten denne uge, hvor et længere
citat argumenterer for at midt i den krasse verensrealisme er der
et overbydende eskatologisk perspektiv. Men billederne minder om
at der er noget at græde over, og man kan godt bruge det
også i kofirmandundervisningen. Vis et par billeder via
google. Diskuter hvordan vi skal forstå trøst
og/eller søge retfærdighed. Er det kun i
himlen eller kun på jorden? Om det nu er Allehelgen,
og Jordens salt, der skal være anledningen, må
være op til den enkelte, men det gør ikke noget at
konfirmander møder også de tunge
spørgsmål om ret og uret i vores verden, gerne via
indtryksgivende billeder også kunstnerisk kvalitet - men
også at der ikke er meget simple svar på, hvordan vi
skal forholde os.
Krydshenvisninger: Navn og identitet;
Tak alle sjæle;
Jordens salt - navnes betydning;
;
;
;
| Mt. 5, 13-16 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Jordens salt - navnes
betydning - [top]
Indhold: Jordens salt - navnes betydning er en
udvidelse af Jordens Salt. Konfirmanderne får deres navne
på lystavlen - dvs sammen med rækken af vidner gennem
kirkens historie. Til hvert enkelt navn er der en eller flere
undersider, som fortæller om og tolker med associationer
navnets betydning. Overvejende med billeder, med kort tekst, som
underviseren udbygger mundtligt. Det er link til facts og
fortælleforslag.
På www: Jordens salt - eksempel
ØsterLindet kf 2014;
;
;
;
Mål: Se under tekst
Hvordan:
Man bør nok, inden man tager fat på
de enkelte konfirmanders navne, have fortalt om i hvert fald
nogle udvalgte enkeltpersoner fra kirkens historie. Dette kan jo
indpasses i ens løbende undervisning - eller Allehelgen
er en god anledning. Når konfirmanderne har forstået
sammenhængen, vidnerne ned gennem historien, er det nemt
at forstå pointen: Også de er hver især
himmelys (skønt af de små ;-)). Underviseren klikker
på et navn, og udfra undersidens angivelse af betydning,
associationer til bibel og (kirke)historie og til mere eller
mindre kendte bærere af samme navne, fortæller
underviseren efter eget teologiske gemyt. På den måde
får hele holdet mulighed for en uddybende forståelse
ikke bare af navnet, men meget ofte af relevante sider af kirke
og kristendom. Se et af de aktive hold netop nu Klik her. [Nb. klik ind på et
hold fra 2021 eller senere for at se systemet som det er efter
Koronapandemien - jfr nedenfor]. Hvert hold skal have sin
individuelle side (theol-p.net), hvor hver konfirmand/elev/mini
har sit navn på siden. "Jordens salt" fungerer
både for konfirmander og mini'er - man fortæller jo
nok lidt forskelligt på de to trin. Det vil være
muligt at sende link til forældre. Det vil være
sjældent, de ikke lige får lyst til at se den
opbyggeligt forklaring til mindst deres eget barn. Konfirmanderne
selv kan gå ind på siden - og der er link til
Facebook, hvor man kan stille spørgsmål og diskutere
alt vedrørende "Jordens salt". Man skal ikke
prøve at fortælle om alle navnene på engang
(i opbygningsfasen vil det ikke være muligt), men man laver
en passende fordeling henover forløbet.
Konfirmanderne/eleverne skal nok spørge efter det! Af
og til kan man lade det aktuelle tema for undervisningen i
øvrigt bestemme valget. Anastasia kan tages frem i
forbindelse med opstandelsen fx. 2020: Koronapandemien med
hjemmeundervisning har gjort det oplagt at en del af det som var
tænkt som fortællestof bliver læsestof på
siden. Det betyder at store dele af materialet nyredigeres. Der
bliver flere lag til hvert navn - et øverste lag hvorudfra
der kan fortælles om grundbetydning - og man får en
oversigt over bærere af navnet - eller den
(bibel)historiske baggrund for navnet. Så er der i de
fleste tilfælde (tydeligt markeret >>>) undersider, som
udfolder historien - flere billeder og eller mere tekst.
