Dato: 08-01-2023 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 27/12/2022
1. s. e. helligtrekonger a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. , 2-
42 - Jesus som 12-årig i templet
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Prædikencitaterne viser hvor
fortolknings åben denne fortælling er! - Det samme
gør de kunstneriske fremstilling - eller rettere, de
fleste af dem gør det oplagt at minde om at Jesus sagde
"Jeg er verdens lys" - bare ret forskelligt fremstillet. En sand
epifanipointe. (Se religionspædagogiske noter).
Ny på "Teksten denne uge" er "Progressive Invovlement" -
se tekst og link under citater fra faglitteraturen. Fremover vil
adgang til den grundige eksegetiske tolkning (og progressive!)
være at finde i faglitteratur indekeset - med direkte
adgang til stoffet via link. Billedet på siden
her viser at det ikke en helt almindelig 12-årig der har
gang i noget i templet. Men sjovest er måske billedet af
Jesus omgivet af Einstein, Darwin, Freud og ? - på
"Progressive Involvement." Se billedet nedenfor. Pointe: Den gang
var det "lærerne" da var de indiskutabelt respekterede,
når det gjaldt om at kende sandheden - men også til
dem kommer lyset og de anerkender det (i fortællingen).
Videnskab er for os den indiskutable sandhedskilde - men for
så vidt den vitterlig søger sandhed (Joh. 14,6)
behøver det ikke at være en modsætning. Men
det egentlige, sande lys får den, som lærerne i
templet, fra Kristus.
Andre versioner af teksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Biblegateway (åbner på Lutherbibel 1545,
andet kan vælges) -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: 1:
Sidste af barndomsfortællingerne. Vi har hørt.. 2:
Epifanitid - men teksten er i påfaldende grad ikke.. 3: GT
skal jo næsten følges op af "Hyggelig, rolig" .. 4:
Konfirmation som forståelsesansats vil det ofte..
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher.
[Jesus' dwelling in the Temple harkens back to the Annunciation]
Lectionary Greek
Til eksegesen: Man skal måske passe på med at
overbetone, at Jesus kalder templet sin fars hus. De
skriftlærde behøver ikke rejse sig i vrede, det er
ikke pointen her og det var iøvrigt ikke enestående
at det fromme menneske kalder Gud sin far. -- "I opstandelsen
afløser Guds nye familie menneskets jordiske familie"
[John Petty - se her]
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 2
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Svend Bjerg: Hemmeligheden, hans livs
gåde, består i hans Gudsoptagethed, pladsen er besat,
der er ingen tid og rum til selvoptagethed. Gud - og andre -
fandt sted i ham. ¯Guddom var hans væsens form, intet ranet
bytte... han gjorde sig tom for sig selv® (Fil 2,60).
Sådan, men Paulus kan også sige det ganske
jævnt: "Kristus levede heller ikke for at gøre, hvad
der passede ham" (Rom 15,3), for det passede ham at gøre
hvad Guds er, derved levede han ud af sig selv. Jesus Kristus
er ren Gudsbesathed, han udvikler sig egentlig ikke, men
udfolder sit menneskelige væsen, fyldt af guddom,
menneskeligt og guddomligt er ubetinget forviklet i hinanden. ¯Og
Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og
mennesker® (Lk 2,52). Svend Bjerg: Efterfølgelse
s. 115. - John PettyYet, after the dialog
between Mary and Jesus, it is suddenly Jesus who is the actor.
"He went down with them" back to Nazareth. Something has changed
on the basis of that dialog. Jesus has disconnected himself from
his father Joseph and aligned himself with the purposes of his
father God. From that position, he leads Joseph and Mary back
to Galilee. That point having been made, "he was subject to
them." Jesus is again portrayed as being loyal to his family,
but not until after having established that his true allegiance
is to God which supercedes even the allegiance given to his
family. The story completes the early identification of Jesus
in Luke's gospel. Gabriel had told Mary that her child would
be "holy," and would be "Son of God" (1:35). He was identified
as "holy" in 2:23. Now, in this episode, he is identified as
God's Son. Se
mere ved John Petty.
[111/h3k1-a ]
Religionspædagogiske noter: I "Hvad skal jeg sige.."
foreslås det at bruge Emil Noldes maleri som
anskuelsesbillede [Se det her]. Der er
det, sådan som lyset i billede må læses,
især forholdet mellem det gamle og det ny, der er i fokus.
Et andet Nolde-billede med samme motiv har nok en lidt anden
vinkel: Her står lyset som en søjle "senkrecht von
oben" bag både 12-årige og de skriftlærde, men
det er Jesus, der samler og suger lyset til sig. [Se her] Rembrandts radering [Se her] kan bruges med pointen: Jesus er den
nye lyskilde. Duccio her: [Se her] viser Jesus som templets (hans fars
hus) rette lærer. Ikke uventet understreger en ikon
epifani-karakteren: Jesus sidder i overstørrelse og
underviser de skriftkloge Se her.
