Dato: 07/05/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 30/04/2023
4. s. e. påske a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 16,
5-15 - Talsmandens gerning
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Nyt 2023 - citater af Thelle,
Lønning og Brønnum. Med ret forskelligt fokus, og
alligevel er der en sammenhæng En stærk,
sjælesørgerisk prædiken er Marie
Høghs.. Mest vel en pudsighed - men for nogle muslimer
er parakleten Muhammed - en flok "Haderslevpræster" bestemt
ikke.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 -
gamle version
| Norsk
-
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther
1545 -
| King James
Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs gudstjenestevejledning til
søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: "..et stykke af den skønne
prædiken"..
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [The Spirit holds all the truth of God in us]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Den største sproglige udfordring er
oversættelsen af "parakletos", se mere under Lectionary
Greek.
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 16
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Parakleten = Muhammed? - Dr. Ian
Mevorach Læs mere
(Amerikansk side). - Birgitte Bech. Med
afsæt i citat af Kaj Mogensen skriver hun: "Uden den
levende Ånd ville en religion kunne blive som et
stillestående iltfattigt vand, hvor kun den museale
skriftfundamentalisme og traditionalisme kunne bestå. Men
Gudskelov har kristentroen også Guds dynamiske
Ånd som kilde. Vi kan stole på, at Ånden
vil blæse og ruske op i troen med en tiltrængt
bundvending, hvis vi bliver for tilfredse med at gentage os
selv." - ledsaget af billede af den litauiske kunstner Vilmantas
Marcinkevicius (f. 1969) - han begået en
helligåndsdue, der virkelig synes at hvirvle støvet
op. Se her Notto Thelle:
[Forståelsen av synd i forhold til "Se, det er Guds lam,
som bærer verdens synd" (Joh. 1,29)]. For det
første er det ikke noe i Jesu egne ord i
Johannesevangeliet som gjør soning til tema det samme
gjelder de andre evangeliene. For det andre er ordet "synd" hos
Johannes forstått så annerledes at "soning"
nærmest mister sin mening. Noen få steder i
evangeliet finner man tradisjonelle uttrykk for synd og skyld og
tilgivelse (Joh 8:7,11; 20:23; 9:1-3), men det første
utsagnet er hentet fra en beretning som ikke fantes i de eldste
tekstene, og i den siste henvisningen avviser faktisk Jesus folks
tradisjonelle forståelse av synd og straff. I
Johannesevangeliet er synd først og fremst definert
som avvisning av Jesus, manglende vilje til å se
sannheten, uvitenhet om at han er sendt av Gud. Tydeligst
kommer dette til uttrykk i Jesu ord om Ånden (talsmannen)
som skal overbevise verden om "synd, rett, og dom", der det
kategorisk blir fastslått: "Synden er at de ikke tror
på meg" (16:8-10). Like før har Jesus talt om
verdens hat hat mot Faderen og ham selv og disiplene som
uttrykk for verdens synd, som det ikke er det ikke er noen
unnskyldning for (Joh. 15,18-27). Menneskets ondskap består
i å hate lyset, og godheten består i å komme
til sannheten. Gåten Jesus
s. 137. Per Lønning: I møtet
med Gud finner jeg derimot lidelsens mening i et "for at", det
vil sige at lidelsens mening ligger i det den får utrette
der den lidende lar seg drive inn under Guds fadervilje. "Det var
for at Guds gjerning skulle åpenbares på ham." (Joh.
9, 3.) Så er da spørsmålet om "det onde" og
"det gode" i kristendommen i utpreget forstand vevet sammen med
spørsmålet om "den Onde" og "den Gode". Dvs. hele
tilværelsen blir orientert utfra kampen mellom Skaperen og
Ødeleggeren. Mennesket befinner seg i okkupert land og
er gått i okkupasjonsmaktens tjeneste. Det er kommet
i trass og i motsetning til sin bestemmelse; derfor er
tilværelsen blitt regnestykket som ikke går opp.
Fordi vi er i trelldom under "den Onde" som "denne verdens
fyrste" (Joh. 12,31; 14, 30; 16, 11; 2. Kor. 4, 4), er
også "det onde" blitt vår uomgjengelige skjebne, og
det på en slik måte at vi bak det ikke er i stand til
å skimte noen moralsk rettferdig verdensorden.
Hvorledes harmonerer så dette med vår bekjennelse
til Guds aIlmakt? Den kristne tro på Guds allmakt
går nettopp ikke ut på at all makt vi møter,
er Guds makt, men at mennesket kan "gi Gud makt" (Sl. 29,1; Sl.
68,33), dvs at Gud kan vinne makt over oss, og det på en
slik måte at all annen makt må underordne seg Gud og
tjene hans vilje med oss. Hva er
kristendom s. 101. Jakob
Brønnum På den ene side har vi en fornemmelse
af, at Satan er der på Guds nåde, og at Gud når
som helst kunne afbryde seancen [fristelsen i ørkenen],
som det sker i den på mange måder tilsvarende
fortælling i Jobs Bog. På den anden side bliver Satan
vedholdende kaldt "denne verdens fyrste" (Joh 12,31;
14,30; 16,11). Om end det netop sker i sammenhæng med
påstanden om, at han nu er dømt og skal "drives ud".
I det hele taget er mytologien omkring Satans endeligt både
dramatisk og interessant. Bibelens sidste bog, Johannes"
Åbenbaring, har detaljerede profetier om, hvordan han skal
"styrtes i en sø af ild og svovl", et scenarium som
må siges at have haft stor inspirationskraft i moderne
sci-fi-actionfilm, hvor ikke så få går til
under lignende omstændigheder. Fristelsen S.86.