Længere tekststykker ligger endnu et lag under. Det
gør det fortsat muligt at fortælle, men det
gør det også muligt for konfirmanderne hjemme at
udforske navnebetydning og assiciationer selv. Også som
en effekt af det mulige behov for at kunne arbejde med sagen
hjemmefra/selv er der "identifikationsplakater" til navnene "Er
du den som . skal et eller andet . eller noget helt andet".
Krydshenvisninger: Jordens Salt;
Navn og identitet;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Formålet med de enkelte navneelementer er at forstå
den enkeltes navns betydning, se en mulig sammenhæng mellem
navn og identitet - lade associationer via navnet og bærere
af navnet komme til orde. Horisonten er hele tiden at mennesker
kan være lys og salt i verden på undertiden meget
forskellige måder - ikke nødvendigvis med kristeligt
fortegn, men eksemplerne er fortrinsvis hentet fra den udvidede
kirkehistorie. "Identifikations"-plakater åbner for
identifikation, men også modsigelse: Nej slet ikke.
Verdens Tidende -
lidelse/forfølgelse (færdigt ark)
- [top]
21/ 743 |
arbejdsark - redigeret |
lidelse |
Indhold: Ark
Mål: Baggrundstof for mundtlig fortælling
- eller basisstof til samtale, eventuelt i forbindelse med
opgaveark.
Hvordan:
Samler i artikler elementerne Paulus og Thekla i Caesarea, Forfølgelser under Nero, Herrens lidende tjener, Jesu død, lidelses- og
forfølgelsesforudsigelser sat op som avis. En del
af Verdens Tidende konceptet.
Krydshenvisninger: Thekla og Paulus.
Caesarea-begivenhederne;
Forfølgelserne under Nero;
Herrens lidende tjener;
Jesu forudsigelser af lidelse og død;
Verdens Tidende konceptet;
;
| Luk. 18, 31-34 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Spottekrucifix
- [top]
21/ 753 |
billed-iagttagelse |
forfølgelse |
Indhold: "Alexamenos tilbeder sin Gud" spottetegning.
Billedet findes nettet.
På www: Spottekrucifix;
;
;
;
Hvordan:
Kan indgå i De
første kristne - forfølgelser
Krydshenvisninger: De første kristne -
forfølgelser;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Forfølgelserne
under Nero - [top]
21/ 754 |
fortælling, historie |
forfølgelse |
Indhold: Fortælling gengivet som avisartikel.
Hvordan:
Se også Verdens
Tidende -tema: forfølgelse. Indgår som
fortælleled i De første kristne
- forfølgelser..
Krydshenvisninger: Verdens Tidende -
lidelse/forfølgelse (færdigt ark);
De første kristne - forfølgelser;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Af vor udsendte medarbejder Tacitus*. Rom 64.
Kristne skyld i Roms brand?
Store slumkvarterer i Rom er brændt. Rygtet løb at
kejseren selv havde ladet brandene tænde. Kejser Nero delte
rundhåndet gaver og nødhjælp ud..Men alle
regentens gaver formåede lige så lidt som sonofre til
guderne at bringe det slemme rygte til at forstumme, at ilden var
påsat efter Neros befaling. For altså at
gøre ende på folkesnakken kastede han skylden over
på andre og straffede de forhadte mennesker, som man kaldte
kristne.
Kristus af Judæa
Disse mennesker havde dette navn efter Kristus, som under
Tiberius' regering blev henrettet ved prokuratoren Pontius
Pilatus. Denne fordærvelige overtro
blev således en tid undertrykt, men brød siden atter
ud, ikke blot rundt om i Judæa, hvor den fra først
af var opstået, men også her i hovedstaden, hvor alt
afskyeligt og skammeligt strømmer sammen fra alle kanter
og finder tilhængere.
Kejserlig razziaer
Først lod man dem pågribe, som tilstod; de angav
så under forhør en meget stor mængde andre.
