Dato: 28/01/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 24/01/2024
Septuagesima b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. . 25,
14-30 - Lignelsen om de betroede talenter
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Citat fra Lectionary Greek: "What do we
view as our talents? Our gifts and skills?" - en måske for
ligefrem måde at læse på - bestemt af vores
brug af ordet talent. Talenterne er måske snarere
billede på forkyndelsen af evangeliet om forsoning
mellem Gud og mennesker og mennesker imellem. Da er det jo
virkelig en dårlig måde, at grave det ned. Men
læg mærke til Vibeke Bjergsø Aas meget
anderledes tolking af hele den aktuelle
lignelsessammenhæng. Løser den i evangeliets
ånd de forståelsesmæssige problemer der
unægtelig er i hele kapitlet? - men hvis, så er der
en del forhåndsforståelse, som skal demonteres - og
det er altid en særlig homiletisk udfordring.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
2p> Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [The end is near! The year of Matthew is
drawing to a close.]
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Talent er en vægtenhed
på ca 25 kg. På NTs tid vardet en vægtenhed for
sølv, og derfor især brugt som møntenhed.
Nogle beregner værdien til 20 års løn for en
almindelig arbejder, andre betydeligt mindre, men dog en anseelig
sum. Tjener er oversættelse af doulos, som vel
snarere bør oversættes med "slave" - vi kan bare
ikke så godt tænke slaver forsynet med millionformue
fra deres ejer. Det kan være værd at bringe
parallellen til slutverset hos Markus ind: "Og han sagde til dem:
¯Mærk jer, hvad I hører! Det mål, I
måler med, skal I selv få tilmålt med, ja, I
skal få i overmål. For den, der har, til ham skal der
gives; og den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han
har.® Her er det tilgivelsen, måske ligefrem
forsoningsevnen der er "talentet". Der forstår man
jo godt at nedgravning ikke er i orden.
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 25
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Regin Prenter: Gudsrigets nutid er
krisen med dens store risiko. Sikkerheden, roen, "freden",
hører det kommende gudsrige til. Lignelsen (også Mt.
24,45-51).. viser hvorledes gudsrigets nutid er præget af
afgørelsen; nogle forstår kaldet og går ind
i bodens arbejde arbejde og risiko, andre vil konservere status
quo, egenretfærdigheden med dens sikkerhed og
uforstyrrethed. Skabelse og genløsning", s.
330. - Villy Sørensen:
Mattæus har tildigere (13.12) anført dette udsagn
(om at have og få..) i en sammenhæng hvor der er tale
om dem der kender Himmerigets hemmeligheder og dem der ikke
gør det, og det kunne for så vidt hentyde til
Gudsriget som en dynamisk proces (dynamis = kraft) der
fører til (større og større) psykisk rigdom
som de der ikke kan tage imod Gudsriget kun bliver mere
forbitrede af at få tilbudt. Jesus og Kristus, s.
160-1. - Vibeke Bergsjø Aas:
(Ref. ksf - opslag på Facebook, Det norske Prekeskap -
bragt med tilladelse) Det er mulig å se dette som en del
av et større fortellingskompleks. Jesus snakker om dommen,
og han spør i Matt. 24,45: Hvem er da en tro og klok
tjener? Jo, han som tar seg av de andre tjenerne. Så kommer
han med tre eksempler på en dårlig tjener: 1)
Tjeneren som begynner å slå de andre tjenerne, 2)
Brudgommen som stenger ute de fem brudepikene som kom for sent,
og 3) Mannen som kastet slaven sin [han med den ene talent] ut
i mørket der de gråter og skjærer tenner.
Disse tre fortellingene beskriver hvor brutal verden og livet er.
Så fortsetter han: MEN når Menneskesønnen
kommer i sin herlighet... og så får vi fortellingen
om dommen med sauene og geitene, som handler om at vi ikke skal
dømmes etter om vi var kloke, smarte, om vi hadde olje
på lampen eller om vi gravde ned talentene våre, men
om vi viste barmhjertighet.
[217/septua-b]
Religionspædagogiske noter:Der er
et arbejdsark (i Hvad skal jeg sige?) til De betroede talenter.
Et af de simple, som især hjælper til at sikre, at
lignelsen bliver læst. Arket kan hentes her. Man kan diskutere
om den skal prioriteres højt. Hvis den bliver til flad
menneskelivsfilosofi, så er den i al for glat samklang med
tidens ånd og med, hvad eleverne tror, er meningen med
tilværelsen: kaste sig ud i den med liv og sjæl og
få dobbelt igen (og det er højst en halv sandhed).
