Dato: 26/11/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 23/11/2023
Sidste søndag i kirkeåret
a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. . 25,
31-46 - Verdensdommen
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Redaktøren: Vi har det ikke
udenvidere godt med dommen - forståelig nok i en
kærlighedens, forsoningens, tilgivelsens og nådens
tro, som kristendommen i sin kerne er. Men Jesus taler dom - over
alt det, som står kernen imod, systemer, strukturer og
enkeltmennesker. Og han bruger apokalyptikkens billedmappe til
at råbe det til samtiden i megafon. At det er værd
at nærlæse ordene er tolkningerne her på siden
vidnesbyrd om. Først og fremmest betyder evig ikke
nødvendigvis uendelig tid, men afgørende tid. Pine
og straf kan/skal ofte oversættes med beskæring eller
forstås som renselse. Det er nogle gange
sjælesørgerisk vigtigt at tage angsten for
fortabelse op. Men for sandheds skyld er det nok også
vigtigt at tage op, at noget - ikke så lidt? - falder under
dom - og der er noget man ikke ønsker skal med hinsides
dette liv, både hos en selv og i den verden der er vores
i det hele taget. Gedebukkeånden dømmes i hver
eneste af os, og vi rammes af dom (alvorlig kritik),
når vi ikke gøre vores for ikke at lade den herske.
Og at kalde det "gedebukkeånden" vel for afsvækket:
Det er den sataniske ånd, som hersker og ligger bag, og som
betinger krige og vold. Lars Sandbeck vil mange vide
arbejder dybtgående med spørgsmålet om frelse
og fortabelse. TdU citerer 10. punkts oversigt - one-liners - med
link til den underliggende tekst [Se under Prædikener,
vejledinger og andre fortolkninger] På norske
parallelside henviser jeg til et Karl Barth-citat, som
også findes på denne side, og jeg skriver dér:
"Nytt er sitat under av Karl Barth. Hans ord er et kall til
selvransakelse i forhold til det fine vi holder på med
teologi, prekenveiledning, konserter, teater, osv. Dukker
naturlig opp når verdens nød og elendighet i
særlig grad trykker seg inn på oss. La det være
en anfektelse for hver og en av oss.. Fantasien rekker ikke
alltid til å finne sin Albert Schweitzer-plass i
verden. Men be, protestere, bruke forstand på å
forstå politiske sammenhenger, sende penger, kan man alltid
ta fatt på".
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle
version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther
1545 -
| King James
Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
2p> Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Værd at læse: Johannes
Aakjær Steenbuchs prædikenrefleksion over teksten.
Bl.a. for dens advarsel om en individcentreret forståelse
og for dens refleksion over forholdet mellem tro og gerning.
På en afbalanceret måde altsammen sat i forhold til
flygtningesituationen i Europa. Læs her.
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 25
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Johannes Aakjær Steenbuch i "Guds
rige er anarki" .... det tyder på, at lignelsen om
fårene og gederne ikke så meget handler om individuel
moral og etik, som den handler om sociale forhold, kulturer og
politiske systemer. Det, der dømmes ude, "gederne", er de
systemer og kulturer, der mishandler de svage, de fattige og de
udstødte. Sådan har menneskeskabte samfund i
større eller mindre grad altid været, men den
går ikke længere. Dem, der har del i gudsriget her
og nu, er dem, der i solidaritet med de svageste har