Nu ikke bare under anklage for brandstiftelse, men for "had
til menneskeslægten". Man nøjedes ikke med at
henrette dem, men drev oven i købet løjer med dem:
nogle blev dækket med dyrehuder og sønderrevet af
hunde; andre korsfæstedes, og atter andre blev
indsvøbt i brandbare klæder og blev brugt til at
oplyse natten.
Medlidenhed?
Nero havde åbnet sine haver for dette skuespil og gav lege
i det derværende cirkus, hvor man så ham klædt
som vognstyrer blande sig med mængden eller
køre på en vogn. Dette var også årsagen
til, at man kom til at føle medlidenhed med disse
mennesker - selvom de var skyldige og fortjente at behandles med
den yderste strenghed. For man måtte tænke, at det
ikke var for samfundets skyld, de måtte lide døden,
men for at tilfredsstille en enkelt mands grusomme
sind.
(*Virkelighedens Tacitus er historiker og levede ca. 55-120)
Du har en mission
- [top]
21/1233 |
arbejdsark - redigeret |
mission |
Indhold: Arbejdsark som tager udgangspunkt i
spørgsmålet om egen livsmission, den moderne,
sekulare brug af ordet, og som sætter konfirmanderne til
at arbejde med materiale om konkrete missionsprojekter rundt om
i verden - og relatere dem til Jesus-ord.
Mål: At arbejde med spørgsmålet om
kirkens og den enkeltes mission i verden - og lige så
vigtigt: få den enkelte til overveje sin egen
mission/opgave i livet, og stille spørgsmålet: kunne
kristen mission i bedste forstand blive din opgave.
Hvordan:
Der er en grundig undervisningsvejledning i
materialet. En vigtig del af arbejdet er samtalen til sidst
om konfirmandens mulige egen mission. Anden del af
forløbet - arbejde med missionsselskabers projekter
kræver pt. lidt arbejde med at kontakte selskaberne og
få tilsendt foldere o.l. over projekter. Der er imidertid
efterhånden færre projekter der præsenteres
på den måde, og man kan sagtens hente
projektbeskrivelserne direkte fra selskabernes hjemmesider. Jeg
håber at få tid til at lave en udførlig
vejledning med link direkte til projekter, som er lette at
anvende "pædagogisk" i nærværende materiale.
Materialet (Arbejdsark + vejledning) kan hentes her: Du har en mission -
pdf-fil.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 28, 16-17 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Luk. 5, 1-11 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mk. 16, 14-20 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 20, 20-23 Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Hvede og klinte
- [top]
21/ 951 |
fortælling, personer |
dom |
Indhold: Citat fra artikel af Egon Clausen til brug for
fortælling om oplevelsen ikke at blive forstået og
om et indre missionske miljø i 1950'rne - gerne i
forbindelse med at synge: Som tørstige Hjort monne
skrige
Mål: Elementet kan enten belyse og hos enkelte
opfange ensomheden der kan være knyttet til eksistentiel
angst (måske netop i konfirmationsalderen?) og/eller
sætte spørgsmålet om det kirkelige
fællesskab til diskussion.
Hvordan:
Man skal som fortæller huske at tiden
1950'rne virkelig er fortid - lige så fortidig som Vilhelm
Beck var for Egon Clausen. Eller det ville have været for
mig da jeg var konfirmand at fortælle om
Oxford-bevægelsen - sagen, især den eksistentielle
ensomhed er dog lige aktuel, og måske kan
fortællerammen åbne øjnene for noget i "Som
tørstige hjort.."
Krydshenvisninger: Dommedagsforkyndelse;
;
;
;
;
;
| Mt. 13, 24-30 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Da jeg blev konfirmeret skulle vi hver især afsige et
salmevers i kirken. Jeg valgt et vers fra Grundtvigs "Som
tørstige hjort monne skrige," hvor linjerne om at "jeg
er udi hjertet så bange/de afgrunde ligger så
nær" havde talt til mig med en uforglemmelig kraft, men
ingen sagde noget til mig i den anledning. Ingen kommenterede
eller undrede sig over at en stor dreng kunne vælge den
slags. Jeg gætter på, at de ikke vovede at
spørge, fordi de frygtede svaret; men sådan husker
jeg i det hele taget den tid. Tavs og forstenet af
unævnelig angst. Sådan husker jeg i øvrigt
også min fars tro.
