Jesus - normbryderen
(12)
Jesus som den, der gør op med det etablerede.
Religiøst, etisk, socialt. Denne synsvinkel findes
også i de øvrige temagrupper om Jesus - lige
såvel som elementer i denne temagruppe godt kan have deres
relevans under en anden synsvinkel.
Jesus-stoffet er det direkte tema i denne og de fire næste
grupper - men er forudgrebet især i "Forestillinger om Gud
- NT" og findes i mange af de følgende.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Hvad er Guds rige? (Type:
samtale)
Den barmhjertige samaritaner
(Type: praksis, tegne mm)
Lov og evangelium (Type:
samtale)
Jesus og synderinden (Type:
læsning, NT)
Hvis nogen kommer til mig og ikke
hader sin far og mor.. (Type: oplevelse, tavlen)
Tempelrensningen (Type:
billed-iagttagelse)
Marta og Maria (Type:
billed-iagttagelse)
Jesus-fabel (som rap) (Type:
sang, høre)
.
.
Hvad er Guds rige?
- [top]
12/ 546 |
samtale |
Guds rige |
Indhold: Spørgsmålet på tavlen -
konfirmandernes umiddelbare svar. Oplæg til at læse
Luk 4 og Luk 17,21.
Mål: Åbne øjnene for Guds Rige som
hinsides størrelse - som dog kan findes midt i vores
verden, spejle sig her.
Hvordan:
Se også Fadervor: komme
dit rige).
Krydshenvisninger: Fadervor. 2: Komme dit Rige;
;
;
;
;
;
| Luk. 4, 16-24 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Luk. 17, 20-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
..Guds rige er oppe i himlen - vi kommer der når vi
dør..
Paradis
..JEg troede engang det var verden, men ikke mere, når jeg
ved hvor meget krig og ulykke der er, nu tror jeg mest det er
oppe i skyerne.
..Guds Rige, Himmelen, det er alt det, vi drømmer om
..Det er når man lever i harmoni med sig selv og
omverdenen
[samtale januar 98]
Den barmhjertige
samaritaner - [top]
12/ 50 |
praksis, tegne mm |
kærlighed til næsten |
Indhold: Læsning af fortællingen.
Fremstilling af den som tegneserie - oversat/ aktualiseret eller
med datidig lokalkolorit -- eller skriv den moderniseret. Den
barmhjertige Samaritaner i Carl Kochs: "Jesu lignelser": her.
På www: Birgitte Bech: Kirkekunst. Svend Engelund;
Teksten denne uge - 13. s. e. tr.
;
;
;
Mål: At få eleverne til at opdage at en
vigtig pointe er at næsten viser sig at være den
fremmede, foragtede. Og vel at mærke er den som
hjælper.
Hvordan:
Om tegneseriefremstillingen Der er kommet
ganske gode tegneserier ud af opgaven. Det er udmærket at
stille det åbent om tegneserien skal udspille sig i vores
nutid eller den skal være illustration, udfra elevernes
forestilling om hvordan det var dengang. Muligheden, en skrevet
"oversættelse" til nutid, giver jeg især af hensyn
til dem, der ikke kan/vil tegne. Resultaterne bliver ofte fade,
næsten kun genfortællinger, men der er sjove
undtagelser. Under alle omstændigheder skal personerne i
eksempelfortællingen forklares godt, inden eleverne
går i gang. Hvis man kombinerer med lidt
billediagttagelse så Joakim Skovgaards et lidt anderledes
billede - men også det primitivere i Brandts samling er
udtryksfuldt og let at genfortælle lignelsen udfra: "Fra Brandts
billeder. Linket til teksten denne uge giver adgang til
overvejelser om forholdet mellem næstekærlighed og
den politiske samaritaner. Hvis man vil arbejde med billeder
er Svend Engelunds meget anderledes - se ovenfor link til
Birgitte Bechs facebookside (med tolkende kommentar). I Den
hemmelige vej finder vi fortællingen spejlet i post 11.
Krydshenvisninger: Lignelser - en
oversigt A;
;
;
;
;
;
| Luk. 10, 23-37 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
En konfirmands moderniserende genfortælling:
Næsten er den, der ser problemet (98): Der var
en mand som boede i Helsingør. Han var i længere tid
blevet plaget af rockere. der hvor han boede. Tilsidst blev det
ham for meget og han gik op til rådhuset og klagede til
borgmesteren. Men borgmesteren sagde bare at de nok skulle lade
være med at genere manden, hvis han lod dem være i
fred. Man blev godt sur, for han havde ikke gjort dem noget. Han
gik så til politiet, men de sagde det samme. Til sidst
vidste han ikke hvad han skulle gøre. Så kom en af
borgmesterens familiemedlemmer og sagde at han havde hørt
det med rockerne og at han nok skulle ordne det. Siden den dag
har manden ikke haft nogle problemer med de rockere.
