Dato: 19/03/22 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 12/03/2023
Midfaste a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. , 6-
1 - Bespisningen af fem tusinde
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Nyt på Teksten denne uge fremover:
Link til Folkekirkens Undervisnings og videnscenters
søndagsvejledning til aktuelle søndag,
homiletisk og hymnologisk. Se under "liturgisk".
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 -
gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen 2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs gudstjenestevejledning til
søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Geografisk et andet sted
(Jerusalem), men.. 2: "Laetare". Fastetid - liturgisk
farve violet.. 3: GT fortæller om bespisningen i
ørkenen, og epistelen..
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [Like the earlier figures of Moses and Elisha,
Jesus proclaims a message of God's abundance and power to save]
Lectionary Greek
Til eksegesen: De synoptiske evangeliers beretninger om
bespisningen: Mt. 14,12-21 (5000 mættes); 15,32-39 (4000);
Mk. 6,30-44; 8,1-9; Lukas: 9,10-17. Johannesevangeliet
adskiller sig ved at have med Jesu afkald på kongemagten,
samt navngivne disciples medvirken (Filip og Andreas).
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 6
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
-
[124/midfst-a]
Religionspædagogiske
noter:Kobberstik (fra?) anskueliggør tegneseriagtigt
i ét billede hele fortællingen, sådan at det
at Jesus trækker sig tilbage fra magten kommer i
forgrunden. Dermed falder bespisningen i ørkenen tydeligt
ind under rækken af Jesu fristelser. - Eventuelt kan Jesu
forhold til jordisk magt diskuteres udfra Nikolajevits Ge's
billede Jesus for Pilatus.
- Jesus for Pilatus
- Bespisningen i
ørkenen
- ..døbt af Johannes,
fristet af djævelen 1 ...
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Midfaste - | -
Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2.
række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Gadegaard, Anders
"..Ørkenen findes overalt, omkring os og i vore
hjerter. Ørkenen æder sig ind på alt
frugtbart. Den kræver menneskeliv. Den vokser som en
kræftsvulst som i Afrika på grund af
klimaforandringerne. FN's klimapanel.." [2013] Se mere
Hjerrild, Frederik
.. jeg (vil) foretrække den bibelske virkelighed. Af
én eneste grund: denne virkelighed er endnu ikke
afsluttet. Den er endnu ikke kommet fuldtud, den er endnu ikke
fuldendt. Den er en utopi. 'Utopi' plejer vi at sige når
noget er en urealistisk drøm, men egetlig betyder dette
fremmedord, 'utopi', intet-steds. Vi kender vort sted, vi
ved hvad der finder sted, vi ved hvad vi har, og der er ikke
mange som venter sig særlig meget mere af denne verden. Men
der er altså en virkelighed som er anderledes, som er
dejlig, herlig, fin og retfærdig, men som bare endnu ikke
har fundet sted fuldtud, som endnu ikke har fundet sit sted, sit
blivende sted. Det er denne utopi vi har i vort
evangelium...Det er denne store utopiske virkelighed, vi
drømmer om her i Guds menighed. Og det er vigtigt at holde
denne drøm ved lige... [1982] Se mere
Luther, Martin
Christen werden nicht verhungern. [0000] Se mere
Marts 2017: For tiden er der ikke adgang til predigten databank.
Luther, Martin 2
I dette evangelium lærer Kristus os atter først
om troen, at vi ikke skal sørge for bugen og livets
opretholdelse. Og han lokker os dertil med et mirakel, som ville
han her med gerningen sige, hvad han i Matt 6, 33 siger med ord:
"Søg først Guds rige og hans
retfærdighed.." For det andet giver han os et eksempel
på kærligheden, og det på mange måder:
Først ved, at han ikke alene lader dette under med
bespisningen komme de fromme til gode, som følger ham for
hans gerningers og ords skyld, men også
bugtjenerne.." [Herefter kaster Luther, som andre steder
ellers kan være moderne-kritisk overfor den allegoriske
tolkningsmåde, sig ud i en serie af overraskende
allegoriseringer, som er mere eller mindre er tydeligt
polemisk-reformatoriske i pointen. Da hans prædiken for en
gangs skyld er kort, kan man da underholde sig med at møde
en os fremmed tolkningsmåde i fuldt flor.] [1544] Se mere
Meile, Eva
Han ville ikke være en sensation, Han ville skænke
dem et under... Et under er et tegn. Det står som et
bindeled mellem to verdener: håndgribelighedens verden og
evighedens verden. Når evigheden vil have os, som lever i
håndgribelighedens verden, i tale, må den bruge tegn,
og til de tegn låner den materiale fra vores verden. At
forstå et tegn fra evigheden vil sige at se og sanse den
timelige virkelighed på en måde, så den
fremtræder som både sig selv og som noget andet,
noget, der er større end den selv...Jesus ville ikke
være konge, han ville være brød. Brød
til hele verden. Livets brød. Kærlighedens
brød. Barmhjertighedens brød. Det, som der bliver
mere af, jo flere der spiser af det...Der er et tvivlsomt
slagord, der hedder: Du er, hvad du spiser. [2007] Se
mere
Nielsen, Jesper Tang
Jesus og samfundsordenen Og så står de
dér, helt alene; de mennesker, der ville gøre ham
til konge i deres verden på deres præmisser. Og
så står vi dér, helt alene vi mennesker, der
vil mene, at Jesus skal gøre en forskel i vores verden og
have betydning for vores samfund. Så står vi
dér, helt alene, forladt af den Jesus, der er Guds
søn. Eller måske ikke forladt, men konfronteret med
en Jesus, der ikke vil tage ansvar for vores samfund, som ikke
vil være konge i vores verden. [2018] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|