fællesskab med Jesus og hans kirke på jorden, mens
straf skal falde over dem, der mishandler og vanrøgter
samfundets svage. At der i grundteksten tales om "tugt for en
tidsalder" (Matt 25,46) snarere end om "evig straf"
muliggør den læsning, at samfund, kulturer og
politiske systemer, der institutionaliserer ulighed og
herredømme, møder deres endeligt i "ilden", men at
de konkrete mennesker, der udgør folkeslagene, i sidste
ende går fri, når de lutrede sættes fri fra den
uretfærdighed de har taget del i. Citater fra "Den svære
gæstfrihed.. (Også Steenbuch). - Aionios (og substantivet aion) betyder stort set
aldrig "evig" eller "uden ende" (de græske ord for
endeløs tid eller evighed er aidios og ateleutos), men
snarere en "tidsalder", "epoke" o.lign., og eftersom kolasis ikke
betyder en ren gengældelsesstraf, men derimod en
straf/disciplinering med et opdragende sigte, kan man af
lingvistiske grunde at anfægte de traditionelle
oversættelser. David Bentley Hart oversætter
(2017):"And these will go to the chastening [tugtelse] of that
Age, but the just to the life of that Age." (Tak til Lars
Sandbeck, facebookopslag). Karl Barth
beskriver den kaotiske, truede tilstanden i verden .. anno
1968/73, og kommer så til et tilsynelatende fredelig
territorium, teologi].. her, på teologiens område,
finner vi litegrann avmytologisering i Marburg og litegrann
Kirchliche Dogmatik i Basel. Her er gjenoppdagelsen av den
"historiske" Jesus og den glorverdige nyoppdagelsen av en "Gud
over Gud". Her er drøftinger om dåp og nattverd, om
lov og evangelium, kerygma og mytos, om Romerbrevets 13 kapitel
og arven fra Dietrich Bonhoeffer, og her er også ekumeniske
samtaler, Ingenting av alt dette skal man bagatellisere eller
tale nedsettende om. Mange edle menneskers svette er utvilsomt
ikke utgytt forgjeves på alt dette. Men Kyrie eleison!
hvilket forhold har det egentlig til det som samtidig skjedde
der? Kan ikke teologi være en luksusbeskjeftigelse? Kan vi
ikke bruke den til å flykte fra den levende Gud? Kan det
ikke være at en problematisk teolog som Albert
Schweitzer stadig sett ut fra teologiens gjenstand [ red:
dvs Gud!] valgte den bedre del? Og sammen med ham de
første og beste som der og da uten teologisk refleksjon
forsøkte å lege sår, mette de sultende, gi de
tørste noe å drikke og skaffe foreldreløse
et hjem? Kjennetegner det ikke all teologi når man ser den
i skyggen fra verdens nød (og også kirkens
nød i verden) at den har for god tid? ser den ikke
forløsningen i møte med en merkverdig makelighet?
.. s. 116 i Innføring i evangelisk teologi
(1976)
Birgitte Bech. Kirkekunst:Er
kristendommens inderste og smukkeste mysterium ikke Guds
uadskillelighed fra mennesket? Inkarnationen, at Gud blev
menneske, betød ikke bare, at Gud gennem et kort
årrække i historien blev ét menneske blandt
utallige ikke-guddommelige mennesker. Det betyder det dybere, at
Gud i alle menneskers indbyrdes møder er til stede som
kærlighedens perspektiv.. [en diskussion af
protestantismens fattigdom på billeder af omsorgen] men
så netop præsentation af Jais Nielsens
(1885-1961) store fresko fra 1935 med eksplicitte citater fra
Mt. 25. og barmhjertighedsgerninger som motiv. Se
mere her.
[179/s-sik-a ]
Religionspædagogiske noter:Tolstois
fortælling Adjevits - den gamle skomager: Link nedenfor.
Links til Læsestof om apokatastasis og universalisme.