Er du hvede eller klinte?
Min far var indremissionsk og formand for sognets KFUM i en
menneskealder. For ham stod Vilhelm Beck som en af de store
læremestre, og selv om Vilhelm Beck døde ved
århundredeskiftet, var hans meninger på mange
måder også min fars meninger. Som han havde udlagt
troen, udlagde min far den også, og Vilhelm Beck havde et
meget enkelt budskab der gik ud på, at der i virkeligheden
kun var to slags mennesker, frelste og fortabte. Dette budskab
gentog han igen og igen, som i den berømte prædiken
til femte søndag efter helligtre kongersdag, hvor han
stillede spørgsmålet: Er du hvede eller er du
klinte? Her sagde han:
"...det er ikke menneskepåfund, når vi tale om
de to slags mennesker, men det er Herren selv, der siger det,
at ligesom der vokser to slags på vore marker, hvede og
klinte, sådan er der to slags mennesker her i verden:
Rigets børn og den ondes børn, Guds børn
og Djævelens børn. Og hvo som har øren at
høre med, kan da høre, at det heller ikke er
menneske påfund, når vi tale om Himmerig og Helvede,
men det er Herren selv, der siger det, at ved verdens ende skal
den store adskillelse ske imellem klinte og hvede, imellem den
ondes børn og rigets børn det er Herren selv, der
siger det, at så skulle Guds børn skinne som solen
i Gud Faders rige, og den ondes børn brænde i
helvede i gråd og tænders gnidsel."'
Sådan mente min far også, at verden var indrettet.
Angsten for den evige fortabelse plagede ham hele livet, og
selv om han prøvede at skjule det for sine børn,
opfat tede vi dog klart, at hans tro byg gede på megen
angst og meget lidt tillid til livet. Som model for børn
og unge var den i det mindste ikke god.
Åndelig dovenskab
Men måske var dette også tidsbestemt, for en
ubestemmelig angst var sluppet løs imellem os alle mens
halvtredserne gik over i tresserne. Det var stadigvæk den
kolde krigs tid...
Fra artiklen: Højt til loftet. Helsingør
Stiftsårbog 1999.
Fodboldenglen
- [top]
Indhold: Let omarbejdede Hans Jørgenen Nielsen
citater om religiøs/mystisk oplevelse af at blive
båret til mere end sædvanlig, individuel kunnen.
Hvordan:
De omarbejdede citater kan bruges i en samtale om
hvad ånd er - med udgangspunkt i kendte begreber som
kampånd og holdånd (parallelt med ånd i en
skoleklasse) Det er lidt svært. Der skal oversættes
lidt - men jeg fornemmer at indtil flere selv har erfaret "flige"
af hvad der kan ske i et kollektiv/fællesskab af den art.
Er det ånd? Er det en af de måder, vi kan
forstå, hvad Helligånd er?
(Baggrundstoffet (optimaloplevelsen psykologi) skal ikke drages
direkte ind!).
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Feberkamp endte 6-1
På baggrund af den overraskende sejr over FB1903 udtaler
centerforward Hans Nielsen: Der var en hel særlig ånd
over holdet. Blandt fodboldspillere taler man undertiden om en
feberkamp, en dag alt lykkes for én, - altså ikke
sammenbidt præstation, men næsten legende
almægtighed - modsat fighten hvor man "kvæler sig
selv". Man kan godt glimtvis være flere om at opleve dette
fantastiske, ethvert hold kender de euforiske øjeblikke,
hvor alt uden videre lykkes mellem spillerne, som om
sjælene og spillet var smeltet sammen til ét.