[136/sep4-a ]
Religionspædagogiske noter:Stedet
bruges i muslimsk tradition som Jesu forudsigelse af Muhammeds
komme - samme sted bruges i "Fem præsters svar på "Et
fælles ord mellem muslimer og kristne" til at fastslå
at her har de tro religioner ikkeet "fælles ord" [Se her]
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 4. s. e.
påske - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Raahauge, Agnete
"Dronningeord": "..det er på tide, at vi danskere giver
Islam modspil". Fra Tidehverv 2005, nr. 6 Når vi i
Danmark kan glæde os over, at vi har haft og stadig har
frihed til at tale og tro, uden at staten eller et helligt
præsteskab skal stikke næsen i vore sjæle og
forme dem efter deres billede af fuldkommenheden; når vi
i Danmark har og har haft love, hvis retfærdige domme
skulle afsiges efter det ydre, vore handlinger og ikke efter
vores indre renhed - så er det en velsignet frugt af, at
den prædiken, Talsmandens prædiken, er blevet holdt
blandt os i tusind år. Derfor skal vi tage dronningens
samvittighedsfulde advarsel alvorligt og besinde os på ikke
at kaste den kirke bort, som, så slingrende og utro den
også kan være, har ladet Talsmanden prædiken
lyde - men bede Gud, at Talsmanden stadig vil overbevise os om
synd, om retfærdighed og om dom. Amen [2005] Se mere
Mehlsen, Anne-Marie Nybo
Vi mener måske, at retfærdigheden sker fyldest,
hvis vi holder justits og kalder godt og ondt ved rette navn,
peger ud, straffer eller nedkalder Guds straf over ondet. Men det
er jo bare at gøre os selv til små guder, herrer
over godt og ondt. Retfærdigheden, vi alle
længes efter må være forvandlingen, foreningen,
forsoningen. Den retfærdighed har Gud sat i værk med
Jesus, og Gud arbejder nu i os. For Guds retfærdighed er,
at han ikke rokkes, ikke omskiftes i forhold til sine
løfter og sit mål med hele skabelsen. [2011] Se
mere
Luther, Martin
Helligånden har vel også tidligere gennem
prædikenen straffet verden lige fra dens begyndelse af
gennem de hellige fædre, Adam, Noah, Abraham, Moses, Elias,
Elisa, Johannes Døberen. Ligesom Kristus da også
regerer til alle tider og er den samme Kristus i går og i
dag og til evig tid, Hebr 13, 8. Og et sådant
straffeembede har ved guddommelig kraft vedligeholdt sig.
Men nu skal det først rigtig tage sin begyndelse, og
Kristus vil indstifte et offentligt straffeembede, som ikke alene
skal findes hos det jødiske folk, men have sin gang over
hele verden ligetil den yderste dag, og det skal være langt
mere kraftigt og gennemtrængende, så hjerterne derved
blive trufne og sårede. [1544] Se mere
Høgh, Marie
[Prædiken indledes med et citat fra Malthe Bruuns
afskedsbrev]. "Din ikke for evigt" slutter Kim Malthe-Bruun
afskedsbrevet til sin Hanne. Ubærligt og samtidig det
smukkeste vidnesbyrd om menneskets begrænsede evne...Han
har efterladt en gnist af kærligheds og sandheds ånd
i vort hjerte, der vidner om at Han var, er og bliver hos os,
selvom Han er gået herfra. For Han efterlader sit billede
i vores hjertespejl - som en mulighed. En mulighed, for at
modtage troen på det evige liv, vi altid er undervejs imod
i det menneskeliv, vi er blevet efterladt i. For kun Han kan
sige, "jeg er din for evigt" - lille menneske. Jeg slipper dig
ikke, men jeg tilgiver dig og tager dig med ind i evigheden.
[2017] Se
mere
Hjerrild, Frederik
Jeg tror vi først og fremmest må have på
det rene at delagtigheden i sandhedens ånd ikke kan
være en privat sag.. [Hetz mod indvandrere mm som sikkert
er foretaget udfra egen god samvittghed] .. Det er altså
for usikkert at henvise til den enkeltes private samvittighed
eller indsigt eller motiver når det gælder sandheden.
Og det er også for usikkert at henvise til den enkeltes
forbindelse med Gud gennem bøn og meditation og
førelse og hvad man ellers kan finde på at kalde
det. [1982] Se mere
Aallmann, Thomas Østergaard
(Udvikling..?) Og det har man jo ret i, fordi udvikling
egentlig bare betyder, at tiden går fremad. Det hele
går fremad, også når det går tilbage! Og
hvad skal vi stille op med det? Ja, vi skal jo prøve at
være mennesker midt i det hele. Og se, det fører os
hen til en særlig forståelse af udvikling, nemlig den
kristne, at hver person står det samme sted under Gud
Fader. Lige meget, hvor du befinder dig i historien, så har
du som kristen det tilfælles med alle andre i historien,
at du står det samme sted under Gud Fader som de. Hans
nåde er evig, og det vil sige, at den er til stede med
samme styrke i dag som dengang. Derfor er kirken et gammelt hus.
Og hvor er det saligt, at gammelt herinde betyder virkelig,
nutidig, tilstedeværende. Herinde skrotter man ikke det
gamle, herinde er det gamle også det sande. Herinde er det
grå guld stærkt og funklende som solen. [1985]
Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|