Dato:17/03/24 - Alle gudstjenestens tekster -
Opdatert: 10/03/2024
Maria budskapsdag
- Siste
- Neste
Evangelium/evt annen preketekst:Luk. 1, 46-55
:
Redaksjonelt: Er teksten politisk? I så fall
er poenget i redaktørens preken under relevant: å
vurdere hvem "de store" er blant oss? i 3/4-dels flertallet i
et demokrati? Den gangen (1990) var det i forhold til de fattige
- men i dag: Er vi feil med "de store" i
verdenspolitikken? Videre: Er det da helt irrelevant å
vurdere en fordring til oss - når Maria nå lovpriser
Gud for å ha gjort det. Når det kan uttrykkes i
perfektum (maktskiftet er fullført!). Det skjer her
ved unnfangelsen av et jordisk liv som endte med korsfestelse,
hvordan skal vi forstå det? Kun ved å se det gjennom
hans oppstandelse. Han som delte vår elendige skjebne,
også som de som så uendelig ofte svikter, - og ikke
festet seg ved våre svikt; han delte døden og
overvant den; det gir tro på gjenopprettelse bortenfor all
tid, men også i i små begynnelser i tiden - ved oss
- derav fordringen. Det kan også her i tiden
"fullføres" - ikke overalt, ikke i tusenårsriker,
ikke i overmektige hegemonier, ikke i å være Number
One State men det "fullføres" hver gang det lykkes
å mette et sultende barn eller unngå at nokk et
forsvinner i ruinene. Da er det et Guds rikes perfektum i
tiden. Predikantens utfordring er ved enhver politisk preken
ikke å lukke ørene hos den som hører -
altså gjøre det på et feil grunnlag - det
må vi alltid slite med. Enklest er det vel å
spørre hvor svikter vi nå? Har det relasjoner til
os? Kan vi ta ansvar for noe? Hva er realistisk vår del av
makten? En helt annen vinkel: Grünewalds bilde av
bebudelsen på Isenheimalteret er med under
religionspedagogiske notater. Bak lenken skjuler det seg en
interaktiv side, med tolkninger som først og fremst
støtter seg til Erik A. Nielsens tolkning i "Solens
fødsel". (Laget av redaktøren i 90'rne). Det
meste på danske parallellen er det samme som her men det
er litt andre prekener. "Tekstboken" har 6 prekener til
dagen.
Andre bibelversjoner online
| Danske
oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther
1545 -
| King James
Version -
| New International
Version -
De siste tre fra BibleHub, hvor flere oversettelse kan finnes
umiddelbart.
| Nestle-Alland Nt Graece -
- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av
søndagens preken... [Se mere om]
Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år:
Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)
Liturgisk / salmer
Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Eide Forlag" Se her
Norsk Hymnologisk Forenings Salmeverktøy -
kirkeårsoverveielser mm. Se her [Denne søndag ved: Olav Rune
Bastrup]
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her
Akkumulert forslag til denne søndag:Se her
Indeks alle N13's salmer - med lenke til NRKs Salmeboka minutt
for minutt
HER
Ingresser/introer til søndagens tekster til bruk
i liturgien: HER - Ved Knut
Grønvik. [ Om..
Dagens bønn: Se her
Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det
er en tilsvarende).
The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten,
kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åpner på første verset i teksten
Kommentar/er på Working
Preacher - .
Lectionary
Greek
Tekstboken - aktuelle
søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: Det er en lighet til Hanna's lovsang i 1
Sam. 2,1-10
Sakprosa til kapitlet: Luk. - 1 [En del dansk
litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved
evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering
Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til
kapitlet" [På det språk de er krevet
på]:
"I disse tekster [Luk. 1,51-53 og Luk 6,20-23,
og nogle af Jesu lignelser] udtrykker de fattige håbet om,
at Gud vil gribe ind og ændre tingenes tilstand. Gud er
de fattiges beskytter" s. 30 i Johannes Nissen Budskab og
konsekvens "Hvad skulle sakramentet
[nadveren] kunne udrette hos frie, selvsikre ånder,
som ikke trænger til det eller øsnker at få
det? Thi Guds moder siger: Han mætter kun de
hungrige og trøster dem, som er bange" s. 134
Luthers Skrifter i udvalg I ( En sermon om kristi legeme og
broderskaberne). -- "Zakarias lægger
særlig vægt på at Gud vil frelse folket fra
fjenderne og lede det ind på fredens vej. Maria foregriber
den sociale tendens i Jesu forkyndelse.. Marias lovsang er
tydeligt inspireret af Hannahs lovsang, da hun vier Samuel
til Herren (1. Sam. 2,1ff)" s76 Villy Sørensen: Jesus
og Kristus. Om det apokalyptiske perspektiv, s. 148
ibid. - 2021 - fra bøger indekseret
for nylig: Notto Thelle har i "Gåten Jesus" er helt
kapitel om "troens formødre" - som han også
definerer som "en sky av vitner" (Hebr. 12.13). Det er Tamar,
Rahab, Rut, Batseba, og så Maria. (De står alle i
Mattæus sitt slektsregister, ikke hos Lukas, der er det
bare menn). Hva var poenget med å fremheve disse
kvinnene? En fortvilet en som prostituerer seg med sin svigerfar
for å få barn, en hedensk hore i Jeriko, en annen
fremmed fattigjente fra Moab, en kvinne som får barn med
en konge som har forrådt hennes egen mann. Alle disse var
]esu formødre, med Maria som den siste i rekken.Var det
kanskje for å fremheve at Gud ikke handler i et historisk
tomrom, men midt i den brutale virkeligheten der mennesker
kjemper for tilværelsen: midt i svik og skam og gjenvunnet
ære, motløshet og sorg og død, og mot og
håp og fremtid? (Side 49) .. og: Hun (Maria) aksepterte
å være "Herrens tjenerinne, men krøp ikke for
noen, heller ikke for Gud. Tvertimot rettet hun seg opp i troen
på den Gud som gir verdighet til de små og lar de
store gå tomhendt bort. Leser man hennes lovsang, sier hun
jo faktisk ting som få kvinner gjennom historien har
våget å si: "Fra nå av skal alle slekter prise
meg salig" (Luk 1:48). (S. 50) Johannes Steenbuch
"Guds rige er anarki. Evangeliet mellem magt og afmagt" s.43:
Allerede i løftet om at styrte de mægtige fra tronen
forudgribes en indfrielse af løftet. Det er fra
begyndelsen Jesu' identitet at skulle overvinde magt med
afmagt.
