Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - Den norske utgaven |
Opdatert: 14/10/2024 22. s. i treenighetstiden -
Dato:20/10/24 Evangelium/evt annen preketekst:Joh. 12, 35-36 - Den kommende søndags tekster
Redaksjonelt: Nytt på siden 2024: sitat av Erik A.
Nielsen om den tredelte typologiske tolkningsmetode: skapelsens
lys - Kristus, verdens lys - lysets barn. Andre bibelversjoner online | Danske oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk - - "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om] Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format) Liturgisk / salmer Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende). The Text this Week Anbefales
sterkt!. TIPs -
Translation Insights and Perspectives.Oversættelse
og eksegese - også nyeste viden Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse, BibleHub - kommentarer Åpner på første verset i teksten Kommentar/er på Working Preacher - .
Til eksegesen: Faglitteraturen er sitert. Prenters er et vanskelig dansk, en utrolig knotete setning, men tanken lyset vekst hos menighet og den troende er verdt å overveie. Redaktøren har samlet en utskrift av bibelordene (også fra Ressurectio Mortuorum) - i en "skriftordsmap" - noe jeg hellere bruker end en mind-map. -ksf. Sakprosa til kapitlet: Joh. - 12 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet" [På det språk de er krevet på]: Regin PrenterOplysningen er den til kaldelsen som den fra evangeliets forjættelse udgående dragelse svarende vejledning under den af kaldelsen virkede vandring i bod og håb fra fordømmelse til frikendelse. Oplysningen er derfor kristusforherligelse. Han er verdens lys; Selv om oplysningen ved evangeliet i N. T. også undertiden forbindes med omvendelsens og dåbens eengangshandling, træder det vedvarende og fremadskridende i denne side af evangeliets virken stærkere frem end i begrebet kaldelse. Med evangeliets forkyndelse er forbundet en stadig fremadskridende erkendelse af Kristus. I parakletkapitlerne i Johannesevangeliet tales der således om talsmandens fremadskridende vejledning til hele sandheden (Joh. 14,26 og 16,13). Ligesom kaldelsen pegede fremad mod fuldendelsen således også oplysningen (Joh. 16,13; Ef. 1,18; 2. Tim. 1,10). Det ligger i selve evangeliets væsen som forjættelse, at det peger på en endnu ikke åbenbaret fylde af herlighed i Jesus Kristus (2. Kor. 3,18). Helt skal denne fylde først åbenbares i fuld- endelsen. Her erkender vi den som i et spejl (1. Kor. 13,12). Og dog er der allerede her tale om et fremskridt i erkendelsen af Jesu herlig- hed, en forvandling fra herlighed til herlighed, en voksende rigdom af erkendelse (2. Kor. 3,18; Ef 1,17-23; 3,14-19; 4,11-16). Skabelse og Genløsning s. 526 - Greshake / Kramer: Motsetningen mellom død og evig liv ligger til grunn for ordene i det fjerde evangeliet, der Jesus blir satt opp som "lys" og "liv" mot dødens makt i mørket: "og lyset skinner i mørket" (Joh 1,5): "Jeg er kommet som lys til verden, for at hver den som tror på meg, ikke skal bli i mørket" (Joh 12,46; jfr. 12,35; 8,12, samt 1 Joh 1,5; 2,8-11). Ressurectio Mortuorum. [oversat ksf Erik A. Nielsen: Når Johannes-Evangeliet i sin prolog skriver om Ordet og om lyset, så sammenbringer teksten de afgørende størrelser i denne sammenhæng: skabelsesordet, livet og lyset. Skabelsen og dens gentagelse klinger samtidigt i åbningsversene: I det (ordet) var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket fik ikke bugt med det (Joh 1,4-5). Det sande lys, som oplyser hvert menneske, var ved at komme til verden, hedder det Joh 1,9, og senere (Joh 8,12) siger Jesus om sig selv: Jeg er verdens lys; den, som følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys . Omsider udfører evangelisten Johannes det, man må kalde den moralske fortolkning af sin egen prologs formulering, da han lader Jesus sige til disciplene: Endnu en kort tid er lyset hos jer. I skal vandre, mens I har lyset, for at ikke mørket skal få bugt med jer. Og den, der vandrer i mørket, ved ikke, hvor han går hen. Tro på lyset, mens I har lyset, så I kan blive lysets børn (Joh 12,35-36). - Kristendommens retorik. Den kristne digtnings billedformer s.436f - Erik A. Nielsen er dansk litteraturhistoriker, som samtidig er fagligt teologisk tænkende; han blev dr. philos. ved Oslo Universitet i 2012. Et hovedværk er trilogien Billedsprog. Citatet er hentet herfra, fra "Kristendommens retorik". Han arbejder bl.a. meget med den treleddede typologiske tolkningsmåde - et eksempel ses i citatet. [878/tr22-h ] Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk):
-|- Norske preken/eksegesesider - generelle: Forskjellige online prekensamlinger: Prekener og tekstoverveielser on-line: Frandsen, Kristen Skriver Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd. |