Dato: 27-11-2022 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 22/11/2022
1. s. i advent a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. , 21-
1 - Indtoget i Jerusalem
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Af og til tolkes indtoget i
prædikener som en narrekonges indtog. Det kan hævdes
kristologisk, men det kan helt sikkert også diskuteres om
det er kongenialt med evangeliets fortælling. Der er
forskellige vinkler på det spørgsmål.
Andre versioner af teksten online:
| Dansk 92 -
gamle version
| Norsk
-
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Biblegateway (åbner på Lutherbibel
1545, andet kan vælges) -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Mellem forudsigelse af lidelse og
2. at adventstiden begynder med en markant påsketekst kan
man ikk
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher.
[http://www.prekenhjelp.net/Hjemmeside/Advent,%20I/1%20sondag.
htm]
Lectionary Greek
Til eksegesen: [Se under religionspædagogiske noter
og klik videre for at læse om æsler versus heste i
GT og æsler som guderidedyr generelt] Redaktøren
her har været tiltalt af modsigelsen af alt for megen
vægt lagt på ydmygheden, som undertiden ligefrem har
gjort Kristus til en narrekonge. Meget fordi næste skridt
meget vel kan være at i Kristus abdicerede Gud fra
at være Gud. Men jeg noterer mig at for Luther er dementien
af kongeværdighed i sædvanlig forstand grund til at
kunne forstå, at det er tro der frelser: "Dette
billede, som viser os troens væsen, skal vi først
og fremmest lægge mærke til og huske. For ligesom
troens genstand her for fornuften og vores natur er helt
meningsløst og tåbelig, sådan er det med alle
andre trosartikler. Der ville jo ikke være tale om tro,
hvis man klart og tydeligt kunne se det, som troen griber og
ordene forkynder." Se link til hele Luthers prædiken
nedenfor.
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 21
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
God's Street Theatre Comes to Jerusalem -
N.T. Wright: Some have speculated that there was another bit
of street theatre going on at the same time on the other side of
town. Pontius Pilate, the Roman governor, normally lived in
Caesarea-by-the-Sea, with its temple to the divinized Emperor
Augustus. But, for the great festivals, Pilate would come up to
Jerusalem to prevent trouble. He would arrive, from the west, on
a military horse with an armed escort. We don't know if Jesus
timed his own mini-play, coming in from the east, to coincide
with Pilate's triumphant arrival, but people may have linked the
two and would be asking themselves: Which story do we belong to?
Which king do we belong to? Which is the reality, and which is
the parody? Bragt på ABC-News 2015. [ksf 22:
Teaterbilledet er måske også farligt, association til
narrespil bliver for nemt? To demonstrationer i stedet for:
Magtdemonstrationen på verdens vis fra vest, metal og
isenkram, fra øst værdig "blød"
demonstration, palmegrene, omkring hovedpersonen vished om sejr
indefra og i sidste ende. - In Classical
Greek praus [92: sagtmodig] was used to describe tame or
gentle animals (an unbroken colt was useless), a soothing
medicine (medicine that was too strong would harm rather than
cure), a mild or soft word (cf Pr 15:1), a gentle voice (emotion
out of control would destroy and tear down) or a gentle breeze
(wind out of control would bring destruction). Se
her Praus oversættes i 2020 med ydmyg, svarer
dermed til den norske og svenske. De engelske, jeg har set,
bruger "gentle". Sagtmodig - går solidt tilbage i
oversættelseshistorien - er vel inspireret af
Luther-oversættelsens "sanftmutig". Det er en glidning i
forhold til det tyske, som netop nærmest betyder "gentle"
eller "mild", mens "sagtmodig" overvejende har/får
betydningen "stille, uden protest". Da er det billedligt talt
ikke en løve, men et offerlam, det ridder æslerne.
