Dato: 03/12/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 19/11/2023
1. s. i advent b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 4,
16-30 - Jesus i Nazareths synagoge
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Skal der omsættes således at
kirken bliver den hjemby, Jesus ikke er agtet i? Eller er
det vores samfund - socialt/politisk forstået? Eller
menneskeslægten som sådan? "I dag" -
hvornår er det?. Der er et citat fra Prenters Ordet og
Troen, oprindelig fra 1976, men genudgivet nu. Teksten denne uge
introducerer - se link ved citatet.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk
92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
2p> Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen:
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 4
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
At et skriftord går i opfyldelse
må betyde at virkelighed strømmer ind i ordet,
hvorved det forvandles fra et løfte om noget fremtidigt
til en begivenhed, der foregår, mens der tales. Skrift er
latent ånd, ånd, der som den i flasken venter
på at blive sat løs, og som da virker i en grad og
med en styrke, skriften selv ikke har kunnet forudsige. [Det
umiddelbare resultat i Nazareth, forsøget på at
styrte Jesus i afgrunden].. At virkelighed fremtræder
skriftliggjort, kan følgelig anvendes som veritabelt
værn mod åndens virkekræfter ..jo mere man
betoner skriftlighed, desto mere hæmmes åndens
frihed. .. (Jesus var) den mand, hvis hele livspointe var
skriftens opfyldelse som virkelighed. Erik A. Nielsen. Solens
fødsel.s.236. -
Saligprisningerne (er) ikke den eneste
tekst, hvor Jesus giver de fattige en særstilling,
(også denne). Johannes Nissen. Budskab og konsekvens.
s 25.
Det nye Testamentes vidnesbyrd om
Helligånden er opfyldelsen af det gammeltestamentlige.. I
prædikenen i Nazareths synagoge anvender Han (Jesus) selv
ordet fra Jes. 61,1ff: "Herrens ånd er over mig.."
Regin Prenter. Skabelse og Genløsning. s. 494.
[Prenter fortsætter med hvordan Helligånden ikke bare
hvilerover ham, men er udgydt over hele det messianske folk,
kirken]
..det taler mod det autentiske i hans
[Lukas'] beretning at Jesus, efter at alle har givet ham deres
bifald, provokerer dem uden grund ved at minde om at profeterne
Elias og Elisja ikke blev sendt til nødlidende i Israel,
men hedninger. Villy Sørensen. Jesus og Kristus.s.
113.
Dann das Evangelium predigt
Vergebung der Sündern nicht den rohen, sichern
Herzen, sondern den "Zerschlagenen" und Bussfertigen. (v 18).
Konkordieformelen. Bekenntninsschriften der lutherischen
Kirche, s. 954
"Heute" - her betegner det den alment med
Jesus indtrådte eskatologiske æra (På korset
til røveren sandsynligvis ligefremt "i dag".)
Ressourectio Mortuorum. s 127.
[200/adv1-b ]
Religionspædagogiske noter:I "Hvad
skal jeg sige?" anvendes fortællingen i en opgave om
profetudsagn (profeter).
- Profeter
- Vi arbejder med
kirkeåret Advent B
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 1. s. i advent
- | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Rasmussen, Thomas Reinholdt
Problemet for tilhørerne i synagogen er at
forventningen sprænges og at de får det de forventer
nu og her - i dag. Og de får det ikke fra oven gennem en
storslået åbenbaring. De får det gennem
tømrerens søn fra Nazarth. Problemet er vel at det
hele bliver alt for menneskeligt. Men det er jo netop
kristendommens kerne, at Gud kommer til os gennem det
menneskelige. Vi og tilhørerne i Nazarth har vel ofte et
ønske om at være alene med Gud. Det er vel det, der
er det afgørende i al den meditation og mystik, der
omgiver os. At være alene med Gud. Men Jesus siger jo, at
vi aldrig bliver alene med Gud! Han siger faktisk det modsatte!
Vi kan kun høre og tjene Gud ved at høre og tjene
et andet menneske. Vi bliver aldrig fri for hinanden. Vi bliver
aldrig alene med Gud. [2013] Se mere
Prenter, Regin
..hvad mener Jesus med denne opfyldelse? Vi venter jo stadig
på profetordets fulde opfyldelse. Der er jo stadig fattige,
blinde, fangne og undertrykte mennesker på jorden! Jesus
mener med opfyldelsen sig selv, intet andet end sig selv [Se
i øvrigt om nyudgivelsen af Ordet og Troen, og planen med
den her i Teksten denne uge.] [2021] Se mere
Jakobsen, Peter Skov
Men med i længslen efter det oprindelige; med i
begæret efter livet og sandheden hører altså
også den kendsgerning at vi må finde os i at Gud
ikke lader sig overtale til at gå på jorden som vi
havde ønsket os det. Gud lader sig ikke binde til vore
forestillinger, til vore ord, til vore gerninger. Gud lader sig
ikke misbruge til vore forehavender og udfylder ikke bare vore
idoler. Gud lader sig ikke kommandere rundt i vores
forhåbninger. Hver eneste gang det bliver advent, opdager
vi at han er den vi endnu ikke kender - han er den vi aner og
skimter. [2007] Se mere
Hjerrild, Frederik
Gudsriget vender udad. Jesus blev smidt ud for at sige
dette, for det har aldrig været populært at
anfægte menneskers såkaldt naturlige behov for at
tænke på sig selv og sine egne først. Og vi
kan jo også spørge: hvor ellers er der noget der
anfægter vores indarbejdede måde at leve på?
Vi bliver nemlig hele tiden bekræftet i indadvendtheden,
det gælder hele vejen rundt: ved de nys overståede
kommunalvalg, i den landspolitiske debat, i stormagasinernes
julekataloger og reklamer,, der er virkelig dømt
indadvendt dansk råhygge. Det er det vi har
gudstjenesten til: at holde fast på virkeligheden,
sådan som den rigtig er. [1982] Se mere
Christiansen, Marianne
Alle gav de ham deres bifald. - Indtil han begynder med alt
det med de rigtig fremmede, - historierne om, hvordan de gamle
profeter blev sendt til de fremmede, hedningerne, med den
forkerte religion: Profeten Elias blev sendt til enken i Sarepta
i Sidons land, som viste ham gæstfrihed og reddede ham fra
sultedøden, og profesten Elisa helbredte en syrisk general
Na man fra spedalskhed ved at lade ham bade i Israels egen flod
Jordan. Disse historier fra profetskrifterne kendte alle i
forsamlingen - men når Jesus trækker dem frem netop
i det øjeblik, hvor jublen over "vores egen Messias"
bryder frem, så lyder det jo, som om han har tænkt
sig, at det er de fremmede, de andre, der skal have glæde
af Messias, af frelseren, - og så kan det være
nok! [0000] Se mere
Christensen, Jørgen
Livet er, som det er, jeg er, som jeg er, jeg kan forbedre
mig, men aldrig med tilbagevirkende kraft - men siger Jesus: Jeg
er kommet for at give dig frigivelse, jeg er kommet for at minde
dig om, at Gud er en nådig Gud fuld af kærlighed og
overbærenhed. Ja, faktisk så snyder Jesus
på vægten, da han læser op i
synagogen. Højrefløjen i kirken, som altid
taler om, at de i modsætning til os er bibeltro, fordi de
taler mere om Guds dom og straf og fortabelsen. Gad vide, hvad
de siger til, at Jesus frit og frejdigt stopper sin læsning
lige der, hvor Esajas fortsætter med: "og en hævndag
for vor Gud" [2019] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|