Det er mere end det, at et hold ligesom kan bære hinanden
frem og holde hinanden oppe, så det overgår sig selv.
Det er en glimtvis og svimlende oplevelse af altings mulighed
mellem flere mennesker på en gang. Midt imellem dem. Lige
nu. Et kollektivt gennembrud. Som en drøm om et helt andet
liv end det her. Mange kroppe som dele af en stor fantastisk og
urørlig superkrop. Sådan var denne kamp.
Kilder Hans Jørgen Nielsen: Fodboldenglen 1979
(Indgår på arbejdsark om
ånd)
Baggrundsstof:
Navnet på elementet er hugget fra Hans Jørgen
Nielsens bog fra 1979 med denne titel.
Her hedder det: "Blandt fodboldspillere taler man undertiden om
en feberkamp, en dag alt lykkes for én, man er
nærmest i stand til at løfte sig selv op ved
hårene, "overgå sig selv", modsat fighten hvor man
"kvæler sig selv", altså ikke sammenbidt
præstation, men næsten legende almægtighed..
.Man kan godt glimtvis være flere om at opleve den
nåde mellem sig, ethvert hold kender de euforiske
øjeblikke, hvor alt uden videre lykkes mellem spillerne,
som om sjælene og spillet var smeltet sammen til
ét.. s. 184.
"Jeg vil ikke udelukke, at oplevelsen [af at blive båret
af religiøs forstand mystiske kræfter] kan blive til
med et kollektiv som subjekt. Både i håndbold og i
fodbold, har jeg undertiden set fligen af det. Og det er mere end
det, at et hold ligesom kan bære hinanden frem og holde
hinanden oppe, så det overgår sig selv. Det er en
glimtvis og svimlende oplevelse af altings mulighed mellem flere
mennesker på en gang. Midt imellem dem. Lige nu. Et
kollektivt gennembrud. Som en drøm om et helt andet liv
end det her. Mange kroppe som dele af en stor fantastisk og
urørlig superkrop."
Hans Jørgen Nielsen: Efter den fjerde Whisky trak han
pistolen.
HJN må bruge religiøse ord til at beskrive
oplevelsen - men det forestilles dog som immanente
fænomener. Et citat fra Mihaly Csikszentmihaly: Flow.
Optimaloplevelsens Psykologi. 1989 (Dansk 1991, Munksgaard), et
værk, som beskriver fænomenet, viser at det er muligt
at forholde sig religiøst til immanente: "Den mest lovende
tro i fremtiden kunne grundes på den erkendelse, at hele
universet er et system med fælles love, og at det er
meningsløst at påtvinge naturen vore drømme
og ønsker uden at respektere disse love. Gennem en
erkendelse af grænserne for den menneskelige vilje, en
accept af at vi bør samarbejde med universet i stedet for
at gøre os til herre over det, kunne vi nå til en
befriende følelse af at være kommet hjem. Problemet
mening vil da løses, idet individets mål indpasse
i universets flow. (s. 286).
Ånden i glasset
- [top]
Indhold: Samtale om eventuelle erfaringer - og bud
på hvad fænomenet "er". Tekst: Artikelagtig
beskrivelse af fænomenet.
Indgår på arbejdsark om
ånd i konceptet Verdens Tidende.
Hvordan:
Samtale (som kan være indledende
til hele undervisningsforløbet) om fænomenet skal
diskutere, hvad det er der "virker". Ånd er/ kan være
mange slags. At man skal prøve ånderne, om de er af
Gud. Samtalen kan være indgang til det særlige at
Helligånden ikke bare er menneske-ånd, men at den er
Gud.
Jeg har haft gode samtaler om sagen, men afvist at holdet
afprøver "ånden i glasset" - med begrundelsen, at
man ikke kan lave sådan noget som et eksperiment - der vil
være alt for mange fejlkilder. Måske ville
præsten også få en kameratlig samtale med
biskoppen!