Christoffer Thaysen [pointen, at næsten er den
fremmede, mangler, men en oversættelse af præst og
levit ("dem der ikke ser") til nære samfundsinstitutioner
er relevant]
Baggrundsstof:
Carsten Breengård: "'At gøre ligeså' er at
leve som i skabelsens dage, uden det jødisk administrede
skel mellem mennesker". Præsteforeningens Blad 2000, s.
456, i artiklen Jesus og Kirken. Lignelsen skal tænkes ind
i frelseshistorisk perspektiv: nyskabelsen (parallelt med
bjergprædikens fordringer).
Lov og evangelium
- [top]
12/ 243 |
samtale |
lov og evangelium |
Indhold: Læsning af og samtale om
betydningen.
Mål: Viden om hvad loven er i bibelsk forstand
og øje for at "lov" som teologisk begreb også kan
være konventioner, noget der er i os eller en gruppe, noget
der styrer os Forstå betydningen af ordet evangelium
overfor "lov".
Hvordan:
Man kan tale om betydning af ordet evangelium
(oplag i bibelens ordforklaring) - dels grundbetydningen "godt
budskab" dels den afledede "skrift om Jesus". Evt. også
gå lidt etymologisk tilværks Angel = engel,
budbringer. "Eu" - kender de måske fra gruppen eurythmics.
Her foreslås altså så Jesus og synderinden
læst - og Janteloven læst - den sidste som eksempel
på uskreven lov.
Se videre Jesus og synderinden og Jante-loven og En helt anden lov.
Krydshenvisninger: Jesus og synderinden;
Jante-loven /en helt anden slags lov;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Jesus og synderinden
- [top]
12/ 200 |
læsning, NT |
tilgivelse |
Indhold: Læsning og samtale
På www: Nolde: Jesus and
the Sinner;
Vasily Polenov 1888
;
;
;
Mål: Eksempel på hvordan "loven"
fungerer/fungerede - altså den historiske kontekst.
Hvordan:
Ved opslag i 5. Mos. 22,23f opdager man at
Moseloven er retfærdigere mhb. på forholdet
mand/kvinde end praksis sandsynligvis var. Situationen
diskuteres. Hvem er farisæere og skriftkloge (evt. ved
ordforklaring bag i NT. Det er vigtigt at få fat i at det
er de pæne mennesker. Skal grunden til at de lader stenene
falde udfoldes - at ikke én er retfærdig, så
parallel i Den rige yngling (Mt. 19,16-26) - Kun én er den
gode. Der er stor forskel på hhv. Emil Noldes og
Polinovs maleriske fremstilling. Noldes er minimalistisk, men
skildrer på en gang kvindens udleverethed til dommen og
redning i frelsen i Kristus. Polenov er et folkloristisk,
fascinerende sceneri, og det gengiver kvinden som "mobbe"-oferet,
den udstødte, nu snart dræbte, midt i
menneskemylderet.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Joh. 8, 1-11 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 5 Mos. 22, 23-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 19, 16-26 Gl.v. |
Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Hvis nogen kommer til
mig og ikke hader sin far og mor.. - [top]
12/ 168 |
oplevelse, tavlen |
efterfølgelse |
Indhold: Luk. 14,26 - underskrevet: Madonna, Jesus,
Osama Bin Laden - eller hvem der nu aktuelt er politisk/kulturelt
provokerende personer for de Jesus omgivende personers
vedkommende.
Mål: Rokke ved billedet "den sødladne
Jesus", og få sat til diskussion, hvad fordres der af et
menneske.
Hvordan:
Skriftstedet skrives ud på tavlen - langsomt
så holdet følger med; derefter Madonna, Jesus og
Osama Bin Laden nedenunder. (Eller hvem der aktuelt er det
"ondes" repræsentant i mednieoffentligheden. (Der kan blive
god lejlighed til diskutere rimeligheden i overhovedet at
udråbe enkeltpersoner til så store ting). Eleverne
spørges om hvem de tror, der er ophav til ordene. Jeg
laver ofte en afstemning. Stemmerne fordeler sig typisk ligeligt
mellem de tre muligheder. Den rette udpeges. Teksten
læses i NT. Vi diskuterer, hvad meningen kan være.