- Adjevitch (Den gamle
skomager)
- Kristus som dommer
- Frelse - apokatastasis
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Sidste søndag
i kirkeåret - | - Via oversigt over tekstrække:
1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Tengnagel, Susanne Fabritius de
Han, som kender os til bunds, og som elsker os med en
kærlighed, vi aldrig kan se til bunds i, han har magt til
at dømme os efter kærlighedens gerninger. Ikke de
store heltebedrifter og ikke mirakler, som mennesker
strømmer til, men det barmhjertige sindelag, som per
refleks giver sig udslag i handling, uden at venstre hånd
ved, hvad den højre gør. [1988] Se mere
Skovsgaard, Steen
Lad det da være vores frimodighed og glæde og
ubekymrethed når nogle taler om dommedag og vi selv
tænker på hvordan det dog skal gå: Gud har selv
i Jesus lagt sig imellem. Han tilgiver os, lægger det til
som mangler i vægtskålen. Men kan det hele
så ikke være lige meget?? Jo, hvad dommedag
angår så skal vi i hvert fald ikke bruge
kræfter på at tænke på den. Vi er frie
- helt frie - til at tjene. [0000] Se mere
amen
Sandbeck, Lars
"Lille teologisk vejledning til fortolkning af domsteksterne
i Det Nye Testamente" Følg linket, læs. Her er det
kun overskrifter: 1. Dommen udgør en del af evangeliet
(det glædelige budskab) 2. Det er Kristus og ingen andre
... der skal dømme os. 3. Dommens karakter må
afspejle Guds væsen som fuldkommen og
grænseløs kærlighed 4. Kærlighedens
dom sigter altid mod genoprettelse og helbredelse og kender intet
til gengældelse. 5. Dommen markerer det sidste led i
Guds opgør med synden og det onde 6. Dom betyder
diagnose og behandling, ikke juridisk domsfældelse og
strafudmåling 7. Gud straffer ingen. Den dømte
får ikke en straf, men bliver i mødet med Kristus
oplyst og gennemlyst 8. "Den kommende verdens/tidsalders ild"
.. er i Det Nye Testamente rensende 9. Som en del af dommen,
skal vi "hver for sig aflægge regnskab over for Gud"
[MUS-samtale!] 10. Måske vil udgangen af dommen
være dobbelt. Men det vil den i så fald kun
være midlertidigt. [2023] Se mere
Nejsum, Peter
Efterfølgelse, som det kaldes, består ikke i at
se Kristus i dig selv - og tro du skal yde det offer han gjorde
- men at se Kristus i andre. For: Det som I gør mod disse
mine mindste, har I gjort imod mig, siger han. Det er altså
ikke gerningerne i sig selv - for de kommer jo uden man ved af
det - men det som sætter dem i gang. Og derfor er alt hvad
du behøver gøre, at stole på, at han ser dig
som en af disse små, med al den kærlighed han har,
i tillid til, at du vil se andre med samme øjne. Amen.
[2110] Se mere
Kjærsig, Anders
Fortællingen om Menneskesønnen, der skal komme
i al sin herlighed, virker på samme måde. Den giver
os en retning i tiden, så vi kan handle i den verden, som
er her nu. Engang skal vi sidde til bords i Guds rige. Lad os
foregribe det ved at dække bord for hinanden. Det er
kærlighed til Gud og kærlighed til næsten.
[0000] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
[Afsæt i Science-fiction novelles fremstilling af
fremtidens menneskes bobletilværelse].. Var deres uvidenhed
lykkelig? Man kan undertiden mene, det er bedst at leve i
lykkelig uvidenhed. I hvert fald mindst besværligt. At man
bedst bevarer sin tryghedsboble intakt, hvis man lærer at
overse medmenneskets sult, indelukkethed, udsatte
nøgenhed. Sulten, nøgenheden, fængslet kan
både forstås helt konkret, og i mere overført
forstand. Det er ikke så afgørende her. Det
afgørende er at dommen, mødet med Gud finder sted,
midt i vores liv og i vores handlinger. Er det bedst at
være i uvidenhed om det? [0000] Se mere
Bech, Birgitte
Ansigtet som befaling og
bøn .."Verdensdommen" rejser en lodret akse over
den kristnes liv: Lignelsens åbning er mytisk med
Menneskesønnen omgivet af engle i evig, himmelsk
herlighed. Fra det høje gennemlyses vi af en dom over
vores liv, som vi ikke kan skjule os for. Vi kender denne dom som
samvittighedens dom i vores egen eftertanke". Billede:
Kristusansigt af Niels Helledie. "Her gælder det et ansigt,
som er et Kristusansigt uden ydre skønhed og samtidig et
medmenneskes ansigt med et uafrysteligt blik. I figurens bryst
har Helledie placeret et håndtag, som jeg gerne vil tolke
som en indgang til den guddommelige kærlighed, der er vores
håb." [2023] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|