[826/marbeb-h]
Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk): På
Theol-p's interaktive sider er der en tolkning af Grünewalds
fremstilling af Mariæ bebudelse på Isenheimeralteret.
Der kan udspringe en spændende erkendelsesproces gennem
"bare" at se et gammelt billede, og så ret bogstaveligt
trænge ned i betydningslagene. Det er nok klogt at have
været grundigt igennem billedet selv, inden man bruger det.
Det findes [HER]
-|-
-|-
-|-
-|-
-|-
Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Forskjellige online prekensamlinger:
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af prekener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prekener online
BibleHubs
prekensamling En overveldende mengde engelske prekener -
klikk på "sermons" i menylinje
Prekener og tekstoverveielser on-line:
[Sitatene er noen ganger bare den innledende linjen og / eller
avslutningen.
Og et sitat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele preken - men klikk inn og se hele preken]
Frandsen, K. Skriver
[Kristendommen] har ikke i Europas historie virket som en
forsikring mod magtovergrebet; kirken har selv deltaget i
magtspillet, været undertrykker og levet af undertrykkelse;
men hele tiden har fx. Marias lovsang ligget som et uro-moment
- og den side af kristendommen, som kommer til udtryk her, har
helt sikkert været forudsætning for den marxisme og
kommunisme som i vores kultur stærkest og mest konkret har
peget på undertrykkelsens mekanismer; noget som ikke kunne
hindre at marxismen/kommunismen som ideologi selv blev til
magtmisbrug og undertrykkelse. Hvorfor er det så let at
få en ussel eksistens i vores samfund? Har de ret, som
siger at det er fordi den velbjergede 3/4 del af befolkningen
ikke vil give afkald på bare lidt af de privilegier, de har
vundet. En forkælet livsstil som de - eller skal jeg sige
vi - har vundet hævd på? Så enkelt er sagen
sikkert ikke, men uroen må være der: der kan
være noget om det. Er der hos os blevet tale om en
flertalsmægtighed som ikke lader den romerske kejsers ret
meget efter?.. [1990] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
Indledning: Det største av alt kan ta plass i noe som
ikke synes særlig stort. Og: det har konsekvenser for oss
på den måte vi ser verden, og i de gode tilfellene,
også for hvordan vi handler i den.
Nøgleord: #ydmyghed #besættelse #befrielse #Guds
Rige #Guds virkelighed #politik [2021] Se mere
Toennessen, Aud V.
Ingrid Bjerkås kunne ha hovert, triumfert, da hun som
første kvinnelig prest besteg prekestolen den 19. Mars
1961 (men sa) Vi kan lære av Maria. Men hva skal vi
lære? Opp gjennom historien har mange sett Maria, Jesu mor,
som et eksempel til etterfølgelse gjennom sin lydighet og
underkastelse. Hun har blitt oppkastet til et kvinneideal nettopp
på grunn av dette. Hun har blitt gjort til idealbildet av
en kvinne som uten protester godtar sin skjebne,...Men det er noe
både smått og snevert over en slik fortolkning. For
lovsangen jo handler ikke først og fremst om lydighet og
underkastelse, men om en dyp, dyp livsglede. Slik minner
spedbarnet, enten det sparker i magen, eller på teppet, oss
om at ingen gave er mer vidunderlig enn livet selv, og Marias
lovsang blir troens uttrykk på at dette livet ikke bare er
uttrykk for noe selvopptatt og smått, men at Gud knytter
barnets liv til menneskehetens liv, at våre liv, vi som er
her, hører sammen med livene til også de vi ikke
kjenner, men som i likhet med oss har fått sitt liv i
ukrenkelig og guddommelig gave. [0000] Se mere
Vangen, Elin
Maria gjør Gud stor, og blir ikke selv liten av det.
Sønnen hennes vokste opp og viste seg å likne sin
mor på mange måter. [0000] Se
mere
Han også løftet opp den som var lavest - han
prioriterte, den siste først, den minste viktigst. Han
svarte heller ikke til forventningene, han overrasket og han
provoserte. Og han sa ja til å beskytte livet, endatil ofre
alt for det lille menneskelivet, det skjøre og uverdige
menneskelivet. Den unge stemmen synger, kraftig og
motstrøms gjennom århundrene - kaller oss med
på en sang som ofte må handle om å tenke en
gang til, om å beskytte det skjøre livet, om å
løfte opp det lave og ikke bry seg om makt og prakt.
Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.
|