Dato:01/10/23 - Alle gudstjenestens tekster -
Opdatert: 30/09/2023
18. søndag i
treenighetstid
- Siste
- Neste
Evangelium/evt annen preketekst:Mt. 8, 14-17
:
Redaksjonelt: Fortellingen finnes i alle tre evangelier
(Mk 1.29-34, Luk. 4,38-41) - og falder på noenlunde samme
plass i Jesusfortellingen, kort etter kallelsen af de
første disipler - Mt. har bare satt inn bergprekenen
innen. [De danske tekstrækker har ikke fortællingen,
de amerikanske forholder sig Markus]. Nedenfor er noen
få tekster (lange!) Som særlig knytter seg til at en
svigermor dukker opp i historien. Men kanskje er hovedpoenget
ordene til Jesaja (som de parallelle tekstene ikke inkluderer),
men som de to andre tekstene i gudstjenesten peker på. "Han
tok bort våre plager og bar våre sykdommer."
Bildet er av John Bridges, 19. årh. Wikimedia. Er
Peters kone som støtter sin syge mor? Det er privaterier,
som NT ikke forholder sig til! Kanskje var både hun og
svigermor disipler? (jfr. nedenfor). For tre år siden
var vi midt i Corona-epideminen. Da skrev jeg: Kanskje på
søndag vil jeg starte prekenen med å si at 1 million
mennesker har dødd nå av coronavirus, 1 million
familier, og relasjoner har denne sykdommen påvirket av med
smerte og sorg. Spansk influensaen tog flere end 50 millioner.
Sorte døden tog det samme antallet - mindst - i
1300-tallet. Den justinianske pest det samme antal - i 541-2, og
så vil jeg sitere Jesaja ordene - for å sette
dypdeperspektivet på våre plager.
Andre bibelversjoner online
| Danske oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
De siste tre fra BibleHub, hvor flere oversettelse kan finnes
umiddelbart.
- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av
søndagens preken... [Se mere om]
Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år:
Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)
Liturgisk / salmer
Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Eide Forlag" Se her
Norsk Hymnologisk Forenings Salmeverktøy -
kirkeårsoverveielser mm. Se her [Denne søndag ved: Stig Wernø
Holter]
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her
Akkumulert forslag til denne søndag:Se her
Indeks alle N13's salmer - med lenke til NRKs Salmeboka minutt
for minutt
HER
Dagens bønn: Se her
Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det
er en tilsvarende).
The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten,
kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åpner på første verset i teksten
Kommentar/er
på Working Preacher - In Jesus' ministry, those
healed are incorporated back into society.
Lectionary Greek
Tekstboken - aktuelle
søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: GT-sitatet er fra Jes.53,5. - De ordene
blir konklusjon på to innledende helbredelser
umiddelbart innen som begge handler om Guds (Jesu) helende
kjærlighet, som rekker til dem, som var grenset ute av det
respekterte, jødiske samfunnet: de spedalske, den romerske
offisers tjener, og så altså også helbredelsen
af svigermor. Når i siste ende døden er overvunnet,
da blir alle andre grensene til å overvinne - og vi skal
overvinne dem, ikke lengere sette dem. Om "husarbejde" ville
vanligvis være brukt "oikonomein", "ta sig af, ha omsorg
for = "epimeleomai"; "diakonein" kan bety det, men har ofte en
noe videre betydning - tjene, mere organisert, som jobb, oppgave.
Kanskje - se også under - skal det forstås: Hun gikk
igjen inn i hans tjeneste.
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 8 [En del
dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke
ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering
Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til
kapitlet" [På det språk de er krevet
på]:
Fra Villy Sørensens ®Jesus og
Kristus¯. På en interessant måte hos Villy
Sørensen blir helbredelsen av Peters svigermor et slags
vendepunkt i bestemmelsen av hvordan Guds vilje,
kjærlighetsbudskapet, skal utfolde seg i verden. Han
sammenligner Qumran-menigheten med de første menighetene,
som av og til tenderer mot at rene samfunn må skilles fra
de urene "Hvordan kan Kristus og Belial forenes eller en troende
være enig med en vantro?" (2.Kor.6: 15). I Qumran-skriftene
snakkes det om "hat", det handler sannsynligvis ikke om
følelsen, affekten, men om å distansere seg [Jf.