(jfr nedenfor) -ksf Johannes
Aakjær Steenbuch : [Jesus har netop afvist
Zebedeussønnernes ønske om magt med at det blandt
hans følgere ikke skal være som med denne verdens
herskere (Mt. 20,20-28)] "Da Jesus efterfølgende rider ind
i Jerusalem, sker det ikke på en høj hest, men
på et æsel (Matt 21,1-11). Den symbolske betydning
er klar nok. Jesus er Guds søn, men også menneske
på en sådan måde, at han i sin menneskelighed
intet forsøg gør på at hæve sig over
andre mennesker. Jesus giver afkald på magt for i stedet
at tage "en tjeners skikkelse på" og blive "mennesker lig",
som det hedder i Filipperbrevet. s 61 i Guds Rige er anarki.
Evangeliet mellem magt og afmagt.
Niels
Henrik Gregersen[Den ene etiske grundtanke er
næstekærligheden.] "Den anden etiske grundtanke
består i det, som nytestamentleren Gerd Theissen har kaldt
"statusafkaldets grundværdi" ... Jesu beskrives af
Matthæus som den ydmyge og sagtmodige, da han rider ind i
Jerusalem på et æsel, "et trækdyrs føl"
(Matt 21,1-11)"...[ Ydmyge sig som et barn (Matt 18,4-5)... Den
ydmyge ophøjes, og omvendt.... (Matt. 23,11-12; Luk 14,11
og 18,14; 2 Kor 11,7; Jak 4,10)]. "På latin og engelsk
hedder ydmyghed hhv. humilitas og humility, og ordet er meget
karakteristisk afledt af humus, der betyder jord. At være
ydmyg betyder at kende sin jordiske begrænsning. Men det
er netop det jordiske og lave, som Gud har udvalgt og dermed
nedbrudt statushierarkierne." jfr også Marias lovsang (Luk
1,51-52). s. 101 i Ind i Fællesskabet.
Juda er en løveunge, fra rov er
du vendt hjem, min søn; som en løve har han lagt
sig til hvile, som en hunløve, hvem tør
vække ham? Scepteret viger ikke fra Juda, staven ikke
fra hans fødder, til der kommer en hersker, ham skal
folkene adlyde. Han binder sit æsel til
vinstokken, sit æselføl til vinranken; han
vasker sin klædning i vin, sin dragt i drueblod. 1
mos 49,9-11.
[100/adv1-a ]
Religionspædagogiske noter:Det er
et værdighedstegn, at Jesus rider ind på et
æsel. Som profeten havde spået. Sådan kommer
fredskongen til sin by. Så stor er hans styrke, så
effektivt er fjenden nedkæmpet, at han kan lade
stridshingstene blive i baglandet. Det hedder at han er
sagtmodig. Det er en diskutabel oversættelse af "praus"
på græsk, for hvad er "sagtmodig"? "Blid, mild, tam"
er de almindeligste betydninger, men måske meningen er
"hengiven" - til Gud og til sin opgave - næsten at
forstå som "målrettet". Eventuelt tam som i
"tæmmet unghest". Det ser i flere sammenhænge ud som
styrke er en underforstået medbetydning af ordet. (Vil
man tage op en sammenligning med ordet "muslim," som betyder
hengiven/underkastet, vil det nok være til diskussion! -
men det holder et stykke). Link til Giottos, Chagalls og
Skovgaards billeder - samt yderligere facts.
- Indtoget i Jerusalem
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 1. s. i advent
- | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Arendt, Niels Henrik
Men historien om Jesu indtog fortæller, at Jesus er
kongen, som Gud ville sende. Det er ikke bare Jesus, der
gør det for dårligt - det, der sker, sker på
den måde, som Gud har tænkt sig. Skuffelsen er fra
Gud. Folk har gået og ventet på en vældig
konge, og så giver Gud dem Jesus. Jesus er "skuffelsen fra
Gud". Det, Gud giver, er ikke, hvad folk venter. Gud gør
ikke, hvad menneskene venter, han skal gøre for dem. Og
da han giver menneskene Jesus, skuffer han dem mere end nogen
sinde. Men i dag forkyndes det for os, at i denne skuffelse
ligger det bedste gemt. [2010] Se
mere
Bech, Birgitte
Vi må erkende, at Messias' komme aldrig har
været ensbetydende med opfyldelse af alle vore egne,
menneskelige ønsker, ligesom jødernes forventning
til en politisk Messias som bekendt ikke blev indfriet. Men hans
godhed vil lyse os frem. Glædelig advent! Så
længe der er skabt kirkekunst, har Messias' indtog i
Jerusalem været et yndet motiv.. Denne gang falder valget
på en af Roskilde Domkirkes uimodståelige
kannikestole fra 1420, skåret af en lokal kunstner (Foto
Claus Jensen) [2022] Se mere
Christensen, Johannes H.
