Dato: 12/03/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 06/03/2023
3. s. i fasten a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. , 11-
14 - Beelzebultalen og den urene Ånd
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: NB: i TextThisWeek er teksten den hos
Markus. 3,22-27. WorkingPreacher forholder sig også til Mk.
Dvs de har ikke med ordene om at lade huset tomt, som findes her
hos Lukas som integreret del af åndsuddrivelsen - med lidt
mere "space" findes den også hos Mattæus. Interessant
nok! Har den angelsaksiske kirkeverden ikke dette så
stærkt inde i bevidstheden som vi - og som det så
tydelig afspejler sig i kommentarer og citater her? Kan faren ved
tomheden beskrives med, Bob Dylans enten-eller - eller Luthers
i den trælbundne vilje, mennesket er et æsel, som
rides af enten Gud eller djævelen? Norske siden har 3
ekstra prædikener. Nyt 2023: Jesper Tang Nielsen
overvejelser over oversættelsen af Tamin - kan danne
ingang til sagen. 4 forskellige salmevalg (opdateret 2023).
Andre versioner af teksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [Jesus generates a lot of worry in this
passage. But I suppose he always has]
Lectionary Greek
Til eksegesen: Mk. 3,22-27 har ikke om de onde
ånders tilbagekomst Mt. 12,22-29; 43-45. (43-45 er om
de onde ånders tilbagkomst. I mellem har vi om den sande
familie, Jonastegnet og det gode træ/frugter)
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 11
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
-
[123/sif3-a ]
Religionspædagogiske noter:Jeg har
hidtil ikke selv brugt denne dæmonuddrivelse (eller andre)
i konfirmandundervisningen. Men måske er det en mangel. Den
bør dels ses i lyset af fristelsen i ørkenen, at
kampen mod det onde er en kamp, hvor der er så stærke
magter på færde, at menneskene ikke kan gøre
den til deres alene - endsige udråbe nogle (andre) til
særlige ondskabsmagter - dels at den ikke tillader
magttomrum. You have to serve somebody - either the Devil or God,
som Bob Dylan sang til indledning af sin kristne, bekendende
fase. Exorcisme har en vis fascination og det kan være
relevant at sige noget om hvad som præst har været
udefor, hvad man mener det handler om, og hvad man har gjort. Og
man kan jo - hvis man har trosbekendelsen i fokus siden vi for
at par søndage siden foreslog den udvidet - fortælle
om at forsagelsen ikke er en del af bekendelsen, hvordan den er
rester af en exorcisme tanke i forbindelse med dåben.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 3. s. i fasten
- | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Christiansen, Marianne
..Tidligere prøvede man at viske al den snak om
dæmoner ud af det Ny Testamente som et levn fra gamle dages
overtro. Det var dengang i de forgangne århundreder, hvor
man endnu havdeDe så stor tillid til mennesket, at man
troede fuldt og fast, at hvis bare mennesket fik det godt nok
økonomisk og socialt, så ville det ikke være
ondt mere. Det onde vt ille blive udryddet ad politisk
vej. Smukt og fromt, men desværre løgn. Rigere
end nu har verden aldrig været og alligevel er menneskene
ikke blevet et hak bedre. Dæmonerne hærger i sindet
og på verdens slagmarker ....Det er hele meningen i
trosbekendelsen og dåben - at vi har et nej og et ja, vi
vender os fra ondskabens tyranni og vender os til Guds kraft i
håb om at blive fyldt af den. Det værste, man kan
være, er tom og ligeglad, et fejet og prydet hus lige klar
til at flytte ind i for syv vilde dæmoner. Det bedste, man
kan gøre, er at bede om at blive fyldt af Gud
Helligånd, der som et sommervejr pludselig blæser
døren op i det gamle forladte knirkende hus op og fylder
det med lys og liv og glæde. [2007] Se
mere
Dam, Helene
Der var en kvinde, der var vidne til, at Jesus uddrev en
dæmon og gav den stumme sin stemme tilbage. Der var mange
vidner, men det var kun hende, der brød ud i en lovsang,
en forbløffende frodig og livsnær lovsang: "Hvor
må din mor være lykkelig. Hun har både
født dig og ammet dig". Hun var nødt til at
meddele sig, dele det hun havde set og hørt med verden
omkring sig. Og takket være at Lukas skrev det ned, deler
hun det også med os i dag. Og Jesus replicerer hende
omgående: "Ja, men de der hører, hvad Gud siger og
holder fast ved det, er endnu lykkeligere". Med denne
fortælling lyder Guds ord til enhver, der hører den.
For at nå vort sinds stumme pletter så de bliver vagt
til live. For at ramme en streng i vort sind, en tilstand der
netop venter på det ord, der kan forvandle vor stumhed til
indsigt. [0000] Se mere
Hjerrild, Frederik
..mange tror stadig at neutraliteten er en mulighed, de
glemmer at alt må ses i dette enten-eller-perspektiv:
dér hvor der sker noget godt, dér er det godt, og
derfor er det en frugt af Guds Rige. Og dér hvor der sker
noget ondt, noget ødelæggende, splittende,
destruktivt, dér er det djævelens frugt. Enten er
man for Gudsrigets gode kræfter, helbredelse, glæde,
fred, retfærdighed, enhed og ny begyndelse, eller
også spreder man. [1982] Se mere
Nielsen, Jesper Tang
Tamim Udadlelig. Udadlelig skal du være over
for Herren din Gud, hørte vi for alteret. Da de lavede
1992-oversættelsen var ordet udadlelig ikke det mest
heldige valg. Ikke alene er det svært at udtale, så
det lyder nogenlunde pænt, udadlelig. Dets betydning er
heller ikke helt rigtig.... Altså er u-dadlelig noget, der
ikke er grund til at kritisere. Altså ikke-kritisabel,
ukritisabel. Men det ord findes slet ikke og er bestemt ikke
bedre end udadlelig. I Bibelen 2020 har man valgt
oversættelsen "Gud skal ikke kunne finde nogen fejl ved
jer"... [Om den negative vinkel som præger de fleste
oversættelser - men: tamim er positivt: helt,
fuldstændigt..- såvidt GT- teksten] Sådan skal
mennesket foran Gud ikke være. Det skal være helt
foran Gud. Tamim. Det bliver tydeliggjort i evangelieteksten.
Jesu lille uhyggelige fortælling om den onde, urene
ånd, der drives ud af sit hus... [2019] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|