Også Jesu bruk av "hat" i Lukas. 14]. Men Jesus tok ikke
avstand fra dem med dårlig rykte, de i den forstand urene,
men han distanserte seg fra sin egen familie og befalte disiplene
sine å gjøre det samme. [Mt. 10.37, Lukas. 14.26 -
ikke så rart, fordi de trodde han var gal Mark 3.21 - de
som gjør Guds vilje er hans mor, søster og bror,
ikke familjen. Direkte rettet mot familien - generasjonskonflikt
- er Mt. 10.34 ("Jeg har kommet for å sette en tvist" ..,
bare Luke 14 har også en tvist med kona). I stor grad
gjelder det "Guds vilje gjøres og da må man bryte
fra tradisjonelle bånd; derfor får (litt senere)
mannen som sannsynligvis vil følge Jesus, men først
begrave sin far, beskjeden: "Følg meg og la de døde
begrave sine døde" (Matt 8:22; Lukas 9:60), harde ord i
en samfunn med fokus på slekten og hvor det var lov å
ære sin far og mor, og hvor det strengt tatt var
dødsstraff (2. Mosebok 21:17) for å forbanne faren
eller moren! ". På en morsom måte blir dagens
tekst fokuspunktet i hele fremstillingen forsynt med et sigende
®!¯: "Det sier seg selv at de som bokstavelig talt ville
følge Jesus som disipler og vandrende predikanter,
måtte ta avstand fra familien deres (Jesus
besøker imidlertid Peters familje og helbreder Peter sin
svigermor, som umiddelbart, som det passer seg for kvinnen i
huset, reiste seg og steller for ham (Matt 8:15)!) ;
spørsmålet er da om det i Jesu ord er en prinsipiell
avstand fra familielivet og sexlivet generelt. " Så
diskuterer Villy Sørensen de asketiske tendensene til den
første menigheten og prøver å identifisere
Jesu holdning til seksualitet, familieliv, ekteskap osv. Bare et
sitat til: "Ikke nødvendigvis fordi det
kjøttet lengter etter betyr fiendskap med Gud - Jesus sier
faktisk aldri noe om det - men heller fordi det seksuelle
forholdet er eksklusivt. Jesu egen livsstil var uforenlig med
familjelivet og hans agape var uforenlig med et forhold (s.90)
" - Kommentator Matt Skinner,
WorkingPreacher, skriver om ubehaget som den moderne leseren kan
ha for det, Villy Sørensen bare uttrykker med "!". (Se
ovenfor). Skinner skisserer måten forkynnere forklarer
(bort) hva som kan forårsake dette ubehaget, den mulige
iboende demonstrasjonen av kvinnens undertrykte situasjon. Han
skisserer kort noe noen av oss kanskje kan speile gamle prekener
i: Det må fortelle hvor mirakuløs helbredelsen er,
at hun straks reiser seg å steller. Eller: Det skal
uttrykke sin takknemlighet til hennes healer og Gud selv. Jesus
legger alltid vekt på ydmykhet og tjeneste (Markus 10:45).
Eller: Hun ble satt fri ved helbredelsen sin for å
gjøre det hun var stolt av - en sykdom som betydde at hun
ikke kunne ta seg av huset hennes, var en religiøs og
sosjal skam.
Alt veldig bra (kanskje!). Men skal vi ikke tenke noe annet?
Så fortsetter han:
"Er det mer mulig å hente fra denne navnløse
kvinnen? .. En predikant kan i stedet åpne for nye
horisonter av muligheter og handlefrihet for Simons svigermor.
De som ser etter muligheter i selve bibelmaterialet, kan
hoppe frem til Markus 15: 40-41. Der, mens Jesu lik henger fra
et romersk kors, lar Markus oss endelig komme inn på
hemmeligheten at mengden av Jesu faste disipler inkluderer mer
enn tolv menn. Vi lærer der om en gruppe kvinner som
så på henrettelsen "på avstand" mens alle
resten av Jesu etterfølgere hadde flyktet ved
arrestasjonen hans (14:50) og Simon sist ble sett og gråt
i en gårdsplass (14:72) . Ikke alle disse kvinnene er
navngitt, så vi vet lite om dem. Likevel lærer vi at
de "sørget for [Jesus] da han var i Galilea." Verbet NRSV
oversetter som "sørget for" i 15:41. Det er diakoneo.
Kanskje svigermor til Simon er blant kvinnene som ser på
korsfestelsen. Hvis hun er blant dem, er hun mer enn en
kokk, servitør og oppvaskmaskin. Hun er også en
tilhenger. Hvis hun er en tilhenger, og en tilhenger som er
villig til å tjene mens hun går, så er hun
også en disippel. Hvis hun er en disippel, så
til henne "er gitt hemmeligheten til Guds rike" (Markus 4:11)
[770/tr18-g ]
Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk): - -
- - -
Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.
|