Næstekærlighed som menneskeforagt For ikke at
fanges i den fælde, nemlig at bruge det gode som
påskud for det onde, bruge næstekærligheden som
påskud for egenkærligheden - for ikke at fanges i den
fælde, traf Jesus to valg. For det første: Han
handlede altid konkret... For det andet: Jesus benytter sig altid
af den indirekte tilkendegivelse. Han skjuler sig bag sin
modsætning. Han er den almægtige Gud selv, himlens
og jordens skaber, det skabende ord, som kaldte det hele univers
frem af intet. Men han optræder.. [1985] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
"Løft jeres hoveder, rejs jer I ældgamle. I alle
aldre! Amen" Sådan slutter prædikenen - følg
bevægelsen over et signalement af menneskets
eksistentielle, kulturelle og politiske træthed, i de gamle
portes billede, til hævdelsen af nødvendigheden i
at åbne sig for Herren, i en trinitarisk udgave, [1988]
Se
mere
Luther, Martin
Klip fra den 21 sider! lange prædiken Evangeliet
kan altså kendes på, at det først lærer
troen og derefter gerningerne. Derfor vil vi dele vort evangelium
i tre stykker. Det første skal handle om troen, det andet
om gode gerninger, og det tredje om den symbolske betydning i
denne beretning om Kristus Det med troen Det
(den papistiske) er en tro om Kristus, ikke en tro til eller i
Kristus. En sådan tro har også djævlene og alle
onde mennesker. For hvem tror ikke, at Kristus vil være de
hellige en nådig konge? Denne frelsetomme og unyttige
tro lærer den fordømte
djævlesynagoge,universitetet i Paris, sammen med andre
beslægtede fakulteter og klostre og alle papister. De
siger, at denne slags tro er nok til at gøre folk
kristne. For mig Din frelse grunder sig ikke
på, at du tror, at Kristus skal være en Kristus for
de fromme, men at han er en Kristus for dig, at han er din. ..
Derfor kaldes han med rette din konge! Den
retfærdige skal leve af tro." Her fremgår det, at der
tales om troens retfærdighed, og den kaldes for Guds
retfærdighed, der forkyndes i evangeliet.For evangeliet
lærer ingen anden retfærdighed. For den, der tror,
har nåden og er retfærdig for Gud, og bliver
salig. Det med gerningerne Hvad det er for gode
gerninger, du skal vise din næste? På det svares der
dig,at de intet bestemt navn har... Nej, du skal helt og holdent
overgive dig med alt det, du formår til tjeneste for din
næste, ligesom Kristus har gjort mere for dig end bare bedt
og fastet. . Åh, gid at alle prædikestole i hele
verden brændte op og blev til aske, sådan som man
forfører folk med "gode gerninger"...(det handler ikke om
faste tiende men) det handler om mennesker, mennesker, mennesker.
Hører du? Mod mennesker skal du gøre alt det, du
vil, skal ske dig selv... For det er umuligt, at man ikke skulle
elske og gøre godt, når man tror på Kristus
som sin retfærdige frelser. Det symbolske
(Særlig, os fremmed, allegorisk tolkningsmåde i hele
sidste del.) Det er som vil han dermed sige: en fattig elendig
og næsten tiggeragtig rytter på et fremmed,
lånt æsel, der ikke blev brugt til nogen stads, men
kun til at bære byrder. ..jødernes drøm og
indbildning om et verdsligt messiasrige og om legemlig
forløsning klart og vældig gendrevet. [1522] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|