Så man skal huske at understrege, at det er med
Himmeriget det er sådan. Brug al dit talent på
Jesu hjertesag, som det står i Hans Anker Jørgensens
Sov du lille, sov nu godt (Det vil sige at andre elementer om
Guds rige kan komme i anvendelse, hvis man vil have den
med). En - i hvert fald med hensynt til udpenslingen af
straffen, som rammer tjeneren, som graver ned - grusom,
detaljerig kobberstiksserie: [Se her]
- De betroede talenter
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Septuagesima -
| - Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2.
række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Trankjær, Mette
For han der kan flytte bjerge, før de ved af det og
ryste jorden løs fra dets fundament, så dens
søjler skælver, han kan også finde på
at ruske os, hvis vi lader hånt om det vi har fået
af ham , som er overskuddets Gud. Det er netop denne
overskuddets Gud Paulus taler om i det stykke vi hørte fra
Apostlenes gerninger. Paulus har opdaget, at Athenerne ærer
en ukendt Gud.. [Kun citatet her!] [1988] Se mere
Søndergaard, Stefan Klit
Men regnskabet, hvad med det? Det er jo det, som står
på bundlinien, som tæller! Her er der røde
tal! Sådan passer jeg måske ind i historien om de
betroede talenter, som ham der gravede sine ned: røde tal
- ud i mørket! Men Gud er ikke nogen
bankrådgiver. Når Gud vejer vore liv og finder os for
lette, alt for lette, lægger han en finger på
vægten - til vores fordel. Kun citatet her
[0000] Se mere
Steffen Støvring
"Gudsriget er nær," sagde Jesus, gang på gang.."I
ham lever vi, ånder vi, er vi" sagde Paulus...Tage imod
trygheden, hvile i den, "gå med Gud" som Kierkegaard
udtrykte sig. Tage imod trygheden og tage imod de opgaver, der
stilles os. Frimodigt og selvforglemmende tage imod talenterne,
livsformuen, og frimodigt og selvforglemmende lade den
yngle... [0000] Se mere
Olesen Larsen, K.
"Den trælbundne vilje" Fra Tidehverv 1934 Men nu den
onde og lade Slave, hvad var der i Vejen med ham? Hvori ligger
Forskellen mellem ham og de andre? Jo, den er tydelig nok! Han
var ikke blot Slave; han var ogsaa sin egen Herre. Han levede
ikke blot Slavens Liv for sin Herre; han levede ogsaa sit eget
Liv for sig selv. Han havde ikke blot den ene Mulighed, men han
kunde vælge. Han havde sin Frihed og var saadan set alt
andet end Slave. Det eneste hos ham, der mindede om Slaven, var
Trællesindet, - det, som de andre netop ikke havde, og som
han derfor maa have lagt sig til, da han tog sin Frihed. Han er
derfor paa en ganske anden Maade Slave: Slave under sig selv,
under sin Frihed, under sin Vilje. Slave under Frygten for sit
eget Liv - hans Liv var Trældom, hvad de andres netop ikke
var. [0000] Se mere
Hviid, Else
[Lignelsen] er en umisforståelig advarsel mod ikke at
lade de talenter jeg har fået finde udfoldelse i livet med
andre. Det jeg har fået: livet, mennesker at leve sammen
med, et arbejde, mennesker at arbejde sammen med. Et ord
også, om frelse fra synd og død. Og mennesker at
dele det med... Syndens nådige forladelse forkyndes
ikke i lignelsen, men det gør den i gudstjenesten, i
nadveren. Den er ikke velegnet til at tage med ud på
gader og stræder, den egner sig ikke som opråb eller
som slogan på bannere. Men den giver karakteristiske
træk til det ansigt, som er kristendommens [0000] Se mere
Grosbøll, Thorkild
Thorkild Grosbøll. med Guds rige er det som
med et sennepsfrø.. Guds rige udfolder sig på samme
forunderlige måde, som naturen udfolder sine iboende
mirakler. Hvis altså! For som nævnt er vi (modsat den
omgivne natur) medansvarlige for vores egen skæbne. Og dog
vendes også vores liv selvsagt i naturens orden.... ...
Eller forestiller vi os måske, at vores indre bowlerhatte
en skønne dag vil stige til vejrs som balloner og
svæve til deres rette hjem, væk fra denne kedelige
jord? At forlige sig med verden som det sted, hvor man har
hjemme, og derfor er skyldig at gøre sig sine
hæderligste anstrengelser for at værne og gøre
til et lykkeligt sted, det er det, det handler om. Kort eller
langt: det er her jo alt sammen, alt hvad vi kan drømme
om og forestille os, vi bærer det jo med os i vores
hjernekister lige til at slå ud og sætte i
værk, så der ikke er noget sted, vi hellere vil
være. ["Til sagen" - citat fra bogen, ikke mere bag
link] [2004] Se mere
Bech, Birgitte
Lignelsen tilskynder enhver til at leve generativt i
betydningen givende og omverdens-engageret, som Guds modige
medskaber. Livet kan ikke lægges i bankboks, livet koster
livet, lives vindes kun ved at blive omsat. Det er ulige hvad man
har at give af, og 'ingen er forlangt over sine evner', som det
hedder, men hvad vi end har fået, må vi bringe det
i spil i livet - for livets skyld, for medmenneskers skyld. -
Lignelsen handler naturligvis ikke om at skabe vækst for
enhver pris.. Billedet er af Wilhelm Marstrand - et fyrsteligt
- malet til Nationalbanken! [2024] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|