Dato: 10/09/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 04/09/2023
14. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 17,
11-19 - Helbredelse af de ti spedalske
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Billedet her på siden er et udsnit
af Aksel Jørgensens altertavle i Taksigelseskirken.
Se hele det meget anderledes billede - og læs Birgitte
Becks fortælling om baggrundshistorien og hendes
fortolkning af billede og evangelium. [Se nedenfor, under
"Forskellige citater til teksten"
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [The only healed leper who turns back to praise
Jesus is a Samaritan.]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: - The punchline, of course, is "and
he was a Samaritan," a shocking disclosure. John Petty
- Denne fortælling er
måske særlig blevet husket og fortalt sådan,
fordi den er formet over urmenighedens grundmønster for
gudstjeneste: Over "Herre forbarm dig", taksigelse, og
bortsendelse.
Det er den i religiøst henseende
"fremmede" (allogenes - bruges kun her i NT, men er det ord, som
blev brugt i forb. m. hedningernes forgård i templet -
arkæologisk bevidnet endda) som siger tak.
Måske skal forskellen mellem "blive helbredt" og "frelst"
ikke overbetones. Rigtig mange gange ellers er den frelsende tro,
den som alle ti udviser - og trykket i sidste sætning skal
lægges på "har".
..vi behøver vel ikke
nødvendigvis af den grund føle os forpligtede
på en antijødisk pointe, så meget desto mere
som det ikke fremgår eksplicit af teksten, at de ni var
jøder (ville det f.eks. være helt utænkeligt,
at der dér i grænseegnene var yderligere en eller
to samaritanere iblandt dem?) Krogsøe i
Præsteforeningens Blad 2007 nr 34. (Andre som mener at
samaritaneren ikke faldt i de ni's grøft, fordi han
slet ikke havde loven, går nok også fejl -
samaritanerne anerkendte netop de 5 mosebøger, loven.)
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 17
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Søren Kierkegaard til teksten:
"Nei, Christus er ikke smaalig, og han ligger ikke og accorderer,
nei, det er Naade, uendelig Naade, tag det hen, tak mig derfor
som det tiltaler dit Hjerte, men frit og freidigt".Pap X 5 nr.
89 d. 13.2.1853. -- Prenter: Han (Kristus)
er den, i hvem det gives os at give Gud ære og derefter
vende tilbage til et jævnt og muntert virksomt liv på
jord. Om ham, ikke om "taknemmelighed", bør der
prædikes. Regin Prenter, Præsteforeningens Blad 2001,
nr.35 - som meget luthersk først og fremmest ser teksten
i lov-evangeliummodsætningen. - Birgitte
Beck Kirkekunst. Aksel Jørgensens eneste
kirkekunstbillede. Taksigelseskirken. (Dets historie/ Aksel
Jørgensen) "I Aksel Jørgensens farverige billede
af den helbredtes taksigelse genkender vi 'de almindelige
mennesker' i hovedfeltet. Det er et appellerende raffinement, at
et par af de knælende børn har øjenkontakt
med menigheden. Fløjene viser smukke tilbedende engle.
Overvældet af ydmyg taknemmelighed har den helbredte
spedalske i midteraksen "kastet sig for Jesu fødder" og
begravet sit hoved i det guddommelige fader- eller
moderskød ../.. en tidløs vision, understreget af
englehoffet. Billedets takkende og tilbedende person(er) kan
være identifikationsmodeller for enhver, som under
nåden får lov at leve et almindeligt liv i menneskers
samfund. Tak for det almindelige liv!.." Se tolkning og hele billedet
[164/tr14-a ]
Religionspædagogiske noter:
- Jesus som helbreder
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 14. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Papazu, Monica
"De spedalskes samfund" Fra Tidehverv 1993. "Mens de gik
derhen, blev de renset", siger Skriften. - De blev mennesker
igen, med et levende, bevægeligt legeme og med et
enestående ansigt. De blev individualiseret - en anden
individualisering end den, angsten og døden giver, fordi
den netop er en individualisering til livet -, de fik muligheden
for at være den enkelte. Og sådan afsluttes
fortællingen: Den pinte, halv-døende, halv-levende
lille mængde gik, og tilbage kom den enkelte - et levende,
taknemmeligt menneske, som priste Gud som helbredelsens kilde,
som ydmygt erkendte sig selv overfor Livets Herre. - Jeg siger:
"Den enkelte" kom tilbage, "den enkelte" i almindelighed, fordi
helbredelsen har til enhver af dem givet et individuelt liv og
har svaret på den præcise, individuelle lidelse og
dødsangst, som hver af dem, hver især, bar på
sig. Dog kun én blandt de ti blev virkeligt til den
enkelte: Den, i hvis hjerte helbredelsens ord i troen slog
rødder. [0000] Se
mere
Luther, Martin
..De mener, at troen er en sovende, passiv ting i
sjælen, og at det er nok, når hjertet tror, at Gud
er Gud. Men her ser du, at troen er et levende og såre
mægtigt væsen, som skaber et nyt hjerte og et nyt
menneske, som venter sig lutter nåde af Gud. Derfor driver
den også mennesket til at løbe Herren i møde
og til at stå, og giver mod til at råbe og bede i al
nød.. .. Den andet slags er uden alt skin og navn, ja
har tværtimod et sådant skin, at ingen ser mindre ud
til at være Guds folk end dem. Med ét ord, de er
lutter samaritanere, hvilket navn hos jøderne lød
ligeså dårlig, som når man hos os beskylder en
for at være muslim, jøde, hedning eller
kætter. [1544] Se
mere
Frandsen, Kristen Skriver
I forhold til det, som fordres i dag, sidder vi med den bedste
samvittighed af verden - sagt uden ironi!... Evangeliet er
ikke et lidt hævngerrigt folkeeventyr.. det var den
fremmede, samaritaneren, der overskred grænsen fra det
vigtige at fungere - til at bringe sig selv i forhold til den
frelsende livsmagt. [0000] Se
mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|