Er der noget, der er større end familien, ja end en selv,
som kan kræve at man handler, så det måtte
kunne opfattes som had? Det hele kan fortælles som om
der er tale om en graffiti. Eleverne er som regel tilpas
forargede. Ordet "hade" foreslås forstået som:
"handle som om han hader". En samtale kan lede frem til
eksempler, hvor det kan være rigtigt, at et menneske
må handle, som om det hader, også mod de
nærmeste. Eksempel: en datter af en fabrikant, som
producerer stærkt forurenende ting, melder sig ind i den
lokale miljøgruppe. Se og inddrag eventuelt
paralleller: Mt. 10,37f = det mere afsvækkede "ikke elske
mere" i stedet for "hade" Se også Mt. 8,21-22 Om at
få lov til at begrave sin far. Elementet kan bruges som
provokerende indledningsstof og naturligvis i forbindelse med
Jesu forkyndelse. Men det er synd at snyde konfirmanderne for
denne vinkel.
Krydshenvisninger: Thekla og Paulus.
Caesarea-begivenhederne;
;
;
;
;
;
| Luk. 14, 26- Gl.v. |
Ny v. | Norsk -
| Mt. 10, 37-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 8, 21-22 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 12, 46-50 Gl.v.
| Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru
og børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv,
kan han ikke være min tilhænger. [92: discipel].
Luk. 14,26
Baggrundsstof:
For antikkens menneske eksisterer følelsen ikke isoleret,
handlingen er draget med ind (Johannes Sløk(hvor?)). Jesus
taler ikke om at man skal gå at nære en
følelse i sit indre. Men at der kan blive tale om at
handle sådan, at det kun kan opfattes som had af de
implicerede.
Da det er familien, den dengang mest fundamentale enhed i
samfundet, man kan fordres at forholde sig sådan til, er
det stadig et stærkt og provokerende udsagn.
Tempelrensningen
- [top]
12/1260 |
billed-iagttagelse |
opgør |
Indhold: Foreløbig: Henvisning (link) til El
Grecos fremstiling
På www: Billedsamling på nettet: El
Greco Tempelrensningen;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Mt. 21, 12-17 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Marta og Maria
- [top]
12/1060 |
billed-iagttagelse |
|
Indhold: Henvisninger til billeder. Velasques: Marta
let bitter, Maria i lysfyldt rum set i spejl. Vincenzo Campi:
Styrkefuld Marta i gang med et sandt orgie af madråvarer.
Gregorio Pagani: Sortklædt Marta træder ud af skyggen
og næsten ind mellem Jesus og Maria
På www: Vincenzo Campi;
Wikimedia - Velasques
Pradomuseet
Buchlear;
På Jordens Salt;
"Det nødvendige" - på
At åbne en verden;
Hvordan:
Normalt næppe en beretning, man tager op i
konfirmandundervisningen - men det kan da med rimelighed falde
for, hvis man arbejder med at søndagens tekst inddrages
i undervisningen. De to billeder af hhv Velasques og Campi
er morsomme at sætte op mod hinanden. Velasques let bitre
Marta lægger sig op ad en tolkning, hvor hun ses som den
normbundne, farisæiske, tilnærmelsesvis næsten
udtryk for "gerningsretfærdighed", som jo så
undsiges. Campi's billede udtrykker livfuldhed, glæde ved
det mangfoldige skabte, og styrke og kompetance. Hun matcher
bedre den Marta, der i Johannesevangeliet kan bekende Kristus som
"den levende Guds søn". Campis billede kan - skønt
det tilsyneladende er bygget op over samme komposition - knap
ses som en illustration af at det "ene nødvendige" skulle
være eceneriet bag Marta. På "Jordens Salt" er Marta
et af de første vidner - kompleksiteten i overleveringerne
omkring hende præger vinklen dér.
Krydshenvisninger: Martha;
;
;
;
;
;
| Luk. 10, 38-42 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Jesus-fabel (som rap)
- [top]
12/ 202 |
sang, høre |
Jesu liv |
Indhold: Rap indspillet af Onkel Dum og bananerne; let
blasfemisk, hvis man er sart.
Mål: koncentreret repetition af Jesu fabel,
underholdende, overraskende
Hvordan:
Jeg skriver hovedpunkterne i historien på
tavlen, mens bananerne rapper teksten - slutningen,
uoverstemmelsen med evangelierne, det efterladte brev i den tomme
grav, kan trækkes frem - og sammenholdes med 2. Kor. 3,1-3.
Den findes på bibliotekek: Onkel Dum &
Bananerne.Vi går bananas [musikoptagelse (grammofonplade)]
/ Onkel Dum & Bananerne (Jens Korse, Sune Svanekier, Lasse
Aagaard, Thomas Høg) med Peter Spies, Ulrik Corlin, Jan
"Banner" Harboe .. et al.. - Harlekin. - Stereo ; 30 cm
Harlekin HMLP 4356 Tekster på inderpose
P 1990
Indhold: Asfalt-surfing ; Ung lige nu ; Haps-dog ; Det nyeste
testamente ; Hvergang det bli'r forår ; Spædbarn ;
Mademoiselle ;
Hun er så våd ; Vi går bananas ;
Banananana
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| 2 Kor. 3, 1-3 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|