Dato: 09/06/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 02/06/2024
2. s. e. trinitatis b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 14,
25-35 - Hvis nogen ikke hader sin far..
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Flere rimelige bud på, hvordan vi
skal forstå "hade". Ikke følelsen, men handlinger
og ord som af nogle vil opleves som had - fordi de angriber noget
af det de har bygget på. Der er på siden et
amerikansk eksempel på at forstå tårnbyggeriet
som opfordring til selvransagelse i menigheden, når den
ikke engang er kommet til beregningerne. Lindhardt
foreslår at det er advarsel mod dem, som forsøger
at føre krig mod barmhjertighedens rige. De skal
betænke modstanderens (Guds!) styrke. - Han ser
søndagens evangelium i Johs Åbenbaringsteksten.
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Lignelsen om det store
gæstebud går.. 2:Trinitatistidens tre
første søndage har Lukastekster.. 3: GT og
episteltekst lægger tung byrde på prædikanten..
4.: Sekterisk ekstremisme er den kontekst som man
må..
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [Would-be disciples must acknowledge at the
outset that following Jesus will cost them everything]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Lectionary Greek. Jeg hæfter
mig ved at "give afkald på" oversætter et ord, som
er lidt mere nede på jorden "sige farvel til".
ksf: For antikkens menneske eksisterer følelsen
ikke isoleret, handlingen er draget med ind (Johannes
Sløk(?)). Jesus taler ikke om at man skal gå at
nære en følelse i sit indre, men om at der kan blive
tale om at handle sådan, at det kun kan opfattes som had
af de implicerede. Familien var dengang den stærkeste
relation, mennesket stod i og var defineret ved. At den kunne
være en hindring for forholdet til Gud var en yderst
provokerende påstand. Man skal dog også huske at
Jesus med den største selvfølge kan tilslutte sig
buddet: "Du skal ære den fader og moder"! Det er der, hvor
relationerne blive hindring for det sande forhold til Gud,
der kan skulle gøres op. Det er oplagt at henvise til
"Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds
børn, dem, der tror på hans navn; v13 de er ikke
født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands
vilje, men af Gud. (Joh. 1,12).
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 14
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Mogens Lindhardt. Den anden mulighed
er at tage udgangspunkt i, at lignelsen oprindelig var talt til
nogle, der ville i krig, og dermed ikke ville det rige, han kom
med, men ville forvare deres dyrt indhentede værdighed og
anseelse. Så kan de prøve at sige: nej, vi bygger
en fæstning imod den urimelige barmhjertighed til alle, som
overser, hvad vi har gjort, har og kan og er. Men I kommer ikke
langt, er svaret. For festens gæster ænser jer ikke,
uanset hvor I bygger. Og hvis I vil i krig, så går
det jer som de rige. Rige er I, men Faderens gavmildhed er
uendelig, og strækker til alle dem, I forbigår og
udbytter, og de ser ikke længere forhåbningsfuldt op
til jer, så overvej lige, hvor langt I kan komme, og om I
ikke skulle lukke op for de fredsforhandlere, han har sendt ud.
Også I har to muligheder: at søge fred eller
være til ingen nytte. Den prædiken har
selvfølgelig den svaghed, at det når vi ser os
omkring faktisk lykkes helt gødt i mange
sammenhænge at føre krig mod barmhjertigheden. Men
netop det kunne jo gøre den interessant. [Evangeliet
må høres i epistellæsningen] Trinitatis.
Kommentaren til 2. s. e tr.. - Jerry
Goebel: "Har min tro vokset sig større end til
komfortabelt at holde gudstjeneste med andre kristne og er den
begyndt at gå ud til de fortabte og sårbare? Hvis min
tro ikke når ud over væggene i min kirke, så
er jeg endnu ikke nået til at tælle omkostningerne.
Jeg er manden, der begyndte at bygge og ikke var i stand til at
afslutte."Se her Desmond Tutu Om at bære sit kors: "En
kirke, der ikke lider, kan ikke være Jesu Kristi kirke" ..
[du risikerer døden] .. men Joh. 12,24 (Hvis ikke
hvedekornet falder i jorden og dør..). Gud er ikke
kristen s. 73
[252/tr02-b ]
Religionspædagogiske noter:Luk.
14,26 på tavlen som graffiti - underskrevet: Madonna,
Jesus, Bashar al Assad - eller anden politisk/kulturelt
provokerende personer. Se:
- Hvis nogen kommer til mig
og ikke hader sin far og mor..
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 2. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Tengnagel, Susanne Fabricius de
Nu har vi problemer med det danske sprog og Jesu ord. For det
at hade sin far og mor og alle de andre er ikke en dom over
forældre, ægtefælle og børn, for det har
intet med følelser at gøre, sådan som vi alle
nok vil reagere på det. Men det har at gøre med,
hvad vi sætter højst i livet: Gud eller alt
andet.[Kun citatet. Agerbos side er ikke pt. tilgængelig
- der arbejdes på at få den i gang igen]
[1996] Se
mere
Sønderby, Kirsten Kruchow
De var der hele tiden, folkeskarerne. Forestil jer det. Hver
gang Jesus kommer ud af en dør, ned fra et bjerg, hen af
en gade, eller stiger i land fra en båd, så er de
der. Overalt, i tusindvis af mennesker. Det er evangelisten Lukas
der fortæller det og det er egentlig mærkeligt men
jeg har ikke rigtig lagt mærke til dem før,
skarerne, når jeg har læst Lukas. ..Men ellers er de
med hele vejen. De prøver på at komme tæt
på ham, sådan står der tit, eller det
fortælles at de trænges om ham, at de lytter til ham,
at de er ved at træde hinanden ned for at få plads.
[Kun citatet. Agerbos side er ikke pt. tilgængelig - der
arbejdes på at få den i gang igen] [2012] Se mere
Mulnæs, Carsten
Såvel tro som tvivl er orienteret mod sandheden. Og
derfor er det den, der kalder os ud i afkald. Det kan ske, hvis
vi tvivler på falske sikkerheder, som vi engang havde;
eller når vi vover at tro på det umulige, og på
grund af dét lægges for had og hån -
måske endda fra mennesker, vi havde regnet med: familie og
venner. [2018] Se mere
Hjerrild, Frederik
Jesus var ikke fanatiker, han hadede bestemt ikke sin mor,
Maria - dét kan vi da se i evangelieberetningerne. Der er
nemlig det at fanatikere vender bagud - de henviser altid til
nogle regler eller love eller ordninger, altså nogle
idéer eller teorier som står fast. Vi kan blot se
os om i verden: dér hvor fanatismen trives, henholder man
sig til nogle gamle love og regler, nedfældet i en gammel
bog eller en århundredlang tradition...End ikke de 10 bud
var noget der stod fast for Jesus. Den lydighed Jesus
pålægger sine disciple, er ikke en lydighed der
tjener til at opretholde en gammel verden med faste ordninger
hvor alt skal være som det altid har været - men det
er en lydighed mod én eneste ting: Guds fremtid. Det er
en troens lydighed hvor der spørges efter nyt indhold og
skabende fantasi i stedet for blind underkastelse. [0000] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|