Dato: 11/06/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 04/06/2023
1. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 16,
19-31 - Den rige mand og Lazarus
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: En del faktuelt stof om rigdom mm under
"Religionspædagogiske noter" Lectionary Greek
sætter fokus på helvede/dødsriget- . Nogle
citatpluk fra Mogens Lindhardt: Trinitatis. En homiletisk
rejseberetning. Billede: Carl Dixon, The Parable of
the Rich Man and Lazarus, 2013, carved and painted wood panel.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92
- gamle version
| Norsk
-
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1 Efter "I kan ikke tjene både
Gud og Mammon 2: Fra festhalvåret virkelig ind i
hverdagshalvåret.. 3: Profetisk opsang, ikke faste,
men hjælpe (Esajas), 4:Den faktiske nød og
elendighed uden for vores dørtærskel
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [As much as we would like to spiritualize the
story of the Rich Man and Lazarus, it is very difficult to
explain away its central message, especially given what Luke has
to say about money and possessions elsewhere in his Gospel.]
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Lazarus = "Gud hjælper". Diverse
eksegese på tysk (Wikipedia): [Se her]
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 16
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Birgitte Bech: Kirkekunst
"Sætter vi teksten i et evangelisk perspektiv, kan vi se,
at den rige mand ikke forstår, at liv - også hans
eget priviligerede liv - er et mellemværende beroende i
kærlighed og nåde. En kærlighedsblind
tilværelse er ad helvede til." Ledsaget af billede af
Brendekilde af en ågerkarl som prøver at redde sine
sammenpugede penge med sig Se her - Luther: Når du udbytter folk eller ikke
udbetaler dem deres løn rigtig, så er det et tyveri.
Du er en tyv for Gud og vil se den fattige Lazarus foran dig
på dommens dag, ham, som du har nægtet at give noget
ved en sådan handlemåde, og som du desuden har
bestjålet og frataget det, som var hans, på grund af
din griskhed. WA 52, 372 (Huspostillen, 1544) Pluk fra: Mogens Lindhardt: Det farlige ved
Jesus var ikke altid, at han bringer nyt, men at
han netop ikke gør det: han underbygger sin legitimitet
ved noget alle ved og burde have taget ved lære af! Et
godt forbillede for prædikanter. ..De tidlige
menigheder har set Jesus som den, der fastholder loven i dens
oprindelige mening som pagt, ikke ophæver den ved
en ny pagt, men fornyer den ved at gøre sig selv til den
barmhjertige udvælgelses tegn for det nye folk, dvs. sin
menighed... Han kritiserer farisæerne for hykleri, men
ikke for regelrytteri. [Den rige i dødsriget]tror, at
relationerne mellem de andre og ham er de samme som før.
Det er de ikke, men selve relationerne slipper han ikke for.
Guds dødsrige er ingen befrielse fra at være
relateret. Synd iagttages ud fra den, der er syndet imod.
Tilgivelse er ikke rettet mod gerningsmanden, men er
oprejsning af den skadede, som får alt igen eller får
alt det, han ikke havde som ramt. [Hvad betyder det sære
at det ikke nytter at en står op fra de døde? -
måske] at (Jesus) ikke kommer som en, der redder os ud af
tiden, men kvalificerer livet i tiden. Trinitatis. En homiletisk
rejseberetning.
[151/tr01-a ]
Religionspædagogiske noter:Et
stærkt billede: Billedskærerarbejde af Emil Hansen
(1966) i Nazarethkirken i Ryslinge: [Se her]. Der er meget andet
bibelsk stof om forholdet til rigdom som kan drages ind.
På Elementer har vi fortællingen om lille
Ludvig, som når frem til at erkende hvordan det, vi
opnår, ikke bare er præsteret af os selv. Lidt
udbyggede citater af Luther om Rigdom og ejendom.
- Lille Ludvig
- Rigdom - ejendom
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 1. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Thelle, Notto
Noe av det mest påfallende i beretningen om den rike
mann og ðLasarus er at den fattige stymperen fikk et navn, mens
den rike forble anonym. Dermed gav ðJesus ikke bare verdighet til
ðLasarus, men endevendte alle tradisjonelle rangeringer og
løftet millioner av navnløse mennesker ut av
anonymiteten. [2018] Se mere
Müller, Mogens
For (den rige mands) forsyndelse var ikke, at han var rig, men
at han ikke havde hjerte for den fattige Lazarus, der lå
lige ved hans dør. Han så åbenbart ikke sin
rigdom som en mulighed for at gøre godt. Han oplevede ikke
sine penge som pund, som han havde fået betroet. Derfor
kunne han gøre sit hjerte hårdt, så Lazarus'
åbenlyse nød ikke kunne skrive på det. Og
så er vi fremme ved et af de helt store problemer. Og det
er balancepunktet mellem at tilgodese sig selv og sine på
den ene side og så denne verdens uhyggeligt mange
[0000] Se mere
nødlidende på den anden...
Luther, Martin
De spørger ikke efter, hvordan deres hjerte er over for
Gud og hvad de bør have og vente sig af ham, men bugen er
deres gud, og hvis de ikke kan have det så, synes de ikke,
det går ret til. Se, sådanne grimme, onde vantroens
frugter ser den rige mand ikke, men skjuler dem og forblinder
sine egne øje med sin farisæiske livsførelses
mange gode gerninger og forhærder sig selv så
længe at ingen lære, formaning, trussel eller
løfte mere hjælper. Se, dette er den hemmelige synd,
som vores tekst straffer og fordømmer. Af dette
følger nu den anden synd, nemlig at han glemmer
kærligheden mod sin næste; [1544] Se mere
Legarth, Kim
Lyden af en røgalarm er virkelig ubehagelig. Den er
høj og forstyrrende, og vi vil egentlig helst være
fri for at høre den. Men vi ved også.. Teksten
handler om helvede og om, at det faktisk er muligt at gå
fortabt... Mother Theresa sagde: "Ingen kan redde hele verden,
men kan man bare redde én, har man udrettet meget".
[0000] Se mere
Lauesen, Lasse Roedsgaard
Måske har Lazarus valgt den gode del allerede i livet,
fordi han ikke ejer noget, der kan kræves af ham. Som mange
af kirkehistoriens allerstørste lever han i askese. Lever
af det, der bliver lagt i hans hånd, af den nåde
andre viser. Ligesom Frans fra Assisi, der brød med
sin familie, afførte sig alle sine rige klæder og
gav dem til sin far og sagde: "at nu ville han ikke mere kalde
ham sin far, men hans far var "Vor fader, du som er i
Himlene". [2011] Se
mere
Grundvig, N.F.S
Herren "åbner os et blik ind i det hemmelige land bag
graven, hvor der heller ikke er nogen persons-anseelse, men dog
så stor ulighed, at den ene pines i luer, og den anden
hviler i fred, trøstet over al jordens møje; og
når folk nuomstunder også betragter dette
søndags-syn af den anden verden med ligegyldighed..
[0000] Se mere
Bech, Birgitte
Kaj Mogensen har i sin prædikensamling fortolket
kløften som tidens faktor: Hvor meget man end
ønsker det, kan man ikke vende tilbage til
øjeblikket og gøre det ugjorte gjort eller det
gjorte ugjort. Der er ingen vej tilbage. Pointen kan ingen
være i tvivl om: Lazarus ligger derude nu! [2021] Se
mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|