Dato: 28/04/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 22/04/2024
4. s. e. påske b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 8,
28-36 - Sandheden skal gøre jer frie
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: I anledning af 2020 oversættelsen
opstod en hidsig diskussion. Nogle steder er ordet Israel blevet
oversat med en omskrivning - for at læseren ikke skulle
fejllæse det moderne Israel ind i teksten. (Det skal ikke
diskuteres her. Man kan læse min anmeldese af Mitri Rahebs
"Afkoloniser Palæstina" her - med den er der godt grundlag
for at overveje sagen. Se her) Men man kunne
overveje, hvis der overalt for jøder her i dette kapitel
blev omskrevet med "landsmænd" eller bare "folk", hvilken
muligvis positiv virkning det ville have på
forståelsen. Det er først i de følgende vers
at konfrontationen tilspidses - "I har djævelen til far!"
- og de slutter med at samle sten op for at stene ham. Men
omskrivningen bare for at undgå at man nærmer sig at
formidle at modstanderne er nogle eksotiske, anderledes troende
med kalot eller tørklæder, men de er hans egne (de
som ikke tog i mod ham (kap 1. v 11). Også for os er det
i eget folk kampen står. (At dette kapitel har tjent
til en uhyggelig legitimering af antisemitismen i kristenheden
er evident).
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Jesus er i færd med at tale
til "jøderne".. 2: Efter 1.s.e.påske forlader
vi de egentlige opstandelse 3:Sl 124 - Paulus omvendelse
giver oplagt mulighed for.. 4.Tidens gudsforståelse
som kontekst.Engang var netop
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [A minority community that believed it was
being harassed by the religious authorities]
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: En af komentarerne til dagen i
Workingpreacher argumenterer for at Ioudaioi skal
oversættes med judæere. (Ikke den TdU linker til her,
det er den seneste).
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 8
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
-
[236/sep4-b ]
Religionspædagogiske noter:Abraham
i kristendommen.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 4. s. e.
påske - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Værge, Johannes
Lyset, der var brudt frem, så det i den grad havde
ændret hans kurs, hans liv ... Det havde været
blændende, og Paulus havde måttet give sig god tid
til at tilegne sig erfaringen, tilegne sig, hvad der var i det
lys, og det blev tydeligt for ham, at det jo så langt fra
havde været et koldt lys, der ramte ham. Ikke
fordømmelse. Han mærkede varme i det: Ikke at hans
liv, hans vej, ville blive fri for lidelse, men lyset havde
væltet ham af omsorg for ham, lyset ville ham det godt,
ville menneskene det godt, og satte ham på en opgave for
menneskenes skyld.. ..Det var det, der var i det lys, der
fandt ham, væltede ham, rejste ham, satte ham på
vejen. Den kærlighed, som glæder sig ved sandheden.
Den sandhed, som skal gøre os frie. Fri fra falske klange,
fra misundelse, pral, oppustethed for at gøre sig til
noget i menneskers og Guds øjne, fri for nag,
hævnfølelse. Glæde ved sandheden. Frihed! br>
Kærligheden bringer i det hele taget en anden orden
på livet... [2008] Se mere
Sønderby, Kirsten Kruchow
Sikkert er det at Jesus satte hende fri [Kvinden grebet i hor,
Joh. 8,1f - udfoldet gen- og viderefortalt]. Og at han samtidig
stillede krav til hende. Han sagde ikke gør hvad du vil,
du er fri. Han sagde du er fri, synd ikke mere. Han bandt hende
til sig. (Og i parentes bemærket så er
rækkefølgen vigtig. Omvendelsen kommer før
dommen, evangeliet før loven. Sådan er det,
først når man elsker og elskes forstår man
omfanget af sin uværdighed) Martin Luther vores
reformations ophav, siger et sted i en diskussion med Erasmus af
Rotterdam, at menneskets vilje aldrig er fri. Nej viljen er altid
bundet, enten til Kristus eller til Satan.Det er måske lige
bastant nok sagt for vores tids ører, som endda kan have
svært ved at forstå den modsætningsfyldte
kristne tale om at kun den der er bundet er virkeligt fri.
[Kun citatet her! Agerbos side er ikke pt. tilgængelig
- der arbejdes på at få den i gang igen]
[2008] Se
mere
Jensen, Bettina Birk
For hvad vil det sige, at "blive i hans ord"? ...Det er
ligesom med en fortælling. Den består af ord, og det
er ord man kan gå ind i...Mit liv får en
merværdi, jeg får tildelt en merværdi. En
merværdi der giver værdighed, og berettigelse til at
være til. - Og det, uafhængigt af hvad vi måtte
udrette. Vi bliver frie ved at binde os til Jesus, ved at
træde ind i hans ord. Vi bliver nemlig sat fri fra, at
vores historie kun kan bære, hvis vi kan indskrive store
bedrifter i den. Er vores historie indskrevet i Guds historie,
så har vi værdi og værdighed i kraft af
ham. [2014] Se mere
[Kun citatet her! Agerbos side er ikke pt. tilgængelig
- der arbejdes på at få den i gang igen]
Auweele, Bart Kris Lieve Vanden
[Indledning med udfoldet fortælling om voksen med Downs
sydrom og overvejelser om friheds"graden heri]... "Hvad er
frihed? Hvad betyder det at være et frit menneske?
Jøderne sagde: "Vi er Abrahams efterkommere og har aldrig
været nogens træl". Vi bestemmer selv! Ingen skal
komme og fortælle os, hvad vi skal mene. Vi har ikke brug
for såkaldte eksperter. Det lyder meget moderne. Er det
ikke den fortælling, vi gerne hører om os selv? At
vi er selvstændige mennesker, forfattere til vores egen
livshistorie? Og dog. Så længe, vi lever, er vores
livsfortælling ikke færdigskrevet. Når
sygdommen rammer os eller vore kære, så sker der
noget med vores fortælling. Så mister vi
kontrollen..." [Kun citatet her! Siden ikke pt
tilgængelig] [2016] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|