(Nb: bibelcitatet "Prøv ånderne om de er af Gud.."
bruges ofte som ovenfor, men strengt taget er prøvefeltet
i 1. johs. brev indsnævret til spørgsmålet om
ånderne bekender Jesus er Kristus kommet i kød.)
Krydshenvisninger: Ånd - indledende samtale om Guds
ånd og menneskeånd;
;
;
;
;
;
| 1 Joh. 4, 1- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Gammelt fænomen dukker op igen
København 1975.
Unge er begyndt at beskæftige sig med fænomenet
"ånden i glasset". Enkelte kirkefolk er bekymrede. De
fleste skolelærere ser det som en leg. Legen, som har
været kendt i spiritiske miljøer - her som fuld
alvor -, går udpå at en gruppe mennesker sidder om
et bord - alle med en finger på et glas i midten. Rundt om
glasset er alfabetet lagt ud. Man stiller så ånden
i glasset forskellige spørgsmål. På en for
deltagerne uforståelig måde begynder glasset at
bevæge sig fra bogstav til bogstav, og staver ofte til
meningsfulde budsskaber. Nogle gange uhyggelige, eller
ondsindede, andre gange helt harmløse.
Skolepsykolog Helge Geest udtaler: Psykologisk set er der ikke
noget overnaturligt på færde. Ingen af deltagerne
mærker at det er netop deres finger, som styrer glasset.
Men helt ubevidst påvirker man hinanden til at føre
glasset sådan at bogstavernes rækkefølge giver
mening. Kommer der så ondskabsfulde budskaber frem, kan man
godt tale om en ond ånd, ikke i glasset, men i klassen
eller gruppen.
Mission
- [top]
21/1181 |
samtale, arbejdsark |
mission |
Indhold: Opgaveark generelt om "Mission" - med
udgangspunkt i den moderne forståelse af ordet. Ark til
arbejde med foreliggende missionsfoldere fra Danmission.Klik for at
hente ark.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 28, 16-20 Gl.v. |
Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Photine - Kvinden ved
Sykars brønd - [top]
21/1280 |
fortælling |
mission |
Indhold: Tolkende faktuel tekst om Photine
På www: Orthodoxwiki: Photine of Samaria;
;
;
;
Mål: Præsentere en kvinde som
forbillede
Hvordan:
Falder vel bedst i tolkende genfortælling
ved en morgenandagt i ugen op til 2. s.i.h3k. Fortællingen
kan indgå i en tråd om epifaniens karakter i
tekstrække B - de små børn, kvinden, de ydmyge
tjenere, hvedekornet.
Hvis man har faste morgenandagter kan man fastholde tråden
i referencer frem og tilbage uge for uge. Man kan også
vælge at indtroducere denne tekst og de andre
epifanitekster samlet ved periodens begyndelse.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Joh. 4, 1-42 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 13, 12- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Photine æres i den ortodokse kirke som den første
- kvindelige - missionær. I Ny Testamente kender vi ikke
navnet på den samaritanske kvinde ved brønden, som
Jesus har en længere samtale med om ånd og sandhed
(Joh. 4,1-ff) , men traditionen fortæller, at hun hed
Photine. Hun blev missionær, da Kristus havde vist, at han
kendte hende og hendes historie Om hun nu med de fem mænd
var meget syndig, eller blot havde mistet den ene efter den
anden, og på den måde havde et sølle liv og
nu var afhængig af én, som ikke engang var hendes
mand, véd vi ikke - men pointen er at Kristus kendte hende
- som han havde kendt Nathanael, Peter, endnu inden de selv havde
fortalt ham noget. Den erfaring af at være kendt (af Gud,
fuldt ud, smlgn. 1. Kor. 13,12), bliver her - som måske
altid? - til mission. Hun missionerer meget spørgende:
"Måske er det ham, der er Kristus?". Men resultatet er at
"mange af samaritanerene fra den by kom til tro på hendes
ord, da hun vidnede: Han har fortalt mig alt, hvad jeg har
gjort".
