Opdatert: 06/10/2024
21. s. i treenighetstiden -
Dato:13/10/24
- Siste
- Neste
Evangelium/evt annen preketekst:Luk. 16, 19-31
Den rike mannen og Lazarus
- Den kommende søndags tekster
Redaksjonelt: Det er en del å hente på den
danske parallelside - også prekener. Bildet er et
treskjærerarbeid av Emil Hansen. Større utgave her - med
tolkning og facts.
Andre bibelversjoner online
| Danske oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Færøsk -
| Grønlandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
De siste tre fra BibleHub, hvor flere oversettelse kan finnes
umiddelbart.
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av
søndagens preken... [Se mere om]
Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år:
Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)
Liturgisk / salmer
Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Eide Forlag" Se her
Norsk Hymnologisk Forenings Salmeverktøy -
kirkeårsoverveielser mm. Se her [Denne søndag
ved: ]
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se
her
Akkumulert forslag til denne søndag:Se
her
Indeks alle N13's salmer - med lenke til NRKs Salmeboka minutt
for minutt
HER
Ingresser/introer til søndagens tekster til bruk
i liturgien: HER - Ved Knut
Grønvik. [ Om..
Tekstboken med liturgiske, tekstrekkeopplysninger mm (Harald
Kaasaa Hammer sin side) Se her.
Dagens bønn: Se her
Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det
er en tilsvarende).
The Text this Week Anbefales sterkt!.
TIPs -
Translation Insights and Perspectives.Oversættelse
og eksegese - også nyeste viden
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten,
kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åpner på første verset i teksten
Kommentar/er på Working
Preacher - .
Lectionary Greek
Til eksegesen: Som altid er John Petty værd at
læse. gode referenser til resten af
Lukasevangeliet. For hver syv setninger i evangeliet handler
én om rigdom/fattigdom - og er det tale om himmel og
helvede eller noe mere foreløpigt?
Sakprosa til kapitlet: Luk. - 16 [En del dansk
litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved
evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering
Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til
kapitlet" [På det språk de er krevet
på]:
Birgitte Bech: Kirkekunst
"Sætter vi teksten i et evangelisk perspektiv, kan vi se,
at den rige mand ikke forstår, at liv - også hans
eget priviligerede liv - er et mellemværende beroende i
kærlighed og nåde. En kærlighedsblind
tilværelse er ad helvede til." Ledsaget af billede af
Brendekilde af en ågerkarl som prøver at redde sine
sammenpugede penge med sig Se her - Luther: Når du udbytter folk eller ikke
udbetaler dem deres løn rigtig, så er det et tyveri.
Du er en tyv for Gud og vil se den fattige Lazarus foran dig
på dommens dag, ham, som du har nægtet at give noget
ved en sådan handlemåde, og som du desuden har
bestjålet og frataget det, som var hans, på grund af
din griskhed. WA 52, 372 (Huspostillen, 1544) Pluk fra: Mogens Lindhardt: Det farlige ved
Jesus var ikke altid, at han bringer nyt, men at
han netop ikke gør det: han underbygger sin legitimitet
ved noget alle ved og burde have taget ved lære af! Et
godt forbillede for prædikanter. ..De tidlige
menigheder har set Jesus som den, der fastholder loven i dens
oprindelige mening som pagt, ikke ophæver den ved
en ny pagt, men fornyer den ved at gøre sig selv til den
barmhjertige udvælgelses tegn for det nye folk, dvs. sin
menighed... Han kritiserer farisæerne for hykleri, men
ikke for regelrytteri. [Den rige i dødsriget]tror, at
relationerne mellem de andre og ham er de samme som før.
Det er de ikke, men selve relationerne slipper han ikke for.
Guds dødsrige er ingen befrielse fra at være
relateret. Synd iagttages ud fra den, der er syndet imod.
Tilgivelse er ikke rettet mod gerningsmanden, men er
oprejsning af den skadede, som får alt igen eller får
alt det, han ikke havde som ramt. [Hvad betyder det sære
at det ikke nytter at en står op fra de døde? -
måske] at (Jesus) ikke kommer som en, der redder os ud af
tiden, men kvalificerer livet i tiden. Trinitatis. En homiletisk
rejseberetning.
[877/tr21-h ]
Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk): Et stærkt billede:
Billedskærerarbejde af Emil Hansen (1966) i Nazarethkirken
i Ryslinge: [Se her]. Der er meget andet
bibelsk stof om forholdet til rigdom som kan drages ind.
På Elementer har vi fortællingen om lille
Ludvig, som når frem til at erkende hvordan det, vi
opnår, ikke bare er præsteret af os selv. Lidt
udbyggede citater af Luther om Rigdom og ejendom.
-|- Lille Ludvig
-|- Rigdom -
ejendom
-|-
-|-
-|-
Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Forskjellige online prekensamlinger:
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af prekener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prekener online
BibleHubs
prekensamling En overveldende mengde engelske prekener -
klikk på "sermons" i menylinje
Prekener og tekstoverveielser on-line:
[Sitatene er noen ganger bare den innledende linjen og / eller
avslutningen.
Og et sitat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele preken - men klikk inn og se hele preken]
Grønvik, Knut
Noen ganger er dyrene mer menneskelige enn vi. Den rike mannen
gikk rett forbi den fattige Lasarus på trappa. Hundene,
derimot, de brydde seg i hvert fall så mye at de kom og
slikket sårene hans../..Er det da noe som hjelper? Kanskje
ligger det en nøkkel i det at Jesus nevner den fattiges
navn. Den rike er anonym, og kunne vært hvem som helst. Den
fattige mannen heter Lasarus. Mange har erfart at nettopp
når de møter fattige mennesker ansikt til ansikt og
blir kjent med hvem de er, skjer det en holdningsendring på
dypet. Og kanskje ligger det også en nøkkel
Lasarus-navnets betydning: [2021] Se mere
®Gud hjelper¯. Han som skapte både mennesker og dyr.
Ims, Martha Axner
I den rike mannens liv var det helt normalt å legge
penger på dyre klær, fest og luksus. I sin sammenheng
syntes han kanskje til og med at han trengte det, eller fortjente
det. Han hadde aldri sett eller blitt tvunget til å se
hvordan den luksusen så ut fra ståstedet til den som
lå utenfor porten hans. Verden ser ulik ut fra ulike
ståsted, og i denne fortellingen, som i veldig mange andre,
er det tydelig hva som er Jesus ståsted: de fattiges.
[2021] Se mere
Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.
|