Et Jesus MAFA billede: Sort Jesus sidder i afrikansk skole: [Se her]. Hvis man
følger linket ovenfor under "Aktualiseringsmuligheder..",
finder man endnu en billedvinkel. De skriftkloge bag Jesus, som
lyset falder på, er Einstein m. fl.
- Jesus som 12-årig i
templet (Rembrandt/Nolde)
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 1. s. e.
helligtrekonger - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Høgh, Marie
[Med afsæt i identitetssøgen,
krænkelseskultur] "Forklædt som barnet, kom Ordet til
verden. En tilsløring, der samtidig er en
afsløring. En afsløring af Guds kærlighed til
mennesket, som kun er det, det er, i kraft af det, det får
givet. Og en afsløring at vi selv er som det lille barn,
og har brug for mere end vi kan give os selv" [2019] Se mere
Larsen, Jesper Hougaard
Hvad har analysen af jeg-kulturen at gøre i en
prædiken om den 12 - årige Jesus? [0000] Se mere
Der er selvfølgelig ikke en direkte forbindelse, og
så alligevel. For med ordene om at gå frem i visdom
og vækst og yndest hos Gud og mennesker, har evangelisten
givet os en nøgle til kritikken af enhver tid, der ikke
ønsker eller ikke magter at se det enkelte menneskes
samhørighed med Gud og med andre mennesker. (2009)
Luther, Martin
Til trøst: Selv Maria erfarede gudsfraværet - de
tre dage inden forældrene fandt Jesus.. Det tempel, hvor
Jesus er, er Guds ord. "..wie hier die Mutter zweifelt, dass
sie nicht weiá, ob er sie noch zur Mutter haben will. Also
spricht das Herz auch, wenn es solche St”áe fühlt: Ja, Gott
hat dir wohl bisher einen feinen Glauben gegeben; aber vielleicht
will er ihn von dir nehmen und dich nicht weiter haben. Aber
solche Anst”áe zu halten, geh”ren starke Geister zu, und sind
nicht viel Leute, die Gott so angreift. Wir müssen uns aber
dennoch darauf tr”sten, ob es uns auch so ginge, dass wir dann
nicht verzweifeln." [0000] Se mere
Stender, Joakim
Op på Barrikaderne Hvad kan vi ønske
for vore børn? Jeg håber, at de bliver
oprørske. Det var Jesus i alt fald. Ikke kun stak han som
12-årig af fra Josef og sin mor Maria, da de engang
besøgte templet i Jerusalem. Han sad også helt
selvstændigt og diskuterede med de ældre
skriftðlærde. I dag virker det som om børnenes
oprør mod autoriteterne er gået i stå...
Enhver gudstjeneste er rebelsk. Maner til oprør,
revolution mod egoismen og golde traditioner og en levevis, der
er blevet overfladisk og småborgerlig.. Evangeliet er med
hele sin ånd en enorm provokation mod vor nuværende
levemåde... Måske vil vi ikke være så
rige som vi er i dag. Men vi vil være rige på andet
end penge og materielle ting. Vi vil være rige i Gud.
Derfor: op på barrikaderne, børn og unge. Tid til
et ordentligt ungdomsoprør i Jesus navn. Gud er med jer
selv om vi voksne vil brokke os! [2014] Se mere
Thomsen, Niels
En god anledning til at tale om visdom... hvad er de store
højtidsprædikener værd, hvis ikke de er bundet
til den dagligdagens visdom, vi lever i mellem de store
højtider? Den finder vi i bibelens visdom... skal vi
lære visdom, må vi tage os god tid. Det er ikke
så let. Vi har jo så travlt. Travlt med at frelse
verden... Kløgt og begavelse kan gøre det
enkle [2016] Se mere
kompliceret. Det er der brug for, når man
skal beregne afstande til planeterne eller
finde ud af DNA-systemet. Visdom gør det
komplicerede enkelt... "Ingen kan tjene to herrer.. I kan ikke
tjene både Gud og
mammon..Hvem af jer kan lægge en alen til sin vækst
eller en dag til sit liv ved at bekymre sig?..Hvor din skat er,
vil dit hjerte være." Vi kan ikke lære visdom af den
art som en lektie, men vi kan synge os et godt stykke ind den.
Det gør vi i Grundtvigs salme I Nazaret i trange kår
DDS 140 [teksten hertil inddrages i den oprindelig
børneskoleudgave].
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|