At forkynde Kristus som
verdens frelser - [top]
Indhold: Betænkning 1477 fra indledningen
(Folkekirkens Mission Paper)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 28, 16-20 Gl.v. |
Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Folkekirkens mission som kristen kirke er at forkynde Kristus som
hele verdens frelser Kirkens overordnede opgave danner
udgangspunkt for de konkrete former, kirkelivet får i sogn,
provsti og stift. Alle konkrete målsætninger må
dybest set tjene denne opgave
da I blev kaldet: I var
ikke mange vise.. - [top]
Indhold: Om kaldelsen ikke vise, ikke ansete.. Til
belysning af "ekklesia". Kan sammenstilles med at være i
verden og ikke af verden.
Hvordan:
Var I af verden, ville verden elske jer som sit
eget; nu er I ikke af verden, men jeg har udvalgt jer af verden,
derfor hader verden jer. (Joh. 15,19 - Jeg er ikke
længere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til
dig. Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det du har givet
mig, for at de kan være ét ligesom vi. (Joh. 17,11)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| 1 Kor. 1, 26-29 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 15, 18-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 17, 11- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Sprogligt på græsk er ekklesia den forsamling der er
kaldt ud - fx på torvet med henblik på at tage
stilling til en alvorlig situation for folket/byen som helhed.
Det er gennem det hebraiske kahal, der oversættes med
ekkelsia, og kahal er Guds sammenkaldede forsamling, Guds
menighed/folk. Der er ikke megen biklang af at være
kaldt ud af verdens tummel..
De fem sten
- [top]
21/ 45 |
oplevelse, fælles |
fællesskab |
Indhold: De fem sten i Sthens Kirke komb. med Kirken
den er et gammelt hus. DDS 280.
Mål: hvad / hvem er kirken - bygningerne eller
menneskene
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| 1 Pet. 2, 4-5 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Levende sten
I Sthens Kirke i Helsingør er der indmuret fem vinde og
skæve sten i den ellers regelmæssige hvide mur. Det
er sten fra de to ældre kirker, hvis sogne kirkens sogn er
skilt ud fra - et 500 år gammelt sogn og et "ungt" på
hundrede. De er grundsten, bag dem ligger kirkens
grundstensdokument. Man lod ledere af børnearbejdet,
menighedsrådets formand og andre ikke-professionelle murere
lægge stenene. Det blev som det som man kunne tænke
sig, lidt op og ned, og det ville murermesteren gerne rette op
på. Men kirkeværgen sagde nej: "Her har vi kirkens
allerførste, vigtige symbol: I den skal der være
plads til alle slags mennesker, unge, gamle - og gerne dem der
er lidt til en side og dem som ikke nødvendigvis går
de snorlige veje."
Derfor blev de ikke rettet og ikke kalket over.
***
Kom til ham, den levende sten, som blev vraget af mennesker, men
som er udsøgt og kostbar for Gud, og lad jer selv bygge
op til et åndeligt hus..
1. Pet 2,4-5
***
Intet menneske er en
ø - [top]
21/ 533 |
Basistekst (kirkeh.) |
fællesskab |
Indhold: Citat af John Donnes Meditationer.
Indgår også som en del af elementet "Klokker og
Mueziner."
Hvordan:
Elementet kan bruges i forbindelse med Allehelgen.
Hvis man har en særlig allehelgengudstjeneste, hvor man
hører kirkeklokkerne ringe lidt usædvanligt i
skumringen om eftermiddagen - eller hvis man hører dem fra
købstædernes kirkegårdskappel. Man kan
fortælle om den måske lidt særlige
klokkeringning og spørge "Hvem ringer klokkerne for".
Mange steder i Danmark har man stadig ringning i forbindelse med
dødsfald i sognet. Det er også oplagt at knytte
spørgsmålet til ved den.
Det er et af de mest markante tekststykker i den europæiske
kultur. Mange (men måske ikke konfirmander/elever på
7-8 klassetrin) kender både vendingerne "Intet menneske er
en ø" og "Hvem ringer klokkerne for?", - den sidste blev
titelen på Ernest Hemmingways store roman fra den spanske
borgerkrig.
Der er tale om en stærk modsigelse af den
individualisering, som præger vores kultur. Teksten kan
blive anledning til samtale om dette - og om hvordan kirkens og
kristne menneskers rolle skal være overfor
individualisering. Er det at huske det himmelske også at
huske og få fodfæste for fællesskab mellem
mennesker i deres jordiske liv? Kan det for eksempel stemme
overens med saligprisningerne og andet i Jesu lære? Det er
oplagt at saligprisningerne også har siden med: salige er
de, der stifter fred. Og den tætte forbindelse mellem
kærlighed til næsten og kærlighed til Gud (Det
dobbelte kærlighedsbud, Mt. 22,34-40) understreger
sammenhængen mellem forholdet til Gud og forholdet til
medmennesket.
Krydshenvisninger: Hvem ringer klokkerne
for;
Klokker og muezziner;
;
;
;
;
| Mt. 22, 34-46 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
I begyndelsen af 1600-tallet levede der i England en godsejer ved
navn John Donne. Han skrev bl. a en bog, som hedder Meditationer.
Engang ligge han syg og han hører i nærheden en
klokke klemte - og han skriver: Måske er han, for hvem
klokken ringer så syg, at han ikke ved at den ringer for
ham. Og måske tror jeg mig selv så meget mere rask
end jeg er, at de som er omkring mig og ser min tilstand,
måske har sørget for at den ringer for mig, og jeg
ved det ikke. Kirken er katolsk, universel, det samme er alle
hendes handlinger: Alt hvad hun gør, vedrører alle.
Når hun døber et barn, vedrører den handling
mig, for det barn bliver derigennem forbundet med det hoved, som
også er mit hoved, og indpodet på det legeme, hvoraf
jeg er et af lemmerne. Og når hun begraver et menneske
vedrører den handling mig.
Hele menneskeslægten skyldes én forfatter, og
udgør ét bind. Når et menneske dør,
bliver ikke et kapitel revet ud af bogen, men oversættes
til et bedre sprog, og hvert eneste kapitel skal således
oversættes. Gud anvender mange oversættere. Visse
stykker oversættes af alderdom, visse af sygdom, nogle af
krig, andre af retsvæsenet. Men Guds hånd er i hver
oversætter, og hans hånd skal indbinde alle vore
splittede ark igen, til det bibliotek, hvor hvert bind skal ligge
åbent for alle de andre.
Intet menneske er en ø ganske for sig selv. Ethvert
menneske er et stykke af kontinentet, af fastlandet. Hvis en
jordklump skylles bort af havet, så mindskes Europa, lige
så vel som var
det et helt forbjerg, eller dine venners Herresæde, eller
dit eget. Ethvert menneskes død mindsker mig, fordi jeg
er meddelagtig i menneskeheden. Og derfor, send aldrig bud for
at erfare, hvem ringer klokkerne for, for de ringer for dig.
Baggrundsstof:
Det er pinse
- [top]
21/ 442 |
Oversigt /andet mat. |
kirkeår/ pinse |
Indhold: 6 pinsesalmer (se enkelttitler her med opslag
fra Boghenvisning) + Emil Nolde: Pinse, Niels Larsen Stevns:
Pinse, Pablo Picasso: Due foran gitter (amnesty
international-billede) og Venskabsdans. Kaj Mogensen: En
fortælling om duen (Undervisningsvejledningen bd. 2, s.
279)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:c
Helligånden er vanskelig som selvstændigt tema -
fordi al tale om Guds hellige Ånd er "forsinket" i forhold
til Ånden selv. Ånden kan ikke fanges ved didaktisk
planlægning - al konfirmandforberedelse funderet i en
gudstjenstlig dimension vil være et forsøg på
i et fællesskab at åbne sig for åndens komme.
Temaet føjer altså ikke noget nyt til - men
sætter hvad der er sket i konfirmandforberedelsen ellers
ind i sammenhæng med pinsefortællingen og kirkens
pinsefest (Mogensen, s. 277)
|